Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:26

Het heeft idd te maken met het eten van teveel snelle koolhydraten, die helaas in veel producten zitten. Probeer alleen nog maar producten te eten die koolhydraten bevatten met een lage glycemische index, of te wel die langzaam energie afgeven en dus mindere pieken geven in je bloedsuikerspiegel.
Combineer deze langzame koolhydraten altijd met eiwitten, die geven een verzadigd gevoel. Je zult dan langer energie hebben en niet van die energiedipjes hebben en ook geen hongergevoel!

Vermijd dus zoveel mogelijk suikers en eet producten zoals quinoa, havervlokken, boekweit, zilvervliesrijst etc. ipv brood en pasta.

Ik probeer zoveel mogelijk producten puur te eten, helaas zijn de meeste producten in de supermarkt bewerkt en is er suiker of een andere zoetstof aan toegevoegd. Dit zijn de grootste boosdoeners voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel en vreetbuien die daaruit volgen.

Op internet heb je wel voedseltabellen met GI ( glycemische index) waardes. Kies producten die een lage index hebben.

Phylos

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:01

Interessant die GI tabellen. "schrok' toch wel van bepaalde dingen. De couscous ga ik sowieso bijv vervangen door quinoa. Volkoren at ik al veel. Bruin brood met extra zemelen moet ik eens naar gaan zoeken. Ik eet nu koolhydraatarm brood. Zal daar nog eens goed op de verpakking kijken.
Verder moet ik echt mijn muesli gaan aanpassen denk ik. Volgende week even bij Ekoplaza langs..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:55

Moet zeggen dat ik veel energieker ben nu ik inderdaad let op snelle en langzame koolhydraten, was een echte koolhydraat junk volgens mij maar kon echt onder het eten bijna in slaap vallen.....Nu stuiter ik de avond (gezond) door en ben veel 'helderder'

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:21

Ik vind dat echt nog lastig hoor dat uit elkaar houden enzo...moet me daar toch eens beter over gaan inlezen

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:10

Ik gebruik, sinds ik mij hier meer in verdiep, ook veel minder zuivel en wat ik gebruik is biologisch :j . Denk er wel eens aan om eventueel sojamelk te bruiken maar de hoeveelheid calorieën schrikt me wel een beetje af :')

Hier net ontbeten met een sneetje volkoren bio-brood met honing en een kiwi. Ik drink overigens veel brandnetelthee. Lekker en ik merk dat het goed voor mijn huid is.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 10:31

Ik heb gisteren de boekweitpannenkoeken gemaakt uit dit topic :D waren echt superlekker, vooral door dat lijnzaad en kaneel erdoor! Veel lekkerder dan gewone pannenkoeken :D en ik miste ook niet de stroop ofzo, wat ik eerder altijd op pannenkoeken deed.. Ik had appel in plaats van banaan, ook lekker :)

Wat ik me afvraag: jullie houden je net als ik bezig met voeding, maar denken jullie verder ook na over een gezonde levensstijl? Ik te weinig, merk ik :o ik probeer wel genoeg te slapen en ben ook net weer begonnen met hardlopen!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:04

Je moet ergens beginnen VogeltjeM :D
Ik ben ook begonnen met hardlopen en binnenkort ga ik survivalrunning doen := *proberen, trachten, een poging wagen* :+ Omdat dat m.i. een heel natuurlijke sport is, vanuit een soort paleo gedachte dan :o
En als ik dan zoooo gezond ben hoop ik vanzelf te stoppen met roken (oei wat slecht)
Ik ben nu een paar maanden bezig met gezonde voeding en kan niet alles tegelijk :o

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:07

Ik heb net een pannenkoek op, vriendlief vond ze ook erg lekker en strooide er geeneens een berg poedersuiker op :p

Ik ben wel bezig met een gezonde levensstijl, dus naast voeding ook genoeg slapen en bewegen. Ik rijd zo'n 5 keer in de week paard en daarnaast probeer ik 3 keer in de week een kettlebelltraining te doen vanv een half uur ( geloof me een half uur is lang en zwaar genoeg ) En ik ga zo circuittraining doen bij de Aclo...nog niet helemaal zin in...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:15

boekweit...
heb het in oekraine 1 keer te eten gekregen en sindsdien ga ik al GRUWELEN van het idee :o
heb toen (in een restaurant) echt kokhalzend aan tafel gezeten :o

http://0.tqn.com/d/easteuropeanfood/1/0 ... kax600.jpg dit was het, maar dan de oekrainse variant :r
Ik heb alle "specialiteiten" geproeft, maar dit vond ik toch ZOOOO ranzig. Achteraf hoorde ik wat het was..
Worst gemaakt van Boekweit met varkensbloed :r :r :r
En ik maar excuseren dat ik de hik had....

