Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bhriseis

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:52

Bah Gast7391, lastig hoor. Vooral omdat je ze écht nodig lijkt te hebben voor je huid :(:)

Bedankt Many! Ik heb dat inderdaad ook gelezen, maar ik heb enkel haar kookboek, dus ik weet enkel dat het bestaat :o

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 13:54

Bhris: Om er strak uit te zien heb je eiwitten en koolhydraten nodig. Als je zeg maar 0,0 koolhydraten zou eten, dan zit er geen vulling (glycogeen) in je spieren en zie je er dus slap uit.
Wat bij jou de grens is tussen strak en slap zou je moeten uitproberen. De gulden regel is dat vrouwen minstens 100gr koolhydraten per dag nodig hebben om er strak uit te zien. Maar ik begin er al papperig uit te zien beneden de 150gr koolhydraten, bijvoorbeeld :)

Om je spiermassa te verhogen heb je ook koolhydraten nodig. Je lichaam gebruikt die namelijk om de eiwitten in je voeding te gebruiken voor het helen van je spieren (waardoor je spieren groeien). Zonder koolhydraten kan je lichaam dit niet optimaal doen.

Eiwitten: 2gr per kg lichaamsgewicht (1gr eiwit is 4kcal)
Vetten: 0.8/1gr per kg lichaamsgewicht (1gr vet is 9 kcal)
Koolhydraten: de rest van je dagelijkse kcal (1 gr koolhydraten is 4 kcal)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 14:03

Das wel een erg duidelijke handleiding Phor, bedankt :)!

Mocht ik de indruk gewekt hebben: ik wil helemaal niet kh-arm gaan leven hoor. Het was meer nieuwsgierigheid waarom ik op sommige combinaties beter lijk te reageren dan op andere.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 12:24

Ik wil echt even iets delen :D

Daarnet heeft mn vriend heel simpel amandelmelk gemaakt, in 5 minuten klaar! En heb een liter, dus genoeg voor 4 ochtenden havermoutontbijt.

In de blender: 150 gram amandelmeel, 1 liter water, 3 ontpitte dadels in stukjes, 1 scheutje vanillearoma. Even goed doorblenderen. Dan heb je iets wat best troebel is, dus dat kan je eventueel nog door een kaasdoek of koffiefilter heen halen. Ik heb dat echter niet gedaan, omdat ik het toch niet zo op ga drinken, maar door mijn havermoutontbijtje doe, en dan vind ik het prima als het wat troebeler is. Het is echt heel lekker *\o/*

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 12:28

Verder wil ik het advies van de voedselzandloper eens een tijdje op proberen te volgen: geen brood, pasta, rijst of aardappelen. Pasta, rijst en aardappelen gebruikte ik toch al niet, dus geen probleem. Alleen brood, tja := Naar stage neem ik 4 dagen in de week salade mee, prima en makkelijk. Ik maak op zondag een grote bak en doe daar tot donderdag mee. Maar op vrijdag heb ik college en ik zie mezelf niet met een bak salade in de collegebanken, en sowieso is mijn grote bak salade dan op en heb op donderdagavond echt heel weinig tijd om nieuwe te maken, dus nam ik tot nu toe speltbrood mee. Heeft iemand nog tips voor een lunch die makkelijk mee te nemen is, maar geen brood/crackers/salade is? O:)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 16:42

Ik heb ook een nieuwe tip, voor alle paleo's en mensen die graag hun eiwitten willen verhogen (en niet veganist of vegetariër zijn):

Bewaar alle botten, mergpijpen, gewrichten, etc van het vlees dat je eet of koop ze apart. Braadt deze allemaal aan in een grote pan, in een beetje boter of kokosvet en doe de pan dan helemaal vol met water en breng aan de kook. Voeg 2 el appelazijn of rodewijnazijn toe. Blijf er water bijdoen terwijl het allemaal inkookt en doe dit 24uur lang. Schuim telkens het vet en het schuim af.
Uiteindelijk heb je een fantastische bouillon met een heleboel gelatine, die barstensvol zit met eiwitten en vitamines en mineralen.
Wie hardcore gezond wil doen blijft de bouillon 6 dagen lang inkoken totdat je de botten in je bouillon kan verkruimelen. Hierdoor verhoog je de vitamines en mineralen.

