Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:45

Goedemorgen allemaal :)

Maartje heeft lekker asperges gegeten :9 dat toetje klinkt ook lekker!

Phormicola heeft een lekker recept voor 2 personen, maar aan de hoeveelheid te zien is het meer voor 4 personen :=

Mooi lijstje Zitouna

Judith lekker aan de tapas :)

@vogeltjem: mooi lijstje! Is extra pure hagelslag of biologische jam wat voor je?

hesterve heeft verbaasde gezichten gezien :P

Ik heb de afgelopen dagen weer gezond gegeten :)

Eergisteren had ik verse pasta gemaakt met broccoli en gerookte zalm

gisteren heb ik gado gado gegeten (ook wel best gezond)

vandaag ga ik weer groene curry eten (ik vind het zooo lekker) met 400 gr japanse groentemix. Lekker veel groente dus. Ik heb net ontbeten met 3 gebakken eieren, een plak ham en een tomaat.

Moet vandaag helaas naar school voor een gesprek (en dat met dit weer) en moet eigenlijk ook aan school werken. Eerst ga ik het huis ff schoonmaken, want dat is echt weer nodig.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:51

Ik heb een rare week hier omdat we niet kunnen koken :+ We krijgen nieuwe tegels in keuken+woonkamer, dus alles moest eruit, en dan ook álles. Koelkasten kan je zo weer aansluiten op een ander stopcontact, maar met gas wordt het toch lastiger... Dus we hebben geen fornuis. Ik ben nu op een warmhoudplaatje wat worstjes aan het bakken die over waren, haha (niet al te gezond, maar goed, had geen zin om ze in te vriezen). We gaan vandaag uit eten, en salade+brood staat ook al op de planning later deze week. Nog leuke ideeën die niet het daadwerkelijke bakken van iets inhouden? Kleine dingen bakken/koken gaat nog met het warmhoudplaatje, maar moet niet te groot of voor teveel mensen zijn. We hebben ook nog een combimagnetron, maar daar geldt hetzelfde voor: ovenschotel wordt lastig als we met meer dan vier mensen zijn...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:04

phormicola schreef:
Er zat nog broccoli, venkel en andijvie in.
Het was meteen mis gegaan met de Vitatas, want ik had een Extra besteld voor 10 euro, maar kreeg de normale tas voor 10 euro :') Ik heb ze gemaild en aankomende donderdag krijg ik de juiste tas voor 7,50 :)

Ik had de venkel gebruikt voor een heerlijk gerecht uit de oven met zalm, op een bedje van spaghetti, was echt bijzonder!

Heb je van dat laatste gerecht het recept voor mij?

Collie2008

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:21

Citaat:
Nog leuke ideeën die niet het daadwerkelijke bakken van iets inhouden? Kleine dingen bakken/koken gaat nog met het warmhoudplaatje, maar moet niet te groot of voor teveel mensen zijn. We hebben ook nog een combimagnetron, maar daar geldt hetzelfde voor: ovenschotel wordt lastig als we met meer dan vier mensen zijn...

Ehhhh vlees/vis grillen + salade?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:21

Ik ga vanavond gevulde aubeurgines maken griekse stijl + heb vis gekocht met griekse marinade

ben benieuwd

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 12:22

Century: lekkere salades!! :D Je zou bijv. quinoa kunnen koken en daar allerlei rauwe dingen aan kunnen toevoegen. Ook worteltjes zijn rauw erg lekker. Aardappels kun je evt stomen in de magnetron :) Vlees kun je klaarmaken in de oven! Wat een uitdaging haha :P snap wel dat je het moeilijk vindt!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:36

Haha Toad :P Ik doe aan krachttraining en het past compleet in m'n schema! Ik heb gewoon veel voer nodig. M'n man eet overdag weinig en 's avonds meer, dus dat kan ook prima.

