de eetbare tuin vervolg

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:15

Wat ontzettend idioot dat alleen net aangeharkte tuintjes welkom zijn op een complex >;)

Wel fijn dat de struiken en planten een 2e leven krijgen.

Bijen en hommels hebben het er idd alweer druk mee.

Ik zag net een stuk of wat lieveheersbeestjes op een van mijn aalbessen, keek nog eens goed, ja hoor: bladluis -O- Moest hem afgelopen najaar flink snoeien, dat zal hem wel een tik hebben gegeven. Gelukkig weten de lieveheersbeestjes het feestmaal te vinden.

Roosje01

Berichten: 10747
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:24

Hier appelboom ook alweer luis ding heeft nog amper blaadjes -O-

Ceetje_bokt
Berichten: 5186
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:14

Ik heb vandaag brandnetelgier gemaakt, schijnt ook tegen luizen te werken. Vorig jaar had ik gruwelijk veel luizen in de klimrozen en ook op de appelbomen.

Roosje01

Berichten: 10747
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 00:44

Hier is alleen de appelboom de sjaak elk jaar geen idee waarom. Sinds vorig jaar een roos toen had die geen last dit jaar wel zag ik.

JudithO

Berichten: 7084
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:15

Ik heb gisteren de erwten van de kas naar buiten verhuisd. Er komen al bloemen in dus ik wil ze iets op de rem zetten.

Marcella

Berichten: 36861
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 09:12

Hopelijk wel beschermt tegen de vogels anders loop je risico dat die ervan eten.

JudithO

Berichten: 7084
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:05

De slakken hadden zich er ook al te goed aan gedaan, maar dat was nog in de kas.
Vogels blijven er hier eigenlijk altijd wel af.

Dorine92
Berichten: 5356
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:13

Marcella schreef:
Zonde van die mevrouw.

Hier op het complex houden ze er ook niet echt van, maar als het er een beetje netjes en fatsoenlijk eruit ziet dan zal je er niet om weg gestuurd worden (zolang het maar geen rommeltje word en andere mensen er geen last van hebben).


Nouja netjes zag het er niet uit. Er stond ook veel "onkruid" natuurlijk want dat is super voor de bijen. Maarja helaas. Maar ze krijgen inderdaad wel een mooie nieuwe plek.
Hier bloeien nu (een deel van) de kersen, pruimen, nashiperen, amandelen, perziken, abrikozen, mirabellen, aalbessen, honingbessen, kornoeljekersen en wat sierstruiken. Zo mooi altijd

Marcella

Berichten: 36861
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 09:59

Afbeelding
Net gefreesd en begonnen met harken en pad leggen.
Afbeelding
Bloemenrandje nu met Palissadebanden
Afbeelding
Afbeelding
Nu nog aardbeien planten terug plaatsen, maar eerst nog een paar paaltjes plaatsen en dan latje overheen zodat net er makkelijk overheen kan.
Afbeelding
Struikjes (2x rode bes, 1x zwarte bes, 1x rode hazelnoot en 1x groene hazelnoot) met de aardbeien in bakken.
Afbeelding
Grasveldje met boompjes (kers, peer conference, pruim opal en appel elstar).
Afbeelding
Alles geharkt en paden gelegd (basis). Randje langs slootkant appel elstar, 2x witte bes, nectarine, rode hazelnoot, amandel en groene hazelnoot.
Afbeelding
Aardbeien komen hier niet terug dus gaat er heel veel overhouden. :') Maar staat al peer, pruim, braam, 2x druiven en rode framboos. Kom hier bij gele framboos en witte aalbes.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En nog een paar overzichtsfoto's. :o

Vandaag hopelijk aardbeien terug plaatsen en frame kas neerzetten, want dan weet ik wat bij de aardbeien hoor en wat bij de kas hoor. := En gisteren nog verse andijvie op. :9

En heb dan ook nog in bakken 2x blauwe bes, 2x roze bosbes en aardbeien in hangbakjes.

Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 11:44

Tijd goed besteed Marcella. Kom maar door met het groeiseizoen!

Prairy
Berichten: 9178
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 13:06

Dat ziet er netjes uit! Lijkt ook flink groot, of niet?

Marcella

Berichten: 36861
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 13:07

Het is 16 x 13 meter ongeveer met aan beide kanten de helft van de sloot erbij.

Prairy
Berichten: 9178
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 15:31

Dat vind ik best een fatsoenlijk stuk. Wat betaal je daar nou eigenlijk voor per jaar?

moonsparkle
Berichten: 21787
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 16:20

Goedemiddag, ik wou beginnen met een moestuintje maar geen idee hoe. Ik heb een stukje in de tuin over, maar ik dacht gelezen te hebben dat je het in een bak moet doen? Het stukje tuin is ongeveer 80cmx80cm ik wou heel graag wortels zaaien. Ik heb helemaal geen groene vingers dus ik hoop dat het zal gaan lukken. Op termijn wil ik ook graag aardappels, nu heb ik weleens gehoord dat je dan gewoon een aardappel in de grond kunt stoppen :+ maar ik heb er echt geen verstand van. Moet je er nog speciale aarde of grond bij doen?