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:55

Iehw die worst lijkt me inderdaad ook niet zo lekker :P Misschien moet je eens een pannenkoek proberen om van je trauma af te komen :D

Haha Miryamk, survivalrunning := ik vind het grappig dat je zegt dat je dat vanuit een soort paleo-gedachte gaat doen. Ik zie al helemaal mensen in lendendoekjes over sloten springen :') Maar zonder gekheid, het is vast een heel intensieve sport, goed bezig :D

Malu: ik weet niet wat kettlebell is.. *gaat het opzoeken* :D

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:04

VogeltjeM schreef:
Wat ik me afvraag: jullie houden je net als ik bezig met voeding, maar denken jullie verder ook na over een gezonde levensstijl? Ik te weinig, merk ik :o ik probeer wel genoeg te slapen en ben ook net weer begonnen met hardlopen!

Ik rij 5-6 dagen in de week paard en loop ongeveer 2 keer in de week hard, dus redelijk sportief al zeg ik het zelf. Verder heb ik eigenlijk wel 8 uur slaap per nacht nodig, anders ben ik niet te genieten 8-)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:05

:r :r Die foto van Mri, eet smakelijk :r :r

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:13

hoe het eruit ziet is nog niks bij de smaak en het gevoel in je mond :x
ik wist ook niet wat het was (gelukkig, zo waren er ook nog wel meer dingen waarvani k blij was dat ik het niet wist, zal ff foto's zoeken) en hoorde het dus achteraf.
Anders had ik het nooit in mn mond gestopt :o

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:16

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:18

Haha, raap me op _O- Weet nu dat ik nooit naar Oekraïne moet gaan! Wat was het? Iets met een insect?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:19

nee, een of ander dik drankje met stukkies erin :') dat hoorde dus echt zo!
andere foto's zijn aan het uploaden :=

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3AXNCKXT.jpg
zoutige gelatine met vlees erin.
Dit wordt gemaakt door een haan (schijnt beter te smaken dan een kip) 24 uur te laten koken in een klein laagje water.
Dan vleed van de botten halen en hele zooitje in de koelkast. Er zit echt niks vloeibaars meer aan....

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EXZZHFOE.jpg
vriendlief met een bord vol oa die boekweit met bloed worst...
de donkerste worst is dat bloed ding
andere worst was best te eten, niet alles was eetbaar voor ons, er zaten ook echt hele smerige dingen tussen!.

T was een behoorlijk prijzig restaurant, zaten daar te eten met een "zaken relatie" van het werk van mn vriend
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HYXMVEUK.jpg

dan een ander hapje bij het zaakje waat we gingen lunchen
aardappel drap met iets van vlees erin verstopt
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WVMJQVIO.jpg

ondefineerbare soep
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QEJT8J8W.jpg

end it is in een heel lekker restaurantje
Ik vroeg om tomatencreme soep en kreeg een grote bol brood op mn bord. Dit was niet wat ik besteld had :?
Bij nader onderzoek bleek er soep IN te zitten
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KNOOZODW.jpg
Laatst bijgewerkt door Mri op 18-02-12 12:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:20

_O- IEUW! Uit: Ranzige recepten? :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:30

Hahaha! Dat zou echt allemaal niks voor mij zijn :') Respect dat je met de lokale voedselgewoonten bent meegegaan :=

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:34

Ik moet nog wat beter letten op mijn slaap. Nu vaak tussen 11 en half 12, maar zou eigenlijk half 11 willen.
Verder loop ik 3x per week hard, rijd ik 3 a 4x per week paard en wil ik nog 1x per week bij de Aclo gaan sporten, maar dat vind ik in mijn eentje een beetje saai. Verder wandel ik regelmatig met mijn moeder en de hond als ik thuisthuis ben

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:36

Die pannenkoekjes op pagina 13, die kunnen neem ik aan ook wel met gewone melk? Heb namelijk niet altijd kokosmelk in huis, en zo'n open blikje blijft ook niet eeuwig goed natuurlijk

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:38

VogeltjeM schreef:
Hahaha! Dat zou echt allemaal niks voor mij zijn :') Respect dat je met de lokale voedselgewoonten bent meegegaan :=

