Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:55

Haha een groentetuintopic?
Dan moet ik me natuurlijk ook melden he.

Ik heb staan; een kersenboom, gele framboos, japanse wijnbes, aardbeien, radijs, sperziebonen, paprika's en later in het seizoen komt er nog andijvie en spinazie. Edit; broccoli heb ik ook staan.
Jaja, en dat alles in een nieuwbouwtuintje van 5x7 :P
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 20-06-09 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:57

DeSa schreef:
Wij hebben verschillende groenten/fruit in de tuin staan, op dit moment is er een appelboom, kersenboom, Perenboom (die geen peren geeft :)) ) radijsjes, tomatenplantje, paprikaplant, augurken en watermeloen :)

watermeloen????
wat grappig. wist niet dat je die zelf ook kon kweken...
goed idee voor volgend jaar! :Y)

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:59

anneliesdj schreef:

Ik heb staan; een kersenboom, gele framboos, japanse wijnbes, aardbeien, radijs, sperziebonen, paprika's en later in het seizoen komt er nog andijvie en spinazie.

das idd veel voor een klein tuintje, wel leuk toch?
spinazie wilde ik volgend jaar ook eens proberen of dat lukt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:03

missnynke schreef:
Voor fruitbomen als appels, peren, pruimen en kersen is het inderdaad een vrij ziektegevoelig jaar. Er zitten veel luizen in de pruimen en kersen. Die poepen een soort plakkerig suikergoedje (honingdauw) waar weer mieren op af komen.

Waar spuit je mee Breghje? Een mengsel van groene zeep en spiritus?

Ik heb er ook vreselijk last van, er zit groene bladluis in de framboos en rozen en zwarte en groene bladluis in de kersenboom, plus zwarte bladluis in mijn sierdistel die akelig dicht bij de japanse wijnbes staat.
En ik wordt helemaal kierewiet van de mieren hier, vooral bij de framboos zitten hele volksstammen.

Ik heb gespoten met pyretreum(ofzo) en dat heeft wel aardig geholpen, voor de mieren heb ik zooi gestrooid en daarbij ontdekt dat er een stuk of 5 nesten zaten, hopelijk zijn ze nu uitgeroeid.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:06

XrastaX schreef:
anneliesdj schreef:

Ik heb staan; een kersenboom, gele framboos, japanse wijnbes, aardbeien, radijs, sperziebonen, paprika's en later in het seizoen komt er nog andijvie en spinazie.

das idd veel voor een klein tuintje, wel leuk toch?
spinazie wilde ik volgend jaar ook eens proberen of dat lukt.

Ja ik vind het leuk, vooral fruit uit eigen tuin.
We hebben aan beide kanten van het huis een stuk tuin maar aan de voorkant is vrijwel alles betegeld omdat dat tussen het huis en de carport ligt. Daar staat de framboos en een randje bonen en aan de andere kant van het huis hebben we een standaard nieuwbouwtuin van 5x5 (?) en daar staat de rest :P En ja, we hebben ook nog ruimte om te zitten en ik heb ook nog mooie bloemen in de tuin :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:11

ranna schreef:
De kiwi's staan op het zuiden tegen de schuurmuur aan dus die staan zeker warm genoeg. Ze doen nog geen poging te gaan bloeien maar heb ook geen idee in welke periode van het jaar ze dat normaal gaan doen.

Kiwi's bloeien heel vroeg, eind maart/begin april, de vruchten rijpen de zomer en zijn pas tegen oktober/november rijp genoeg om te plukken.
Daardoor zijn kiwi's erg moeilijk in ons klimaat, ze zijn erg gevoelig voor vorst en hebben heel veel warmte nodig.
Doordat ze vroeg bloeien kan een late nachtvorst je hele oogst om zeep helpen, oplossing; oude gordijnen over de plant hangen om de bloesem te beschermen, wel overdag weghalen!
Eind van het jaar heb je hetzelfde; vorst kan dan de vruchten vernielen omdat ze pas laat geoogst kunnen worden, gordijnen kunnen dan ook helpen.
Als de zomer niet warm genoeg is worden de vruchten helemaal niet rijp dus het zijn lastige klanten in ons klimaat.

De simpelste oplossing voor al deze problemen is planten in een kas ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:03

*\o/*

Zojuist 15 peterselieplantjes en 14 gele chrysantenstekken gescoord, alsmede een serie potten uit de op=op-hoek. :D

Nu eerst ff wat andere dingetjes doen, daarna kan ik lekker aan de slag in de tuin (als het dan nog droog is). 8-)

bromfiets

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:27

Ik haal mijn potjes bij ikea voor 49 cent per stuk :))

En heb vandaag stekjes gescoord van mandarijn, citroen, olijf, puntpaprika en tayberry. Dat is schijnbaar een kruising tussen een braam, framboos en rode bes, dus ben heel benieuwd :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:30

bromfiets schreef:
Ik haal mijn potjes bij ikea voor 49 cent per stuk :))

En heb vandaag stekjes gescoord van mandarijn, citroen, olijf, puntpaprika en tayberry. Dat is schijnbaar een kruising tussen een braam, framboos en rode bes, dus ben heel benieuwd :D

Tayberry is lekker, ik heb er hier weer 1 staan. Die bij mijn ouders was een beetje op, maar die hebben ook weer een nieuwe. (Was eerst klagen dat die het niet deed, maar beetje water hielp erg goed). :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:05

Chrysanten en peterselie staan in hun bakken, de kleine tomaten hebben ook ieder een grotere pot (bij gebrek aan beschikbare volle grond) net als de aardbei die nu een Echte Aardbeienpot heeft.

