Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:41

Ik week het meestal, maar doe het ook wel zo over een salade.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:09

Ik vraag me af of dat dan nog scheelt met eten.. kan me voorstellen dat de zaadjes onverwerkt weer vertrekken zeg maar :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:15

door goed te kauwen kun je dat wel deels voorkomen hoor :) lijnzaad knaag ik ook zo stuk, vermoed chia etc ook wel

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:41

Maar als lijnzaad ergens tussen zit, gaat dat met kauwen volgens mij nog wel eens mis Sonja. Ik vijzel ze voor het grootste deel, de rest moeten mijn tanden maar doen.

Ik ben nu havermoutkoek aan het bakken, en ik heb havermout-chocolat-chip-cookies gemaakt. Ben benieuwd!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:32

Wat gebruik je voor de chocola?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:14

Ik heb er cacao nibs en (iets minder gezond) een beetje pure chocolade in gedaan. Ze zijn lekker! Ze mogen alleen een beetje korter in de oven :+

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:46

Hallo bokkers!
Allemaal de beste wensen en al het goeds gewenst voor 2014!

Heb al jullie topics met veel plezier gelezen en ben enorm geïnspireerd geraakt door deze 'way of life'.

Graag zou ik met jullie meedoen. Ben gelijk het nieuwe jaar van start gegaan.
Eetmeter op mn telefoon gezet zodat ik precies kan zien welke tekorten ik heb in mijn voeding.

Even een lijstje van vandaag zodat jullie een idee hebben. Overigens drink ik veelal water en groene thee.

O: magere kwark met zomerfruit diepvries ah
T: Smoothie spinazie banaan kiwi cranberrie
L: 2 volkoren boterhammen kaas + hagelslag puur
T: blokje chocolade 75%
A: Witlofsalade met appel, vega kaasburger en eitje
T: 0%vet vruchtenyoghurt

Zo hebben jullie een beetje een idee. Er zitten uiteraard dingen bij die misschien wat minder gezond zijn maar dingen als brood eet ik niet dagelijks maar gemiddeld 2/3x p.w. omdat ik het gewoon erg lekker vind.

Heb al even wat boodschapjes gedaan qua kruiden/specerijen havermouth en boekweitmeel.
Hebben jullie misschien een soort van lijstje van de echte 'musthaves' zodat ik de basis er een beetje goed in krijg?

Verder over mezelf, helaas overgewicht dus er mag zeer zeker wat vanaf. Ben er nu wel redelijk klaar mee. Een zoetverslaving heb ik niet echt, eet weinig snoep en koek. Hartig daarintegen houd ik enorm van en dan met name chippies.

Ik hoop op veel leuke tips en ervaringen maar dat komt vast goed aangezien ik alle topics heb gelezen!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:24

Magere kwark heb ik altijd wel staan, omdat dat redelijk vult en de eiwitten snel aantikken! Verder staat er standaard lijnzaad, chiazaadjes en gojibessen voor in de havermout.

Ik merk aan mezelf dat ik veel minder trek heb in ongezonde voeding, wanneer ik een mooie verzameling aan fruit en groenten in de koelkast heb, dus das zeker ook een tip.

Dingetjes als pesto vind ik handig om een lunch mee op te leuken (snelle pasta vol groenten vb.), ook linzen en bonen zijn handig. Als zoetmiddel staat er altijd honing.

Als je wil bakken (van pannenkoeken tot brood tot cake), dan is speltmeel altijd welkom.

Verder vind ik je lijstje onberispelijk netjes hoor :) Oke, 'dieetyoghurt' met een smaakje is niet helemaal clean, maar het is niet altijd praktisch om yoghurt zelf te mengen met fruit en soms heb je er gewoon es trek in.

Veel succes!

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:42

Dankjewel!

Heb inderdaad standaard rode en groene pesto voor in huis.
Qua fruit heb ik kiwi banaan appel cranberrie en kaki liggen aan vers en nog wat ah diepvriesdoosjes.

Het is vaak de hartige trek die me de das omdoet.

De smaakjesyoghurt is inderdaad net wat minder maar dat kwam doordat ik even bij mn moeder langsging en mn zusje met haar vriend een pak mergpijpen aan het weg werken was hihi dan maar een fruityoghurtje!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:52

Waar halen jullie speltmeel? Kon het bij de tuinen niet vinden (of ik kan niet zoeken :+ )

Hier een grote weckpot met noten en een met gedroogd fruit (dadels, abrikozen, rozijnen, goji bessen, Cranberries...) Deze gaan door de muesli, havermout etc, maar pak tussendoor ook wel eens een paar noten als ik trek heb.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 22:55

Ik heb het wel eens bij de jumbo gevonden, maar meestal haal ik het bij Ekoland. De molen bij ons op het dorp verkoopt het ook (en een stuk goedkoper dan bij Ekoland :D ). Grote zak van 5 kilo voor een paar euro. Ik helemaal blij. En een paar dagen daarna stopte ik met het eten van brood := Maar goed, het bederft niet en ik maak er baksels van met verjaardagen enzo.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 23:12

