De eetbare tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 09:18

Vandaag rabarber crumble maken *\o/*

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 09:27

Wat een leuke, aparte dingen maak jij toch allemaal uit je tuin Antheman!

Ik ga straks maar eens wat erwtjes en peultjes oogsten, volgens mij hangt er nu ruim genoeg voor een grote maaltijd.

Gisteren ovenschotel met de bloemkool gehad :9

Hoe groeit broccoli eigenlijk? Ik begin nu een heel kleine broccoli in het midden van de planten te zien, maar groeit die gewoon steeds verder, of worden die kleine broccoli roosjes gewoon geplukt en dan wachten totdat er nieuwe groeien? Kan me eigenlijk niet voorstellen dat die uitgroeit tot een mooie, grote broccoli, omdat ie al zo 'af' lijkt :P

Volgend jaar kan ik wel heel goed plantjes voorkweken, we zijn namelijk een mooi afdak aan 't maken achter het huis die ik 's winters dicht wil maken, een heel grote serre dus :D

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 09:51

@8nnemiek de kleine (zijkant) roosjes haal je eraf zodat hij een mooie krop gaat vormen en hij kan meerdere kroppen geven nadat de eerste eraf is, tenminste bij mij wel... ik heb nu een stuk of 10 broccoli staan van m'n eigen zaadjes van de planten van vorig jaar dus als je 1 plant laat doorschieten heb je aan het eind weer zaad die je volgend jaar kan gebruiken!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:11

Ik snap "de broccoli" ook nog niet zo goed :P

Er staan enorme bladeren hier, ding is zeker wel een halve meter hoog....maar nog geen spoor van iets dat lijkt op Broccoli :P

De Chinese broccoli begint ook heel lang te worden ineens, dat zijn meer steeltjes, die ga ik morgen oogsten :)

Staat rechtsonder, klik op foto om grotere foto te zien :)

Afbeelding

Daarboven trouwens iets van bonen / peulen / sugarsnaps ofzo, ernaast worteltjes, snijbiet / bladbiet en 2 overgebleven tomatenplantjes die ik daar maar even neer had gezet in afwachting wat de rest ging doen maar alles leeft nog aardig in de tomaten-bak :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 10:40

8nnemiek schreef:
Wat een leuke, aparte dingen maak jij toch allemaal uit je tuin Antheman!

Dank je, koken is een grote hobby van me ;)

Mijn broccoli staat niet achter gaas, dus het is kippenvoer geworden. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:52

Dat blijft echt heerlijk klinken, die rabarber-crumble :9

Een paar blz. terug had je daarvoor het recept neergezet meen ik toch? :)

Nou, ik heb ook even wat foto's upgeload (pffft :P )

Rest van de moestuin, ik had alles mooi zwart afgedekt tussen en rondom de bakken maar hier zie je goed hoe een rotzooi het nu is met die troep van een gronddoek van de Action die overal versnippert is geraakt :(

Zo was het nog op 5 mei, toen was ik nog bezig met het afdekken met gronddoek, op de voorgrond rabarber (3 stuks), de lange bak daar achter is voor de hogere klimmers zoals tomaat. De 2 kortere bakken daar achter daarvan zijn de klimrekken met elkaar verbonden als "bonentunnel".

De bak daar weer achter heeft een normaal klimrekje en de bak daar weer achter heeft geen klimrek, maar daar kan ik nog wel bamboestokken inzetten ofzo :)

Aan de rechterkant staan 3 plastic bakken die afgedekt kunnen worden. Aan de linkerkant een lange fruitrand.
Afbeelding

En deze foto's zijn van gisteren...
Moet nu dus die zwarte troep er allemaal uit halen en het gras gaan maaien ofzo.... -O-

Bakken met links 4x broccoli met peen er tussendoor, in het midden selderij, en rechts andijviekroppen met een paprikaplantje:
Afbeelding

Aardappels in bakken van de Action, 3 aardappels per bak er in gedaan:
Afbeelding

De lange bak met tomaten, paprika's, komkommer en spruiten, andere vakjes (nog 15 leeg :) ) wilde ik vandaag gaan inzaaien:
Afbeelding

Bak met peen, ui, spinazie, pompoen, bladbiet, iets van bonen en zaailingen van de populier:
Afbeelding

Bak met achter het gaas verschillende soorten sla, voorkant ui, sperciebonen, zwarte en witte bonen, spinazie, bladbiet, worteltjes enzo, aan de rechterkant nog een strook met bloemetjes (iets van viooltjes dacht ik) maar die zijn wel heeeeul langzaam >;)
Afbeelding

Nog een bak met vanalles en nog wat, o.a. sugarsnaps, met ook 2 reserve-tomaten-plantjes er in :P + bloemenrandje
Afbeelding

En dan nog een bak met diverse soorten sla, spinazie, palmkool, Orach Red Ruby, bladbiet, peen, ui enzo + bloemenrandje:
Afbeelding

En de zijkant met daarin allerlei verschillende soorten aardbeien, frambozen, bramen, kiwi en kiwibes en een bak met bloemen voor vlinders (nu alleen nog wat bladeren, staat ook niet op de foto):
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:56

Jee wat netjes geordend allemaal :D Gaaf!
Leuk ook die stenen bak!

