de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 21:28

Ik heb net weer van alles gezaaid, netjes in aparte potjes.
Savooiekool, rode kool, broccoli, courgette, komkommer, pompoen en ik vergeet geloof ik nog wat.
Staat nu netjes in de kas te wachten tot het opkomt. Om te voorkomen dat het met wieden per ongeluk verwijderd wordt :+

De framboos gaat dit jaar exploderen, net als de rode bes. Kan niet wachten! :)

Roosje01

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 23:03

Hier ook alles gezaaid dus ben er klaar voor.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 08:33

Hier al lekker veel fruitboompjes gaan halen. :D

Hebben jullie aanraders voor een kas in polycarbonaat? 370x180 ongeveer... Met fundering evt. Ik had een leuke, maar de site heeft zo'n slechte reviews dat ik niet durf...

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 11:16

In elk geval niet bij de intratuin. Daar hadden wij een klein kasje en terwijl die in oprichting was, is ie al kapot gewaaid.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 11:48

Ik heb een kas van Tectake en ben er vrij tevreden over, wel moet je wat creatief zijn in het opzetten want de handleiding is niet het meest makkelijk.

Verder meld ik mij hier ook even, ik heb vroeger altijd veel groenten in de tuin gehad maar ben er een aantal jaar uit geweest (ivm het zoeken naar een eigen huisje) nu ik een eigen tuin heb ben ik weer begonnen sinds vorig jaar.

Ik heb momenteel aardappels (Bildtstar) in de volle grond staan samen met een berg aardbeienplantjes.
In potten heb ik nu wortels, radijs, sla en uien staan en van de week wil ik nog een specikuip met frieslanders (aardappels) neer gaan zetten.
De tomaten staan nog binnen en verder wil ik van het weekend nog spinazie, bonen, bosuien en nog extra radijs, ijsbergsla, wortel en uien gaan zaaien.

Voor uien gebruik ik zowel plantuien als zaden, zaden zijn bij mij tot op heden elk jaar gelukt maar voor de zekerheid plant ik er altijd plantuien bij.

Ik zal foto's maken zodra het er hier een stuk interessanter uit gaat zien.. voor nu is het vooral zwarte grond met wat zaailingen.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 11:49

HopeMyDay, deze kas was ik inderdaad ook tegengekomen. Had jij hier een fundering bij of niet?

Edit: nvm, zie dat deze er bij zit :D

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 16:34

Als je een kas met polycarbonaatplaat doet, zorg dan wel voor een hele goede verankering. Ik had een kas van polycarbonaatplaat, ongeveer 2,17 x 3,10 en die was met twee man op te tillen eenmaal in elkaar. De geleverde verankering was krap 20 cm lang, dus ik heb nog draadstalen ankers laten maken van 50 cm lang.

Echter wil ik nooit meer een polycarbonaat-kas. Bij een hevige storm werden de platen uit het frame geblazen, en na een jaar werden de platen minder licht-doorlatend. Voor de planten in de kas nog niet zo'n probleem, maar de planten naast en achter de kas vonden dat niet leuk meer.

Zelf heb ik inmiddels een glazen ACD-kas, en die is een stuk stabieler dan m'n polycarbonaat-kas ooit is geweest. Het kost iets meer, maar ik wil geen rondvliegende polycarbonaat-platen meer hebben :n

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 00:19

Ben in dubio met wat ik wil van kas. Aan de ene kant zonder glas, maar die polycarbonaat kassen zijn weer zo licht. Ook omdat ik nog steeds glas vind van de vorige kas die er jaren geleden gestaan heeft. En dan zit ik ook nog met de maten wil namelijk 3 meter lang en 2 meter breed aangezien dit de maten van de opzet kas zijn. Maar aangezien ik zelf maar 1.54 groot ben hoef ik geen kas van 2.00 meter hoog. :')

Ben weer bezig geweest en had nog wat gevonden in huis van glasplaten. Eerste deksel is helemaal af incl. scharnieren. En bij de andere zit gewoon alleen plastic tijdelijk vast geniet.
Afbeelding
Afbeelding

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 15:11

Bij kassen zit er heel veel verschil in kwaliteit. Tegenwoordig moet het vaak goedkoper en daardoor wordt er ook goedkoper materiaal gebruikt en gaat de kas sneller stuk. Goede kassen zijn zeker wel te vinden maar vaak wel een stuk duurder dan de goedkopere ;). Op marktplaats schijnen ook regelmatig tweedehands kassen te worden aangeboden voor bijna niets. Vaak ontbreekt er wel een ruitje oid.

Ik heb zelf trouwens een "plastic" kas. Degene die vaak kapotwaaien met stormen. Maar in de plastic kassen zit ook veel verschil in kwaliteit. Die van mij heeft vrij dikke buizen en staat goed verankerd(eindelijk een voordeel van de dakterras :P). De kas gaat nu het derde jaar in en staat nog altijd prima. Het doek is ook nog steeds prima en ik heb er een reserve(via garantie, om de deur open te hangen was na paar maand al vergaan maar ga de nieuwe pas gebruiken als het echt nodig is).

