[FOTO] Show je maaltijd deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:46

Ik zie net dat het volgende week weer de week zonder vlees is maar ze hebben er deze keer ook zonder zuivel van gemaakt. Ik denk dat ik heel soms wel eens vegan kook maar zou mezelf best een week willen uitdagen om bewust vegan te koken. Wie gaat er hier ook aan mee doen? En wat is jullie vegan lievelingsrecept? Ik kan wel wat tips gebruiken denk ik.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:51

Ik eet sinds iets meer dan een jaar vegan.
Het makkelijkste is het om je gewone recepten te eten, maar vlees weg te laten of te vervangen. Zelf ben ik wel anders gaan eten sinds ik veganistisch eet. Meer echt koken en meer letten op mijn vitamines enzo.

Ik houd zelf heel erg van wraps, shoarma/gyros, curry's en soepen.

Als je in mijn berichten kijkt, dan zie je alleen maar veganistisch op de foto staan. Volgens mij zijn er meer bokkers in dit topic die vegetarisch of veganistisch eten.

Edit, ik vergeet te zeggen dat ik het heel goed van je vindt dat je het wil proberen! +:)+

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:01

Ik eet komende week veel buiten de deur, anders zou ik het ook wel willen proberen. Ik eet wel vaker vegetarisch / vegan en zou er juist eerder voor kiezen om eens heel wat anders te eten en bijvoorbeeld op pinterest inspiratie op te doen. Ik vind het zelf best lastig om kwark, yoghurt en eieren echt structureel te vervangen. Ga me er wel iets meer in verdiepen ook.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:06

De afgelopen jaren deed ik al die week mee met vegetarisch koken dus dit is maar een stapje erboven. Alleen had ik zin in quiche en vegan betekend ook geen ei toch of kruidenkaas. Dus ik ga nog even goed nadenken wat ik dan wel kan maken. Vegetarisch koken is meestal niet zo moeilijk vooral met al die vleesvervangers maar vegan lijkt moeilijker. Gelukkig hoef ik pas zondag een boodschappenlijstje te maken.

Een standaard vegetarisch recept is vega wokreepjes met wokgroente, noedels/mie en woksaus. Dat is denk ik ook vegan maar ja wat gaucho ook zegt ik zou mezelf best een beetje willen uitdagen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:07

friezenfan2 schreef:
Ik zie net dat het volgende week weer de week zonder vlees is maar ze hebben er deze keer ook zonder zuivel van gemaakt. Ik denk dat ik heel soms wel eens vegan kook maar zou mezelf best een week willen uitdagen om bewust vegan te koken. Wie gaat er hier ook aan mee doen? En wat is jullie vegan lievelingsrecept? Ik kan wel wat tips gebruiken denk ik.

Ik eet niet vega of vegan, maar ik mag geen dierlijke eiwitten en koolhydraten samen. Ik eet daardoor een beetje bijzonder :+ . En ik ben lactose-intolerant. Ik eet 4x in de week zonder dierlijke eiwitten dus vega(n). Ik vervang zuivel vaak door een soja- of havervariant. Je kan ook dus even door mijn berichten scrollen.

De parelcouscous die ik woensdag had bijv. is vegan.

Ik doe idd wat Annetje zegt: gebruikelijke recepten en dan vlees weglaten/vervangen. Er zijn inmiddels veel goede alternatieven, is veel aan veranderd de laatste paar jaren.

Edit. In aanvulling op je net geplaatste bericht: voorbeeld vegan quiche.
https://www.leukerecepten.nl/recepten/v ... enstoelen/

Annetje

Re: [FOTO] Show je maaltijd deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:47

Je kunt sowieso je favoriete gerecht Googlen en er dan 'vegan' bijzetten. Je vindt dan altijd wel wat. Zo doe ik dat zelf ook vaak.
Sorry, echt goede tips heb ik niet. Er is ook een veganisten en vegetariërstopic, misschien kunnen ze je daar beter op weg helpen?
Op Facebook is ook een groep met 'budget vegan weekmenu'. Elke woensdag zet zij een heel weekmenu op Facebook inclusief bereidwijze en boodschappenlijst. Misschien dat je daar ook wat leuks kunt vinden.
Volgens mij is er ook een app voor de week zonder vlees, met recepten, maar dat weet ik niet zeker.