In Madagascar heb ik het ook geprobeerd, maar dat ging me op somige vlakken echt te ver :o
En in Oekraine.... alleen die ene avond (1e avond) hebben we alle locale dingen in 1 restaurant gegeten.
En dan met de lunch (op de dagen dat we op kantoor zaten). maar die was over het algemeen best goed (op wat uitspattingen na, zoals de dag van dat drap drankje en de dag dat ze vis hadden... vissoep was net zeewater met de geur van (oude/verrotte) vis.
Helaas een vast menu elke dag... ach, we hebben veel geproeft zal ik maar zeggen!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:40

Phylos schreef:
Die pannenkoekjes op pagina 13, die kunnen neem ik aan ook wel met gewone melk? Heb namelijk niet altijd kokosmelk in huis, en zo'n open blikje blijft ook niet eeuwig goed natuurlijk

Ja, dat kan zeker :) Bij mij was het beslag iets te dik gebleven, maar ik had niet meer kokosmelk in huis, toen heb ik ook gewone melk toegevoegd.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:41

Mri schreef:
In Madagascar heb ik het ook geprobeerd, maar dat ging me op somige vlakken echt te ver :o
En in Oekraine.... alleen die ene avond (1e avond) hebben we alle locale dingen in 1 restaurant gegeten.
En dan met de lunch (op de dagen dat we op kantoor zaten). maar die was over het algemeen best goed (op wat uitspattingen na, zoals de dag van dat drap drankje en de dag dat ze vis hadden... vissoep was net zeewater met de geur van (oude/verrotte) vis.
Helaas een vast menu elke dag... ach, we hebben veel geproeft zal ik maar zeggen!

Whaha! Ik vind het maar dapper :D

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:42

Mri, ik ga nooooooit naar Oekraïne :r
Wel knap dat je het allemaal probeert, ik had het never nooit niet weg gekregen!

Die pannenkoekjes ga ik ook nog eens proberen!

Gezonde levensstijl, ik loop nu even niet, maar ga binnenkort weer 3x per week hardlopen en verder probeer ik nachten van 8 uur te maken. Drink veel water en thee (en koffie := ), eet geen vlees en probeer zo weinig mogelijk pakjes te gebruiken.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:31

Naast gezond eten schiet de gezonde levensstijl er misschien een beetje bij in. Ik slaap met gemak meer dan 8 uur per dag, eigenlijk meestal rond de 10-11 uur zelfs. Ik tennis 1 a 2 keer in de week, rij paard eens in de twee weken, sinds vorige week besloten om ook spinning erbij te doen voor me conditie. Maar zodra het beter weer wordt ga ik weer hardlopen en laat ik spinning voor wat het is. Voor de rest doe ik bijna alles per fiets en als ik thuisthuis ben maak ik vaak wandelingen van minstens 2 uur. Qua beweging zit ik wel goed, maar ik ben een student en lid van een studentenvereniging, dus de biertjes gaan er ook wel in. En feestjes tot half 6 s´ochtends zijn ook geen uitzondering. Maar dit is vaak maar 1 keer in de week.

Las laatst een artikel van een professor die vond dat sporten maar onzin was en misschien zelfs wel ongezond genoemd kon worden. Als je de gewone dagelijkse beweging krijgt zou je al genoeg aan lichaamsbeweging hebben. Maarja, ik merk het ook wel aan mezelf, als ik geen college heb en moet studeren zit ik soms de hele dag op me bureaustoel en zijn de enige activiteiten lopen naar de keuken en wc. Ik merk wel altijd na het sporten dat ik me wel beter voel. Maar erheen gaan, dat is meestal een hoge drempel, zeker als het regent en je op de fiets naar de Aclo moet..

Ik moet vanavond eten op me werk, werk bij de appie dus eigenlijk zou het heel makkelijk moeten zijn, maar ik vind die kant en klare maaltijden echt niet om te eten. Dus ik denk dat ik wat huzarensalade meeneem, wat stokbroodjes koop, hier thuis alvast beleg met wat kaas, dan nog een goedemorgendrank of klein pakje melk, dan heb ik in ieder geval een vol gevoel. Kan ik als ik vanavond thuis ben nog wel wat echt goeds en vullend eten. Vind dat maar niks, eten op me werk. We hebben alleen een magnetron tot onze beschikking en de oven van de bakkerij voor pizza's. Dus je komt al snel uit op 'slecht' voedsel. Ook die maaltijdsalades vind ik echt vies, dus dan maar wat voedzaam brood. Misschien nog wat fruit, moet toch wat. :P