De eetbare tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:21

hier hebben we vanavond een roerbakje op van courgette, peultjes, slangenradijs en tuinboontopjes(van de plant zelf) gegeten.
de courgettes zijn goed op gang aan het komen, de gele heeft er een paar in aanmaak, de alberello 3 die over een paar daagjes klaar zijn en de ronde ook minimaal 2 in de maak.
de tuinbonen zijn ook goed aan het aanmaken en de tomaten gaan als een dolle, bijna niet bij te benen wat betreft dieven :=
de raapjes gaan ook lekker en de pepers schieten ook mooi in de bloei

kolen doen het trouwens ook erg goed en de pompoenen lijken ook goed op gang te komen nu :j

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:09

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:43

Als het peultjes zijn dan zijn ze goed :j Zijn het erwten of bonen dan moet je wachten totdat je echt de dikke erwten erin kan voelen/zien zitten.

De tomaten schieten hier ineens als een gek de lucht in := Paprika en pepers inderdaad ineens helemaal vol bloemen.. En bijna al mijn broccoli heeft al kleine scheutjes. En alles binnen een week tijd.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:46

8nnemiek schreef:
Als het peultjes zijn dan zijn ze goed :j Zijn het erwten of bonen dan moet je wachten totdat je echt de dikke erwten erin kan voelen/zien zitten.

De tomaten schieten hier ineens als een gek de lucht in := Paprika en pepers inderdaad ineens helemaal vol bloemen.. En bijna al mijn broccoli heeft al kleine scheutjes. En alles binnen een week tijd.

Het zijn inderdaad erwten volgens mij hahaha. Ik zal morgen is op de verpakking kijken, mijn kaartje was namelijk weggespoeld(had er even tijdelijk met papier en plakband opgeplakt, vergeten en laten zitten, nou dat vervaagt natuurlijk.. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 08:33

Wat leuk dat jullie tomaten ineens zo hard groeien *\o/*

Hier kan ik het niet echt zeggen, ze zien er wel goed uit, alles klopt, ze mogen nu alleen wel eens de lucht in beginnen te gaan :P
Ik heb de trosjes al een beetje uitgedunt, overal expres maar 1 trosje met maar 4 bloemetjes in laten staan zodat ze echt alle kans hebben om hun energie in het groeien te steken.

Maar er staat hier zo veel wind.... denk dat ze daar niet zo blij van worden.

Er zijn ook een paar aardappelplantjes omgewaaid / dood aan het gaan.... wel grappig, er zitten wel krieltjes aan al :)

Ze maken wel veel dieven aan inderdaad, we zijn een beetje in strijd want ik wil liever dat ze zelf omhoog gaan i.p.v. steeds weer dieven te maken :P

Gisteren had ik ineens 4 mooie rode aardbeiden! Zaterdag nog niet...dat dat zo snel gaat ineens joh :))

Waren echt superlekker, heel erg sappig en lekker zoet :9

Verder gisteren wat kropen andijvie geoogst en meegegeven aan mijn ouders, en nog 2 kropjes voor m'n schoonmoeder vandaag.

Zelf hebben we zaterdag Chinese broccoli gegeten (lekker :9 ) en gisteren een mengeling van rode bladbiet en spinazie, dit was dan al de derde keer dat ik de spinazie oogstte, die maakt echt lekker snel nieuwe bladeren aan elke keer +:)+

Bladeren worden heel erg groot maar blijven toch heel erg lekker, zelfs de toch vrij dikke steeltjes kan ik prima meekoken heb ik gemerkt, worden gewoon goed zacht en niet draderig of wat dan ook.

En nog wat rabarber geplukt, daar krijgt oma ook een schaaltje van :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 09:57

de dieven hier zijn halve planten joh :+ en dna heb je maar 2 dagen niet gekeken , mafkezen

heb ze intussen al wel ene keer een hand mestkorrel gegeven , schijnt ze te bevallen als ik ze bekijk

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:23

Ik zal er inderdaad ook eens wat compost bij gooien overal, stond voor deze week op de planning :)

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:19

Hebben jullie misschien een voorbeeld foto van de dieven? Dan kan ik de juiste dingen weghalen bij mijn tomaatjes ipv de tomaatjes zelf ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:23

Vandaag de laatste bloemkool geoogst :j bijna 20 cm was ie!
Afbeelding

Foto van een diefje heb ik niet,maar ze zijn makkelijk te herkennen. Daar waar een takje uit de stam komt, groeit later vaak een tweede blaadje/takje en dat is een dief.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:24

Ooh dat moet ik wel kunnen herkennen idd ;)

En wauw die bloemkool! Hoop dat de mijnen ook zo gaan worden.
Moet ze even in de volle grond gaan zetten want ze groeien hun kasje uit

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:34

Supermooie bloemkool zeg +:)+

Hoe had jij ze ook alweer staan? Hier waaien ze om helaas en gaan dan dood -O-

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:41

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:45

De bloemkolen staat bij mij gewoon in de volle grond, op een zonnige plek. Wel íets beschut tegen de wind, maar ze vangen nog steeds best wat.. Maar ik heb er wel een groot net overheen tegen vogels en vlinders. Dat zorgt natuurlijk ook een beetje dat de bladeren niet snel omwaaien.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:28

Mooie bloemkool zeg!