In het hoekje bij de bosaardbeitjes blijkt toch een hardnekkig stekje tuinaardbei te zijn blijven leven :) dus misschien wordt dat ook nog wat.

Morgen nog even op zoek naar stevige touwtjes voor de grote tomaten. De vruchtjes groeien helaas niet al te hard :\ maar misschien komt dat nog.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:13

- tomatenplanten (2x vlees en 3x roma)
- kiwi
- druiven
- paprika
- pepertjes
- brocolli
- sla
- kruiden: peterselie, thym, bieslook
- prei
- aardappelen
- rode uien
-courgettes
- selderij
- aardbeien
- appelboompje (die moet ik gaan ondersteunen want veel appels, weinig boom !)

en dat voor de eerste keer :D ;)

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 10:59

ranna schreef:
Hebben jullie ws een pereboom die geen zelfbevruchter is. Moet je er dus een andere pereboom bijzetten maar wel goed opletten of het een boom is dat het ras bevrucht van de pereboom die jullie al hebben.

@missnynke, heb je een zelfbevruchtende kiwi of ook een aparte mannelijke en vrouwelijke?

Bloeit de pereboom al wel in het voorjaar? Peren komen vaak wat later op gang dan appels. Hoe oud is de boom?

Ik heb een zelfbevruchtende kiwi, Jenny, een vrouwelijke Bruno, en een mini-kiwi Issaï.

Ik las hierboven ergens dat de kiwi vroeg bloeit, maar dat klopt voor ons klimaat niet, de kiwi bloeit momenteel, in juni, niet alleen bij mij maar ook bij verschillende kennissen.

De tayberry is inderdaad een kruising tussen een braam en een framboos, zijn heel makkelijk en de vruchten zijn heerlijk. De eersten zijn bijna rijp!
Ook de japanse wijnbes vind ik heel fijn, niet zo groot als bes en een flinke groeier, maar makkelijk en erg lekker!

Kennen jullie de pawpaw (niet uitspreken als pau-pau, maar als póh-póh)
Dit is een vrucht die groeit aan een niet al te grote boom, het lijkt op een grote aardappel, en het vruchtvlees is zoiets als banaan en mango. Ze zijn goed winterhard en een aantal rassen wordt goed rijp hier in Nederland. Ik ben van plan komende winter een aantal bomen aan te schaffen!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:25

Ik heb een vraag over het oogsten van broccoli ze zijn nu redelijk groot, maar ik ben bang dat ik met 1 broccoli net te laat ben met het oogsten. De 'knopjes' zijn ietswat los zeg maar, is deze nog eetbaar of ben ik echt te laat?? :)

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:37

Nou dan meld ik me ook eens even! Ik heb een tuintje mídden in de stad die voorheen totaal betegeld was. Beetje bij beetje ben ik er tegels uit aan het halen om wat dingetjes in te zetten.

Wat ik op het moment heb:
-Peterselie
-Bieslook
-Basilicum
-Wollige munt
-Lavendel
-Aardbeien
-Worteltjes
-Pluksla
-Wijnbes
-Druif (die nog erg klein staat en toch wat teveel op de wind ben ik bang)
-Gele framboos
-Ik had ook nog rabarber, maar die heeft 't opgegeven :(
-Telt sierkalebas ook mee?

Ik heb trouwens een leuke tip voor bloembakken: Ik heb afwasteiltjes van de Action (afhankelijk van een aanbieding of niet 70 cent of een euro) als bloembakken. Even gaatje er in prikken zodat het water weg kan. Super vrolijke kleuren zo in m'n tuintje (en m'n andere plantenbakken zijn deels beschilderd, dus het is een erg vrolijke boel)!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:34

Die pawpaw klinkt leuk :D Zijn die dan ook winterhard of moet je die inpakken als het gaat vriezen?

En waar haal jij die stekjes dan vandaan?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:37

Die afwasteiltjes zijn leuk idd, zijn er in allerlei kleuren. Ik gebruik ze op wedstrijden als voerbak voor de slobber. :D

Heb net de tomaten met een touwtje tegen de muur gespijkerd. Ik had nog een handvol van die spijkertjes waarmee je kabels tegen de plint spijkert, ook handig voor je groenten. :D

Pawpaw 'ken' ik wel, ik vind het van buiten nogal op een mango lijken. Nog nooit gegeten overigens. En voor een beginner als ondergetekende waarschijnlijk te 'moeilijk' fruit om te verbouwen. :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:15

missnynke schreef:
Ik las hierboven ergens dat de kiwi vroeg bloeit, maar dat klopt voor ons klimaat niet, de kiwi bloeit momenteel, in juni, niet alleen bij mij maar ook bij verschillende kennissen.