En grote paprika's heb je hangen! Zelf gezaaid, of een plantje uit de winkel? Die van mij hebben heel veel bloemetjes, maar doen verder nog weinig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:59

Wauw, profi hoor! :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:03

Zo dat ziet er erg geordend en netjes uit. Ben jaloers op je ruimte die je hebt. Ziet er ook praktisch uit in onderhoud.

Mijn komkommer toont nu eindelijk wanneer er wel een bloem goed bevrucht is. Tot nu toe verschrompelden de komkomeertjes steeds na een week. Nu zijn er bij 2 de bloemen bijna afgestorven maar die zitten aan mega mini kommertjes. Ik ga ervan uit dat die dan bestoven zijn door een beestje ipv mij. Ik heb ze niet zien groeien vreemd genoeg, zo zijn het minidingen met een open bloem. Een dag later is de bloem verschrompeld en is de komkommer ruim 10 cm lang.

De tomaten bloeien wel maar nog geen tomaatjes eraan. De kleineren zijn eindelijk overgeplant maar die zijn nog mini klein.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:08

Die paprikaplant heb ik gekregen voor m'n verjaardag, zitten meer paprika's dan blaadjes aan :))

Mijn paprika's die al vanaf begin mei buiten staan, zie je amper staan :=

Staan in de lange bak, in de vakjes naast de komkommer... die komkommer is ook nieuw uit de winkel trouwens, ik had een supermooie maar die is helemaal doodgegaan vanwege het slechte weer -O-

Maargoed, dat weet ik dan ook weer voor volgend jaar... niet te snel naar buiten doen dus. En we hebben nog een aantal schuttingdelen over, die wil ik aan de kant van de wind er omheen zetten want het het waait echt veels te hard daar... bloemkoolplantjes zijn gewoon afgebroken :=

Bedankt voor de complimenten *\o/*

Ik heb dit opgebouwd naast de paddock....en hoop maar dat het een poosje kan blijven staan.... is een gehuurde wei :=

Maar ik wil toch graag in de linkertuin een moestuin maken, dus dit is eigenlijk een opzetje om vast het 1 en ander te leren / proberen voordat ik daar alles op ga bouwen als de muur daar omheen staat...dat zal dit jaar wel niet meer lukken, zoveel moeten we nog doen :P

Ik wil echt supergraag rode mijnsplit tussen de bakken...maar dat vind ik teveel risico in de wei, stel je voor dat we alles weer weg moeten halen dan hebben we toch al zat werk :=

Dus dat zal moeten wachten tot de tuin zover is :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 11:13

Zo pmarena, je hebt er werk van gemaakt!

Ik plaats links en rechts wel recepten, ik weet niet meer wat en waar precies hoor.

Ik ga raapsteeltjes recepten opzoeken, dat eb ik nooit klaargemaakt. Het hoost buiten, moet toch wat doen he.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:15

Heb jij geen bladbiet / snijbiet Anth? Vind het wel wat voor jou eigenlijk op 1 of andere manier :P

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:20

Raapstelen behandel ik hetzelfde als spinazie,net als bladmoes of snijbiet. Even kort koken/roerbakken in een pannetje met water of wat olie. Al zijn deze ook lekker in de pasta of soep omdat ze wat steviger zijn dan spinazie.

Aha pmarena je misbruikt je wei ervoor. Ik zie me al aankomen bij stalhouder. :D. Wel een slim idee trouwens, hihi mini stukje paddock opofferen. Heerlijk dat je wel de ruimte hebt zo. De komkommer staat hier in een muurkas. Wel met dakje en deur open maar wel droog en redelijk windvrij. Scheelt denk ik.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 11:30

pmarena schreef:
Heb jij geen bladbiet / snijbiet Anth? Vind het wel wat voor jou eigenlijk op 1 of andere manier :P

jawel, maar die komt nog niet op. Heb ik een week of 2,5 geleden gezaaid.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 11:32

karuna schreef:
Raapstelen behandel ik hetzelfde als spinazie,net als bladmoes of snijbiet. Even kort koken/roerbakken in een pannetje met water of wat olie. Al zijn deze ook lekker in de pasta of soep omdat ze wat steviger zijn dan spinazie.

Besloten om er pasta, met knoflook en basilicum uit de tuin door te doen. En afmaken met ricotta :D En als ik dan nog een maaltje heb, maak ik er salade van, met hardgekookte eitjes en ansjovis.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:36

Nou het is eigenlijk een stukje van het weitje naast de paddock :P

Maargoed, het was alleen maar een stuk open weiland voorheen, we hebben echt àlles zelf opgebouwd hier :=

Ik vind het gebruik als spinazie zo saai :o

Door de sla al een paar keer gedaan en dat is wel lekker inderdaad :)

Ik denk dat ik het maar eens ga plukken straks en dan vanavond in de wok gooi, met stukjes kip en spek :9

Anth: Aha dus toch! Waarom toen pas gezaaid? :)

Mijn kruiden zijn aardig opgekomen nu, maar ik twijfel nog heel erg waar ik ze nou moet gaan planten :P
Wil ze eigenlijk aan de muur hangen maar weet niet zo goed wat nou verstandig is...volle zon of mer schaduw.
Gefilterd licht hebben we eigenlijk nergens dus het zou aan een zuid of oost muur moeten eigenlijk...

