Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:10

Magiccc schreef:
haha ja er is ook 1 ding wat ik echt niet door mijn strot krijg en dat zijn die grote blokken gember op siroop in een pot :r die moet je ook niet zo opeten :+ door de knoflookpers en dan door de sateh, of een oosters stoofje/curry oid, dan is het wel lekker. maar ja, liever geraspte verse gember :j die kun je ook raspen en dan in een ijsklontenbakje invriezen, kun je zo een blokje pakken als je het nodig hebt en gooi je niks weg :j

zat net te lezen over stoompannetjes. lijkt me ook wel wat :D
jeetje ik zie zoveel dingen die beter kunnen dat gaat een fortuin kosten!

vergiet of zeef in een pan met een beetje water hangen kan idd ook

Sentido

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:01

Je hebt ook speciale stoommandjes. Kosten misschien een tientje, hang je zo in elke pan en laagje wat eronder en stomen maar. Vind ze persoonlijk ideaal. Zijn volgens mij wel bij een blokker ofzoiets te krijgen :j

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:17

Super goeie tip, bedankt :D
En die gemberblokjes, die at mijn opa altijd zo in zn geheel op haha! Eigenlijk wel logisch dat het ergens doorheen hoort :+

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:32

Ik lees al een tijdje stil mee, maar jullie hebben me overtuigd. Als het goed is moet haar nieuwe boek in de winkel liggen,dus ga zo maar eens richting de boekwinkel en eerst maar eens lezen voordat ik in het wilde weg inkopen ga doen bij de natuurwinkel... Wordt vervolgd :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:00

De quinoa viel een beetje tegen vandaag..... smaakt bijna net zo als rijst ?! Dus of dat nu een mega goede toevoeging is aan een dieet ? Of zijn jullie het helemaal niet met me eens ?

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:05

Quinoa is sowieso supergezond, dus een goede toevoeging aan je dieet is het zeker. Misschien kun je een beetje gaan experimenteren met kruiden: kerrie aan het kookwater toevoegen, quinoa na het koken nog even bakken met wat kruiden of knoflook, etc. Dan ga je het vast al meer waarderen :D

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:10

Dat het net zo smaakt betekend niet dat het hetzelfde qua voedingsstoffen is he? Persoonlijk vind ik zo gekookt ook niet lekker, maar nog even meegewokt smaakt het al een stuk beter. Heb je het trouwens wel gewassen van te voren?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:18

Sentido schreef:
Dat het net zo smaakt betekend niet dat het hetzelfde qua voedingsstoffen is he? Persoonlijk vind ik zo gekookt ook niet lekker, maar nog even meegewokt smaakt het al een stuk beter. Heb je het trouwens wel gewassen van te voren?

gewassen van tevoren ? euh nee, moet dat dan ? Het was fairtrade quinoa ( niet dat dat wat zegt hoor ). Volgende keer nog eens meewokken dan. Ik had het al weg gekookt met een half boullionblokje.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:35

Het is wel verstandig om het van tevoren te wassen, anders heb je kans dat er een soort bitter smaakje aan blijft zitten. (Ik vind dat wassen altijd een heel geknoei trouwens, met die kleine korreltjes :+)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:38

Many schreef:
Het is wel verstandig om het van tevoren te wassen, anders heb je kans dat er een soort bitter smaakje aan blijft zitten. (Ik vind dat wassen altijd een heel geknoei trouwens, met die kleine korreltjes :+)

klopt idd, de nasmaak was een beetje bitter ! Maar verder zat er amper smaak aan ?!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:42

Klopt wel hoor, ik eet het met andere dingen mee puur omdat het zo goed is en het geeft wel bite. Maar echt lekker qua smaak, neuh. Ik heb overigens wel geleerd om niet te zuinig met kruiden te zijn. Vooral verse kruiden zijn enorm gezond en maken of breken een maaltijd. Maar ook gedroogde vormen hebben best een meerwaarde :j
Ik bedoel met kruiden natuurlijk geen zout en smaakversterkers

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:47

Ik heb gister quinoa pannekoekjes gemaakt: eerst goed wassen! Dan koken. Met 2 kopjes speltmeel, 1 kopje water, 2 eieren, wat peterselie, een fijngehakt uitje en wat peper en zout in een kom doen en dan opbakken. Lekker met spek en wat vers fruit

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:32

Hoe kan je de quinoa het handigste wassen?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:34

spoelen, in bijv. een stoffen filter. Door een zeef of vergiet gaat het heen... koffiefilter kan denk ik ook!

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:04

Toad schreef:
spoelen, in bijv. een stoffen filter. Door een zeef of vergiet gaat het heen... koffiefilter kan denk ik ook!

Dat is een goed idee, ik sta nu onhandig te doen met een pan. En vanochtend de quinoa gewassen in amandelmelk :o , was iets te snel en vergat de quinoa met water te wassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:25

Afspoelen in een zeef

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:28

Ik stond gisteren heel blij bij Bruna om het boek af te halen..... iedereen druk aan het zoeken, komt het dus pas de 21e uit.....*bloos* , morgen nog maar eens dan...., hahaha.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:31

Bedankt voor de tip!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:23

Reusje0504 schreef:
Ik heb gister quinoa pannekoekjes gemaakt: eerst goed wassen! Dan koken. Met 2 kopjes speltmeel, 1 kopje water, 2 eieren, wat peterselie, een fijngehakt uitje en wat peper en zout in een kom doen en dan opbakken. Lekker met spek en wat vers fruit

Leuk! Paar vraagjes: hoeveel quinoa gebruikt je hierbij?
En bak je het uitje van te voren ook even?
Ik vind 2 eieren vrij veel maar het zal wel een soort omelet worden gok ik?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:36

avaluna schreef:
Ik stond gisteren heel blij bij Bruna om het boek af te halen..... iedereen druk aan het zoeken, komt het dus pas de 21e uit.....*bloos* , morgen nog maar eens dan...., hahaha.

hahaha ja zie je, ik kon m ook al niet vinden :') Maar het was heel druk in de winkel dus had het uiteindelijk niet gevraagd. Maar goed ook dus _O-

Quinoa moet je inderdaad even goed wassen (heel gepruts inderdaad, het blijft echt OVERAL aan plakken :+ ) anders smaakt het niet zo lekker. Ik gooi het echt overal doorheen. Als couscous vervanger, in de roerbak, je kunt er zelfs je ontbijt mee maken :9 En het is inderdaad veeel gezonder dan rijst, dus juist een hele goede vervanger :j
Dat pannenkoekenrecept klinkt trouwens ook lekker!

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:49

Sentido schreef:
Reusje0504 schreef:

Leuk! Paar vraagjes: hoeveel quinoa gebruikt je hierbij?
En bak je het uitje van te voren ook even?
Ik vind 2 eieren vrij veel maar het zal wel een soort omelet worden gok ik?

Oeps vergeten te vermelden: 4 kopjes quinoa. 2 eieren valt echt mee, door de bloem en het water wordt het niet echt een omelet ;)

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:36

Oja met 4 kopjes quinoa heb je ook al hele andere verhoudingen. Bedankt ga het morgen eens proberen! :))

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:38

En dan dus geen melk door de pannenkoeken ?

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:28

Nee verder precies zoals ik het omschreven had :)

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:46

Reusje0504 gebruikt je echt speltmeel (dus volkoren) of speltbloem? :)