Maar als lijnzaad ergens tussen zit, gaat dat met kauwen volgens mij nog wel eens mis Sonja. Ik vijzel ze voor het grootste deel, de rest moeten mijn tanden maar doen.
Ik ben nu havermoutkoek aan het bakken, en ik heb havermout-chocolat-chip-cookies gemaakt. Ben benieuwd!
Hallo bokkers! Allemaal de beste wensen en al het goeds gewenst voor 2014!
Heb al jullie topics met veel plezier gelezen en ben enorm geïnspireerd geraakt door deze 'way of life'.
Graag zou ik met jullie meedoen. Ben gelijk het nieuwe jaar van start gegaan. Eetmeter op mn telefoon gezet zodat ik precies kan zien welke tekorten ik heb in mijn voeding.
Even een lijstje van vandaag zodat jullie een idee hebben. Overigens drink ik veelal water en groene thee.
Zo hebben jullie een beetje een idee. Er zitten uiteraard dingen bij die misschien wat minder gezond zijn maar dingen als brood eet ik niet dagelijks maar gemiddeld 2/3x p.w. omdat ik het gewoon erg lekker vind.
Heb al even wat boodschapjes gedaan qua kruiden/specerijen havermouth en boekweitmeel. Hebben jullie misschien een soort van lijstje van de echte 'musthaves' zodat ik de basis er een beetje goed in krijg?
Verder over mezelf, helaas overgewicht dus er mag zeer zeker wat vanaf. Ben er nu wel redelijk klaar mee. Een zoetverslaving heb ik niet echt, eet weinig snoep en koek. Hartig daarintegen houd ik enorm van en dan met name chippies.
Ik hoop op veel leuke tips en ervaringen maar dat komt vast goed aangezien ik alle topics heb gelezen!
Magere kwark heb ik altijd wel staan, omdat dat redelijk vult en de eiwitten snel aantikken! Verder staat er standaard lijnzaad, chiazaadjes en gojibessen voor in de havermout.
Ik merk aan mezelf dat ik veel minder trek heb in ongezonde voeding, wanneer ik een mooie verzameling aan fruit en groenten in de koelkast heb, dus das zeker ook een tip.
Dingetjes als pesto vind ik handig om een lunch mee op te leuken (snelle pasta vol groenten vb.), ook linzen en bonen zijn handig. Als zoetmiddel staat er altijd honing.
Als je wil bakken (van pannenkoeken tot brood tot cake), dan is speltmeel altijd welkom.
Verder vind ik je lijstje onberispelijk netjes hoor Oke, 'dieetyoghurt' met een smaakje is niet helemaal clean, maar het is niet altijd praktisch om yoghurt zelf te mengen met fruit en soms heb je er gewoon es trek in.
Heb inderdaad standaard rode en groene pesto voor in huis. Qua fruit heb ik kiwi banaan appel cranberrie en kaki liggen aan vers en nog wat ah diepvriesdoosjes.
Het is vaak de hartige trek die me de das omdoet.
De smaakjesyoghurt is inderdaad net wat minder maar dat kwam doordat ik even bij mn moeder langsging en mn zusje met haar vriend een pak mergpijpen aan het weg werken was hihi dan maar een fruityoghurtje!
Waar halen jullie speltmeel? Kon het bij de tuinen niet vinden (of ik kan niet zoeken )
Hier een grote weckpot met noten en een met gedroogd fruit (dadels, abrikozen, rozijnen, goji bessen, Cranberries...) Deze gaan door de muesli, havermout etc, maar pak tussendoor ook wel eens een paar noten als ik trek heb.
VogeltjeM
Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-14 22:55
Ik heb het wel eens bij de jumbo gevonden, maar meestal haal ik het bij Ekoland. De molen bij ons op het dorp verkoopt het ook (en een stuk goedkoper dan bij Ekoland ). Grote zak van 5 kilo voor een paar euro. Ik helemaal blij. En een paar dagen daarna stopte ik met het eten van brood Maar goed, het bederft niet en ik maak er baksels van met verjaardagen enzo.
Ben nu een aantal dagen gezond aan het eten alleen nu heb ik giga hoofdpijn..is dit een bekend verschijnsel of is het tijd voor een asprientje haha
Weer wat boodschappen gehaald, o.a. lijnzaad havervlokken quinoa en nog wat meer. Kon alleen geen speltmeel vinden bij de jumbo. Volgende week maar even bij de molen een dorp verder proberen.
VogeltjeM
Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-14 12:15
Roossssa schreef:
Ben nu een aantal dagen gezond aan het eten alleen nu heb ik giga hoofdpijn..is dit een bekend verschijnsel of is het tijd voor een asprientje haha
Ik had ook erge hoofdpijn in het begin (ik denk 2 of 3 dagen), voor mij was het vooral het afkicken van de koolhydraten denk ik. Maar momenteel heerst ook de griep, dus wie weet waar het van komt
Ik kijk niet naar kcal, dus ik eet veel noten ben alleen maar aan het afvallen terwijl dat niet de bedoeling was. Ik geef borstvoeding dus ik eet sowieso als een bootwerker op dit moment
- 1 kop amandelen (82 g) - 1/2e kop pecannoten (50g) - 1/2e kop walnoten (30 g) - 1/4e kop pompoenpitten (57 g) - 1/4e kop zonnebloempitten (57 g) - 1/2e kop gemalen kokos (25 g) - Iets minder dan 1/4e kop kokosvet (20 g) - 1/2e kop vaste honing (90 g) - 1 kop rozijnen (40 g) - 1 theelepel vanillearoma - 1 theelepel zeezout
Verwarm de oven voor op 130°C. Hak de noten fijn (niet te fijn, er moeten nog wat brokjes tussen zitten). Doe het vet en de honing in 1 kop, en zet dit 30 seconden in de magnetron. Meng alles in een kom, behalve het zeezout en de rozijnen. Strijk het mengsel uit op een bakplaat (met bakpapier). Zet het tien minuten in de oven. Meng alles nog eens goed door elkaar, en spreid het opnieuw uit. Bak nog 10 tot 15 minuten, tot de granola goudbruin ziet. Doe er het zout op en de rozijntjes, en laat het geheel 20 minuten afkoelen in de koelkast.
Ik eet het zo, uit de hand, als ik trek heb in iets kleins, maar je kan het ook door yoghurt doen, das ook heel lekker. Sommigen doen het ook de havermout, of over fruit.