Zuid wordt bloedheet, daar staat de zon vol op. Maar wel weinig wind :)
Vinden kruiden dat nou eigenlijk wel of juist niet fijn, veel zon :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:50

Volgens mij verschilt het heel erg per kruid wat ze wel en niet fijn vinden. Ik heb er al een paar laten verdrogen in de zon :+ Maar de meeste houden er wel van.

Iemand een idee wat ik nog op de plekken kan zetten waar de bloemkolen hebben gestaan? Kan daar nog iets gezaaid worden nu?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:53

Dat verschilt per kruid toch? Volgens mij houdt rozemarijn wel van warmte en zon, en basilicum bv niet echt.
(Natuurlijk geen echt behulpzaam overzichtje zo te vinden := )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:28

Ik heb me ook al rot gezocht naar een overzichtje inderdaad...je zou denken dat dat vast wel ergens staat maar heb er de afgelopen maanden behoorlijk wat keren naar gezocht....zonder resultaat -O-

Ik neem aan dat er toch wel meer mensen zijn die een soort "kruidenmuur" naast de keukendeur willen maken / gemaakt hebben :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:19

Misschien dat de conclusie dan is dat het niet heel veel uitmaakt :) Dat zou makkelijk zijn :)
Dit is de beste opsomming die ik tegenkwam: http://annetanne.be/kruidenklets/2007/0 ... uidentuin/

Voorlopig ben ik in elk geval nog niet overtuigd van mijn kruidenplantjes (overigens binnen, geen tuin, en balkon ook niet echt ideaal.)

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:48

Mijn conclusie is dat groene basilicum het buiten prima vind ... beetje verwaarlozen en het wil weer groeien :=

Alleen nu is mijn Tijm het aan't begeven. Staat blijkbaar toch te veel in de schaduw?! De tijm staat tussen mijn zonnebloem stekken, tomatenplanten (die enorm gegroeid zijn :+) en bonen... zou dat het kunnen verklaren?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:24

Ziet er mooi uit Pmarena :j ...waarom mik je geen tegels tussen de bakken in.Zat gratis aangeboden op MP...die kun je ook weer makkelijk verwijderen :D

Ik heb dat doek onder mijn bakken liggen,komt verder niets bij aan licht en water....hopelijk houd het een jaar of 3 :P :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 22:02

pmarena schreef:
Anth: Aha dus toch! Waarom toen pas gezaaid? :)

Omdat mijn bio zakje zei dat ik pas eind mei mocht zaaien. Ik denk dat je vroege en late hebt, Jij hebt waarschijnlijk vroege en ik late.
Hij is ontkiemd overigens :j

Citaat:
Mijn kruiden zijn aardig opgekomen nu, maar ik twijfel nog heel erg waar ik ze nou moet gaan planten :P
Wil ze eigenlijk aan de muur hangen maar weet niet zo goed wat nou verstandig is...volle zon of mer schaduw.
Gefilterd licht hebben we eigenlijk nergens dus het zou aan een zuid of oost muur moeten eigenlijk...

Zuid wordt bloedheet, daar staat de zon vol op. Maar wel weinig wind :)
Vinden kruiden dat nou eigenlijk wel of juist niet fijn, veel zon :o

Zodra je weet waar ze oorspronkelijk vandaan komen, krijg je beeld wat welk kruid nodig heeft. Mediteraanse kruiden als rozemarijn en tijm hebben veel zon, maar heel weinig water nodig.
Maar ook; hoe dunner het blad, hoe kwetsbaarder en over het algemeen; meer water nodig.

Ik heb ook gewoon gras tussen mijn groenten. Ik heb de paden veel te smal gemaakt, dus de grasmaaier kan er niet door :D Niet handig, dat gaat volgend jaar anders. Ik trap het gras gewoon plat.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 22:03

LhinnOlijf schreef:
Mijn conclusie is dat groene basilicum het buiten prima vind ... beetje verwaarlozen en het wil weer groeien :=

Alleen nu is mijn Tijm het aan't begeven. Staat blijkbaar toch te veel in de schaduw?! De tijm staat tussen mijn zonnebloem stekken, tomatenplanten (die enorm gegroeid zijn :+) en bonen... zou dat het kunnen verklaren?

Tomaat is niet altijd een goede buur. ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 21:02

Super!!

Afbeelding
Lekker samen de raapstelen snijden, de kruiden plukken, en koken maar.
pasta met raapsteeltjes en veel kruiden en ricotta
daarbij couscussalade van zenvenblad, met rozijn en veel munt erdoor
als toetje rabarber crumble met bolletje ijs