Google op 'homemade bone broth' voor de gezondheidsvoordelen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:24

zo...even een schop hoor :D

hier momentele lastig, lastig, wil al weken een paar dagen heel strak bijhouden wat ik eet , puur om te checken hoe ik zit met proteïne, vet en koolhydraten, maar op een of andere manier kom ik niet verder dan mijn ontbijt :+
dat is dan wel weer een gezond gebalanceerd ontbijt...maar goed, de rest vergeet ik bij te houden
heel irritant.
en de tijd van het jaar speelt mee, iets met heel veel verleidingen om me heen :=

iemand een schop onder de kont over?
kan hem goed gebruiken momenteel

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:16

Probeer op voorhand een dagmenu uit te stippelen. Doe daar ook je boodschappen naar, en dat maakt het al heel wat makkelijker vind ik :) Zie je 's ochtends (of de dag ervoor) dat je dan nog vb. vetten ontbreekt, kan je nog iets aanpassen en weet je ook of het goed of niet goed zit.

Qua verleidingen heb ik het ook véél moeilijker. Ik probeer mezelf te troosten met dat ik én morgen én overmorgen Sinterklaas mag vieren, en dat ik nadien weer even strak in het gareel moet met het oog op de kerstdagen, maar ach :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:32

Ik maak ook van te voren een planning. Fail to plan --> plan for failure :+ Kwa tijd van het jaar: dat plan ik ook gewoon in. Zo heb ik de meeste dagen iets lekkers om te snoepen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 08:02

Ik heb het nu gelukkig heel druk, dus kom niet zoveel in de supermarkt. Doe 1x per week boodschappen, na mijn avondmaaltijd :P Dus kan me redelijk beheersen. Heb met mezelf afgesproken dat ik dit jaar 1 chocoladeletter mag :D

Heeft iemand nog tips voor een makkelijke meeneemlunch, die geen salade is, maar ook geen brood of crackers? Aangezien ik een tijdje zonder brood, crackers, aardappelen, rijst of pasta wil leven, en al 4x per week salade meeneem.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:05

Ik vind kwark of Griekse yoghurt met honing, noten en vers fruit altijd erg lekker als lunch :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:07

Ik nam vroeger ook wel eens een omelet mee naar school.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:32

Wat versta je onder salade? Denk jij dan aan sla met groenten etc, of ook aan bijvoorbeeld bonensalades? Ik eet als lunch regelmatig iets met bonen: kikkererwten, zwarte bonen, kidneybonen, witte bonen...daar valt van alles bij te verzinnen. Vandaag heb ik bijvoorbeeld een 'salade' van kidneybonen, zoete aardappel, paprika en lente-ui.

Of inderdaad een omelet of frittata? Ook makkelijk en je kunt er lekker veel groente in kwijt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:34

Noten en gedroogde vruchten is ook nog een idee, maar missch meer voor tussendoor dan als lunch. En soep?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 15:01

Thanks voor jullie ideetjes! :)

Van ma tm do neem ik een salade mee van quinoa, linzen/kikkererwten/zwarte bonen (1 van de 3), en dan nog allerlei dingetjes zoals ei, spinazie, rucola, bleekselderij, tomaat, zongedroogde tomaat, paprika.. Maar dat maak ik op zondag voor al die dagen in 1x klaar :) Op vrijdag moet t vooral makkelijk zijn en snel klaar! Omelet is een goed idee, thanks! Ga even opzoeken wat frittata is. Noten en fruit heb ik als tussendoortjes inderdaad :) evenals smoothie.. Al is dat inderdaad ook best een optie als lunch :) Moet het wel vullend genoeg worden, ik maak ze nu met: magere kwark, chiazaden, 1 sinaasappel en dan variërend frambozen/bosvruchten/cranberries/granaatappel. Maar dat vult niet superhard..

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:44

Een frittata is de Italiaanse versie de Spaanse tortilla :)) gewoon een flink gevulde omelet.

En als je nou op donderdagavond meer kookt en op vrijdag de restjes meeneemt? Is in ieder geval snel en makkelijk :D

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 00:04

Foutje

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 10:27

Ik heb voor vandaag voor de lunch een omelet gemaakt van 4 kleine eieren, met de overgebleven sperziebonen van gisterenavond, wat tomaat, wat geraspte kaas en wat kruiden! Benieuwd hoe het bevalt :D

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 11:27

Ik ga mij hier ook melden :') heb een hele dag de tijd om 139 pagina's door te lezen _O-

Waarom ik anders wil gaan eten.. ik vertrouw het eten gewoon voor geen meter meer. Het ene na het andere voedselschandaal steekt de kop op, en joost mag weten wat er in ons eten geflikkerd wordt.
Ik ben me momenteel aan het verdiepen in 'superfoods' maar vind de stap erg groot om te nemen, en om m'n moeder te vragen of ze apart voor mij wil gaan koken :') dat antwoord weet ik toch al.

