Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:41

Ik denk dat ik het al weet!

Vooraf; avocadosoep
Hoofd: andijviesalade met geitenkaas en zoete aardappelchips voor erbij. Maak zelf denk ik wel mayonaise of een knoflooksausje ofzo.

Denken jullie dat dit goed is zo? of moet er nog meer bij?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:42

MaartPaard schreef:
Ik ben wel een enorme appelmoeseter, maar ketchup bij de pasta enzo vind ik echt vreselijk.

Ik moet vanavond koken voor mijn ouders en broertje + ook nog opa en oma. Het hoeft niet moeilijk maar ze zijn niet zo erg van het gezonde als ik, ook niet van het ongezonde overigens. Ik zoek dus nog een recept wat voor iedereen lekker is en wat ook vrij gezond is maar ik ben inspiratieloos. Wie helpt mij? :)

Ik vind een stoofpotje dan altijd erg makkelijk. Het is ook niet warm vandaag dus kan prima :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:42

Appelmoes at ik veel, maar mee gestopt toen ik uit huis ging, geen idee waarom want vond het altijd erg lekker

Vlees met ketchup, ik word 'boos' als mijn vriend dat doet, zonde van het vlees vind ik dat, dan kan ik net zo goed een frikadel bakken denk ik dan

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:43

Ik eet sinds ik op kamers woon ook gevarieerder, eigenlijk bijna nooit meer de standaard 'gekookte aardappelen-groenten en vlees', meestal toch net in een ander jasje. Bijvoorbeeld een broccoli-gehakt ovenschotel, broccoli 5 minuutjes gekookt, gehakt gebakken met wat kruiden, knoflook, ui en op het laatst wat cherrytomaatjes. Aardappelen koken om puree van te maken, alles in een ovenschaal, wat kaas erover en afdekken met de puree. Heb het ook een keer thuisgemaakt en me moeder was helemaal enthousiast, haha. Als ik dan thuis kom eet ik vaak weer de traditionele AGV. Maar aangezien ik dat zelf een beetje 'saai' vind probeer ik het altijd net wat anders te doen.

Ik kook ook best vaak thuis maar me zusje is ook niet makkelijk met eten, liever geen rijst, wraps eet ze zogenaamd al zo vaak en groentes en vlees ook in minimale mate en dan porties waar een muis nog van zou sterven. :P Ben dan toch altijd wel weer blij als ik naar Groningen ga en alleen met mezelf rekening hoef te houden.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:50

Die gevulde tomaten met quinoa? Is dat een bijgerecht? Wil graag nog een klein bijgerechtje zoals gevulde tomaat/paprika/aubergine etc, iemand tips?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:54

Weet niet of je er van houdt maar gevulde portobello met geitenkaas en honing is ook erg lekker. Ik heb het laatst een keer voor mezelf gemaakt, had nog nooit geitenkaas of portobello op maar moet zeggen dat het als bijgerecht goed smaakte. :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:55

Hmm ja ik heb alleen ook al geitenkaas in de salade.. wordt misschien een beetje veel geitenkaas

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:58

oja, niet gezien, dan wordt het inderdaad misschien iets teveel geitenkaas. :P Mijn huisgenoot heeft een keertje gevulde paprika met gehakt gemaakt, weet niet precies het recept, volgens mij niet heel moeilijk en ook wel makkelijk te vinden online denk ik.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:04

gevulde paprika's kan je gewoon op los fantaseren toch?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:04

Misschien lekker met gehakt, komijn, pijnboompitjes, kaas en groenten?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:06

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:06

Ja ook goed idee! Vind fantaseren nog beetje 'eng' als ik voor zoveel moet koken :P

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:17

komijn, pijnboompitjes en kaas gaan erg lekker samen iig ;-)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:27

Moet daar dan ook nog gehakt bij? En kan ik ook fetakaas doen ipv gewone kaas? En moet er dan nog paneermeel over?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:51

@phormicola: Weet niet exact wat het weegt maar als ik echt trek heb dan neem ik een kopje van 200 ml havermout (zo uit het pak) om klaar te maken heb ik geen of weinig trek dan is het soms maar 3 eetlepels

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:58

Ik heb de plannen een beetje gewijzigd, ik doe er gewoon een zalmfiletje met kruidenboter bij :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:59

Zalm jammie!

Heel herkenbaar Mara lekker alleen met jezelf rekening houden

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:11

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:13

Misschien een beetje een domme vraag maar ik moet er dus bouillon bij doen. Moet je dat per se uit kokend water trekken? Het moet namelijk zo snel mogelijk afgekoeld zijn. En hoe lang moet het trekken gewoon totdat het blokje is opgelost?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:23

Hoi allemaal,

Jullie gaan zo snel dat ik niet eens alles bij kan lezen. Ik had ook een vraagje; binnenkort moet ik onder het mes en kan ik een tijdje alleen vloeibaar of zeer zacht eten. Hebben jullie leuke, voedzame en gezonde ideeën?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:30

@phormicola; ik gebruik ongeveer 30 gram havermout bij mijn ontbijt denk ik. Maar dan doe ik daar dus ook nog spelt bij en tarwekiemen. Ik zal het morgenochtend wel even wegen!

@Century; wat voor operatie heb je? Ik ben zelf aan een middenrifsbreukje geopereerd en moest toen 6 weken 'vloeibaar-gebonden' eten. Ik at eigenlijk elke avond gewoon met de pot mee, maar gooide alles in de blender. Vaak gewoon bij elkaar omdat ik het anders teveel werk vond. Dat ging prima. Alleen moet er wel altijd iets van jus/water/sausje bij, anders ging vooral mijn avondeten niet helemaal goed in de blender.

@MaartPaard; volgens mij moet het wel eerst koken, anders lost het volgens mij niet op :n Tijdens het koken is zo'n bouillonblokje zo weg/opgelost.

Waar halen jullie je speltbrood? Heb het vandaag bij de bio winkel gehaald hier, maar pfff, dat is wel duus zeg! Ruim 4,- voor een brood :\

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:33

Ja het brood vind ik ook erg duur gaat me als student te ver ook zitten er meer kh in begreep ik

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:35

Ik heb een brood gekocht, en vind het erg lekker, maar ga het zeker niet regelmatig doen voor die prijs :n Verwende student hier, maar nog steeds te duur ;)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:36

_Kiki_ schreef:
@Century; wat voor operatie heb je? Ik ben zelf aan een middenrifsbreukje geopereerd en moest toen 6 weken 'vloeibaar-gebonden' eten. Ik at eigenlijk elke avond gewoon met de pot mee, maar gooide alles in de blender. Vaak gewoon bij elkaar omdat ik het anders teveel werk vond. Dat ging prima. Alleen moet er wel altijd iets van jus/water/sausje bij, anders ging vooral mijn avondeten niet helemaal goed in de blender.

Ik krijg een implantaat in mijn mond. Ik kan dan dus tijdelijk niet meer kauwen en mijn mond niet zo goed opendoen waarschijnlijk (is recht voorin mijn mond).

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:42

_Kiki_ schreef:
Ik heb een brood gekocht, en vind het erg lekker, maar ga het zeker niet regelmatig doen voor die prijs :n Verwende student hier, maar nog steeds te duur ;)

Mjaa ik haal zo'n brood en doe er ruim een week mee, tis net hoeveel je er van eet, anders zelf brood bakken? met speltmeel?