De eetbare tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:06

Ik ben ook altijd heel erg voorzichtig met kruiden plukken.. Als ik het niet zelf gezaaid heb pluk ik het niet. Een tijdje geleden is de buurman van mijn tante er bijna aan overleden, hartaanval en in het ziekenhuis nog een tweede := die had ook een kruid geplukt dat op een keukenkruid leek.. En dat is een oude, ervaren man die zijn hele leven tuiniert. Dus ik vind dat toch te eng om zomaar iets uit de tuin te plukken.

De bloemkool is mooi hè! Dat is de grootste van de vier. Ik ben benieuwd hoe die gaat smaken! Zal niet lang meer duren voordat ie geoogst kan worden. En ze staan gewoon buiten. Ik heb ze gekocht bij het tuincentrum en daarna met de vorst nog even in de kas gezet.. en anderhalve maand geleden heb ik ze buiten in de volle grond gezet. Wel goed gemest en water gegeven. Als deze goed lukken wil ik er volgend jaar wat meer planten :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:19

Ooooh die bloemkool, jaloers.
De plantjes die ik zelf gezaaid had van de bloemkool hebben het niet overleefd.
Misschien ook maar even bij tuincentrum kijken of ze er nog wat hebben staan.

Broccoli heb ik opnieuw gezaaid, maar die schieten ook niet echt op.

Enige kool die het doet is de spitskool.
De bonen staan stil in groei.
Aardbeitjes in de hangpotten gaan ook goed.

Gisteren de tuin schoon gespoten met hogedrukspuit, hubbie moest heel voorzichtig doen vanwege mijn groentes die in de buurt staan haha.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 19:26

_CS_ schreef:
Ooooh die bloemkool, jaloers.
.

Nou, ziet er groen van :o

Ik ga een rondje brandnetels zeisen. Ditmaal niet voor de risotto, maar ik laat ze drogen voor de paarden.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:39

Dus als ik het goed begrijp heb je hem als plantje gekocht? Dat zou de voorsprong verklaren, schok al :D

Ik heb eindelijk ook foto's gemaakt van mijn moestuin.

Links voor de sla, rechtsvoor de venkelknol, wortels en radijs. Dan links de aardbeien en daarachter de kruiden en rechts violen en snijbloemen. Verder links nog spinazie, boerenkool en bloemkool en bonen. Rechts ook bonen, stokbonen en daarachter courgetten en pompoenen. Dat is het wel zo'n beetje volgens mij. Heb binnen nog zaad liggen voor andijvie, maar die moet later wat ik begreep op het pakje.

Afbeelding

Afbeelding
:D

Afbeelding
venkelknol

Afbeelding
verschillende soorten sla en rucola

Afbeelding
Afbeelding
:9

Afbeelding
de bloemen

Afbeelding

de kruiden

Afbeelding
spinazie

Afbeelding
boerenkool

Afbeelding
stambonen

Afbeelding
sugarsnapps

Afbeelding
stokbonen (zowel snij als sperzie)

Afbeelding

pompoen en courgette. Kan ze niet uit elkaar houden :')

en omdat ik hem mooi vind:

mijn naamgenoot:

Afbeelding

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:23

Hoe heb jij die bonenstaken gemaakt? Ik heb nl bamboestokken gehaald maar volgens mijn vader moet ik er dan per plant 3 aan elkaar binden met een touwtje in het midden naar beneden waar die bonenplant dan in klimt, maar ik zie bij jou geen touwtje in het midden? Klimmen ze ook in de bamboestokken? Zou een hoop gedoe schelen

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:50

ik heb ze per 4 met een strotouw bovenin bij elkaar gebonden. Ze klimmen wel in de stokken.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:40

8nnemiek schreef:
Ik ben ook altijd heel erg voorzichtig met kruiden plukken.. Als ik het niet zelf gezaaid heb pluk ik het niet. Een tijdje geleden is de buurman van mijn tante er bijna aan overleden, hartaanval en in het ziekenhuis nog een tweede := die had ook een kruid geplukt dat op een keukenkruid leek.. En dat is een oude, ervaren man die zijn hele leven tuiniert. Dus ik vind dat toch te eng om zomaar iets uit de tuin te plukken.

De bloemkool is mooi hè! Dat is de grootste van de vier. Ik ben benieuwd hoe die gaat smaken! Zal niet lang meer duren voordat ie geoogst kan worden. En ze staan gewoon buiten. Ik heb ze gekocht bij het tuincentrum en daarna met de vorst nog even in de kas gezet.. en anderhalve maand geleden heb ik ze buiten in de volle grond gezet. Wel goed gemest en water gegeven. Als deze goed lukken wil ik er volgend jaar wat meer planten :)

Plukte die buurman uit zijn eigen tuin? Link zeg! :oo

Trisca mooie groentetuin :D

Mijn bonenplanten knakken om. Ze worden te hoog. Er staat wel een stok bij en heb ze daar aangebonden maar ze groeien boven de stok uit :+ Ben benieuwd of ik ook echt bonen krijg straks.

De grond bij mijn paprikaplant blijft wat nat (in pot) en nu heeft de grond groene aanslag gekregen. Geeft dat?

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:35

trisca schreef:
ik heb ze per 4 met een strotouw bovenin bij elkaar gebonden. Ze klimmen wel in de stokken.