Mijn bonen beginnen te groeien! Super leuk!
Máár ze staan nog steeds in pot. Niet echt handig aangezien de plant toch wel zwaar wordt. Kan ik ze nu nog overpoten in de grond of is dat niet slim?

Afbeelding
Een grote en daarnaast groeien allemaal al kleintjes.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:34

Je kan hem gewoon overpoten in de volle grond, maar zorg wel dat je zo veel mogelijk grond en kluit mee de grond in stopt. Het gat dat je graaft kun je het beste eerst vullen met water, eventueel nog wat mestkorrels erbij, en dan de plant erin stoppen. Die van mij hebben het zo allemaal overleefd, en die waren toen ook al peultjes en boontjes aan het maken.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:38

Thanks voor de tip, van de week maar eens doen dan :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:07

*zwaait*

Hier einde van het verfgebeuren in zicht, dus binnenkort kom ik me gezellig weer tegenaan bemoeien. Ondertussen heb ik de tomaten in de volle grond staan en daar zitten zowaar al 3 van die minidingen aan, dat is al 3 meer dan vorig jaar dus ik ga vooruit. _O-

De framboos heb ik gisteren een spiritus/water doop gegeven want daar waren de mieren hele kudde's met bladluis aan het fokken. De mysteriebomen hebben behoorlijk wat vrucht, zal er eens een foto van maken, dan hoop ik dat iemand met het verlossende antwoord komt wat ik nu eigenlijk in mijn tuin heb staat.

Ook ontdekte ik gisteren een paar worteltjes, wrs illegaaltjes uit het vogelvoer van afgelopen winter, ze mogen blijven staan want de konijnen vinden ze uiteraard heeeeel errug lekker.

Mijn blauwe bes heeft iniminibesjes, en de kruiden doen hun best dus ik ben dik tevree zeker gezien ik wéken niet naar ze om heb kunnen kijken buiten her en der een plens water bijgeven.

En ik lees dat het hier ook heel erg lekker gaat, en meeeeeeeeeeeeeeeeeeen wat ben ik jaloers op die bloemkool!!!!!! :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:22

Spiritus/water, helpt dat goed tegen luis? En niet gevaarlijk voor de vruchten? Mijn appelboom heeft ook wat luizen..

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:24

Laat die mieren maar hun gang gaan. Die melken die luizen helemaal leeg waardoor je eerder van je luizen af bent. Ik heb ook luis nu, straks niet meer :D Heb overigens ook 2 mieren huizen in de tuin. Erg handig als er weer een honingpot schoon gemaakt moet worden :j Ze zijn heel secuur. Ruimen ook gevallen vruchten op. Die laat ik dan ook voor hun liggen. Ben erg aardig tegen mijn mieren :D

Die bloemkool :wow: <3 Heb het jaren geprobeerd, kreeg alleen van die vuistgrote kooltjes -O- Mij is jaloers ^)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:33

Ik ben ook best gehecht aan mijn mieren kolonies, maar niet als ze mijn frambozen inpikken voor hun kudde's. En de kudde's werden alleen maar groter ipv kleiner, dus helaas helaas.

8nnemiek, ik denk dat het verder geen kwaad kan voor de vruchten ,vorig jaar ook gedaan en ik heb ze toen ook gegeten recht van de struik. Ben altijd te lui om naar binnen te lopen en te wassen... En ik doe het nog steeds. :D

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:40

Hier plukken ze geen frambozen, daar wachten ze mee dat die vallen. Ze zijn nu te druk met luizenmelken.

Het schijnt dat spiritus/water/groene zeep mengsels niet helpen. Brandnetel of vlierblad gier werkt beter zegt een "expert" moestuinder hier.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:14

Oké? Mijn luizen zijn toch echt wijlen nu... Voor de mieren zelf helpt het idd niet, maar als ze mijn boosjes met rust laten dan vindt ik het wel best. Maken ze het té bont dan ga ik ook voor de mieren een oplossing zoeken. Er is nu al een opstaande rand gaan verzakken door hun (volgens mij enorme) nest, ze zitten er al 7 jaar dus ik vermoed dat er een hele ondergrondse stad in ontwikkeling is.

Vlierbladgier? Wat is dat?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 18:33

Volgend jaar ga ik ook bloemkool proberen! Ik vind ze zó mooi!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:36

pmarera, wauw, strak met die bakken.

En die bloemkool!

Ik eet me suf aan sla, kan het niet opkrijgen.

Luizen hier ook.. zucht..
De mieren hebben mijn violen opgegeten in de voortuin, grom.

Nu sterft het voor en achter van de luizen en inderdaad groene zeep en spiritus tot nu toe geen luis weggejaagd volgens mij.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:43

Afrikaantjes en lavendel ertussen zetten?Dat helpt volgens mij ook tegen luis?