Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:08

gluten boeit me idd ook niet zo, meer dat ik het gevoel heb na tarwe sneller weer trek te hebben dan van andere zaken

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 13:29

Sonja_vR schreef:
gluten boeit me idd ook niet zo, meer dat ik het gevoel heb na tarwe sneller weer trek te hebben dan van andere zaken

Precies dit ja. En sinds ik lunch met salade ben ik nog langer verzadigd en eindelijk van mijn snaaizin verlost :) Spelt gaat boven tarwe, maar geen brood at all gaat nog boven spelt :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:53

helemaal dat ja...avoid the bread , avoid it i tell you !!
althans, bij mij wel, als ik boterhammen ga eten, laat de zak maar op het aanrecht liggen, dan kan ik blijven eten, met speltbammen gaat het al beter, maar gewoon geen brood werkt nog het beste...hoewel ik af en toe gewoon ook lekker een bagel met cream cheese wegsmikkel, maar dat zijn de uitzonderingen...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:20

Damelza schreef:
Ik lees ook even mee. Wat zijn nou echt dingen waarvan mensen denken dat het heel gezond is, maar dat het juist helemaal niet is?

Ja light producten zowiezo, zwarte thee ;)

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:25

Leuk topic dit :D Mag ik me hier ook melden?

Sinds mijn gastric bypass moet ik extra goed opletten dat wat ik binnenkrijg, ook voldoende voedingsstoffen etc bevat!

Paar gezonde tipjes van mijn kant :9

- Huttenkase, lekker met rookvlees, komkommer, tomaat of bieslook oid erop!
- Speltrijstewafels :9, ook lekker met beleg erop. Kaas of pindakaas oid!
- Optimel griekse yoghurt ontdekt :9, lekker met hoop lijnzaad, tarwezemelen, chiazaad, gojibessen etcetcetc erin!

Ik lees mee vanaf nu :D

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:37

Ik ben een moeilijke ontbijter. Ik ontbijt nu met Hero fruitontbuit. Is dat een beetje gezond of kunnen jullie me iets anders (snels en makkelijk weg te krijgen) aanraden?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:53

Je kan zoiets heel makkelijk zelf maken, een smoothie met bijvoorbeeld havermout erin. Veel gezonder, je weet precies wat er in zit en je mist de toegevoegde troep.
Bovendien heb je dan wel een echt fruitontbijt! Dat is Hero Fruitontbijt namelijk niet bepaald...
https://www.foodwatch.nl/misleid/fruito ... ex_nl.html

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:58

Handige website, thanks!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:10

Ja, veel mensen hebben er geen idee van hoe ze voor de gek gehouden worden door de voedingsmiddelenindustrie...
Denken dat je goed bezig bent en gezonde dingen eet. NOT!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 01:17

Ik kan tegenwoordig gewoon brood eten zonder snaaidrang. Eigenlijk is dat gebeurt nadat ik het hele volkoren/spelt versus wit los heb gelaten. Ik mag een witbrood/tijgerbrood pakken van mezelf en nu hoef ik niet een half brood op te eten omdat het zo lekker en zo fout is :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 09:40

Oh ik mag het ook best van mezelf hoor... Vooral van die bolletjes zijn lekker. Alleen ik heb er achteraf spijt van := dus nu doe ik het steeds minder. Maar goed misschien als je al een tijdje 'stabiel' bent dat je bloedsuikerspiegel dan ook stabieler is en niet meer verschrikkelijk piekt van iets 'kleins'? Geen idee...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:02

Kan heel goed! Ik kan me de laatste keer niet herinneren dat mijn bloedsuiker omhoog is geschoten :n Dat voel ik namelijk aan m'n handen, die worden dan dikker en het vel gaat strak staan :P

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:25

Interessante discussie hoor. Ik moet zeggen dat ik haast nooit last heb van snaaigedrag na boterhammen, wel voel ik me opgeblazen en heel erg suf. Aangezien ergens een broodje halen of een boterhammetje smeren wel zo handig is, eet ik wel (donker) brood op school of als ik naar de paarden ga, maar niet als ik bijvoorbeeld moet studeren.