Voor Silence:

Voor 2 personen

2 stukken zalm op huid
1 venkel
140 gr spaghetti (of minder)
1 flinke ui
4 teentjes knoflook
olijfolie en eventueel boter
citroensap
peterselie
zout, peper
aluminiumfolie

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Snij de venkel in hele kleine stukjes. Als je van veel bite houd kook dan niet voor, maar ik raad aan om het even een minuutje of 5-7 te koken, vond de stukjes toch te hard.
Scheur een flink stuk aluminium folie af en vouw de randen zodat ze rechtop staan. Giet hier een laagje citroensap in. Leg een stuk zalm in de citroensap en naar smaak peper en zout. Doe de helft van de venkel erbij en giet een beetje olijfolie over het geheel. Herhaal dit voor persoon twee. Vouw de folie dicht 'en papilotte' (dus de uiteinden naar elkaar toe vouwen en van boven af naar beneden vouwen), hou voldoende ruimte in het pakketje zodat het kan stomen.
Doe de pakketjes in de oven voor ongeveer 20 minuten.

Kook ondertussen de spaghetti en snij de ui in dunne halve ringetjes. Snij de knoflookteentjes in kleine stukjes. Laat wat boter of olijfolie warm worden in een koekenpan. Fruit de ui en knoflook heel zachtjes op een laag vuur.
Als de spaghetti bijna gaar is giet je een klein beetje kookvocht bij de uien.
Giet de spaghetti af en doe de pasta in de koekenpan. Mix alles goed met twee vorken en laat nog even doorwarmen. Zout en peper naar smaak.

Maak de borden mooi op met een bedje pasta en de zalm met venkel uit de pakketjes. Leg er een plukje peterselie boven op.

Dit is echt ontzettend lekker :9

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 12:40

Dat klinkt superlekker! Is een venkel gewoon te koop bij de supermarkt? :+ Geen idee wat ik me erbij moet voorstellen :P

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:41

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:16

venkel is echt super lekker. Zou veel meer gegeten moeten worden. Haal het zelf bij de groenteboer maar de super heeft ze hier ook regelmatig (maar wel tegen absurde prijzen vandaar dat ik naar de groenteboer ga)
Als salade met sinasappel ook erg lekker. Schaaf dan de venkel heel dun en bewaar het totdat je het bord op gaat maken in een bak met ijskoud water dan wordt/blijft het mooi knapperig. In de winter eten we ook nog wel eens half aardappel half venkelpuree met hachee.

Balen dat het gelijk verkeerd ging met die tas wel leuk dat je wat anders dan de standaard groente krijgt!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:39

Zo ik zit weer in de trein naar Groningen dus kan weer wat regelmatiger en gezonder eten.
Vanmorgen nog verjaardagsontbijt van mijn moeder met 2 afbakbroodjes met ei en kaas. Later een appelgebakje en zelf gemaakte (gezonde) hapjes. Tussen de middag maar een bakje kwark gehad met muesli/rozijn/chia+lijnzaad. Vanmiddag nog een broodje en een appel en voor vanavond staat er een heerlijke thaise curry op het menu met veel groentes, kipfilet kokosmelk en rijst.
Voor vanavond heb ik van moeders een plakje kruidcake met noten mee gekregen (zelf gebakken) voor bij de thee. Krijg bezoek vanavond.

Heb wel een hele drukke week in Groningen. Dus moet straks even goed inkopen doen, voornamelijk wat betreft tussendoortjes. Heb veel colleges.
Wie heeft er nog meer goede ideeen naast mijn standaard zakje: komkommer/paprika/wortel/tomaat en vaak nog een stuk fruit (appel/banaan)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 14:53

Bleekselderij :D of een handje noten, of een cracker..?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:54

mm bleekselderij heb ik eigenlijk nog nooit zo rauw gegeten. Kun je zeker alleen in bosjes kopen?
Handje noten heb ik inderdaad ook vaak mee.
Cracker vind ik wel heel lekker, maar dan wel 'vers'. Ik moet het dan meenemen in een plastic zakje.. Weet niet of dat een succes is? En dan moet ik ook wat meenemen voor erop.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:08

Kan je niet kleine bakjes kwark/yoghurt kopen? En dan weggooi lepeltjes in je tas? Kan je daar meteen je noten doorheen doen ;-)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:09

mm daar kan ik straks wel eens naar kijken bij de AH. Zal vermoedelijk wel veel rotzooi in zitten, maar ga er zeker naar kijken

