Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:11

Daar heb ik geen last van gelukkig :)
Wat deed je in de smoothies?
Ik doe er meestal een banaan in, wat aardbeien of framboos/bosvruchten, en dan de ene keer een kiwi en de andere keer wat groente als spinazie.. en dan zo'n 150 ml sojayoghurt en als het te dik is nog wat sojamelk erbij.. Evt een beetje suiker.. en daar zit ik wel even vol van :) erg lekker ook!

denice

Re: Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 23:24

Ik deed rauwe boerenkool en spinazie, banaan en sinaasappels. De groentes kwamen uit de diepvries dus het was ook knetterkoud. Misschien lag het ook daar aan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 23:41

Sja geen idee! Of misschien is het de yoghurt die ik erbij doe.. die zorgt voor goede bacteriën in je darmen..? Wel zeggen ze vaak dat citrusfruit drijft..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:08

Denice, wat is het probleem met vaak naar het toilet moeten? De meeste mensen "moeten" juist te weinig ;)
Verder is het onzin dat je teveel suikers binnen krijgt via fruit. Suiker uit groenten en fruit is echt niet hetzelfde als suiker uit frisdrank oid.

(En nu weer in meeleesmodus :) )

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 01:54

Wat ik me altijd afvraag is wat precies waar is van die suikerverslaving ed. Ik heb onderzoek gezocht en het enige wat ik kon vinden is dat consequent te veel suiker innemen een verhoogde kans geeft op afkickACHTIGE verschijnselen in MUIZEN. Lijkt me een beetje raar om dit meteen door te trekken naar mensen.

Verder is er scheikundig gezien absoluut geen verschil tussen geraffineerde suiker of bijvoorbeeld suiker in fruit(dit zijn wel vaak meervoudige suikers, maar qua vertering maakt dat geen verschil). Ik snap dat je je suikerinname moet beperken, maar dat heeft niks met geraffineerd of niet te maken.

Kan iemand me misschien wijzer maken? (:

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 08:59

Hoe het wetenschappelijk in elkaar zit weet ik ook niet. Wel is het natuurlijk zo dat je door losse suiker te gebruiken de verhoudingen helemaal verkeerd binnen krijgt, dus waar er normaal bv 5% suiker in ons natuurlijke eten zit, krijgen wij bv 20% suiker binnen via al het fabrieksvoer enzo.. En de manier waarop geraffineerde suiker wordt gemaakt schijnt heel ongezond te zijn.. De suiker wordt dmv aan aantal giftige chemicaliën uit de bieten enzo gehaald en gebleekt. Ik heb daar ooit een artikel over gelezen, maar weet dat zo snel even niet terug te vinden.

Voor mezelf merk ik wel dat het echt even geduurd heeft voordat ik niet meer zo veel zin had in cola en snoep. Ik kon een tijd geleden echt met gemak een hele fles per dag leegdrinken := Op het moment heb ik aan een half glaasje genoeg, en dan begint het ook echt te zoet te worden en laat ik het staan. Snoepen ook.. Een paar snoepjes en ik heb genoeg. Tegenwoordig grijp ik gewoon eerder naar een stuk fruit, niet omdat het gezonder is maar omdat ik snoep gewoon echt te zoet vind nu ik zo weinig suiker en gezoet eten eet.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 09:02

Magrathea schreef:
Denice, wat is het probleem met vaak naar het toilet moeten? De meeste mensen "moeten" juist te weinig ;)
Verder is het onzin dat je teveel suikers binnen krijgt via fruit. Suiker uit groenten en fruit is echt niet hetzelfde als suiker uit frisdrank oid.

(En nu weer in meeleesmodus :) )

Acht keer per dag lijkt me wat overdreven. Ik zeg nergens dat fruit niet goed is hoor?