Vorig weekend ook druk geweest in de tuin. Vlonder schoon gemaakt en een Moestuin bak naar buiten de tuin verplaatst. We wilden meer ruimte en ik gebruikte de bakken niet volledig. Die buiten de tuin is nu volledig ingezaaid met een bloemen mengsel :D.
Voor
Afbeelding
Na
Afbeelding

Mijn vriend had ook nog wat hout gevonden in de schuur en uitbreiding gemaakt voor ons hotellencomplex. Vorige week opgehangen en nu al gedeeltelijk vol :oo.
Afbeelding

De aarbeien groeien ook alweer. Dit jaar ook meer bloesem van de boompjes bestoven. Sowieso wat peren en een stuk of 5 kersen :')
Afbeelding

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 15:51

Dat ziet er ook heel goed uit :j

Ik inmiddels toestemming gekregen om ook een soort kas/beschermingshokje te bouwen, bleek dat m'n vader geen idee had wat hij met al dat hout moest gaan doen :=
Ik voer alleen nog een kleine verbetering door, ik monteer nog een plastic buis bovenop in het midden. Dan kan regenwater makkelijker weglopen. Bij een andere kas (ook met plastic) bleef er juist water staan in het dak doordat het plastic kon inzakken. Kan dat altijd nog wel een beetje, maar ik hoop zo toch het ontstaan van een meertje tegen te kunnen houden :=

@Marcella, heb jij ze verder nog verankerd staan? Mijn vader is echt bang dat de boel anders wegwaait, juist omdat ik hem met planken een slagje lichter hoop te maken.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 17:51

Jeee mijn schorseneren zijn na 5 dagen al uitgekomen! :D :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 19:35

Die van mij zijn niet verankerd wel iets ingegraven.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 13:31

Ingegraven.... Eens denken of dat hier op de zandgrond een optie zou zijn, aan de andere kant, een licht metalen frame is tijdens stormen ook blijven liggen. Hier gaan we nog op puzzelen want de tentharingen lijken me ook niet wat :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 17:11

Gisteren nog een hazelworm gezien en insecten hotel opgehangen. Begin langzaam aan een dierentuin te worden.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:06

Mooi hoor, zulke diversiteit +:)+

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:56

Hier begint alle zaailingen toch lekker te groeien. Vier soorten tomaat, vijf soorten paprika, snackkomkommer, klimcourgette, basilicum, twee soorten peterselie, afrikaantjes, vingerhoedskruid, gele zonnehoedskruid en zinnia’s.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 00:10

Hier ligt de boomgaard er bijzonder keurig bij al zeg ik het zelf
Afbeelding
Nou nog volhouden het hele seizoen. Dat is wel een dingetje

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 00:08

Afbeelding
En af (had geen zin om verder te bouwen). :')
Afbeelding
Eerste Nicola aardappelen zitten in de grond.
Afbeelding
Alle uien (geel & rood), sjalotjes (geel & rood), wortels en eerste rij bieten zitten in de grond. Stuk erachter waar nu nog deel winter prei staat word tarwe.
Afbeelding
Sugarsnaps komen al boven kijken.

https://myalbum.com/photo/x21lD9eQJPOw/1k0.jpg
Overzichtje.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:44

Hier gaan de radijsjes als een trein.. ook de eerste wortelen en spinazie plantjes en bonen komen op.
De uien die ik vanuit zaadjes gezaaid heb doen het ook erg goed (iets te goed) want ik heb straks denk ik tekort aan plek.. dan maar even wachten met overplanten tot de eerste radijzen eruit gaan.
Wanneer planten jullie de tomaten over naar de kas? Ik wacht altijd tot half mei maar ze worden wel erg groot al..

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:34

Leuk, mijn uien van zaadjes komen ook heeel langzaam op!
Ik zet ze in de kas als ik ze groot genoeg vind :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:53

In de kas staan ze hier al sinds anderhalve maand ofzo. Zo snel vriest het niet meer in de kas dus dat kan mooi vroeg. Vnaaf half mei mogen ze in de volle grond, kas kan in principe altijd eerder.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:12

Uien, gewone uien, uit zaad? Gaat dat goed? :))

Ik heb wel zaadjes van salade uitjes liggen, wanneer kunnen die de grond in? Kunnen die vorst hebben?

Net mijn kruiden torentje in elkaar geknutseld
Afbeelding
Afbeelding
(Let maar niet op de rommel haha)

Onderin: 3x bieslook
Midden: oregano, Marokkaanse munt en citroen Melisse
Boven: pepermunt

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:17

Ja gewone witte uien uit zaden.
Ik zaai ze wel wat meer dan de andere planten omdat ze een "slechte opkomst" hebben maar de mijne hebben daar momenteel geen last van.
Ik heb een kleine bak waar ik ze in zaai met een laagje potgrond (ik heb de ervaring dat ze het in goed losse potgrond beter doen dan in zaaigrond)
Zodra ze rechtop staan en ze worden al iets groter gaan ze naar de kas. Uienzaden houden wel van veel water dus dat is iets om op te letten.
Verder gaat het heel goed eigenlijk.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:53

Quir schreef:
Uien, gewone uien, uit zaad? Gaat dat goed? :))

Ik heb wel zaadjes van salade uitjes liggen, wanneer kunnen die de grond in? Kunnen die vorst hebben?

Net mijn kruiden torentje in elkaar geknutseld
[ [url=m/OBZLD3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6aCK0p.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Let maar niet op de rommel haha)

Onderin: 3x bieslook
Midden: oregano, Marokkaanse munt en citroen Melisse
Boven: pepermunt

Even een klein detail.. die munt kan van alles zijn maar ZEKER geen marokkaanse munt, die ziet er heel anders uit. Lijkt meer op chocolademunt. Of die foto moet wel zo bizar gek vertekenen..

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:05

uien zaden houden juist niet van veel water heb ik begrepen :=