De eetbare tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:57

Gisteren boven alles opgeruimd.
Laatste dingen in de tuin gezet, aantal dingen apart gehouden voor familie, geef het weg.
Er staat alleen nog een nieuwe zaai broccoli.
Die gaat nog niet de tuin in, even wachten tot ze wat groter zijn.

Maar wat is dat heerlijk opgeruimd, en zo staat je minimoestuin ineens behoorlijk vol haha.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:34

M'n wortels komen ook op *\o/* ...

Vraagje over de zomer-framboos de struik heeft bloemen en knoppen niet overdreven veel maar nu word al het oude blad geel en sterft langzaam af, wat kan ik hier tegen doen? De struik heeft sinds dit jaar 2 nieuwe scheuten aangemaakt met mooi groot en groen blad (waar geen knoppen/bloemen in zitten -O-) misschien de nieuwe scheuten toch maar verwijderen? Of ligt het aan de zuurgraat van de bodem of te weinig bemest? Er zitten geen beestjes in/op of onder...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:36

Juist de nieuwe scheuten laten zitten zou ik zeggen :j

Hier komt toch wel veel tegelijk op ineens :=

Moet eigenlijk sla plukken, maar ook spinazie, en Chinese Broccoli is ook oogstrijp, bladbiet bladeren zijn ook al zo groot als een hand (hoe groot oogst je die eigenlijk voor het avondeten :? ) en de andijvie zou ook al kunnen... :=

Gelukkig zijn de bonen nog lang niet goed, krijgen nu net bloemetjes :P

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:53

Okee maar kan ik dan aannemen dat de grond verder goed is qua zuurtegraad en bemesting aangezien de nieuwe scheuten diep groen zijn en goed groeien?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:26

Dat durf ik niet te zeggen, ik doe ook maar wat en spit internet uit als ik vragen heb :P

Hier doen de frambozen het toch nu toe prima, het is ook wel een onkruid-achtige plant dus volgens mij krijg je die niet zomaar dood als je geen al te rare dingen doet :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 19:17

Dit heb ik vandaag gemaakt:

Weegbree chips
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:44

Wat grappig!
Was het ook nog te eten? Ziet er namelijk eigenlijk echt niet uit..

Hier wraps gemaakt (met gekochte groenten en gehakt), maar daarbij eigen sla soorten en tadziki, het was jummie!

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:45

Ik heb de eerste radijs uit eigen tuin op! Alleen was even vergeten dat ik helemaal niet van kale radijs houd, dus mik de rest maar een keer door een salade...

Sperziebonen en komkommer staan in de bloei

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 23:13

Sjolvir schreef:
Wat grappig!
Was het ook nog te eten? Ziet er namelijk eigenlijk echt niet uit..
Ja, was echt lekker :D

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:30

De chips zien er inderdaad niet uit :=

Ik denk dat je frambozen net zo moet snoeien als braam. Daar moet ik in februari/maart alle oude scheuten wegsnoeien en dan alleen de mooie van het jaar ervoor laten staan. Verder is het net onkruid, dus heel erg is een beetje snoeien niet.

De eerste aardbeien beginnen hier rood te worden *\o/*
Verder een vraagje: kan ik geknipte rucula laten staan, loopt dat weer uit? Of kan ik beter rooien en opnieuw zaaien?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:34

Hier staan de paddenstoelen in mijn courgette bak :=

Ik heb trouwens een vraag over mijn pepers daar weet peperkoningin sonja vast wel een antwoord op :D

Mijn pepers zijn een beetje verschillend in groei en hoogte. Nu heb ik er twee die flink in de knop en bloei staan maar de bloemetjes zien er van 'binnen' hetzelfde uit. Zijn pepers uniseks en kan ik gewoon met een stokje wat stuifmeel overbrengen? Ik wil heeeel graag pepers maar ze staan binnen...

