Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 22:09

Ik gooi alles samen in een tupperwarebak inderdaad, behalve het ei. Die kook ik wel ook op zondag, maar pel het pas de ochtend zelf. Het blijft helemaal goed :)

Thanks voor die tip van het keukenpapier!

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:21

Ah ok! Dat ga ik zondag ook eens proberen! Goede tip van het papier, bedankt!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:00

ik zag dat hier een aantal mensen lijnzaad eten, dus ik geloof dat dit de juiste plek is voor mijn vraag. Hoe eten jullie dat?
Ik heb darmproblemen en een tijd terug at ik elke dag lijnzaad. Toen werd ik zwanger en heb ik het een tijd niet gegeten en nu heb ik weer last van mijn darmen dus ik wilde er weer mee beginnen. Ik heb heel lijnzaad, maar nu las ik ergens dat het dan geen effect heeft? Dus mijn vraag was of jullie het als hele zaadjes eten of dat jullie ze breken/malen

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 09:19

Inderdaad schijnt ons lijf niet opgewassen tegen de harde buitenkant van lijnzaadjes :P Ik koop het gebroken, want malen is heel veel werk. Gebroken is overal te koop. En dan gooi ik het door havermout/kwark/smoothies/baksels/wokgerechten/etc.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:24

Dat dacht ik al :+ Dan de volgende vraag: ik lees dat de werking van lijnzaad behoorlijk minder wordt als je het gebroken een tijdje bewaard. Klopt dat dan niet?
Ik eet nu een eetlepel lijnzaad die ik eerst in de vijzel breek. Dan zijn de harde buitenkantjes stuk en dat moet denk ik wel genoeg zijn? Maar ik heb nu nog verlof en dus tijd, als ik dalijk weer ga werken, gaat me dat vast niet lukken :=
Kun je het gewoon iedere dag eten of moet je daar ivm gifstoffen mee opletten?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:10

Ik zie de vraag nu toevallig voorbij komen. Zelf eet ik lijnzaad altijd heel, zo hebben we een zakje gekocht en ik heb dat gemengd met allerlei andere dingen dus kapot maken zal lastig worden.
Wel eet ik het bijna alleen in mijn overnight oats, dus dan heeft het al een nachtje staan weken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:26

Ik kook het een paar minuutjes voordat ik het gebruik. Het wordt dan slijmerig en dat is goed voor je darmen (net als chiazaad bijvoorbeeld).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:26

Ik gebruik gebroken lijnzaad (van Zonnatura van de AH) door de havermout.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:42

Aan de paarden geven we het wel altijd gekookt :+ maar goed, koken kost 's ochtends ook tijd.
Chiazaad heb ik ook over gelezen. Hoe eet je dat? Gewoon als zaadjes of moet je dat koken?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 19:07

Maar paarden en koeien kunnen schijnbaar ook gewoon heel lijnzaad eten, omdat hun darmstelsel op zulk voedsel is berekend :)

Chiazaad kan je gewoon zo eten inderdaad. Ik gooi het altijd ergens doorheen, want op zichzelf heeft het geen smaak en het is dan net of je puur maanzaad aan het eten bent ofzo :P

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:21

Ja, ik wilde het gewoon door de muesli gooien, doe ik met lijnzaad ook. Vond alleen ergens dat het niet mag als je borstvoeding geeft, dus dat moet ik nog even uitzoeken.
Heb een hoop gelezen vandaag, heb ook een en ander ingeslagen (goji bessen, chia zaad, nieuwe zak lijnzaad, gedroogde dadels en abrikozen weer aangevuld en een heel assortiment noten). Morgen nog quinoa halen (die was op bij de appie heijn :+ ) en ook maar eens havermout gaan proberen.
Roer moet even om, gezond en gevarieerd ontbijten :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:29

Ik maak graag pudding van chiazaad. Laten weken in een vloeistof naar keuze et voila :) Superlekker.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 19:32

Ja, het is ook echt een kwestie van wennen. Ik ontbijt nu meestal met havermout, supermakkelijk. Met zelfgemaakte amandelmelk 2 minuten in de magnetron, kaneel + chiazaad + wat rozijntjes + evt wat honing erdoor, klaaar!