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 09:47

Fruit is goed als je het eet, maar in smoothies mis je de vezels en heeft het hetzelfde effect als suiker wat ik heb begrepen. .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:11

Dat gebeurt alleen in een sapcentrivuge. Dan worden de vezels er inderdaad uit gehaald en houd je alleen sap over. Met een gewone smoothie in de blender niet. Net zoals volkoren brood.. dat meel is zo fijn gemalen dat je geen vezel meer ziet, maar ze zitten er wel nog in.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:14

Ja en dan nog is t slechter dacht ik. Omdat je normaal kauwt, daarbij speeksel vrij komt en jr kichaam voorbereid op het komen van voedsel. Waf met een smoothie dus minder is :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:23

Maar waarom zou je lichaam zich erop moeten voorbereiden? Het is niet zo dat je iets eet waar enorm veel maagzuur voor nodig is om het af te breken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:31

Enige wat ik kan bedenken is dat je wat vezels inkort door het blenderen, maar dat lijit me niet heel erg problematisch. Maar vooral dat je niet hoeft te kauwen en juist het kauwen levert verzadigingsgevoel op. De akns bestaat dan dat je sneller weer gaat eten en minder snel vol zit als wanneer je die voedingsmiddelen ongeblenderd zou opeten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:45

Ik heb daar persoonlijk geen last van, dat ik zonder te kauwen geen verzadigd gevoel heb.. helemaal niet eigenlijk. Als ik een flinke smoothie op heb dan heb ik daar toch wel de hele ochtend genoeg aan :)
Maar ik denk niet dat er in de maag heel veel verschil zit tussen een smoothie en gewoon goed gekauwd fruit/groente. Ik bedoel, als je overgeeft dan komt het er ook als smoothie uit, ook al heb je het niet als smoothie naar binnen gewerkt :Y) :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:48

Nope, je maag zal niet veel verschil zien. Maar verzadiging komt niet alleen uit je maag :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:55

Dat klopt ook wel ja. Nu heb ik zelf sowieso 's morgens al weinig honger, en krijg ik een boterham met moeite weg. Ik kan me voorstellen dat mensen die wel 's morgens al flink wat eten, te weinig hebben aan een vloeibare smoothie.
Toch hoor ik vriendlief ook nooit klagen.. die at vroeger een stuk of 4 boterhammen op een ochtend, en nu alleen nog een flinke smoothie en een banaan of kopje gepoft graan en dan zit ie ook vol.

Ik kan me wel voorstellen dat het een gewende is.. als je gewend bent om de hele dag door te snaaien en grotere hoeveelheden te eten dan kan ik me voorstellen dat je eigenlijk constant een hongergevoel blijft houden..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:34

Op een smoothie moet je ook "kauwen" zodat er speeksel bij komt :j

Oh en trouwens, in fruit en groenten zit alles wat je nodig hebt om gezond te leven :j dus dat kun je vrijelijk eten. Genoeg voorbeelden van kerngezonde fruitariërs te vinden op het internet

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 15:29

Magrathea schreef:
Op een smoothie moet je ook "kauwen" zodat er speeksel bij komt :j

Oh en trouwens, in fruit en groenten zit alles wat je nodig hebt om gezond te leven :j dus dat kun je vrijelijk eten. Genoeg voorbeelden van kerngezonde fruitariërs te vinden op het internet

Onjuist, als je alleen fruit en groente zou eten mis je vrijwel alle vetoplosbare vitamines en vit b12. Suppleren is dan een must! Verder is het behoorlijk lastig om je vetten en eiwitten binnen te krijgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 15:41

B12 moet je sowieso slikken als je plantaardig eet, dus ook als je alleen fruit en groente eet.. Maar qua eiwitten krijg je genoeg binnen als je genoeg peulvruchten eet. Vetoplosbare vitamines, welke zijn dat dan? Ik heb altijd begrepen dat je met groente, fruit en noten alles binnen krijgt wat je nodig hebt (op b12 na dus.. dit maken we zelf aan, maar pas in de dikke? darm waardoor we het niet kunnen opnemen).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 15:57

