De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:00

Veel ongedierte van het jaar als ik het zo lees geloof ik he? Ik heb het opgelost door een partytent over m'n tuintje heen te zetten met een net er om heen :+ Geen gezicht, maar het werkt afdoende tegen de vlinders. Daarnaast moet ik wel slakkenkorrels leggen, anders is alles ook gewoon weg...

Even een vraagje voor de kenners. Ik wil graag aardappels zetten. Nu heb ik veel kleine aardappeltjes in de zak uit de winkel zitten, niet geschikt om te schillen want er blijft niks van over. Kan ik die gebruiken als pootaardappels of moet ik daar speciale voor aanschaffen? Zit daar nog verschil in?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:17

Hebben jullie nog lekkere courgette recepten?

Wij hebben een keer gevulte courgette gegeten, lekker voor af en toe.
En courgette met spekkjes, kipkerrie en aardappel partjes (met schil!)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:21

Chips er van maken. Jum jum jum... :9

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:25

Hoe doe je dat?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:29

Net als aardappelen. Dunne schijfjes snijden, zout er over om het vocht er een beetje uit te krijgen, in een vergiet het vocht er uit drukken en in de frituur.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:28

Hier de grond zo arm is dat er ook weinig insecten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:30

Of courgette in de lengte doorsnijden, grillen met wat olijfolie... superlekker!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:34

wel, de pepertjes ga ik dus vandaag doen, liep 's ochtend wat uit en toen ook nog richting ziekenhuis bij moeders op bezoek en toen was het etenstijd :+

rest ga ik straks na werk even bijlezen en ik moet van het weekend nog twee envelopjes klaarmaken voor twee bokkers... dat laat ook al veel te lang op zich wachten

ik ga trouwens volgend jaar echt anders aanpakken, heb ook ene hoop zaad wat ik niet ga gebruiken, misschien dat we onderling kunnen ruilen?
er zijn vast meer bokkers met een zaadoverschot :+

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:52

heeft iemand nog een leuk receptje voor rozenbottels?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:56

Sonja_vR schreef:
wel, de pepertjes ga ik dus vandaag doen, liep 's ochtend wat uit en toen ook nog richting ziekenhuis bij moeders op bezoek en toen was het etenstijd :+

rest ga ik straks na werk even bijlezen en ik moet van het weekend nog twee envelopjes klaarmaken voor twee bokkers... dat laat ook al veel te lang op zich wachten

ik ga trouwens volgend jaar echt anders aanpakken, heb ook ene hoop zaad wat ik niet ga gebruiken, misschien dat we onderling kunnen ruilen?

Vooral die laatste zin, zal wel door het einde van de week komen maar had er meteen een heel ander beeld bij :+ (jaja, dirty minded...)

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:47

Hallo ik meld me ook!

Ik ben Cindy, ben 18 jaar en woonachtig in Noord holland.
Ik ben altijd al gek geweest om lekker buiten te frummelen en schooltuintjes op de basisschool vond ik dan ook prachtig!
Helaas verder nooit wat mee gedaan. Nu eigenlijk sinds een paar weken begon het toch wel erg te kriebelen, maarja, waar begin je?

Bij diverse bekende geïnformeerd en kennis opgedaan. Naar een tuincentrum gegaan en daar het een en ander gevraagd en toen maar aan mijn eerste plantjes gewaagd. Ik heb nu wat kruidenplantjes op de vensterbank.
Mijn grond thuis is nog niet goed. Ik heb een klein tuintje waar verder niets mee gedaan word. Ooit een paar plantjes ingestaan maar meer ook niet. Nu hebben mijn opa en oma nog hele goede grond over en die mag ik zo hebben dus die ga ik voor mijn tuin gebruiken en daarna zie ik wel verder. Of de grond dan uberhaupt goed genoeg is, zullen we vanzelf wel zien!
Sowieso staat er nog een bamboe-plant in de tuin die wegmoet en alles moet goed opgeruimd worden(het aarde-stuk dan, ligt allemaal vieze troep in)

Ik heb van een cliente van mij wat zaadjes gekregen van een paar bloemen waar ik in het voorjaar mee ga experimenteren. =)

Ik ben dus echt nog een beginnertje, dus alle tips zijn welkom. Wat is hot en wat not? Brand maar los, ik ben een en al oor! (of oog in dit geval =P)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:15

Toevallig ook mensen hier die weten hoe ik het beste klaver uit het gras kan krijgen?
Als er nou klavertjes vier tussen zaten dan had ik er misschien nog wel wat aan :+ maar inmiddels heeft het zowat het hele gras opgeslokt :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:40

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:44

Nou slecht onderhouden is het alles behalve, ik mest het met regelmaat, sproeien, verticuteer en maai het direct als het nodig is....maar ik hoorde wat over kalk, dat hebben we geloof ik nog nooit gebruikt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:01

Dat klinkt inderdaad als goed onderhouden, ik heb altijd begrepen dat mesten, verticuteren en kalk strooien het belangrijkste is tegen klaver in het gras (wat eigenlijk gewoon onkruid is). Bij ons is er geen klavertje te bekennen :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:18

Bij ons lijkt het steeds meer te worden, terwijl de kippen er gek op zijn. :=

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:55

Hier is het geleidelijk meer geworden...
En de kippen mogen hier niet door de hele tuin. Juist op het stuk waar ze nu lopen hebben we ook nog nooit last van klaver gehad.
Kalk maar eens proberen...iemand een aanrader?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:09

Dat gaat allemaal niet werken als er al klaver in je gras zit. Klaver gaat echt niet dood van kalk. Of liever gezegd, als je de grond zo alkalisch maakt dat je klaver dood gaat, gaat je gras mee.
Gewoon spuiten met MCPP, en dan daarna je grond qua zuurgraad zodanig in orde brengen dat klaver minder snel zal kiemen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:49

Rytir schreef:
Sonja_vR schreef:

Vooral die laatste zin, zal wel door het einde van de week komen maar had er meteen een heel ander beeld bij :+ (jaja, dirty minded...)

ik had hetzelfde "probleem" toen ik het typte.... mmm...maar volgens mij zou ik daar ook aan denken als het maandag was geweest :roll: :x _O-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:53

Berdien, da's niet slim in een topic waar de moderator van het topic in mee post ;)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 08:54

Ibbel schreef:
Berdien, da's niet slim in een topic waar de moderator van het topic in mee post ;)

:o Sorry :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 09:06

Ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar een paar deeltijd kippen....onkruid groeid weelderig hier :+

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 09:10

Ik word helemaal gefrustreerd van die slakken in mijn tuin. Zo lukt het me nooit om de kropsla plantjes uit te laten groeien...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 09:14

Gelukkig gaat het regenen dit weekend...anders wordt het te droog he voor de slakjes :P

Misschien kun je wat kropsla in een grote hoge pot zetten,kunnen de slakjes moeilijker bij.Heb je al een bierval gezet...andere optie is slakkenkorrels en wegplukken natuurlijk.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 09:17

Ja hoge pot is nog wel een idee..
Het is inderdaad perfect slakken weer :+