Wie kookt er nog meer zo graag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 21:06

Ik ben gek op koken.
Voor iedereen of juist als ik alleen thuis ben.
Ook volg ik extra kookles op school :D

Sinds ik zelf kook lust ik een stuk meer haha, ik kan natuurlijk super lekker koken :Y)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:36

Spitskool doe ik ook vaak in de wok, niet te lang. En dan met wat oosterse kruiden en sambal.

Ik heb vandaag bij onze groentewinkel allemaal aparte groentes gehaald. Zwarte en witte wortels, regenboogpeen, pastinaak, rosevaelaardappeltjes, zoete aardappel, aardpeer, kastanjes, en nog een of twee dingen. Heb nu al zin in het experimenteren!

En dan nog een aanrader, ging gister voor de grap even karamel maken met wat geschaafde amandel er doorheen, echt onwijs lekker! :9

Helabitha

Re: Wie kookt er nog meer zo graag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 00:02

Leuk topic, ik hou zeker van koken. Veel dingen uitproberen. Ook vind ik het een uitdaging om gezond te combineren met heel lekker. Het meeste van mijn boodschappen zijn biologisch, ik hou ook van tuinieren, m'n eigen eten kweken!

Vandaag heb ik curry van pompoen en zalm met kokosmelk gegeten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 12:48

Klinkt goed helabitha!
Mijn stoofpotje staat op het vuur, peertjes ernaast, het ruikt echt heerlijk!!
Vanavond nog puree maken (lekker makkelijk, voorgeschilde aardappels gehaald, heb zon hekel aan aardappels schillen hihi!) met kaas er doorheen en dan lijkt het me prima!

Edit: mis alleen de sneeuw nog, ben helemaal in winterstemming nu!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:00

Arretjescake kende ik niet, maar heb ik gister bij Sabini voor het eerst gehad en dat was lekkerrr!

Voor een pittige pastasaus, chillipoeder?

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:50

Joolien schreef:
Voor een pittige pastasaus, chillipoeder?

Als "vlugge oplossing" wel, naar smaak toevoegen, maar wél even laten inwerken en dan weer proeven, voor je er "nog een beetje" bijdoet.

Langzame oplossing: Als je de tomaten gezeefd hebt en aan de tomaten/pastasaus wilt beginnen, éérst een pepertje aanfruiten, met evt een uitje en knoflook, dan de saus erbij en samen afwerken, evt. een nachtje laten staan. Let wel op dat je bij het aanfruiten de evt. peperzaden en de knoflook niet verbrand !!

Verse pepers gebruiken; Er zijn veel soorten pepers, maar de super heeft diverse soorten, anders de toko, die heeft er vaak meer. Vraag hoe pittig ze zijn.
Alleen het vruchtvlees gebruiken is het mildst, gebruik je ook de zaden en de lijsten (dus de hele peper) dan wordt het al pittiger. sommigen stampen zelfs de zaden, voor het verwerken, ook nog in een mortier en dan krijg je het heetste resultaat :P -:(-
Proberen van soorten en toepassingen, is de enige manier van testen hoeveel als je "aankunt"
Om te "oefenen" kun je het beste beginnen met de milde rode pepertjes uit de supermarkt, daarna naar smaak uitbreidden.
Verse pepers altijd in de eerste verwerking meenemen, dan kan smaak het beste intrekken en kun je het beste het uiteindelijke eindresultaat proeven.
Niet vergeten om, als je met verse pepers aan het werk bent, regelmatig nadien je handen te wassen en ZEKER NIET EVEN, PER ONGELUK, LANGS OF IN JE OGEN TE WRIJVEN 8)7 }:)

Grtz.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:42

Ja doet echt heel zeer.
Ik ben vandaag even lekker makkelijk gebruik de oven en even aardappeltjes bakken meer niet.
Pastasaus maken vind ik echt heel leuk om te doen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 19:20

Ik heb na het uien snijden wel eens in mijn ogen gewreven, en dat deed ook best zeer :')

Zo, mijn groente lasagne staat lekker in de oven, ben benieuwd hoe die smaakt!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:35

Ik heb net spitskool gegeten.
Heb er stamppot van gemaakt. Spitskool even geblancheerd en aan gebakken in de koekenpan met een blokje bouillon. Door de aardappels gestampt en het is heerlijk!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 12:48

Hmm dat klinkt lekker! Die ga ik eens onthouden! :j

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke ingrediënten jullie altijd standaard in huis hebben?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:59

