[Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nienke07

Re: [Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:43

Kan heel goed hoor, met chocolade.
Abricozenjam is daar heel lekker bij Ja .. Eerst de (chocolade)cake insmeren met abrikozen jam. Pure chocolade (of nog beter: Kookchocolade) smelten (au bain marie, dat is een pannetje water, met een iets kleiner pannetje waar je chocola inzit daarin dobberend Knipoog ) .. als de chocola wat dik blijft, kan je er een klein klontje (room) boter doorroeren. Het moet zo dik zijn dat je het nèt kan gieten... Je abricozencake op een groot bord en de chocola er voorzichtig overheen gieten en daarna weer laten afkoelen/stollen OK dan!

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:46

Wat gaaf zeg, die ga ik is een keertje proberen na te maken. Ja

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:47

Dus ook de hele buitenkant insmeren met de jam? of alleen ertussenin?
De chocolade hoeft dus niet gemengd te worden met iets? Ik zag op de site van de bijenkorf taartjes besmeert met chocolade gelei? dat zag er wel heel mooi glimmend uit.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:51

ik zit trouwens te denken, zou chocolademousse niet ook heel lekker zijn als vulling? dus tussen de 2 helften in.
Of wordt het dan teveel chocolade? voor zover dat kan natuurlijk haha, teveel chocolade.

Ik heb al helemaal ideetjes om em heel gaaf te maken hahaha, beetje jammer dat ik dat nu pas allemaal bedenk en er dus niet zoveel mee kan doen Clown

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:06

Als je een klein klontje boter door de chocola doet, glimt ie ook mooi Knipoog
Vullen met chocolade mousse zou ik niet doen.. wordt a) erg machtig en b) is het een beetje te 'slap'.. je kan wel je taart in 3-en snijden, 1 plak (dun) besmeren met nutella (of andere chocopasta) en de andere met jam. De jam maakt de taart wat frisser en luchtiger.. als je die niet gebruikt wordt het wel een héél zware hap Ja Oh ja.. dus èn ertussen èn eroverheen jam! De Jam eroverheen vervangt de botercreme die je onder fondant of marsepein gebruikt en zorgt dat de chocola die je over je cake giet niet in je taartje trekt!
(Je kan bij deze chocolade laag geen botercreme gebruiken, omdat je de chocola er warm overheen giet.. en dan smelt de boter Pling )

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 21:10

Marley schreef:
Zou je het taartje trouwens ook met chocolade kunnen besmeren? ik wil em namelijk aan iemand geven die gek is op chocolade Haha!
Ik ben niet zo'n keukenprinses dus ik heb eigenlijk geen idee, heb wel het hele topic doorgelezen, maar moest zoveel pagina's dat ik redelijk snel heb gelezen Clown
dan hoef ik ook geen marsepein te bestellen hihi en kan ik denk ik alles gewoon in de supermarkt kopen.... en als vulling is dan misschien een aardbeienjam iets wel lekker?

Als je een laag met chocola over je taart heen wil, zou ik ganache gebruiken. Hiervoor gebruik je 1:1 slagroom:chocola. Dus bijv. 200 ml slagroom met 200 gram chocola. Je maakt de slagroom warm (niet koken) en smelt dan de chocola erin. Dan laat je dit mengsel net zo lang afkoelen tot dat het een goede gietbare dikte is en dan giet je het over je taart. Als je dat boven een andere bak doet, kun je de overige ganache weer gebruiken om er nog 1/2/3 keer over te gieten zodat hij mooi strak wordt. Hierbij kun je wel degelijk gewoon je taart afsmeren met botercreme.

Als vulling zou ik iets fris gebruiken zoals een jam, of aarbeien/kersenvlaaivulling. Maar witte/gewone chocolademousse is natuurlijk ook heel lekker. Haha!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:14

hihi NieneWiep.. ik heb het één keer geprobeerd met botercreme onder mijn ganache (wat trouwens nog een kunst is om die goed te maken Knipoog ) .. het dróóp er vanaf Ja .. en daarná las ik pas op allerhande fora dat het idd niet zo aangeraden wordt om botercreme onder een 'warm glazuur' te doen. De abricozen jam-met-chocoladeglazuur tip is al een hele oude .. namelijk van de oma van mijn tante (allang niet meer onder ons Knipoog ) Zij was Oostenrijkse en bakte de aller lekkerste Sachertorte die er bestaat Ja .. mèt abrikozenjam en een dikke laag chocolade erover Kwijl

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 21:14

nienke07 schreef:
NieneWiep.. Jouw taarten zijn zó mooi strak.. dat krijg ik nooit zo voor elkaar.. Ze worden bij mij altijd een beetje bobbelig en ongelijk...heb je daar nog tips voor?