Succes!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 13:31

Afbeelding

:9
Lunch

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 13:36

friezenfan2 schreef:
De afgelopen jaren deed ik al die week mee met vegetarisch koken dus dit is maar een stapje erboven. Alleen had ik zin in quiche en vegan betekend ook geen ei toch of kruidenkaas. Dus ik ga nog even goed nadenken wat ik dan wel kan maken. Vegetarisch koken is meestal niet zo moeilijk vooral met al die vleesvervangers maar vegan lijkt moeilijker. Gelukkig hoef ik pas zondag een boodschappenlijstje te maken.

Een standaard vegetarisch recept is vega wokreepjes met wokgroente, noedels/mie en woksaus. Dat is denk ik ook vegan maar ja wat gaucho ook zegt ik zou mezelf best een beetje willen uitdagen.
Je hebt ook vegan ei of kaas (ik gebruik plantaardige boter etc) maar ik zou eigenlijk niet weten waar je dat allemaal vindt. Het is iig wel mogelijk!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 14:00

Ik wil het denk ik ook wel eens proberen!

Hier gisteren een grote pan spaghettisaus gemaakt dus nu de restjes mee naar werk
Afbeelding

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 14:25

Afbeelding

Thuislunch, half stokbroodje over van gister, dus met pesto kaas en zongedroogde tomaatjes even in de airfryer gemikt

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:04

Dit zijn mijn vrienden waar ik veel inspiratie uit haal <3 (heb er nog veel op m’n verlanglijst maar m’n vriend zegt dat het aanrecht vol staat >;) )

Een paar voorbeelden:
- Als je van ‘vlees’ houdt: Vleesch - De Vegetarische Slager (echt ideaal als je klassieke kost wil in een Vegan jasje)
- Bakken: Taart ende Koeck - Maartje Borst (ouderwets bakboek)
- 1 pan: One Pot Vegan - So Vegan
- The Greek vegetarian - Heather Thomas (vega)
- Truly Italian - Ursula Ferrigno (vega)
- Bosh en Bish Bash Bosh: vooral hun curry’s en texmex achtige dingen vallen altijd in de smaak.

Afbeelding

Alleen Veg van Jamier Oliver is bij mij al redelijk tegengevallen. En die andere van hem is niet vega. Net als de 3 meest rechtse boeken uit het rijtje.

Succes iedereen die voor een vega(n) week gaat! Wij eten nu 5 jaar vega en zoveel mogelijk plantaardig, ik hou dat komende weken zo ook aan.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:21

Vandaag stond een poke bowl op het menu. Altijd een feestje om te maken en tot je begint met eten ook een plaatje om te zien.

Afbeelding

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:05

Vandaag rijst, champignons, sperziebonen, (zelfgemaakte) satésaus en een eitje.
Afbeelding

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:13

Dit is een deel van mijn vega(n) inspiratie.

Afbeelding
Vooral de groene bakplaat, Veggiestan en de vega tajines kook ik erg vaak uit, heerlijk en smaakvol eten waarbij ik vlees echt niet mis. Niet op de foto maar ook vaak gebruikt zijn Vegarabia, en Plenty & Plenty More van Ottolenghi.

Verder vandaag hier zelf wel weer eens vlees, ik heb deze week een krat biologische producten en daar zat ook kip in. Smaakte heel goed.

Afbeelding

Afbeelding

Oh, en ik heb net nieuwe ovens besteld voor in mijn nieuwe huis *\o/*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:51

Oven is onmisbaar. Echt zalige gerechten hierboven.....

