de eetbare tuin vervolg

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siamsmeesje

Berichten: 2238
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 11:28

Dan volg ik even hoe dit experiment verloopt. Als bodemverbeteraar heb ik ze niet direct nodig, maar misschien kan ik ze eventueel als groenbemester inzetten.

Marcella

Berichten: 36861
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 11:43

Word ook gedaan alleen dan de wintertarwe.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:22

Even een vraagje: sinds dit jaar heb ik ook uien staan. Maar ik ben vergeten een vliesdoek erover te plaatsen om de uienvlieg weg te houden. Is dat nou toch al te laat of toch nog een poging wagen? De uienvlieg legt haar eieren in mei, dus ik heb zo het vermoeden dat ik een beetje te laat ben. Al kan ik geen vlieg of eitje vinden..

Marcella

Berichten: 36861
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 20:25

Doe nooit afdekken van de uien. Maar had die van mij later gezet geloof ik.

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 20:35

SETEFURII schreef:
Even een vraagje: sinds dit jaar heb ik ook uien staan. Maar ik ben vergeten een vliesdoek erover te plaatsen om de uienvlieg weg te houden. Is dat nou toch al te laat of toch nog een poging wagen? De uienvlieg legt haar eieren in mei, dus ik heb zo het vermoeden dat ik een beetje te laat ben. Al kan ik geen vlieg of eitje vinden..


Ik heb de uien ook nooit afgedekt staan en ook nooit problemen gehad (al zet ik de plantuien rij om rij met de wortelen en de zaaiuien staan in de kas).
Wisselteelt is wel belangrijk voor de uien dus als je er maar voor zorgt dat er de komende 2 jaar geen uien op hetzelfde stuk komen te staan gaat het waarschijnlijk wel goed.
Vandaag de broccoli uitgeplant en herfstprei gezaaid (dat doe ik laat ivm de zachte winters van de laatste tijd). Die staan nu samen met de spruitkool en stokbonen in mijn nieuwe stuk moestuin.
Mijn radijzen lopen trouwens wel wat hard van stapel.. ze hebben amper hun ware blaadjes maar zeker de helft is al zowat oogstrijp.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 21:04

Oke, bedankt voor de tips. Er staat een kleine rij wortelen (spontane opkomst) naast de uien, maar ze staan dus ook naast de tagetes en calendula. Gezien het de eerste keer is zal ik volgend jaar dan een stukje moeten opschuiven :j

Hier gaan de radijzen ook goed. Ik heb zelfs al voor de 2de keer gezaaid! Alleen mijn stokbonen doen het maar 'Zozo' heb 12 boontjes gezaaid, slecht 4 zijn uitgekomen. Heb dan maar opnieuw gezaaid, hopelijk heb ik alsnog een fijne opkomst.

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 21:28

SETEFURII schreef:
Oke, bedankt voor de tips. Er staat een kleine rij wortelen (spontane opkomst) naast de uien, maar ze staan dus ook naast de tagetes en calendula. Gezien het de eerste keer is zal ik volgend jaar dan een stukje moeten opschuiven :j

Hier gaan de radijzen ook goed. Ik heb zelfs al voor de 2de keer gezaaid! Alleen mijn stokbonen doen het maar 'Zozo' heb 12 boontjes gezaaid, slecht 4 zijn uitgekomen. Heb dan maar opnieuw gezaaid, hopelijk heb ik alsnog een fijne opkomst.


Heb je je stokbonen buiten in de volle grond staan?
Wij zeggen nog altijd "bonen mogen mei niet zien" en daarom zaai ik echt pas half mei op zijn vroegst.
Dus voor stokbonen ben je sowieso nog aan de vroege kant zeker met de vreemde vorst.

Marcella

Berichten: 36861
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:13

Bonen kan je nu alleen nog onder plastic doen is voor nu nog te koud.

https://myalbum.com/photo/GcZ3v5OVGueL/1k0.jpg
Laatste stand van zaken en de laatste aardappelen zitten nu ook in de grond en degene die er al in zaten laten zich langzaam aan al zien. Heb dus lage bonen geplant in de plastic tunnel. De andere tunnel is gaas en daar staan mijn koolplanten.
Afbeelding
En dit was mijn avond eten dankzij lieve buur tuinder.

Als iemand de oplossing weet om van de woelratten af te komen hoor ik graag (heb nl. geen stroom). -O-

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:23

Nee, de boontjes zitten in zaad trays. Staan overdag lekker in de volle zon en 's nachts binnen.

Voor woelratten heb ik geen oplossing. Een kat aanschaffen?