Wat gek dat je dat aan je handen voelt Phor.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:16

ik stuiter nogal snel qua insulinehuishouding...erfelijk belast ook trouwens op dat vlak , aan mijn moeders kant heeft de hele vrouwelijke lijn zo ongeveer diabetes mellitus , dus sja...tel uit je winst :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:51

Bhriseis schreef:
Interessante discussie hoor. Ik moet zeggen dat ik haast nooit last heb van snaaigedrag na boterhammen, wel voel ik me opgeblazen en heel erg suf. Aangezien ergens een broodje halen of een boterhammetje smeren wel zo handig is, eet ik wel (donker) brood op school of als ik naar de paarden ga, maar niet als ik bijvoorbeeld moet studeren.

Wat gek dat je dat aan je handen voelt Phor.

Dat is een vochtreactie op de hoeveelheid koolhydraten + insulinepiek :) Ik kan het ook zien aan m'n tenen, die worden dan rood en worstachtig :+ Maar goed, dit heb ik dus al heel lang niet meer gehad :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 18:18

Ik heb dat ook Bhriseis, hier trouwens ook veel diabetes in de familie, maar weet niet of dat ermee te maken heeft? Ik heb het al van kleins af aan, en toen kwam de dokter met het hele onstabiele suikerspiegelverhaal. Eigenlijk nooit écht iets mee gedaan (behalve dan geen pannenkoeken met stroop en poedersuiker meer eten en dat soort dingen, want dan lig ik echt voor pampus :P ). Maar mede door dit topic (deel 1 dan :P ) werd ik me beter bewust van voeding en wat echt goed is. Was eigenlijk altijd moe en hongerig. En nu gelukkig niet meer. Voel me echt veeel fitter en die eeuwige honger is ook weg. Wat voeding al niet met je kan doen.

Ik lunch nu met een salade :) Maak op zondagavond een grote bak en daar doe ik dan tot donderdag mee (goed afgesloten). Is makkelijk mee te nemen in een bakje. Vrijdag, zaterdag en zondag lunch ik dan bijv. met een groentenomelet of een smoothie, op vrijdag soms met speltbrood omdat ik dan colleges heb. Ik ontbijt vaak met speltcrackers met avocado, of met een smoothie, of een roerei en wat fruit. Als tussendoortjes pak ik nu meestal fruit, als het een groot tussendoortje moet zijn wat noten erbij. En als ik echt heel erg honger heb pak ik een plak oude kaas als tussendoortje :o

Mijn basisrecept voor salade (4 dagen): 300 gr bladspinazie, 150 gr rucola, 150 gr quinoa, 150 gr linzen of kikkererwten, 1 biologische kipfilet (gebraden), twee handen cherrytomaatjes, bakje zongedroogde tomaten, handje ongebrande en ongezoute cashewnoten, 150 gr tofu en dan wat lekkere kruiden en als dressing wat extra virgine olijfolie. Hier en daar wat variaties in de groentes :) salade met andijvie of verschillende slasoorten is ook lekker. Gebaseerd op het recept van 'de makkelijke werklunch' van Amber Albarda, maar dan met de helft minder linzen, want dat was echt niet te vreten :+

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:28

Klinkt erg lekker hoor Vogeltje!
En je verhaal is wel herkenbaar. Diabetes zit hier in de familie, en mijn overgrootmoeder had een nogal extreme en wispelturige variant. Sowieso was ik er bang voor om het ooit te krijgen, maar ik legde niet de link dat ook dagelijks suiker eten als je nog geen diabetes hebt, niet erg slim is. Ik had er dan ook geen idee van dat mijn 'snel misselijk en onwel' en 'moeten eten bij een beetje trek' wezen op een gevoelige bloedsuikerspiegel.

Ik voel me echt een stuk verlost sinds ik minder suiker eet, ik ben letterlijk minder afhankelijk geworden van voedsel. Na door een reis een week suiker gegeten te hebben, ben ik ook verbaasd dat het me nu weinig moeite kost om van de koekjes etc af te blijven. Ik was namelijk een beetje bang weer te moeten afkicken, maar tot nu toe heb ik echt geen trek in zoetigheid.

