Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:51

Waarom 2% amandel niet goed? Wil je gepureerde amandelpap hebben dan? Dan kom je idd wel lekker makkelijk aan je kcal :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 23:01

2% amandel en daarnaast een hele oliebol aan suikerachtige dingen en andere raadselachtige chemische substanties... :') Gepureerde amandel hoeft niet, maar iets puurder mag best.

Maartje_M schreef:
Oh, dat schiet ook niet op. Zal morgen eens verpakking bestuderen :+
Hoe maak je het zelf?

150 gram amandelmeel in 1 liter water, 3 dadels erbij, alles blenderen, en dan door een kaasdoek/heel fijne zeef halen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:12

Ik gebruik wel eens maca.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 08:44

2% amandel krijg je ook als je het zelf maakt, puur en alleen omdat je het moet filteren :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 10:33

Tja ik kan het niet echt nameten dus tegenspreken kan ik niet (al zegt mijn gevoel dat het meer dan 2% is), maar het is voor mij in ieder geval een geruststelling/beter gevoel dat er geen rare substanties zijn toegevoegd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:53

@ vogeltje, in het recept wat jezelf post gebruik je 15% amandelen, die je dan ook nog uit gaat filteren. Dan blijft er in je eigen gemaakte melk ook niet veel meer dan 2% over, echt niet. :)
Het klinkt weinig, dat snap ik. En vooral omdat de versie van alpro soja nog meer toevoegingen heeft, maar zelf gemaakt gaat maximaal 5% bevatten als je mazzel hebt.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 12:44

oh :') ach ja er zit in ieder geval geen zooi in :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:26

VogeltjeM schreef:
oh :') ach ja er zit in ieder geval geen zooi in :P

Dat is zeker waar! :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:40

Ik heb nu rijstemelk met hazelnoot amandel smaak, zat ook niet zo veel zooi in, maar is wel lekker!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:14

Oooh Maartje, die ken ik! In Duitsland heb je ook overal rijst-amandelmelk, dan hoeft er geen zooi meer in :D Goddelijk lekker vind ik die!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:33

Ik had er nu mijn havermout mee gemaakt, jum!

Maakt hier iemand wel eens zelf mueslirepen? De samenstelling was prima (muesli, noten, gedroogd fruit, honing) maar ze waren wat te lang gebakken. Hoe lang bakken jullie ze en op welke temperatuur? Ik had ze nu op 180 graden, volgens mij ruim 20 minuten

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:40

Ik heb toch nog nooit last gehad van de hele lijnzaadjes, maar ze komen er ook gewoon zo weer uit dus misschien voegen ze dan wel gewoon niets toe.
Ze zitten momenteel al gemengt met de chiazaadjes enzo dus alsnog kapot maken gaat niet lukken.

Maca poeder wil ik binnenkort eens gaan uitproberen.
Helaas heeft mijn blender van de action het opgegeven, misschien had ik er geen bevroren banaan in moeten gooien :Y) .

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 18:09

Het is inderdaad absoluut niet schadelijk om hele te nemen, maar het voegt inderdaad gewoon niets toe :')

Sterkte met de feestdagen iedereen :D wij verzorgen toevallig 2 diners dit jaar, dus ik kan lekker gezond doen. Ga niet overdrijven dus heb wel stokbrood met kruidenboter enzo hoor, maar één van de maaltijden is gourmetten, dus daar heb ik ook lekker veel groente, vis en biologisch vlees (persoonlijke overtuiging :o ) bij ingeslagen, en de andere is een buffet dus dan is het helemaal makkelijk om gezond te doen :D Lekker veel groentehapjes enzo. En het buffet totaal zonder vlees, koemelkeiwitten of noten vanwege allergieën en vegetariërs :+ (vond het wel een leuke uitdaging om gelijk alles vega + allergieproof te doen zodat iedereen alles kan eten)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:44

Hier juist wat moeilijker om gezonder te doen met de feestdagen.
Waarschijnlijk tweede en derde kerstdag gourmet waarvan ik niet de boodschappen doe (En laat ik juist zelf nu gek zijn op vis en groente en hun juist vlees enzo haha). En een avond ook koken met cliënten. Weet het kerstmenu al (Kipcocktail, varkenshaas met champignons, pommes du chesse en boontjes in ontbijtspek, rauwkost en als toetje suikerwafel met vanille ijs, warme kersen en slagroom. En voor in de avond ook nog monchou taart en brownies die we gaan maken :-) . , ga wel lekker mee eten maar beetje op de proporties letten en de rest van de dag gewoon een goede basis met fruit en havermout.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:35

Kerstavond zijn we lekker als gezin samen. Mijn man wil altijd stoofpeertjes en beenham, dus ik eet een visje met lekkere groente :D 1e en 2e kerstdag wordt lastiger. Eerste is nog een verrassing en tweede pizza's in zo'n pizzarette :=

Heb mezelf voor kerst wel het boek van Amber Albarda cadeau gedaan, komt het daarna wel weer goed

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:20

Ik wil voor mezelf het boek van Amber Albarda kopen als mijn tentamens achter de rug zijn.
Zag trouwens gisteren een interview met Ralph Moorman van de Hoormoonfactor ofzoiets, daar zij hij weer dat je geen gebroken lijnzaad moet eten :P .

Hebben jullie nog tips voor dingen om mee naar het werk.school te nemen?
Ze moeten dan gewoon in mijn tas kunnen, heb geen koelkast oid ter beschikking.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:21

Ben benieuwd waarom je geen gebroken lijnzaad zou moeten eten.

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:00

Needje schreef:

Jaa daar ben ik ook wel benieuwd naar !

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:48

Smileyy schreef:
Needje schreef:

ik ook :-)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:02

Vind het echt een goed boek. Ben ergens halverwege en elke keer als ik iets lees wat ik interessant vind, probeer ik het al toe te passen.

Misschien hier wel mensen die ook hier [VT] Hummus maken even willen reageren?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:25

Smileyy schreef:
Needje schreef:

Het ging er geloof ik om dat ze goede vetten oid vervliegen zodra ze in contact komen mrt zuurstof.
Wellicht staat het in het boek beter uitgelegd. Dit kwam toevallig vluchtig aan bod in een interview.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:34

Ik heb wel ooit gelezen dat je lijnzaad het beste kan breken net voor je het eet en niet gebroken moet kopen. Dat zou dan wel weer overeen komen met wat jij zegt. Alleen met ongebroken lijnzaad kan je lichaam niks

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:50

Een beetje zoals gebroken en ongebroken voer bij paarden, toch? Ongebroken komt er zo weer uit, en in gebroken zit niet alle voedingsstoffen meer in, maar je lichaam kan dat beetje er wel weer uithalen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:42

Bhriseis schreef:
Een beetje zoals gebroken en ongebroken voer bij paarden, toch? Ongebroken komt er zo weer uit, en in gebroken zit niet alle voedingsstoffen meer in, maar je lichaam kan dat beetje er wel weer uithalen.

Ik denk zoiets inderdaad. Je hoort wel eens wisselende dingen dus dan weet je niet meer zo goed wat je moet denken :P .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:38

Hoe doen jullie dat eigenlijk met chiazaad? Eerst weken oid? Of gewoon zo ergens doorheen mikken?