Hier ook een omheining voor de hond (de kleine hekjes van de Wibra), gelukkig blijft ze daar netjes vanaf Alleen heb ik nu ook nog een groot net er overheen gespannen tegen vraatzuchtige duiven die mijn spitskool lekker vinden Ik hoop dat die nog verder groeit.. De bloemkool is echt mega! Ik zit te twijfelen of ik de eerste nu al moet oogsten, of volgende week als we terug komen van vakantie, en hopen dat ie dan nog niet uitgelopen is (of hoe noem je dat).. Ik denk dat we vandaag wel erwtjes gaan eten uit eigen tuin
avaluna
Geplaatst: 06-06-13 11:36
Hier blijven de honden netjes van de groenten af, kan me wel nog herinneren dat toen Jolie puppy was ze dol was op tomatenplanten . Komkommers gaan hier ook niet mooi, idd geel en dor, maar ben dus niet de enige. Mini-meloentjes gaan ook niet echt goed, de rest groeit als kool, m.n. de kool .
Hier geen omheining. Hond en katten gaan netjes tussen alles door. (De hond mag eigenlijk er niet in, maar als ik stiekem kijk loopt ie er netjes tussendoor). 1 van de katers ging gisteren zelfs snoezen met 1 van de bonenstruikjes, mafkees.
Enige wat ik hoog heb zijn de aardbeien, daar kan 1 kater van mij niet afblijven.
voorzichtig en netjes zijn hier niet van toepassing op de hond, gruwelijk lomp, onbehouwen en overenthousiast dan weer wel
Destino
Geplaatst: 06-06-13 16:06
Even een korte vraag, mijn courgetteplant heeft nu 6 bloemen, maar het lijkt wel of die open en dicht gaan gedurende een etmaal. Is dat bij jullie ook? Want als ze dicht zitten kan er natuurlijk geen bestuiving plaatsvinden?
Met mooi weer/overdag openen ze, 's avonds/slecht weer gaan ze weer dicht.
Mijn paprika plantjes worden belaagt door waarschijnlijk slakken Ondanks dat er korrels liggen.
Duiven heb ik niet zoveel last van, heb een tortel paartje die zo slim zijn om hun nest in de den voor huis te bouwen Iets meer dan een meter van de voordeur op bijna ooghoogte. Ze schieten elke keer dat de deur open gaat als een gek de boom uit. Schrik geregeld
De sla is hier in een paar dagen tijd ineens enorm doorgeschoten sommige kropjes, ze waren net goed
steenbok1980
Geplaatst: 07-06-13 19:13
Ik kan geen sla meer zien Ik had in een aantal weken gezaaid, zodat oogst ook verspreid zou zijn. Maar met het koudere weer schoot dat niet op natuurlijk.
Antheman
Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-13 20:08
steenbok1980 schreef:
Ik kan geen sla meer zien Ik had in een aantal weken gezaaid, zodat oogst ook verspreid zou zijn. Maar met het koudere weer schoot dat niet op natuurlijk.
Nou, ik heb gisteren sloten vol pesto gemaakt van de rucola en dit ingevroren.
Daarnet nog een klein rijtje pluksla, postelein en radijs gezaaid.
Ik heb ook al een paar keer stamppot gemaakt met sla, gaat ook prima
En heerlijk allerlei soorten sla met sprietjes komkommer en peen, stukjes gekookt ei, gebakken spekjes en dan iets van kipblokjes of stukjes zalm / garnaal erdoor en een Francoise dressing er over
trisca
Geplaatst: 07-06-13 21:00
Antheman schreef:
Hoe doe je dat? Pesto maken van Rucola? Heb ook nog sloten staan namelijk
Antheman
Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-13 21:01
trisca schreef:
Antheman schreef:
Hoe doe je dat? Pesto maken van Rucola? Heb ook nog sloten staan namelijk
Natuurlijk zijn er genoeg variaties met sla te bedenken. Maar de gekookte witlof was heerlijk, hopelijk gaat de eigen lof ook goed groeien. Vandaag en morgen de tuin klaarmaken voor 2 1/2 week afwezigheid. Buren letten op water geven en halen zo nodig weg wat er af kan, maar toch spannend.
Sjolvir
Geplaatst: 08-06-13 18:40
Zo!!! Wat ben ik een blinde kip. Weekje op menkamp geweest van de KNHS, vind ik vandaag dit....
De doperwten! Jammer genoeg heb ik er maar een paar gezaaid...
Hele doperwten mini plantage met op de voorgrond de uitjes (vanaf zaadje) die nu toch wel echte sprieten worden.
De nieuwe lichting sla in aantocht.
De oude lichting sla, ik zie er geen kroppen in, lijkt me door te schieten, maar who cares, deze week eet ik... SLA!
En mijn blad met rucola en veldsla, iemand enig idee waarom de rucola geel en bruinig wordt?
De veldsla ga ik wraps mee maken, samen met de rucola, ijsberg en eikenblad sla. Heb al roomkaas voorzien van knoflook (helaas gekochte) en bieslook (eigen) en tijm (eigen), beetje peper erbij... Kipfilet er in, stukje tomaat (helaas ook nog geen eigen), oprollen en smullen maar!
froukje2
Geplaatst: 10-06-13 09:17
Dat ziet er goed uit Sjolvir, mijn doperwten bloeien net, die zijn zover nog niet. Verder hier druk met de 6 weken oude pups, de tuin gaat wel goed alleen worden mijn boontjes net na het opkomen opgegeten, ga nu nog 1 keer wat nieuwe zetten, en anders is het gebeurt, baal als een stekker.
8nnemiek
Geplaatst: 10-06-13 09:31
Wij hebben de eerste erwten en peulen uit eigen tuin al gehad op de barbecue gekookt en ze waren erg lekker! Ook al wat bloemkool geproeft, er was een zijscheut waar ook een klein kropje aan zat
Spetter
Geplaatst: 10-06-13 10:27
Wat kunnen jullie goed oogsten! Mijn rucola doet het heel goed, bietjes ook. Broccoli groeit ook mooi door. Boontjes en peulen doen niks. Is het te laat om opnieuw te zaaien? Mijn minikomkommer doet het ook niet best, te koud denk ik. Tomatenplanten gaan mooi! Heb ook een gele mini tomaat. Mijn appelboom zit vol spinsels met rupsen helaas. Iemand tips behalve doodspuiten? En ik heb een aardbeiendief.... Zoontje van twee peutert met zijn vingertjes alle aardbeitjes kapot en eet ze op. Klein boefje.
grrr gisteren een net over mijn aardbeien gespannen. superlekkere dikke aardbeien, maar er was natuurlijk weer zo'n vette duif in de tuin aan het neuzen...
sjolvir, tis ook de enige soort die zo maf doet hoor, alle tomaten aan die plant, in de tuin en in de kas hebben allemaal een wat slecht afgewerkt onderkantje, maar dit is gewoon een cluster bloemen aan de flip...vaag apparaat, moet wel heul lekker zijn , anders denk ik niet dat ie er volgend jaar weer staat