Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:25

Zo, ik ben hier al een tijd niet meer geweest zeg! En als ik naar me blog kijk was de laatste blog ook 31 oktober. Oeps. :7 Heb ook bar weinig gebakken in de tussentijd, gewoonweg geen tijd voor. Maar het nieuwe jaar komt eraan dus de nieuwe voornemens ook. En volgend jaar gaat toch echt mijn jaar worden waar ik mijn culinaire interesses verder wil gaan ontwikkelen. :)

Iemand vroeg om een ultiem brownierecept? Dit is degene die ik altijd gebruik en zelf vind ik hem hemels! De binnenkant blijft lekker plakkerig en buiten iets harder. http://mijnzoetebesluit.blogspot.nl/201 ... -time.html

Morgen ga ik jou advocaat-appeltaart maken Saskia! Heb nog een halve fles advocaat staan die echt op moet. Advocaat in baksels is heerlijk en dan met appels, waar mijn vriendin een groot fan van is, ideale combi! :D

@DonCamillo: ik ben benieuwd naar de foto!

Wij hadden met kerst ook een Bombe Alaska. Helaas geen foto van de binnenkant gemaakt, wel van de buitenkant maar dat is toch een stuk minder spectaculair. :P

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 02:26

Darina's walnotentaart

Afbeelding

Ach, als ik al jullie prachtige taarten en andere baksels zie, is het niets bijzonders maar voor mij is het een hele prestatie... Bovendien heeft deze taart een emotionele waarde: als kind verheugden we ons op kerstavond bij Darina, de vrouw die deze taart dan altijd maakte. En dan zie ik ook weer die grote kerstboom met echte kaarsjes, de kadootjes en het hele menu (elk jaar hetzelfde, allemaal Tsjechische gerechten, altijd goed) weer voor me. Dan heb ik het over de jaren '70, he. Ben zelf een ouwe taart...

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:23

WAUW DonCamillo! :oo Die taart ziet er echt prachtig uit! Super gaaf!

_Nikita

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:34

Hij ziet er erg lekker uit DonCamillo! Mooie hoogte!

_Mara_ dat was ik, bedankt!

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:18

Hij is prachtig DonCamillo! Erg netjes. En het verhaal erachter maakt hem nog mooier. :)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:30

@doncamillo, wat een mooie en chique taart! Doet absoluut niet onder voor de taarten van anderen hoor.en idd zoals saskia zegt, het verhaal erbij is mooi!

Ik ga zaterdag gourmetten en heb beloofd het toetje te maken. Ik zat te denken aan een apple crumble, iemand nog tips of een goed recept voor mij?

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:40

Die taart ziet er prachtig en heerlijk uit doncamillo! Het verhaal erbij maakt dat je het helemaal wilt gaan proeven!

Marianne, je zou er ook nog cranberries bij door kunnen doen? Of custard? En dan evt met een heerlijk bolletje vanille ijs :9

Mara, welkom terug, ik miste je inderdaad al een tijdje hier :)

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:37

Goh, bedankt voor alle complimenten, ik word er verlegen van... Het recept is niet geheim, hoor. Als iemand het wil hebben dan roep je maar. Ik vind het maken ervan wel een heel werk.
Jullie topic werkt bepaald op de eetlust, ik ga nu toch echt eens voor de brownies. Hoe doen jullie dat met de chocolade: rasp je dat met de hand, of met een keukenmachine, of misschien wel met een blender of staafmixer?

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:43

DonCamillo ziet er moooi uit, ik ben wel benieuwd naar het recept!

Eekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:15

Ohh zie ik daar n walnoten taart? ?
Die ziet er goed uit zeg!
Receptje??
En die brownies in a jar ga ik morgen wel proberen!

Ik had met de kerst mini cheescakejes gemaakt en trifle.
En gisteren uiteraard oliebollen!
(Gelukkig nieuw jaar ;))
Nu alle verplichte nummers weer achter de rug zijn hopelijk deze week nog wat baktijd! (Wat voor mij net zoiets is als tijd voor mezelf)

_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 11:50

@ DonCamillo
Ik doe het wel eens in het bakje van de staafmixer (heeft dat een naam?) of anders met de hand met een mes. Vind dat in dat bakje sommige stukken te klein worden en andere te groot blijven.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:56

Een gelukkig nieuwjaar allemaal!!
De chocolade snijd ik altijd in stukjes met een mes, vind ik idd de mooiste stukken geven, kun je zelf de grootte bepalen.
Ik heb nog honing over van de appel-honingplaattaart, iemand nog lekkere receptjes met honing?

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:00

Darina's walnotentaart.

Ingrediënten:

Voor het deeg:
- 6 ½ eieren (dwz 6 dooiers en 7 eiwitten...)
- 80 gram gepelde walnoten (totale taart 200-220 gram)
- 100 gram griesmeel
- 150 gram poedersuiker (totale taart 270-300 gram)
- snuf zout
- wat roomboter en griesmeel om de taartvorm in te vetten

Voor de crème:
- 120 gram roomboter
- 120 gram poedersuiker
- 100 gram gepelde walnoten
- 2 deciliter melk (200 gram)
- 1 eetlepel kristalsuiker
- 1 eidooier
- 1 eetlepel maïzena
- 1 pakje vanillesuiker
- abrikozenjam (of wat je maar in huis hebt aan jam)
- paar lepels Cointreau, Grand Marnier, whisky, rum oid.