Tsja, oefening baart kunst. Gewoon heel strak afsmeren, in de koelkast zetten en dan nog een keer erover heen met een heet palet mes. Je marsepein iets dikker uitrollen (3 mm doe ik meestal) zodat je niet alles erdoorheen ziet. En verder.. Oefenen. Vork

nienke07 schreef:
Oh ja.. ik gebruik als 'cake' trouwens altijd de bisquit-mix uit de webshop.. is tot nu toe echt nog ALTIJD gelukt!!!

De mix heb ik nog niet geprobeerd, maar ik hoor wel van iedereen dat hij lekker is en goed lukt. Maar als ik biscuit maak, maak ik die meestal zelf. Maar ik vind het niet zo lekker, zit niet veel smaak aan. En het kruimelt zo snel. En het wordt snel droog, dat heb je met gewone cake niet.

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 21:15

nienke07 schreef:
hihi NieneWiep.. ik heb het één keer geprobeerd met botercreme onder mijn ganache (wat trouwens nog een kunst is om die goed te maken Knipoog ) .. het dróóp er vanaf Ja .. en daarná las ik pas op allerhande fora dat het idd niet zo aangeraden wordt om botercreme onder een 'warm glazuur' te doen. De abricozen jam-met-chocoladeglazuur tip is al een hele oude .. namelijk van de oma van mijn tante (allang niet meer onder ons Knipoog ) Zij was Oostenrijkse en bakte de aller lekkerste Sachertorte die er bestaat Ja .. mèt abrikozenjam en een dikke laag chocolade erover Kwijl

Maar je laat je ganache ook afkoelen voordat je hem er overheen giet he.. Dus die is niet meer warm. Ja, misschien heel lauw.

En ganache moeilijk? Haha! Om op te kloppen misschien, maar zo vind ik het super simpel. Vork

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:17

ja chocolade mousse lijkt mij ook heel lekker om er tussen te doen, maar zal dan inderdaad wat machtig worden
maar misschien wat Nienke07 zegt, dat ik 1 laagje mousse doe en 1 laagje jam. Ik moet morgen gewoon even kijken hoe of wat.

En de chocolade dus met slagroom, dan is het lekkerder en makkelijker ofzo?
hmmmmm ik heb er al helemaal zin in hahaha

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:17

Jaaaa!! da's DE tip.. in de koelkast en dan nasmeren met een warm palet mes!!!! Thanx!!!! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Ik vind de mix juist lekker luchtig, vind zelf cake al snel te 'zwaar'... zeker in combi met de botercreme.. verder vind ik bisquit juist door zijn 'smakeloosheid' heel goed te combineren met allerhande soorten en smaken in de vulling! Ja
Zo zie je maar weer.. ieder zijn meug.. en da's maar goed ook Knipoog

jessy1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:18

Oohhh leuke foto's

ik zit ook al een tijdje op de leukste taarten maar door onze verhuis enzo niet veel tijd gehad om veel te bakken .
Ik heb ook al verschillende boltaartjes gemaakt .
en de volgende taarten mega mindy,diego,bumba ,cars en de kleine einsteins Lachen

http://www.everyoneweb.com/MijnTaartjes/ dit is de url naar men website (is wel nog maar een begin *LOL*
Ik heb die gemaakt omdat ik van vrienden en kennissen de vraag kreeg voor op bestelling te maken .

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:19

Marly.. ik vind het zelf NIET makkelijker om ganache te maken .. de verhoudingen moeten precies kloppen en je moet het af laten koelen tot het nog net schenkbaar is.. maar weer niet te veel, want dan wordt het hard... wrsch ben ik er gewoon te klunzig voor Knipoog ...

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 21:19

Marley schreef:
ja chocolade mousse lijkt mij ook heel lekker om er tussen te doen, maar zal dan inderdaad wat machtig worden
maar misschien wat Nienke07 zegt, dat ik 1 laagje mousse doe en 1 laagje jam. Ik moet morgen gewoon even kijken hoe of wat.

