Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:51

chamion schreef:
Aangezien ik mijn eigen bericht niet meer kan wijzigen een nieuwe reactie ;)

Mijn meergranenbrood heb ik ipv 1 keer een uur rijzen nu 2x laten rijzen. Hij is 400 gr, en na afbakken 2x zo groot als de andere broden die ik tot nu toe heb gemaakt. Bijna net zo groot als de pan. Dus 400/450 gram bloem/kant en klaar bloem is het maximale wel. Hij staat af te koelen en dadelijk maar even proeven. Buren vragen kwamen al aan de deur wat er nu zo lekker stond te ruiken :Y) Maar goed als ik oosters kook staan ze ook al voor de deur. _O-

[ [url=m/Dcd2nI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe groot is je pan die je gebruikt?

snorkel1986

Re: Je eigen brood bakken; wel of geen broodbakmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:20

Tja ik kon mij niet inhouden .. en ga nu ook maar proberen een no knead brood te maken.. het deeg maken is in elk geval niet moeilijk... _O-

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:36

Marije_jiplover, ik gebruik een ronde met een doorsnee van ruim 30cm of voor een groter brood mijn ovale Creuset van 40cm.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 23:01

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Appel kaneel brood uit de broodbakmachine en 2/3 lig nu ook al in de vriezer (heb wel een klein beetje broodverbeteraar extra gebruikt). :P :9

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 07:19

Die ziet er ook weer lekker uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:00

pmarena schreef:
Dat lijkt wel een soort plutonium stokbrood :=

Nou na lang wikken en wegen wilde ik de langwerpige gietijzeren braadpan van die Ikea bestellen....is de eerstvolgende levertijd bijna over een maand terwijl hij gewoon op voorraad is. Dat vind ik wel lang hoor :=

Heel veel mensen bestellen bij de Ikea op dit moment dus thuisbezorgen gaat gewoon even lastig. Je kan het wel zelf gaan ophalen voor de deur bij de winkel, dat kost je 10 minuutjes en ik kon gewoon de volgende dag terecht.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:01

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:02

Ik ben ook weer aan het laten rijzen, een mix waar al gist bij zat een deze keer met de mixer geprobeerd, ben benieuwd

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:09

Is ook heerlijk. :j :9

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:12

Emmaa_ schreef:
pmarena schreef:
Dat lijkt wel een soort plutonium stokbrood :=

Nou na lang wikken en wegen wilde ik de langwerpige gietijzeren braadpan van die Ikea bestellen....is de eerstvolgende levertijd bijna over een maand terwijl hij gewoon op voorraad is. Dat vind ik wel lang hoor :=

Heel veel mensen bestellen bij de Ikea op dit moment dus thuisbezorgen gaat gewoon even lastig. Je kan het wel zelf gaan ophalen voor de deur bij de winkel, dat kost je 10 minuutjes en ik kon gewoon de volgende dag terecht.

Nou nee, dat kost me naar de dichtstbijzijnde Ikea al een uur heen en een uur terug :)

Maar een paar maanden geleden ook iets online besteld en dat duurde toen ook al een paar weken weet ik nog. Had gehoopt dat ze inmiddels wat beter ingesteld zouden zijn op online bestellingen :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 20-04-20 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:13

pmarena schreef:
Emmaa_ schreef:

Nou nee, dat kost me naar de dichtstbijzijnde Ikea al een uur heen en een uur terug :)

Nou oke, ik zal niet meedenken :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:14

Dat meedenken is wel lief hoor uiteraard :j

Ze geven zelf ook aan bij de beschikbare leverdata dat afhalen ook een optie is. Dat is wel goed dat ze dat doen :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:16

Heeft iemand een idee of dit kan? Ik heb net hazelnoten uit de schil gehaald, zou ik deze kunnen verpulveren en op de bovenkant kunnen doen of zou dit verbranden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:16

moonsparkle schreef:
Heeft iemand een idee of dit kan? Ik heb net hazelnoten uit de schil gehaald, zou ik deze kunnen verpulveren en op de bovenkant kunnen doen of zou dit verbranden?

Ik dénk dat er te veel suikers in hazelnoten zitten en dat ze dus inderdaad verbranden.. Maar durf het niet met zekerheid te zeggen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:17

Jammer het leek me een lekker idee :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:19

Ik zou zeggen sprinkel er een paar op om te proberen? Op een klein stukje :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:49

Je kunt ze wel prima in stukken hakken en door je brood doen. Erg lekker!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:56

Marcella schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Appel kaneel brood uit de broodbakmachine en 2/3 lig nu ook al in de vriezer (heb wel een klein beetje broodverbeteraar extra gebruikt). :P :9

Welk recept heb je daar voor gebruikt?

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:05

Hoi

Ik lees al een tijdje mee en jullie maken zulke mooie broden dus dat wil ik nu ook een keer zelf gaan proberen.

Ik heb 2 vragen:
Hoe doen jullie dat met die Amerikaanse (?) maten? Bijvoorbeeld die uit dat filmpje van het No-knead bread. Hoe reken je dat om?

En wij hebben zo'n oven die rond draait.
Is het dan überhaupt mogelijk om brood te bakken? Of maakt dat niet uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:08

Als je het googelet kan je het echt heel makkelijk omrekenen naar grammen. Wel even het soort product erbij (dus 2 cups bloem in gram googelen) omdat een cup honing een ander gewicht heeft dan een cup rijst. Ik heb ook cup-maten in mijn kast liggen, soms gewoon makkelijker en sneller.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:12

Ik reken nooit om en heb gewoon van die maatlepeltjes gekocht voor recepten in cups, veel minder gedoe. Kost een euro, en minder tijd. :+ Uiteindelijk vind ik het ook veel makkelijker werken omdat de verhoudingen veel duidelijker zijn dan wanneer je met gewicht werkt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:33

Krijg nou wat, het lijkt wel of ik voor het eerst een goed gelukt brood heb gebakken :D nu hopen dat deze ook minder uitdroogt, laten jullie ze eerst helemaal afkoelen voor het snijden en in een zak doen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 20-04-20 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:38

moonsparkle schreef:
Krijg nou wat, het lijkt wel of ik voor het eerst een goed gelukt brood heb gebakken :D nu hopen dat deze kok minder uitdroogt, laten jullie ze eerst helemaal afkoelen voor het snijden en in een zak doen?

[ [url=m/gcqoMn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FNpCd5.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hKUHrr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zoooooo! <3 Ik krijg er gewoon honger van.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:47

moonsparkle schreef:
Krijg nou wat, het lijkt wel of ik voor het eerst een goed gelukt brood heb gebakken :D nu hopen dat deze ook minder uitdroogt, laten jullie ze eerst helemaal afkoelen voor het snijden en in een zak doen?

[ [url=m/gcqoMn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FNpCd5.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hKUHrr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er lekker uit! Ik snijd per keer een plak (of 2) af en bewaart mijn brood in zo’n lucht dichte gastronormbak (heb daar dus zo een speciale deksel bij)

Daarom bak ik ook in een bakblik met een busbrood dan past dat!
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 20-04-20 11:16, in het totaal 2 keer bewerkt

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:48

No knead brood kan dat ook gewoon in een bakblik of gaat dat niet goed of heeft niemand dat ooit geprobeerd