Andere benodigdheden:
- springvorm 24 cm
- bakpapier
- weegschaal
- keukenmachine of rasp
- mixer
- liefst 2 beslagkommen
- zeef
- klein pannetje
- groot ongekarteld mes
- eventueel een eiersplitser

Deeg
-Bekleed de bodem van de springvorm met bakpapier. Vet de binnenkant in met roomboter en bestrooi met griesmeel. Tik het overtollige griesmeel er weer uit.
-12 gave halve walnoten uitzoeken voor de garnering straks.
-De rest van de walnoten malen, bijvoorbeeld in een keukenmachine. Ik maal ze zo fijn, dat er naast het gruis nog stukjes van een paar mm overblijven, voor een beetje "bite".
-Oven voorverwarmen op stand 3 (gas: 180 graden, elektrisch/hetelucht: 150 graden).
-Eieren splitsen in een kopje. De dooiers gaan in een beslagkom, de eiwitten in een andere. Zorg ervoor dat er geen spoor dooier bij zit. Hou een dooier apart in het kopje voor de crème straks.
-Weeg 150 gram poedersuiker af en zeef het over de eidooiers.
-Weeg 80 gram walnoten en 100 gram griesmeel af samen in een bakje of bord.
-Klop de eiwitten tot ze stijf en schuimig zijn en je de kom ondersteboven kunt houden zonder te hoeven dweilen. Dat kan alleen als er geen spatje dooier of ander vet bij zit!
-De dooiers en suiker een beetje omroeren (anders stuift het), dan schuimig kloppen.
-De dooiers/suiker en walnoten/griesmeel/zout bij de eiwitten doen en door elkaar roeren. Kort mixen mag ook, maar dan verlies je wel wat lucht. Als je de mixer gebruikt, kun je beter de eiwitten bij de dooiers doen in plaats van andersom.
-Giet het mengsel in de taartvorm en zet hem in het midden van de oven.
Bakken: 20 minuten op 180 (gas) resp. 150 graden (hetelucht/elektrisch),
dan 30 minuten op 200, resp 175 graden.

-De vorm uit de oven nemen, rand eraf en meteen een schone theedoek om de taart vouwen. Af laten koelen op een tochtvrije plaats. Bij mij rijst het deeg goed, maar zakt ook wel weer in na het uit de oven halen.

Vulling:
-In het kopje met de eidooier toevoegen: vanillesuiker, maïzena en genoeg melk om het mengsel goed dun vloeibaar te kunnen kloppen/roeren.
-De rest van de melk in een pannetje al roerend aan de kook brengen samen met de kristalsuiker en de rest van de gemalen walnoten.
-Het dooier-maizenamengsel bij de melk gieten en even door laten koken onder voortdurend roeren. Af laten koelen onder zo nu en dan roeren om velvorming te voorkomen.

-120 gram boter samen met 120 gram poedersuiker in een beslagkom fijnsnijden met twee messen, vervolgens romig kloppen. Dan het melk-walnoten mengsel erbij scheppen en goed mengen met de mixer.

(Dit recept stamt uit de tijd dat je maar zelden gepelde walnoten kon kopen, wel ongepelde. Het was dus nooit zeker hoeveel je na het pellen over hield. De overgebleven hoeveelheid gemalen walnoten voor de vulling weeg ik dus altijd eerst even. Als het meer is dan 100 gram pas ik de hoeveelheid suiker, melk en boter daar op aan.)

Afwerking:
-Met een groot, ongekarteld mes de taart horizontaal doorsnijden. Zet hem daarvoor op je linkerhand en maak, al draaiend, met het mes een ondiepe snede totdat je rond bent. De volgende rondjes snij je steeds iets dieper, totdat je taart doormidden is.
Met behulp van het grote mes haal je de bovenste taarthelft er af en leg hem apart.
-Op de onderste helft druppel je wat sterke drank. Dat kan door de dop van de fles net zo ver los te draaien, dat hij bij omdraaien begint te druppelen.
-Besmeer vervolgens de onderste helft met een dun laagje jam. Een beetje zurige jam is het lekkerst, maar ik pak gewoon wat ik in huis heb. Deze keer heb ik pruimenjam gebruikt (waar ik de grotere stukken zoveel mogelijk uit heb gegeten!).
-Dan besmeer je de onderkant met de helft van de crème. Gebruik hiervoor het grote mes en laat de vulling wat buiten de taart uitsteken.
-Zet de bovenste helft er weer op.
-De rest van de vulling uitsmeren over de boven- en zijkanten van de taart.
-Garneren met de twaalf halve walnoten.