Noten vallen niet onder groente en fruit, maar met noten wordt het wel al makkelijker. Wat je zegt over b12 is correct, maar je krijgt als je plantaardig eet dus niet alles binnen om gezond te eten. Peulvruchten zijn geen groente of fruit en een totaal andere groep... Bovendien zijn de eiwitten uit peulvruchten van een mindere kwaliteit dan die uit vlees en moet je er dus meer uit eten. Maar vetten en eiwitten zijn in principe wel binnen te krijgen, hoewel het een grotere uitdaging is. Met peulvruchten en noten wordt dit al een stuk makkelijker iig :) bovendien krijg je door noten ook al vetten binnen waardoor je vetoplosbare vitamines minder een probleem worden.

Vetoplosbare vitamines zijn A, D, E en K

A zit in lever, vis en boter en is toegevoegd aan margarine, halvarine en bak en braadproducten. De voorloper van A zit in wortels en andere groentes(beta caroteen)
D is sowieso een probleem om voldoende binnen te krijgen en zit in vis en bak en braadproducten. Verder uiterraard de zon maar hier red je het hiet mee. Daarom wordt D sowieso geadviseerd te suppleren.
E is wanneer je noten en plantaardige olie eet niet zo'n probleem, daar zit namelijk E in.
K1 is ook voornamelijk plantaardig, maar K2 zit alleen in dierlijke producten en wordt niet voldoende aangemaakt in de darm. Suppletie van K2 kan dus zinvol zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:30

Goed, in het woordenboek vallen peulvruchten dan wel niet onder groente, maar op het bord worden erwtjes en boontjes toch echt gewoon groente genoemd, in de volksmond dus, en ook bij zo'n fruit- en groentedieet zitten die peulvruchten erbij.
Zo'n dieet zie ik ook meer als een tijdelijke kuur om bv af te vallen of te ontgiftigen.. Op de lange termijn zijn noten en zaden wel belangrijk..
Maar vit A wordt toch echt in het lichaam aangemaakt zodra je groente en fruit eet als natuurlijk de bekende worteltjes, maar ook bv citrusfruit en bananen.
Vit D wordt aangemaakt als je zonlicht op je huid krijgt, vandaar dat mensen met bedekkende kleding suplementen moeten slikken en wij niet.
En vit K zit in groene groente en wordt idd in de darm aangemaakt.
Ik hou helemaal niet van supplementen. Het zijn vaak veel te hoge doseringen, en dat kan zelfs gevaarlijk zijn. Enige wat ik af en toe slik is de B12, en ik voel me prima :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:12

Zijn er hier toevallig nog mensen die (water)kefir maken/drinken?
Het schijnt enorm gezond te zijn, maar er zijn nog maar weinig mensen die het kennen in Nederland.
Ik heb er gisteren een apart topic over aangemaakt, maar waarschijnlijk vind ik hier meer mensen die het kennen.

[VT] Waterkefir recepten

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:12

Ik heb waterkefir geprobeerd samen met mijn moeder. Wij werden er allebei enorm ziek van. Helaas dus voor ons geen succes.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:18

Ah jammer dat je er niet tegen kon!
Ze zeggen inderdaad dat je moet beginnen met een borrelglaasje per dag en dan langzaam opbouwen. Het zijn allemaal goede gisten en bacteriën, maar ik kan me voorstellen dat je er aan moet wennen.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:21

Nu heb ik zelf een gistallergie, dus niet heel vreemd dat ik er niet tegen kon. Maar mijn moeder kon er ook echt niet tegen ondanks zorgvuldig opbouwen. Haar ingewanden raakten er ook helemaal van in de war.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:31

Apart zeg, van je moeder. De enige klachten die op internet bekend zijn dat zijn wat diarree en buikpijn, het zou redelijk vergelijkbaar moeten zijn met yakult enzo, maar dan zonder de melk. Maar misschien heeft je moeder dan ook onbewust zo'n gistallergie..? Aanleg voor allergiën schijnt erfelijk te zijn.