Siamsmeesje

Berichten: 2238
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 16:42

Dat ziet er inmiddels weer heel goed uit Marcella +:)+

Hier zijn inmiddels de tomaten lekker aan het groeien, en als het buiten de 10 graden overschreidt mogen ze zelfs even buiten spelen. Krijgen ze tenminste mooie stevige stengels van :j
De courgettes en een pompoen staan ook al boven, en zodra ze een blad hebben verhuizen ze naar de kas. Dus dan hoef ik voor nu alleen nog maar de komkommers te zaaien. De rest volgt pas eind van de maand op z'n vroegst.

Moonsparkle, welkom hier.
Op 80 x 80 cm kun je zeker wel wat laten groeien. Worteltjes kun je proberen, maar de vraag is wel op wat voor soort grond je zit. Worteltjes hebben graag goed doorlaatbare grond. Maar een paar slaplantjes, radijsjes, andijvie e.d. is ook mogelijk. Eigenlijk kun je wel een complete salade laten groeien :)

moonsparkle
Berichten: 21787
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:05

Uhm wat voor grond, tuinaarde? :')

Moet ik dan dat deel van de tuin afzetten of is dat niet nodig? Ernaast groeit een vlinderstruik.

Ceetje_bokt
Berichten: 5186
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:51

moonsparkle schreef:
Goedemiddag, ik wou beginnen met een moestuintje maar geen idee hoe. Ik heb een stukje in de tuin over, maar ik dacht gelezen te hebben dat je het in een bak moet doen? Het stukje tuin is ongeveer 80cmx80cm ik wou heel graag wortels zaaien. Ik heb helemaal geen groene vingers dus ik hoop dat het zal gaan lukken. Op termijn wil ik ook graag aardappels, nu heb ik weleens gehoord dat je dan gewoon een aardappel in de grond kunt stoppen :+ maar ik heb er echt geen verstand van. Moet je er nog speciale aarde of grond bij doen?

Zoek eens op makkelijke moestuin, zelf op zo’n klein stukje is er vanalles mogelijk. Ook wortelen!

Ik ben verliefd op mijn nieuwe kas, vandaag geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:57

Wat staat ie prachtig Ceetje, echt een chique ding!

Prairy
Berichten: 9178
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:58

Oh ik ben ook verliefd op jouw kas! Mooi hoor.

Siamsmeesje

Berichten: 2238
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 20:18

moonsparkle schreef:
Uhm wat voor grond, tuinaarde? :')

Moet ik dan dat deel van de tuin afzetten of is dat niet nodig? Ernaast groeit een vlinderstruik.

Hahaha..... Geen probleem hoor :D
Gewoon in de grond stoppen wat je lekker lijkt. En de vlinderstruik is geen enkel probleem, zolang je stukje in ieder geval wat zon heeft. Want daar houden de meeste moestuinplantjes wel van. Zelf koop ik meestal al jonge plantjes voor de tuin (sla kweken lukt me meestal niet :')), en kruiden precies zo.
Bedenk alleen wel dat als je een aardappel wilt proberen, die maar eens in de vier jaar op hetzelfde stukje mogen staan. En een afzetting kan handig zijn als er veel konijnen rondlopen, of om een hond eruit te houden, maar anders is het eigenlijk niet nodig.

@Ceetje, die kas is schitterend, daar ga je heel veel plezier van hebben :j

Marcella

Berichten: 36861
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:42

Prairy schreef:
Dat vind ik best een fatsoenlijk stuk. Wat betaal je daar nou eigenlijk voor per jaar?

Lidmaatschap vereniging 40 euro en het is 1 euro per roe aan pacht (heb 13 roe=13 euro).

Moonsparkle welkom. Misschien even goed na denken wat je lekker vind. Bieten of een paar prei/stengelui zou namelijk ook nog kunnen. Aardappels kan je ook als experiment in een zak potgrond kweken.

Siamsmeesje mooi dat je plantjes buiten kan zetten.

Moonsparkle tuinaarde kan soms sterk ruiken, maar is wel goedkoper dan potgrond. Afzetten zou niet nodig hoeven zijn.

Ceetje_bokt ben jaloers.

Baal nu dat mijn kas met de wind ingestort is. -O-

Dorine92
Berichten: 5356
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 01:14

Prachtige kas hoor ceetje. Echt heel mooi. Marcella wat ben je weer aan het buffelen. Ongelooflijk.
Hier ook keihard aan het werk. Ben met de kruidlaag van mijn voedselbosje bezig en met name ook met het grasvrij maken van alle rijen met bomen, bessen, bloei. Overal moet het gras tussenuit en dan houtsnippers erop. Bereklus. Maar ik hoop na een paar jaar niet meer nodig

Siamsmeesje

Berichten: 2238
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:18

Marcella, gelukkig kan dit inderdaad, al is het simpel op te tuintafel, de kas is nog net te koud 's nachts :o
Maarreh.... I feel for you.... Mijn vorige kas waaide ooit bijna alle beplating uit (en zonder fatsoenlijke verankering durf ik zelfs te beweren dat de kas volledig weg gewaaid zou zijn).

moonsparkle
Berichten: 21787
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:21

Ik heb net zaadjes voor ui en wortel gehaald, ik ben heel benieuwd of het gaat lukken.

Ceetje_bokt
Berichten: 5186
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:55

Pfff Dorine, grasvrij maken. Dat is een zware klus. Ik heb vandaag een border aangelegd en voel mijn hele lijf. Deze border is niet voor eetbare planten, maar ik post m toch even.Afbeelding