Ik eet nu al 2 weken geen crackers of brood meer, en het is eigenlijk veel makkelijker dan ik dacht. Als ontbijt dan havermout, fruit met noten, amandelmeelpannenkoek of smoothie, en dan als lunch salade, smoothie, amandelmeelpannenkoek of groentenomelet. Alles is makkelijk mee te nemen. En dan als tussendoortje smoothie, fruit of een zelfgemaakt baksel. Ideaal zo en kost helemaal niet veel tijd :)

In het kader van de baksels nog een grooote aanrader:

http://www.oerkrachtvoedingsadvies.nl/n ... andelcake/

NOTEN-AMANDELCAKE

Ingrediënten:

-200 gram amandelmeel
-1 geraspte appel
-100 gram rozijnen
-100 gram gehakte noten
-30 gram kokosschaafsel
-½ theelepel bakzout
-Snuf zout
-2 eieren
-50 gram gesmolten kokosolie (op kamertemperatuur)
-Optioneel; 50 gram ahornsiroop
-1 eetlepel citroensap

Werkwijze:

-Verwarm de oven voor op 175°C.
-Vet een bakblik in (ik gebruik een vierkante bakblik van 22,5×22,5cm maar je kunt ook een springvorm of ovenschaal gebruiken)
-Meng de amandelmeel, geraspte appel, rozijnen, gehakte noten, kokosschaafsel, bakzout en zout door elkaar
-Meng in een andere kom de eieren, kokosolie, ahornsiroop en citroensap door elkaar
-Voeg het eiermengsel bij het amandelmeel mengsel en roer het goed door elkaar.
-Giet het mengsel in je bakblik en bak in ongeveer 25-30 minuten goudbruin in de oven.

Ik heb hem gisteren gemaakt zonder toegevoegde zoetstof (dus zonder ahornsiroop of iets anders), maar door het amandelmeel, appel en de rozijntjes is hij eigenlijk al zoet genoeg. Hij is zeer vullend en heel lekker!
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 13-12-13 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 19:32

Toffe tip van die pudding... Wat voor vloeistof denk je dan aan?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:47

Ik heb een tijd het paleo dieet gevolgd, wil het nu niet zo streng meer doen, maar ben wel wat gewend dus ;)

Pudding klinkt lekker. Ik heb nu de sojamelk ontdekt (voor ik zwanger was had ik lactose en peulvrucht intolerantie, nu alleen nog lactose) en die heb je ook in smaakjes. Dat is dan misschien wel een idee. Morgen eens kijken of die ook een beetje verantwoord zijn.

Cake klinkt ook erg lekker! Die ga ik opslaan

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:58

Ik maak die chiapudding vaak met water en een zoetstof, maar je kan het ook met (plantaardige) melk doen en dan cacao erbij doen bijvoorbeeld :) Dan heb je een heerlijk toetje of 'cheat' die onzettend gezond is. Je kan het ook als ontbijt nemen en de chiapudding door je yoghurt doen bijvoorbeeld. Je kan er alle kanten mee op!
Neem niet teveel vloeistof in eens, je kan er altijd nog wat bij doen :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:20

Hoeveel chiazaad gebruik je dan? Ik las dat je maar 1 a 2 eetlepels per dag mag, of is dat overdreven? Doe het met lijnzaad ook, maar 1 lepel

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:58

Ik doe meestal 20gr per pudding. Geen idee hoeveel el dat is :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:36

Ik ga gewoon proberen :+

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:57

Maartje, sojamelk met smaakjes valt helaas een beetje tegen qua gezondheid :)) Al maak ik me er ook regelmatig schuldig aan hoor. Je kunt trouwens ook eens naar andere plantaardige melken kijken, er is superveel variatie!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:04

Ik was er al bang voor :') Ik geloof dat alpro ook hazelnoot en amandelmelk hebben, die zal wel gezonder zijn
Mijn man vind het allemaal niet zo nodig, dus ik zal hij het avondeten al wel eens wat minder gezonds eten. Ontbijt moet dus maar wel gezond zijn :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 22:22

De amandelmelk van Alpro bevat 2% amandel... Echt belachelijk. Gelukkig is het heel makkelijk om zelf amandelmelk te maken van amandelmeel, en in 5 min. heb je een liter :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:30

Oh, dat schiet ook niet op. Zal morgen eens verpakking bestuderen :+
Hoe maak je het zelf?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:38

Dat is op Google wel te vinden, is niet moeilijk.

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:45

Hebben jullie misschien ervaring met maca powder?