de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 22:30

We hebben nu pas bloesem (gisteren open gegaan) in de appelboom. :wow:
De ene appelboom doet het super goed, helemaal vol bloesem. De andere helemaal niet, zitten misschien 10 bloempjes in totaal in of zo. :=

Mijn peultjes hebben nu ook bloempjes en tomaatje dan. :))

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:30

Hallo allemaal! Ik lees al even mee (wat een heerlijk topic, letterlijk en figuurlijk) maar meld me nu toch omdat ik een vraagje heb. :)

Ik heb dit jaar voor het eerst wat meer aandacht aan mijn stadstuin besteed. Naast het hoekje vaste planten staat er nu een jasmijn heerlijk te geuren en ik heb wat makkelijke bloemen (petunia's, lavendel etc) in potten staan.

Geïnspireerd door dit topic heb ik er twee weken geleden een flinke pot met aardbeienplanten aan toegevoegd en een pot met een courgetteplant. Ik ben enorm trots op ze want ze groeien als eh... kool. :D Ik was net nog wat aan het lezen over courgette planten en zag toen dat men adviseert meerdere planten neer te zetten. Ik heb er maar eentje, komen er nu wel courgettes aan of moet ik een partner erbij zetten (dan wordt het wel wat vol in de tuin... := ).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:49

Denk dat meerdere planten vaak aanbevolen worden vanwege de bestuiving.

Zo even flink onkruid wezen plukken kon soms complete bosjes er in een keer eruit trekken. Heb zo'n 10 aardappelplanten die nog niet omhoog gekomen zijn, maar kan dat die wachten op de eerst volgende regenbui. Alles groeit erg goed kan alleen wel merken dat alles nu toch wel toe is aan een buitje en niet water uit een gieter. Ook al is alleen het bovenste laagje droog is het nu toch wel weer een voordeel van kleigrond aangezien de ondergrond nog gewoon nat is. Peultjes komen ook al omhoog.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 29-05-17 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:52

Ehm, maar bestuiving is toch nodig voor het maken van vruchten (courgettes dus)? Of snap ik het niet?

Ik ben echt niet thuis in het hele planten gebeuren, dat is duidelijk. :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:54

Ja bestuiven is nodig voor het maken van vruchten.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:54

Ik heb zo'n 7 courgetteplanten staan. Ik vrees dat wij niet veel anders meer zullen eten deze zomer :+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:55

Dat wil ik ook Laurievc! :D :D

Als ik het goed begrijp gaat 1 courgetteplant dus niet werken en moet er een vriendje komen? Hmm...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:07

Ir111 schreef:
Dat wil ik ook Laurievc! :D :D

Als ik het goed begrijp gaat 1 courgetteplant dus niet werken en moet er een vriendje komen? Hmm...

Alleen nu nog een vriendje gaan zaaien heeft geen nut.. want tegen de tijd dat die eventueel gaat bloeien is deze allang uitgebloeid. Ze moeten tegelijk bloeien want dan kan er bevrucht worden

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:10

Of je moet geluk hebben dat je buren ook een courgetteplant hebben en een insect precies van die plant naar jouw plant gaat :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:15

Maar je zou wel bij tuincentra of volkstuinvereniging/complex kunnen kijken of die nog planten hebben.

Ik zit nog te twijfelen over wel of geen komkommer plant erbij. Eet zelf geen komkommer ook al vind ik ze heerlijk, maar krijg zelf buikpijn. Maar mijn oma en zoontje van mijn broertje eten wel komkommer. En zit te twijfelen wat in de middelste rand van bak gaat zetten. Bovenin zitten de erwten en de onderste bak zit de selderij. Of radijsjes zaaien of worteltjes zaaien......

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:24

Huh de courgette heb toch mannelijke en vrouwelijke bloemen? Zolang maya maar van de man naar de vrouw vliegt is er toch bevruchting?

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:27

Ik heb ook in t verleden 1 courgetteplant gehad en had daar prima vruchten van. Ik ben benieuwd hoe het dit jaar gaat, heb ook dit jaar maar 1 plant helaas.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:37

Waarschijnlijk zorgt de plant ervoor dat er geen zelfbevruchting plaats kan vinden.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:37

Marcella schreef:
Maar je zou wel bij tuincentra of volkstuinvereniging/complex kunnen kijken of die nog planten hebben.

Ik zit nog te twijfelen over wel of geen komkommer plant erbij. Eet zelf geen komkommer ook al vind ik ze heerlijk, maar krijg zelf buikpijn. Maar mijn oma en zoontje van mijn broertje eten wel komkommer. En zit te twijfelen wat in de middelste rand van bak gaat zetten. Bovenin zitten de erwten en de onderste bak zit de selderij. Of radijsjes zaaien of worteltjes zaaien......