Best interessant Phor, dat zoetstoffen je bloedsuikerspiegel niet in de war brengen. Dat maakt dat je leven er toch een stukje makkelijk op wordt, wanneer je een keer een makkelijk alternatief van suiker zou moeten gebruiken. Even minder strict kunnen zijn, is altijd wel fijn!

Zijn er trouwens mensen in dit topic die vooral goed functioneren op koolhydraten, maar door door te zetten toch beter op eiwitten verder kunnen (of omgekeerd?). Ik lijk bij mezelf te merken dat ik op sommige momenten al iets beter tegen hoofdzakelijk eiwitten als maaltijd kan, maar op andere momenten dan weer niet. Dus ik vraag me een beetje af of zoiets ooit beter gaat, of ik maar moet wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 00:16

Ik functioneer op voornamelijk koolhydraten. Geen idee wat het zou doen als ik meer eiwitten zou eten. Waarom wil je daar graag op over?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 00:27

Nou het is een vraag die ik al een tijdje wil stellen, maar steeds vergeet :P

Ik functioneer ook voornamelijk op kh. Wanneer ik het eerder op eiwitten probeerde, werd ik naar én had ik meteen weer honger, hoe vol ik ook zat.
Inmiddels lijkt het wat beter te gaan, maar op sommige dagen voel ik me nog steeds betrekkelijk naar en krijg ik nog steeds snel honger, maar het is niet meer zo extreem als eerst.

Ik zou graag zo'n 120 g eiwitten per dag eten (ongeveer), maar sinds het hele suikervrije gedoe eet ik veel minder tussendoortjes. Vandaag at ik er bijvoorbeeld, omdat er meer dan zes uur tussen mijn ontbijt en lunch zat. Verder heb ik er echt niet zo'n behoefte aan (niet moeilijk met een ontbijt van 650 kcal :P) Eiwitten als tussendoortje lijken prima te gaan, maar doordat ik gedurende 1 maand op mijn kcal wil letten, blijft er na de lunch/ontbijt/avondmaal niet echt veel ruimte meer over om dat te doen. Volg je nog? :') :+

Ik hoor ook wel eens dat koolhydraten minder 'gezond' zijn als eiwitten, of is dat ook maar een broodje aap, zolang je 'gezonde' koolhydraten eet én je lichaam aangeeft dat het het blijste is met koolhydraten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:30

Bedoelde meer 'waarom wil je over op de eiwitten?' :) Voor minder hongergevoel? Meer spieropbouw?

Ik weet niet zo goed of eiwitten gezonder zijn dan koolhydraten. Kan me voorstellen dat bepaalde aminozuren (uit eiwitten) wel noodzakelijk zijn in bepaalde hoeveelheden.

Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel eiwitten ik eet. Vast niet voldoende!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:36

Voor de spieropbouw inderdaad :) Het hongergevoel kan ik prima onder controle houden als ik maar voldoende grote maaltijden eet. Beter dan wanneer ik minder koolhydraten eet zelfs :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:37

Misschien een shake erbij nemen dan?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:40

Jep, van zodra mijn bankpas weer werkt, ga ik Whey Perfection bestellen. Het was een redelijk theoretische vraag, omdat ik mij afvroeg of, wanneer je lichaam aangeeft het beste op iets te functioneren, je dat beter ook aanhoudt.

Ik kijk uit als een kind naar Sinterklaas voor die Whey Perfection, want ik kan bijna geen kwark meer zien :=

Hoe gaat het met jou en zuivelproducten?

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:45

Bhris, Amber Albarda heeft het wel over 'eiwittypes' en 'koolhydraattypes'. De een functioneert dus inderdaad beter op koolhydraten, en de ander op eiwitten. Hoe het precies zat, zou ik even op moeten zoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:51

Bhriseis schreef:
Jep, van zodra mijn bankpas weer werkt, ga ik Whey Perfection bestellen. Het was een redelijk theoretische vraag, omdat ik mij afvroeg of, wanneer je lichaam aangeeft het beste op iets te functioneren, je dat beter ook aanhoudt.

Ik kijk uit als een kind naar Sinterklaas voor die Whey Perfection, want ik kan bijna geen kwark meer zien :=

Hoe gaat het met jou en zuivelproducten?

Ik lijk overal buikpijn van te krijgen, dus ik laat ze toch gewoon maar staan!