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:11

Ik haalde bij de Lidl wel eens griekse yoghurt bakjes, of het heel slecht is weet ik niet, wel erg voedzaam en erg lekker met walnoten erdoor!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:11

wel vaal calorieen, maar op zich geen slechte

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:14

Oeh gado gado is ook zo lekker!
Venkelgerecht klinkt ook heerlijk, ben ook gek op venkel. Hier eten we het ook wel veel, bvb in salade fijngeraspt met fijngeraspte wortel of in een tomatensaus met ui, wortel en kip/lamsvlees.
Tot nu toe vandaag:
O:twee boterhammen van zelfgemaakte brood met bio honing en amandel/hazelnoten pasta
T: appel
L: zeevruchtensalade met tomaat, peterselie en ui en zeevruchtengratin :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:15

Colway schreef:
Ik haalde bij de Lidl wel eens griekse yoghurt bakjes, of het heel slecht is weet ik niet, wel erg voedzaam en erg lekker met walnoten erdoor!

Zo'n bakje haal ik ook vaak. :) Beetje fruit of noten er door en het vult prima. Er zitten inderdaad wel calorieën in, maar tja die heb je toch nodig. ;)
Venkel vind ik zelf niet echt te eten... maar is best goed te verkrijgen in de meeste supermarkten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:26

Ik at wel eens venkelsoep en dat was erg lekker, maar geen idee verder. Ik gebruik het nooit

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:22

VogeltjeM schreef:
Century: lekkere salades!! :D Je zou bijv. quinoa kunnen koken en daar allerlei rauwe dingen aan kunnen toevoegen. Ook worteltjes zijn rauw erg lekker. Aardappels kun je evt stomen in de magnetron :) Vlees kun je klaarmaken in de oven! Wat een uitdaging haha :P snap wel dat je het moeilijk vindt!

Het is ook wel lastig, haha! Vandaag was uit-eten-dag. Ben benieuwd wat er morgen op het menu staat...
Colway: grillen is niet echt te doen denk ik, teveel mensen en dat wordt te zwaar voor het warmhoudplaatje. We kunnen natuurlijk eventueel wel gaan barbecuen buiten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:27

Dat is ook lekker, kan je lekker vispakketjes maken (folie met witvis of zalm en dan lekkere groenten erbij en citroensap en kruiden) mjammmm

Ik had gevulde aubergines gemaakt (vegetarisch) waren moeahhh, beetje saai...Visje was wel lekker...

Heb nog een gevulde aubergine voor morgen als lunch

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 14:24

Oeh lekker ja vispakketjes <3
Hier een paar dagen op vloeibaar dieet en ook geen melkproducten, vanochtend verstandskies eruit laten halen -O- ach schijnt ook wel gezond te zijn af en toe een soep/sap kuurtje toch?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:25

sterkte met je verstandskies(of in iedergeval het gat wat er nu zit) Zitouna. Hopelijk heb je er niet te veel last van!

Vanavond ook de bbq aansteken en lekker de tijd nemen om samen te eten (het is onze trouwdag vandaag, lekker romantische bbq haha) Vispaketje klinkt goed, maak er ook wat avocadosalade bij (ben weer bij de turk geweest 14 avocado's voor €3) wil nog wat groente die op de bbq klaargemaakt kunnen worden. iemand nog tips?

Moet je nog lang voordat je weer binnen kunt koken Century? Gelukkig dat het weer wat warmer wordt dan is het ook lekker om salades te eten , lijkt me best lastig om voor meerdere mensen op 1 pit eten te maken. heb je toevallig niet een gourmetset? of zo'n bakplaat? dan heb je al iets meer warmte capaciteit

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 15:54

Sterkte Zitouna! Dan waardeer je het echte eten straks weer meer he zeggen ze :P

Ik heb vandaag wel een oké dag:
Ontbijt: glas smoothie van sinaasappel, ananas en chiazaden
T: een rode paprika
L: 2 speltboterhammen (1 biologische pindakaas, 1 biologische smeerkaas)
T: koekje en 2 nougatstukjes bij mn ouders :o
T: halve mango
Avondeten: zalmgerecht met venkel van Phormicola :D maar dan zonder de pasta

Zalm was weer eens in de aanbieding, heb twee gigastukken voor 3.50 :D