8nnemiek

Berichten: 43486
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:09

Ik heb van die mollenverjagers in de tuin gezet. Lijkt redelijk te werken tegen de woelmuizen. Niet perfect, maar werkt beter dan niets doen.

Marcella

Berichten: 36861
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:17

Katten lopen er zat en mijn eigen kat is binnen kat. En vind het wel genoeg dat ik net bloedbad mocht opruimen van duif die aan verkeerde kant van het net kwam. :')

Heb een solar mollenverjager aan staan, maar toch nog mol door uien/wortels heen gegaan. :')

Marcella

Berichten: 36861
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 23:56

Afbeelding
Mosterdkruid in bloei.
Afbeelding
Goudsbloemen in bloei.
Afbeelding
Aardbeien oorlog.
Afbeelding
En andere frame van de kas staat met een kleine aanpassing anders dan op de tekening.
Afbeelding
Afbeelding
Druiven en er hangen al mini trosjes. <3
Afbeelding
Frambozen oorlog.
Afbeelding
Ondanks dat de boom laat verplaatst is hangen er tot nu toe nog aardig wat mini perzikken in.
Afbeelding
Rode aalbessen zitten behoorlijk vol.
Afbeelding
Vlinder/bijen oerwoud in wording. :')
Afbeelding
Roze bosbessen met spinazie.
Afbeelding
Blauwe bessen.

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 11:43

Mag ik even inbreken met een vraagje?

Ik heb verspreid door de tuin meerdere stukjes moestuin, maar nu wilde ik het terras ook nog wat opleuken met wat plantjes.

In de oude garage vond ik deze ‘ladder’. Zouden pronkboontjes hier langs kunnen groeien, of zou ik dan toch gaas moeten bevestigen? (Liever niet, maak er liever geen gaatjes in)


Afbeelding

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 11:50

Kan je niet gaas vastmaken met een tiewrap? Dan hoef je geen gaatjes te maken. Of het goed genoeg is durf ik niet op antwoorden.

Hier de eerste aardbeien van dit jaar ook weer opgegeten :D Bramen doen het ook top. Volgende week krijg ik hopelijk bericht dat mijn nieuwe kas geleverd wordt!

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 12:00

Oh man, tuurlijk kan dat, duh! Wat dom zeg, helemaal niet aan gedacht, wel aan lijm, maar dat zag ik niet werken.
Goed dat ik het hier even vroeg, zo’n simpele oplossing voor iets wat ik duidelijk aan het overdenken was. Dankje!

Marcella

Berichten: 36861
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 15:35

Je wil niet weten hoe vaak tiewraps gebruikt worden op de moesten. ;)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37354
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 15:49

Vraag heeft een van jullie framboos of besstekjes die weg kunnen? Alles behalve die kleine rode dingen (brr)

Ik gebruik opbind draad overal voor of vislijn. (Die zie je niet hihi :P )

Marcella

Berichten: 36861
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 15:55

Hhhmm framboos poosje terug nog weggetrokken wegens groeien op een verkeerde plek. Blauwe en roze bessen zijn nog kleine struikjes. En de witte aalbessen zijn ook nog klein.

Zou in het najaar kunnen kijken om wat van de zwarte bessen af te snoeien, maar die hebben we hier ook als wildgroei (buurman moestuin).

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37354
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:43

Ah zijn de frambozen nog bruikbaar of echt weg?

Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:47

Ik heb frambozen in overvloede, regelmatig ongeoorloofde nieuwe scheuten. Zit alleen in het westen van het land, jij in het oosten, geloof ik?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37354
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:48

Klopt maar ervaring leert dat jonge stekjes per post wel aardig goed overkomen als worteltjes in zakje met water/watten oid gaan. :j framboos gehad maar die is keer doodgevroren. Gaat hier in bak ook. :')

Marcella

Berichten: 36861
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 21:03

Echt weg maar kom regelmatig wat omhoog. Ik had de vorige keer de wortels in een zakje met wat zaai stekgrond gedaan.

Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 21:23

karuna schreef:
Klopt maar ervaring leert dat jonge stekjes per post wel aardig goed overkomen als worteltjes in zakje met water/watten oid gaan. :j framboos gehad maar die is keer doodgevroren. Gaat hier in bak ook. :')



Ik zal morgen even kijken wat er nu aan jonkies staat, ik heb al een week niet gerooid {:} , en je een foto sturen. Wil ze best naar je opsturen tegen verzendkosten.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37354
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 21:44

Graag dan. Hier gekeken maar hoofdprijs ervoor 12.50 was de goedkoopste die ik tegenkwam -O-

Marcella

Berichten: 36861
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 22:32

Weet nog niet of de gele framboos stekjes gaat maken anders heb ik daar eventueel ook wel wat van, maar dat is even afwachten.