Ik heb hier diverse boeken liggen waarin staat dat ze heel vroeg bloeien en daardoor gevoelig zijn voor late nachtvorst, in juni valt er meestal niet veel nachtvorst meer te verwachten.
Maar de boeken die ik heb liggen zijn niet splinternieuw dus het zou kunnen dat er inmiddels betere rassen zijn die later bloeien. Maar dan nog vraag ik me af hoe de vruchten kunnen rijpen aangezien ze heel langzaam rijpen en dus echt een hele zomer nodig hebben.

Bojangles; mijn broccoli is nog lang niet 'rijp' maar ik denk niet dat het erg is om ze nu nog te eten, je koopt ze soms in de supermarkt ook met iets geopende knopjes en daar is de smaak ook niet minder om. Maar zeker weten doe ik het niet eigelijk, zul je even moeten proberen denk ik.

Balli; hoe doet jouw gele framboos het? Zijn die vruchten ook zo zacht bij het oogsten, dat ze uit elkaar vallen?
Die action afwasteiltjes; heeft iemand daar een foto van?

Zijn er hier trouwens meer mensen met een japanse wijnbes?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:24

Yep, hier ook een Japanse wijnbes. In wording trouwens hoor want hij staat nog niet zo lang.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:34

Nog geen vruchten van begrijp ik?
Hoe ben jij op het idee gekomen? Heb je geproefd bij familie/kennissen?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:34

bromfiets schreef:
Die pawpaw klinkt leuk :D Zijn die dan ook winterhard of moet je die inpakken als het gaat vriezen?

En waar haal jij die stekjes dan vandaan?

De paw-paw is een makkelijke boom, weinig ziektes en bij ons goed winterhard, je hoeft hem dus niet in te pakken.
Hij is alleen vrij lastig op te kweken vanuit een pit, de eerste paar jaar groeit hij niet zo snel, maar als die eenmaal aan de gang is, dan is íe verder heel makkelijk. Hij heeft een penwortel waardoor ie in een lange container opgekweekt moet worden, en later moeilijk/niet meer verplaatst kan worden.

Er zijn steeds meer mensen die ze kweken, alleen ze zijn nu nog vrij duur, zo'n 40-50 euro voor een veredelde plant, en iets van 16 euro voor een opgekweekte zaailing. Een veredelde plant is beter omdat je dan de lekkerste vruchten hebt, en een vroege soort kunt kiezen, niet alle soorten worden rijp in Nederland.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:38

Die pawpaw is ook een hele boom of niet? Ik krijg 2 soorten resultaten als ik google; 1 soort van palmboom met kastanjeachtig blad op lange stelen en een wat meer lijkt op een standaard loofboom, welke is de goede? Edit; bij de eerste hangen de vruchten als kokosnoten aan de stam en bij de tweede zitten ze meer tussen de bladeren?
Bloemen zijn trouwens ook erg mooi :j
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 21-06-09 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:39

anneliesdj schreef:
Nog geen vruchten van begrijp ik?
Hoe ben jij op het idee gekomen? Heb je geproefd bij familie/kennissen?

Ik ben lid van verschillende fruit-fanatiekelingen-clubs, en heb zo allerlei kennissen die mij regelmatig van alles laten proeven....en hun enthousiasme werkt erg aanstekelijk;-)

Ik heb ook een gele framboos, die vallen bij rijpheid inderdaad uit elkaar

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:43

Anneliesdj, tnx voor je reactie.
Ik heb gewoon even gegoogle-d enzo en zolang de knopjes van de broccoli dichtzitten is het prima!
Dus heb er 2 geoogst :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:43

Ok, dat ligt dus niet aan mij :P
Soms heb ik het idee dat ik ze eerder moet plukken maar dan zijn de vruchten ook nog erg hard.

Japanse wijnbes is echt van het soort; geproefd = verkocht.
Ze zijn zóó lekker en zóó vreselijk makkelijk, bovendien nog erg decoratief ook nog, ik vind ze geweldig.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:49

anneliesdj schreef:
Die pawpaw is ook een hele boom of niet? Ik krijg 2 soorten resultaten als ik google; 1 soort van palmboom met kastanjeachtig blad op lange stelen en een wat meer lijkt op een standaard loofboom, welke is de goede? Edit; bij de eerste hangen de vruchten als kokosnoten aan de stam en bij de tweede zitten ze meer tussen de bladeren?
Bloemen zijn trouwens ook erg mooi :j

Afbeelding

Bloemen zijn inderdaad mooi paars, je moet verschillende bomen hebben zodat ze elkaar kunnen bestuiven(eventueel even helpen met een kwastje)
Veel bijen en andere beestjes raken bedweemd door de bloemen, maar het blijkt dat er toch beestjes zijn die de bloemen zelf bestuiven....