Deze taart is niet moeilijk om te maken, als je het recept maar volgt. Het is wel een hoop werk met een berg afwas als gevolg.
De taart kun je prima invriezen. Laat hem eerst door en door koud worden in de koelkast. Dan snij je hem in punten, die je stuk voor stuk verpakt in plasticfolie.

De taart is vernoemd naar Darina, een Tsjechische vrouw die samen met haar kersverse echtgenoot naar Nederland is gekomen en die deze taart vaak voor ons maakte als ik/we langs kwamen.

Haar echtgenoot werd echter voor de ogen van hun vierjarige zoontje van zijn fiets gereden door een dronken automobilist en overleed ter plekke. Darina bleef achter in een voor haar vreemd land met 2 piepjonge kinderen. Ze koos er voor om in Nederland te blijven en er het beste van te maken. Ze was een bloedmooie vrouw, maar sloeg alle aanbidders af en ging volledig voor haar gedecimeerde gezinnetje. Die zijn nooit iets tekort gekomen.

Deze taart is mijn eerbetoon/aandenken aan deze mooie, lieve en dappere vrouw. Ik hoop dat jullie haar naam in de taart willen blijven gebruiken.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:13

_Nikita schreef:
zariska schreef:

Deze heb ik laatst nog gemaakt, zelf vond ik hem heel lekker, en anderen waren er ook wel over te spreken :P http://gewoonmarieke.com/2011/09/05/pot ... -in-a-jar/

Bedankt! Hij was erg lekker en precies goed. Heb ook nog 'brownies in a jar' cadeau gedaan wat ook goed in de smaak viel :)

Ik heb deze ook vanmiddag gemaakt! Wel in cupcake vormpjes, want had geen groot bakblik.
Ze smaakten erg lekker! Vond wel de structuur wat grof :+
Maar het was lekker simpel te maken, dus voor herhaling vatbaar! (En leuk goedkoop kadootje!)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:54

Beste bokkers, even wat anders :D

M'n studievriendinnetje doet haar masterscriptie over professionele 'bakkers' (dus iedereen die taarten, cupcakes etc verkoopt op wat voor manier ook), in relatie tot internetforum/communities over bakken.

Dus als je:
- professioneel bakt, EN
- lid bent van een (taarten-)bak-forum
zou je dan mee willen werken aan een eenmalig interview (duurt max een uurtje), bij jou thuis/op kantoor op jouw gewenste tijd? :D

Interviews zullen pas in februari aangenomen worden!
Dus mocht je interesse hebben of meer willen weten, stuur me even een PB!

*\o/*

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:52

DonCamillo, de taart ziet er heerlijk uit en als ik het recept lees :9
Die gaat in de top 3 van te maken recepten

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:46

Niemand een lekker receptje met honing?

Eekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:49

Honing is bijna onbeperkt houdbaar dus je kunt het best nog wel even bewaren.

Van de week vlaaien bakworkshop gehad, was erg leuk. En lekker!
Ik heb mezelf getrakteerd op n vorm :D

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:23

Oe leuk Eekie!

Ik heb weer eens een nieuwe blog gepost, ik heb echt de heerlijkste brownies ever ontdekt! Baileys is het magische toverwoord. :P http://mijnzoetebesluit.blogspot.nl/201 ... l?spref=fb

Morgen een taart bakken voor de verjaardag van me vriendin, weet nog niet zo goed welke, ik wil iets nieuws proberen dus ik duik morgen me bakboeken weer eens in. :)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 10:38

Oehw ziet er lekker uit Mara!

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:22

Krijg al helemaal trek na die blog van jouw.
Rijsttafel ziet er goed uit!

Carrotcupcakes ook.
denk dat ik de funcakemix gebruik en daar eens geraspe wortel doorheen doe.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:29

@Mara; zou de monchou ook door de botercreme kunnen van dr oetker?
daar zit dan wel melk bij in.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:37

Ziet er weer heerlijk uit Mara!
Ga straks zelf heel simpel maar wel lekker, een hemelse cake bakken, vanille/choco. :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:32

@Nientje: hmm, ik ben bang dat je dan misschien wel echt een heel plakkerige botercreme krijgt. Maar je kan het proberen.

@Fugelicu: oeee, vanille-chocolade cake! Super lekker!

Ik heb gisteren de appel-bramentaart weer gemaakt voor de verjaardag van mijn huisgenootje. Blijft een aanrader voor de winterse dagen: http://mijnzoetebesluit.blogspot.nl/201 ... taart.html

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:01

Oeh klinkt lekker Mara! Ik wil graag nog iets met cranberries of bosbessen bakken (roep ik al heel lang, dus moet het dit jaar ook echt maar gaan doen :=) Alleen sinds ik de gedroogde cranberries van de Lidl geproefd heb, weet ik zeker dat er verse/diepvries in komen!

Ik hoop idd dat de cake lekker is. Dit is die (foute :P ) variant met slagroom ipv boter. Vorige keer zakte die tijdens het afkoelen in het midden wat in, staat nu af te koelen, dus ben benieuwd!