Ik heb komkommers maar houdt er rekening mee dat die planten echt énorm worden. Vorig jaar was mijn komkommer ruim meter hoog :+ Dit jaar heb ik ook een ander soort kleine komkommertjes gekocht en die kruipen op de grond nu, ben benieuwd hoe groot die worden haha!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:26

Weet ik en dat hou mij dus tegen van komkommers en als ik wat doe zouden het snack komkommers zijn, maar aan de andere kant wil ze langs het gaas hebben dus ze kunnen klimmen als ze willen. Nadeel zou kunnen zijn dat de eenden dan misschien ook zouden kunnen snoepen van de plant. Wat ik aan de andere kant niet zo heel erg zou vinden als ze hierdoor van de rest af blijven. :')

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:29

Wahaha :+ Ik heb dit jaar hekken gekocht om ze tegen te laten groeien en gaat to nu toe heel goed!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:52

De bonen en erwten aan de andere kant van de sloot zijn vakkundig gesnoeid door de eenden, maar die hebben ook een mooie landingsvlakte. Terwijl bij mij nog alle stokje en touwtjes zitten dus landen alleen voor gevorderde. :')

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:54

Vakkundig gesnoeid :+ Eenden heb ik hier gelukkig niet. Een allesvretende kat wel :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 16:05

De katten die wel eens komen buurten worden op handen gedragen aangezien ze muisjes komen vangen. Eenden, ganzen, meerkoeten, enz. zat hier. Ga morgen wel even in winkeltje kijken wat ze nog hebben. Morgen maggiplant even in de volle grond zetten en kijken hoeveel zaadjes radijs en wortel ik heb.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 16:35

volgens mij zijn courgette planten tweeslachtig, zitten er mannelijke en vrouwelijke bloemen in een plant, dus ik denk dat één plant moet kunnen :j

ik heb twee komkommerplanten in mijn kasje staan( van AH ), ik heb twee hangbakken gekregen die hang ik aan de rand van de moestuinbak en daar wil ik de planten overheen leiden, kijken of dat lukt :D
gisteren de eerste raapsteeltjes gegeten , echt héérlijk vind ik dat :9
vandaag helemaal niks gedaan, maar vanavond maar weer wateren, anders gaat het niet goed, ik hoop dat het in de vakantie nog een beetje doorleefd allemaal -O-

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 16:50

Een courgette kan inderdaad prima, omdat ze zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen hebben. Als je zeker wilt zijn kan je ze een handje helpen met de bestuiving dmv een kwastje.

Dat kreeg ik te horen over courgette, nu heb ik er toevallig twee (had niet verwacht dat beide zaadjes uit zouden komen := ).

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:02

Pff ik weet het ff niet meer alles wat ik naar de tuin verplaats is een dag later opgevreten ondanks overal bakjes bier en slakkenkorrels. Zo kan ik wel blijven zaaien maar schiet niet echt op zo. Iemand nog andere tips om slakken kwijt te raken?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:10

Maar tweeslachtig betekend nog niet dat hij zichzelf kan bevruchten. Heb er laatst in dit topic wat over neergezet.
Het kan zijn dat de stamper boven de meeldraden zit zodat je hem moet helpen met bevruchten. Het kan ook zijn dat er inderdaad mannelijke en vrouwelijke bloemen zijn maar deze komen meestal niet tegelijk aan de plant. Sommige planten hebben een mechanisme dat het eigen stuifmeel wel bij de stamper kan komen maar het afgestoten wordt omdat het eigen DNA bevat.
Ik weet niet hoe het precies bij de courgette zit maar veel mensen vergeten dit uit te zoeken bij het planten van groenten en fruit en krijgen hierdoor geen vruchten.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 17:14

Roosje01 schreef:
Pff ik weet het ff niet meer alles wat ik naar de tuin verplaats is een dag later opgevreten ondanks overal bakjes bier en slakkenkorrels. Zo kan ik wel blijven zaaien maar schiet niet echt op zo. Iemand nog andere tips om slakken kwijt te raken?

het schijnt dat koperdraad rond de planten ook slakken tegenhoud, dus gewoon eromheen leggen

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:29

Ik heb koffiedik rond m'n planten liggen en dat lijkt tot nu toe ook goed te gaan tegen slakken.

Ik had vorig jaar 1 courgette plant in de tuin (AH moestuintjes variant) en heb gewoon courgettes gekregen zonder zelf wat te doen. Dit jaar heb ik er twee staan.