Nu ben ik aan het vergelijken in ieder geval tussen Chia-zaad, Lijn-zaad en Lijnolie.. Kijken wat ik wil gaan proberen. En ter ondersteuning nét dit boek bestelt:
http://www.bol.com/nl/p/eet-jezelf-mooi ... 008492010/

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 11:30

Dat boek is een aanrader Meraki, legt heel fijn uit waarom je welke producten beter kunt laten staan, en waarom andere dingen juist zo gezond zijn :) Superfoods vind ik zelf een beetje overrated, als je gewoon gezond eet heb je die niet nodig. Neemt niet weg dat gojibessen gewoon lekker zijn en chiazaadjes erg handig om baksels mee te maken :D
Eten jullie thuis erg ongezond, dat je apart wilt gaan koken?

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:01

Ja, ik zit nu heul veul over Superfoods te lezen en vraag me ook af of dat wel bij mij past :') ik vind eten te lekker om alles overboord te gooien _O- Een combinatie moet ook kunnen toch?

Nee dat absoluut niet eigenlijk..maar ik ben het gewoon niet altijd eens met de hoeveelheid groente ten opzichte van pasta bijvoorbeeld. :') Nu klaag ik niet, aangezien pasta en ik liefde is _O- Maar toch..

Overigens naast het eten, zwem ik ook 40 minuten 3 ochtenden in de week.. 1 kilometer. Wil het gaan combineren met bootcamp 's avonds :j

Leuk voornemen voor 2014 :')

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:35

Ik denk dat een goede eerste stap het (zo veel mogelijk) laten staan van geraffineerde suikers is.
Al is dat ook meteen wel een van de lastigste. :+

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:54

Meraki, kun je niet aan je moeder voorstellen om iets meer groenten klaar te maken? Eventueel kun je haar het boek van Amber Albarda laten lezen. Of je kunt proberen om de rest van de dag wat meer groenten binnen te krijgen, bijvoorbeeld door lekker veel rauwkost te snacken (tomaatjes, paprika, wortel). Dan is het minder erg als je bij het avondeten wat minder groente eet.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:11

VogeltjeM schreef:
Thanks voor jullie ideetjes! :)

Van ma tm do neem ik een salade mee van quinoa, linzen/kikkererwten/zwarte bonen (1 van de 3), en dan nog allerlei dingetjes zoals ei, spinazie, rucola, bleekselderij, tomaat, zongedroogde tomaat, paprika.. Maar dat maak ik op zondag voor al die dagen in 1x klaar :) Op vrijdag moet t vooral makkelijk zijn en snel klaar! Omelet is een goed idee, thanks! Ga even opzoeken wat frittata is. Noten en fruit heb ik als tussendoortjes inderdaad :) evenals smoothie.. Al is dat inderdaad ook best een optie als lunch :) Moet het wel vullend genoeg worden, ik maak ze nu met: magere kwark, chiazaden, 1 sinaasappel en dan variërend frambozen/bosvruchten/cranberries/granaatappel. Maar dat vult niet superhard..

Ik ben al eventjes ( een hele tijd :+ ) niet meer actief geweest. Maar wilde toch weer even wat bijlezen. Ik neem ook meestal een salade mee naar mijn werk/school van maandag tot vrijdag. Ik maak ze meestal in de ochtend vers, omdat ik bang ben dat hij anders niet goed blijft of de voedingsstoffen verdwijnen. Wat erin resulteert dat ik vaak om 5.45 voor 2 pers sla sta te snijden.. :') Soms wel balen. Hoe bewaar jij de salade Vogeltje? Doe je alles al bij elkaar of bewaar je het allemaal in aparte bakjes? Blijft de spinazie en rucola dan "mooi"?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:31

Een tip om de sla beter te bewaren;
Als ik de salade heb gemaakt leg ik bovenop im het bakje een opgevouwen stukje Keukenpapier.
Dat neemt het vocht op waardoor de sla langer
Goed blijft