Wat dingen zoals pasta, rijst, aardappelen. Tomatenblokjes, afbakbroodjes, knakworst, bloem, melk, eieren, uien. Uhm.. Zoiets denk ik. Oh en kruiden natuurlijk, vers en uit potje. Meestal ook wel creme fraiche, dat gebruik ik vrij vaak.. Ik kook momenteel veel van dag tot dag, niet een hele week plannen, ook omdat ik geen vriezer heb. Daar zou anders ook nog veel vlees in zitten. Maar omdat ik restjes dus ook niet in kan vriezen, en mijn planning nogal eens gewijzigd wordt last-minute, bekijk ik nu vaak sochtends wat ik vandaag en morgen ga eten, en haal ik dat.. Zoiets..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:01

Kruidenrekje is altijd gevuld.
Verder heb ik altijd ketjap in huis want dat gaat bij mij ook door de jus.
En aardappels is er ook standaard. Verder moet ik kijken wat we eten en de boodschappen halen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:34

Meerdere soorten pasta en rijst, aardappels vaak ook wel, knoflook, uien, kaas, tomatenpuree en -blokjes, knoflookpuree, citroengraspuree, bouillonblokjes, heel veel kruiden, mosterd, ketchup, eieren, bloem, pastameel, maggi, ketjap, sojasaus, oestersaus, vissaus, rode- en wittewijnazijn, chilisaus, boter, melk, citroen- en limoensap, gehakt in de diepvries, tabasco, juspoeder, olijfolie, arachideolie, honing, verschillende soorten sambal..en nog een paar dingen. :D Oh ja, madeira, erg lekker bij champignons!

En heb ook nog sherryazijn, martini, en olorososherry staan, maar die heb ik gekocht voor een specifiek recept en die laatste 2 gebruik ik eigenlijk nooit.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:51

Heeft er iemand nog een goed recept voor erwtensoep? Heb ik nog nooit zelf gemaakt :o Maar dat wordt nu onderhand dus wel eens tijd!

Vanavond ga ik voor deze: http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... li+koolvis

En morgen ga ik lekker een enorme pan rundvleescurry maken, zodat ik die woensdag ook mee kan nemen voor de lunch (weinig tijd 's avonds) en de rest vries ik in. Nu ik voortaan op woensdag, donderdag en vrijdag pas om half 7-7 uur thuis ben wil ik toch proberen om vooruit te koken. Op maandag en dinsdag heb ik in principe tijd genoeg om te koken, dus als ik dan eea invries, is dat wel goed te doen :j

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 15:08

Oh dat lijkt me lastig, geen vriezer.. Ik vries werkelijk alles in :')

@Britt: Mag ik vragen welk vlees je gebruikt voor je stoofpot? Draadjesvlees-achtig, of iets heel anders?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:08

Ja ik moet er nog even eentje regelen :P

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:21

Wij hebben nu 2 vriezers. 1 voor het honden voer de ander voor ons eigen eten ahahahha

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:40

Vanavond een recept van de AH maken, stamppot met mais, sperziebonen en paprika. Ben benieuwd!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:49

Komt weer lekker eten langs!
Wij eten vanavond stampot andijvie. :j

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:04

Gisteren heerlijk genoten van mijn stoofpotje :9
Morgen ga ik weer koken, vegetarische couscous met courgette, paprika's en verschillende soorten paddestoelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:34

Wij hebben altijd pasta en rijst, kruiden, champignons, verse kruiden, speciale olijfolie, gewone olijfolie, ketjap, balsamico, rode-en witte wijnazijn en kip, gehakt en vis in de vriezer.

Vanavond lekker zelfgemarineerde speklapjes gegeten van de grill, erg lekker :D
En krieltjes met speciale bereiding; eerst 7 min koken in kippenbouillon, dan afbakken met peper en zout, rozemarijn en een beetje paprikapoeder. Dan krijg je een heel fijne smaak van :D

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:37

Wij hebben niet zo'n gek grote voorraad.

Rijst en pasta wel.
Verder alleen olijfolie, rijstolie, chilisaus en gedroogde kruiden.
Ligt ook niet standaard iets in de vriezer.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:57

Ik ga vandaag lekker makkelijk doen: macaroni met kaas en spekjes. En dan lekker veel blauwschimmelkaas erin :9

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:11

standaard heb ik het volgende in huis:
Pasta, rijst, soya saus zout en zoet , vissaus, curry pasta, mosterd, zout in molen, peper in molen, chilipepers in molen, gedroogde kruiden, olijfolie, wijnazijn.

Verder heb ik altijd wel champignons, uien, knoflook, saffraan, chili's, steranijs etc in huis.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:33

vandaag lekker pasta met boter, uitjes, wijn, room, dile en gerookte zalm gegeten...mmmmm