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:36

ik heb gisteren de eerste rode bietjes gegeten. dat was een probeerseltje omdat ik niet zo goed wist wat te maken met bieten, maar zo lekker! :9

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:40

Lekker :9 Ik dacht dat ik ook rode bietjes had, maar het is bladbiet :P Nooit van gehoord, ook maar eens kijken wat ik daarmee kan doen :)

Van het weekend staat de Chinese broccoli op het menu, ben benieuwd, lijkt me wel lekker :9

Ik wil een zeis... iemand anders ook interesse in een dagcursus "werken met de zeis"?
Ik wil die wel gaan volgen, zie pmarena @ [VSW] Gras maaien met de zeis: mensen interesse in goede cursus? :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:37

Werk al jaren met een zeis :D mijn jongens zijn er momenteel erg blij mee...kruiwagen vol gras :Y)

Hier beginnen de plantjes er ook zin in te krijgen,eerdaags kan ik mijn zaailingen in de "volle" grond gaan zetten :)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:39

is bladbiet hetzelfde als snijbiet of warmoes? want in dat geval kan je dat net als spinazie maken en jonge blaadjes zijn ook rauw lekker onder een salade

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:14

Ik ben net terug van een weekje oostenrijk.. drie bloemkolen rijp :D Eentje heeft m'n moeder al opgegeten :P De andere twee liggen in de ijskast. Ze begonnen uit te springen. Vanavond ovenschotel met bloemkool :j En de andere krop doe ik invriezen.
Ook al twee aardbeien geproeft :9 Echt heerlijk! En dik ook!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:11

kynshiri schreef:
is bladbiet hetzelfde als snijbiet of warmoes? want in dat geval kan je dat net als spinazie maken en jonge blaadjes zijn ook rauw lekker onder een salade

Geen idee, maar heb wel ergens een recept uit de middeleeuwen waar dat bietenblad in een stoofpot gebruikt word. Dus wel eetbaar. Heb nog blad in de vriezer liggen voor het maken van de stoofpot.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:24

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:52

Wat een waardeloze troep is het worteldoek van de Action trouwens zeg _-:(

Ik heb dat in het voorjaar gelegd, flink wat rollen ervoor gehaald... en een paar weken terug ontstonden er overal scheuren en inmiddels is het helemaal in snippers aan het vallen...kan ik alles weer weg gaan halen want bij de volgende windvlaag gaan die uiteen vallende snippers de hele tuin door denk ik -O-

NIET kopen dus die rommel :n

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:06

Had het hier op een klein pad liggen met houtsnippers er over. Mijn hond heeft laten zien wat een fantastische spul het is. Niet dus. :( Scheurt zo.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 19:31

cursus zeisen lijkt me wel fijn. Ik kan goed zeisen, maar het is wel een kunst.

Ik heb vandaag de valeriaan die op de wei groeit, in de vaas gezet. En de enorm grote radijsen roergebakken, en met een appeltje en pecorini door mijn 3 soorten sla ( veldsla, rucola en eikenbladsla) gedaan. Heerlijk!

En vanavond weer mijn beruchte brandnetelrisotto klaargemaakt. Jammie jammie!

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:04

Zozo, iedereen kan beginnen met oogsten uit eigen tuin :) Wie van jullie kent recepten waarin bladmoes verwerkt is? Bladmoes is familie van spinazie qua bereiding.

@ Antheman wil jij mij het recept doorsturen voor je brandnetel risotto? Ik wil het wel proberen, er staat toch brandnetel in overvloed hier :=

Rucola sla kan je gewoon plukken, restjes laten staan en na 1 a 2 weken kan je weer opnieuw oogsten van dezelfde plant :D Het blad blijft doorgroeien, zo erg dat je er bijna van moet blijven eten :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 22:00

Linolijf, dat stond in Jamies's magazine!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 00:09

Rytir, ik doe eigenlijk zelf weinig aan de pepers,
je kunt eventueel helpen door gewoon met je vinger even tegen een bloemetje aan te tikken , ik knijp wel eens bloemetjes trouwens, gewoon heel zachtjes knijpen om alles binnen even tegen elkaar te drukken
maar wind zou al genoeg moeten zijn zo ongeveer , pepers bestuiven zichzelf zeg maar

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 00:21

Geen action doek dus....

Jaloers! Ik ga volgend jaar ook bloemkool zaaien.

Snijbiet ken ik niet.

Paprika's hier nog niets..

Sla, te over...