Thanks, dan ga ik dat ook proberen, ze staan nu nog binnen maar zijn al een halve meter hoog en beginnen al te bloeien, dus buiten lijkt me verstandig ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 22:36

Het doet het goed bij jou Trisca!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:42

nou ik heb nog niet hele grote bloemkolen ofzo hoor :+

Maar ben wel tevreden hoe het gaat. Is het tweede jaar dat ik het doe en vorig jaar was het een prutsstukje en waren we wat laat. Bovendien stond dat stukje onder een grote boom :')

Hoe heb jij ze geleid dan binnen Sannanasje? Want die van mij waren zelf in de luxaflex geklommen en het ontwarren hebben ze niet overleefd :')

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:52

Ze steunen tegen het raam, trek steeds de luxaflex een stukje op zodat ze er niet tussen kunnen komen, ze waren wel een beetje verstrengeld met de komkommer, maar verder geen extra steun behalve elkaar en het raam

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 07:10

Hmm, ik heb mijn vierkante meter bak ook niet zo handig geplaatst, er is teveel schaduw op die plek door een grote walnotenboom :+ . De aardbeien lijken er niet veel last van te hebben maar de overige dingen zoals radijs, wortel, bosui en sla lijken toch wat achter te blijven.
Tja, zo'n grote, gevulde bak is ook niet zo makkelijk te verplaatsen...

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:12

Ik heb processie rups in een oude struik -O- ... de struik ging er toch uit dus nu gaat hij er ook echt gelijk uit vandaag nog! En ja we kijken uit bij het verwijderen van de struik :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:30

Ojee processierups, gauw weg ermee!

Nou, ik was gister aan het kijken en vond de bonenstruiken het heel slecht doen, dus opperde om ze er dan maar uit te halen.
Keek ik vanmorgen weer, zaten er allemaal miniboontjes in.
Struikjes waren dus te duk voor de bonen om mooi te wezen, nu mogen ze blijven.

Blad van de tomatenplanten word her en der wat lelijk, maar ze groeien goed verder en maken al iets wat lijkt wat trosjes moeten worden.

De komkommers gaan zo slecht, zit helemaal niets in -O- ze leven nog wel, maar groeien niets ofzo.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:45

Mijn vader heeft ook komkommers en die gaan ook erg slecht. Zien wat geel en verschompeld en groeien ook niet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:50

hier gaan de komkommers en augurken ook wat minder soepel dit jaar.
tomaten zien er niet (lelluk en frommelig) maar doen het verder prima, ook kwa vruchtzetting, die heb je echt niet voor de mooi idd :+
de erwtjes bloeien vrolijk en de eerste peulen zijn in de maak, de gewone bonen zijn langzaam, de tuinbonen staan bomvol met bloemen,
en de kolen willen ook wel, behalve de boerenkool, die wil niet kiemen, toch eens om plantjes gaan eerdaags.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:59

Die van mij doen ook niks, net zoals mijn watermeloenen.. en die staan allebei nog wel in de kas..
Leuk dat je al miniboontjes hebt zien zitten, CS! Hier ook, mijn hele struik hangt vol. De erwten kan ik al oogsten, de peultjes binnenkort ook.
mauvestraat, mijn radijsjes en uien staan ook het grootste deel van de dag in de schaduw, maar die groeien super! Uien zijn wel langzame groeiers heb ik gemerkt.
Nell, die buurman plukte inderdaad uit zijn eigen tuin. Volgens mij was het monnikskap, wat hij aangezien heeft voor een ander kruid :=
trisca, mooie tuin! Die aardbeien gaan goed :9

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:27

De komkommer groeit erg goed en heeft nu al een aantal bloemen open, nu nog laten bevruchten. De gekochte tomatenplanten doen het goed, de gezaaide zijn nu 4 cm en lijken niet meer verder te willen. Augurk en pompoenen 0 opgekomen. Allen gezaaid n een koude muurkas.

Heel vreemd dit jaar, vooral omdat er dus duidelijk meer mensen last van hebben.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 18:49

Ben ik dus niet de enige met zielige komkommers.

Ja, vind de boontjes die er aan hangen echt schattig.
Ik zal niet veel kunnen oogsten uit mijn minimoestuin, maar alleen het spul zien groeien vind ik al leuk.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:43

-:(- der is een dikke stinker van een duif met mijn boterbonen gaan lopen
ik vroeg mij al af wat er toch aan de hand was met die bonen. Ik zie een kiem en een dag later vraag ik me af waar dat ook weer was, want ik vind niets meer. En als je goed kijkt zie je dan een afgeknabbeld steeltje zitten... heb de stinkerd dus net betrapt nu :(

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:32

morgen dan maar gestoofde duif kynshiri in plaats van bonen :Y) ?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 07:50

Pigeonpie is erg lekker hoor...helemaal vers uit eigen tuin :Y) :D

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:21

Duiven,ja dikke vette houtduiven kunnen lastig zijn. }>
Maar wat denk je van konijntjes?eergisteravond zaten er weer drie achter het huis.
Ze zagen me,gingen even op de achterpootjes staan kijken en maakten zich niet druk.
Ik heb overal gaas overheen,want ze vraten alles op,mijn selderij,mijn chinese kool,mijn suikermais. -O-

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:35

wij hebben omheining rond de groenten EN een hond los in de tuin... dus konijnen valt wel mee :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:03

hier ook een omheining om de moestuin heen en een hond...die omheining is dus voor de hond he :+
voor de rest word alles vakkundig uit de tuin verjaagd ..