Haha en daar zat je dan met je 5 kilo ;) Volgens mij zit hier in de stad ook een eco achtig iets, zal daar weer eens gaan snuffelen

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:11

Ben nu een aantal dagen gezond aan het eten alleen nu heb ik giga hoofdpijn..is dit een bekend verschijnsel of is het tijd voor een asprientje haha

Weer wat boodschappen gehaald, o.a. lijnzaad havervlokken quinoa en nog wat meer.
Kon alleen geen speltmeel vinden bij de jumbo. Volgende week maar even bij de molen een dorp verder proberen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 12:15

Roossssa schreef:
Ben nu een aantal dagen gezond aan het eten alleen nu heb ik giga hoofdpijn..is dit een bekend verschijnsel of is het tijd voor een asprientje haha

Ik had ook erge hoofdpijn in het begin (ik denk 2 of 3 dagen), voor mij was het vooral het afkicken van de koolhydraten denk ik. Maar momenteel heerst ook de griep, dus wie weet waar het van komt :)

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:22

Oke dan denk ik inderdaad dat het een soort afkickverschijnselen zullen zijn. Voel me verder topfit dus ik voel nog geen griepje aankomen.

Bedankt voor je snelle reactie! =)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:02

Sterkte Roossa!
Qua hartige trek zou je rauwkost in bakjes kunnen doen met als dip zelfgemaakte guacamole en hummus.

Speltmeel kan je hier in de grotere supermarkten vinden, en anders ga ik even naar de biowinkel, daar hebben ze vaak meer variatie :)

Die weckpot vol lekkers vind ik een goed idee! Gewoon alles bij elkaar gooien?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:19

Vandaag nog bij de ah xl gekeken maar geen speltmeel...

Ik doe alles bij elkaar in de weckpot, althans alle noten in 1 en gedroogd fruit in de andere. Scheelt 's ochtends dadels en abrikozen snijden :+

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:38

Wat een goede tip! Misschien moet ik dat ook maar gaan doen.

Nu heb ik weer zin in heerlijke notengranola, misschien dat ik mezelf daar morgen mee verwen (want de kcal tikken wel aan dan, hihi)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:35

Ik kijk niet naar kcal, dus ik eet veel noten :+ ben alleen maar aan het afvallen terwijl dat niet de bedoeling was. Ik geef borstvoeding dus ik eet sowieso als een bootwerker op dit moment :+

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:25

Oooh dan moet je gewoon een keer notengranola maken :~ Noten, gedroogde vruchten, kokos, honing en kokosvet. Veel lekkerder dan eender wel snoepgoed!

Ik moet wel zeggen dat ik minder gauw bijkom van gezonde kcalbommen zoals noten, dan van chips etc. Dus dat scheelt hihi.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:17

Klinkt goed! In welke verhouding doe je dat? Of is het op gevoel?

Volgens mij wordt je bij dingen als chips ook eerder dik van andere dingen dan de kcal :=

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:21

Recept Notengranola:

- 1 kop amandelen (82 g)
- 1/2e kop pecannoten (50g)
- 1/2e kop walnoten (30 g)
- 1/4e kop pompoenpitten (57 g)
- 1/4e kop zonnebloempitten (57 g)
- 1/2e kop gemalen kokos (25 g)
- Iets minder dan 1/4e kop kokosvet (20 g)
- 1/2e kop vaste honing (90 g)
- 1 kop rozijnen (40 g)
- 1 theelepel vanillearoma
- 1 theelepel zeezout

Verwarm de oven voor op 130°C.
Hak de noten fijn (niet te fijn, er moeten nog wat brokjes tussen zitten). Doe het vet en de honing in 1 kop, en zet dit 30 seconden in de magnetron.
Meng alles in een kom, behalve het zeezout en de rozijnen.
Strijk het mengsel uit op een bakplaat (met bakpapier).
Zet het tien minuten in de oven.
Meng alles nog eens goed door elkaar, en spreid het opnieuw uit.
Bak nog 10 tot 15 minuten, tot de granola goudbruin ziet.
Doe er het zout op en de rozijntjes, en laat het geheel 20 minuten afkoelen in de koelkast.

<<)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:31

Klinkt lekker! Ik ga het binnenkort eens maken!

Doe je dat dan in yoghurt of eet je het zo?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:55

Ik eet het zo, uit de hand, als ik trek heb in iets kleins, maar je kan het ook door yoghurt doen, das ook heel lekker. Sommigen doen het ook de havermout, of over fruit.

Het is echt heerlijk!

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 18:37

Vandaag bij de tuinen geweest. Biopindakaas en cooking cocoscream gehaald. Ben erg benieuwd!

Inmiddels is de hoofdpijn gelukkig verdwenen.
Heb het goede idee opgevolgd en wat weckpotten gehaald die ik vol stop met gezonde dingetjes!

Vandaag een slechter lijstje aangezien ik in de stad een loempia op heb hihi was.wel een vegetarische, dat dan wel weer

Heb de mueslirepen en banaan ei pannekoekjes al uitgeprobeerd en ze waren heerlijk!