En de chocolade dus met slagroom, dan is het lekkerder en makkelijker ofzo?
hmmmmm ik heb er al helemaal zin in hahaha

Als vulling zou ik inderdaad iets frissigs (?) maken. Je kunt bijvoorbeeld ook een aardbeienmousse maken, heel lekker bij chocola. En dan 1 laag jam en 1 laag mousse.

Ganache is (vind ik) een stuk makkelijker te gieten over je taart, en hierdoor wordt het een stuk strakker dan gewoon chocola, dat stolt halverwege je taart al, en krijg je allemaal 'druppels'. En het is minder machtig en lekkerder dan alleen chocola. Haha!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:21

Jessy.. moohooi zijn ze, je taarten!
Ik ga me binnenkort ook maar eens op zo'n boltaartje 'storten'.. leuk zijn die! *LOL*

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:21

ok, Ganache it is hihi
dus gewoon 1 op 1 mengen, hoeveel zou ik nodig hebben bij zo'n bolletje?
Ik wil er inderdaad iets van jam tussendoen, voor de frissigheid Ja en dan 2 lagen jam of 1 laag jam en 1 laag mousse. Al denk ik dat het misschien wel gewoon 2 lagen jam worden, lekker makkelijk Knipoog

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 21:22

Marley schreef:
ok, Ganache it is hihi
dus gewoon 1 op 1 mengen, hoeveel zou ik nodig hebben bij zo'n bolletje?
Ik wil er inderdaad iets van jam tussendoen, voor de frissigheid Ja en dan 2 lagen jam of 1 laag jam en 1 laag mousse. Al denk ik dat het misschien wel gewoon 2 lagen jam worden, lekker makkelijk Knipoog

Voor zo'n kleine bolletje? Hmm, ben niet zo goed in schatten. Haha! Zou voor de zekerheid 150 gram/ml doen. Dan heb je wel genoeg denk ik. Ja

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:32

ok, thanks Haha!
Ik ga het morgen eerst even proberen in een gewone taartvorm. En dan haal ik maandag zo'n schaaltje, want dat ziet er toch wel het leukst uit Haha! Als ik het niet vergeet dan zal ik er foto's van maken.

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 21:33

Een bolletje kun je trouwens wel veel makkelijker 'begieten' dan een gewone ronde/rechthoekige taart. Omdat je bij een boltaartje die hoek niet hebt zeg maar. Haha!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:33

Marley schreef:
Zou je het taartje trouwens ook met chocolade kunnen besmeren? ik wil em namelijk aan iemand geven die gek is op chocolade Haha!
Ik ben niet zo'n keukenprinses dus ik heb eigenlijk geen idee, heb wel het hele topic doorgelezen, maar moest zoveel pagina's dat ik redelijk snel heb gelezen Clown
dan hoef ik ook geen marsepein te bestellen hihi en kan ik denk ik alles gewoon in de supermarkt kopen.... en als vulling is dan misschien een aardbeienjam iets wel lekker?

Je kunt om te beginnen misschien het beste zo'n pak van Dr. Oetker kopen, recept voor Sachartorte. Is chocolade cake met abrikozenvulling en afgesmeerd met chocoladeglazuur. Ik ben er niet heel erg dol op, (ben niet erg dol op chocolade), maar ik denk dat jij het wel erg lekker zult vinden als je van chocolade houdt. Lachen

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:49

weten jullie een goede webwinkel voor de spulletjes. Want die enen, is met vakantie Boos!

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:50

NieneWiep schreef:
Een bolletje kun je trouwens wel veel makkelijker 'begieten' dan een gewone ronde/rechthoekige taart. Omdat je bij een boltaartje die hoek niet hebt zeg maar. Haha!

ja dat denk ik ook wel, het druipt wat makkelijker over het hele taartje heen Haha! bovendien vind ik zo'n bolletje er gewoon veeeel leuker uitzien Ja Haha! Maar morgen heb ik nog niet zo'n schaaltje, dus dan maar even proberen in een gewone taartvorm.

Is er trouwens nog een andere site met leuke accessoires voor op een taart? want die ene site levert niet voor vrijdag de 18e en ze is donderdag jarig..... of zou ik bijv. van die roosjes en andere leuke dingen ook bij de bijenkorf ofzo kunnen krijgen?

die sachartorte is ook wel een goed idee Ja

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:53

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 21:53

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:58

oehhh thanks, die winkel ziet er (gevaarlijk) goed uit *LOL*
Kan ik me daar eens even uitleven.