Hier hadden we een feestje en verse paëlla gemaakt . Ik ben er trots op en het was erug lekker

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:58

Pompoensoep met champignons als lunch
Afbeelding

En vandaag Pasta! Heel erg lekker! Met een zak spinazie, bijna 2 bakjes Champignons (een gewone en een kastanje) knoflook, peper, beetje citroen en edelgist. De helft van de Champignons en spinazie in de blender met Kookroom. Alles opwarmen/bakken, doorroeren en klaar. Afbeelding
Ik had er een vegan zalmburger bij. Daar kwam mijn moeder mee aanzetten en het leek me heel erg lekker, maar bah! Heel erge sterkte vissmaak, maar dan net wat zurig. Blegh! Zonde, want ze zijn duur en ik heb van de twee burgers nu maar een halve gegeten.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:06

[/quote]

Ziet er super lekker uit! Wat is je recept? :9[/quote]

Bakpapier waar ik olijfolie op doe. Vervolgens biologische wortels door de helft en bio aardappeltjes in de schil half doorgesneden. Daarover heen olijfolie, zout en peper. Er tussen schijfjes knoflook en ik pluk 2 takjes rosemarijn . Dat gaat in een voorverwarmde oven standje 4. Na 10 - 15 minuten eruit en alles even omdraaien en terug in de oven. Als het gaar is gaat de vis erover zodat het sap lekker over het eten kan de vis kent zout en peper en heb ik een lemon van te voren over uit geknepen. Als het klaar is na paar minuten lekker smikkelen.

De vis kan alle soorten vis zijn van dorade, zalm, kabeljouw etc. Maakt niet uit. Ik kies wel voor de verse gefileerde vis van de markt.[/quote]

Oh vis is zo lekker haha! Ik eet het alleen niet meer

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:06

Annetje schreef:
Pompoensoep met champignons als lunch
[ [url=m/Q7vN5f.jpg]Afbeelding[/url] ]

En vandaag Pasta! Heel erg lekker! Met een zak spinazie, bijna 2 bakjes Champignons (een gewone en een kastanje) knoflook, peper, beetje citroen en edelgist. De helft van de Champignons en spinazie in de blender met Kookroom. Alles opwarmen/bakken, doorroeren en klaar. [ [url=m/oPB2Nf.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik had er een vegan zalmburger bij. Daar kwam mijn moeder mee aanzetten en het leek me heel erg lekker, maar bah! Heel erge sterkte vissmaak, maar dan net wat zurig. Blegh! Zonde, want ze zijn duur en ik heb van de twee burgers nu maar een halve gegeten.

Heb jw het recept van de pompoen?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:12

naranja1 schreef:
haha, ja! Een zak biologische pompoensoep van unox :')
Met 2x tl sambal, beetje peper, klein potje bonduelle bonenmix met edamame. Champignons bakken en erin gooien. Klaaaaaar!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:15

Eindelijk weer eens optijd een foto gemaakt voor het op was :')
Ben receptjes uit mn nieuwe kookboek aan het proberen, al een heerlijke paprikaspread gemaakt & deze pasta met parmaham en champignonsaus, en alles is nog gezond ook :D
Afbeelding

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:26

Paprikaspread?

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 21:09

Annetje schreef:
naranja1 schreef:
haha, ja! Een zak biologische pompoensoep van unox :')
Met 2x tl sambal, beetje peper, klein potje bonduelle bonenmix met edamame. Champignons bakken en erin gooien. Klaaaaaar!

Hahaha nice

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 21:14

Makkelijker wordt het vanavond niet :+
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lay_D op 04-03-22 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 21:16

Ik heb de gehaktballen laten mislukken (iets met uitgeschoten met de zout... :x ) dus ik was flauw _O- Daarom geen foto gemaakt.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 21:26

Lay_D schreef:
Makkelijker wordt het vanavond niet:+
[ [url=m/sARLSs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heuj, big american BBQ chicken!

Froukje schreef:
Ik heb de gehaktballen laten mislukken (iets met uitgeschoten met de zout... :x ) dus ik was flauw _O- Daarom geen foto gemaakt.

Juist niet flauw dan toch? :')