de eetbare tuin vervolg

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 15:29

Ik heb Japanse wijnbes. Het is een hele leuke snoepstruik. Hij geeft vrij veel en lang vrucht. Wat mij betreft zeer de moeite waard. Hij maakt wel enorme uitlopers. Dus je moet hem een beetje in de gaten houden. Uitlopers die op de grond liggen vormen wortel.

Ldev

Berichten: 1396
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 15:53

Ik zou me hier ook graag melden, vind het leuk om jullie berichten te lezen over de moestuinen en fruitboompjes.
Zelf heb ik alleen een pruimen pompje staan, net dit jaar weer een nieuwe gekocht aangezien de andere dood is gegaan helaas :(
Ook staat er nog een jonagold boompje, even afwachten of dat dit jaar nog wat wordt aangezien de helft van de stam dood is..
Er komt nog een nieuwe bij, voor de zekerheid :D maar die moet ik nog even ophalen.

En ik heb nog wat aardbeien planten, en een frambozen stekje staan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Berichten: 36927
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:22

Welkom.

Pot is mogelijk te klein en die andere staat ook een beetje krap.

Ldev

Berichten: 1396
Geregistreerd: 21-02-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:26

Te klein? Wat voor formaat pot wordt er aangeraden? Het is (als het goed is) wel een redelijk klein blijvend boompje, niet onbelangrijk om erbij te melden.

Oké dat zou wel kunnen inderdaad, van de appelboom, die kan ik er eventueel uithalen en ook in een pot zetten.

Marcella

Berichten: 36927
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:28

Een pot zo groot als de bovenkant van de boom is (kruin).

Prairy
Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 20:08

Dorine92 schreef:
DeMolenhoek schreef:
Wat hebben jullie hard gewerkt. Zie een hele hoop mooie tuintjes!

Wij zijn nog op zoek naar 1 of 2 fruitbomen voor erbij. Wij hebben al appel, peer, kers en pruim. Welke bomen doen het nog goed in ons wisselvallige weer?

Nashipeer is echt een aanrader. En moerbei omdat het zo ongelooflijk lekker is.
Ik ga trouwens een heel zooitje dwerg moerbeibomen laten komen uit Polen. Zijn in Nederland niet of veel te duur te krijgen. Mocht je interesse hebben bestel ik er eentje voor je mee. Dan komt ie wel eerst naar mij maar dan kan ik hem zo naar je doorsturen.
Ze worden 2,5 meter max wordt gezegd. Een normale moerbeiboom wordt 15 meter


Waar ga je bestellen? Ik ga voor mijn voedselbos nog een grote bestelling doen, wellicht dat jouw adres daar ook bij kan helpen. Of is dat een rechtstreeks contact?

Annemiek, de Japanse wijnbes is echt mijn favoriet. Ik had 1 struik die perfect stond, tegen een zuidmuur, uit de wind, en die heeft een keer een zomer in totaal een kleine lade van de vriezer vol gegeven.

Daarna helaas moeten verplaatsen en sindsdien niet meer zoveel gehad, maar echt heerlijke besjes. Ook lekker in een smoothie, zeker als ze in de vriezer zijn geweest.

Ik heb zaterdag een leuke ruildag gehad, walnoten voor Japanse wijnbes, lotus kaki boom, Amerikaanse kaki (persimoen), doornloze braam en rode en gele frambozen. Groot gedeelte zit in de grond, ander deel moet nog even wachten op grond die gebracht moet worden voor een verhoging.

Marcella

Berichten: 36927
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 20:39

Weet iemand hoe de roze bosbes smaakt.

Ceetje_bokt
Berichten: 5199
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:12

Vriendlief heeft het eerste rek gemaakt voor de aardbeibakken *\o/*
Er komt er nog eentje met drie verdiepingen, die ga ik in de kas zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Dorine92
Berichten: 5370
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:20

Marcella schreef:
Weet iemand hoe de roze bosbes smaakt.

Jazeker die is onwijs lekker.

Er vroeg ook iemand naar de Japanse wijnbes. Die is ook echt geweldig.

En iemand vroeg naar waar ik bestel. Overal en nergens. De moerbeien in Polen deze keer. Van het najaar een zooitje bomen uit Slowakije. Rij ieder jaar wel een keer naar België. En laat wel eens wat verzenden ook uit België of Duitsland meestal

Ik vind trouwens nog wat foto's van mn Japanse wijnbes oogst van vorig jaar

Afbeelding

En ter vergelijking met braam zodat je ziet hoe klein ze zijn

Afbeelding

Wel onwijs lekker en fijne oogstspreiding over langere tijd. Echte aanrader.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:58

Ceetje_bokt schreef:
Vriendlief heeft het eerste rek gemaakt voor de aardbeibakken *\o/*
Er komt er nog eentje met drie verdiepingen, die ga ik in de kas zetten.

[ [url=m/zwgUgi.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wbgStt.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat ziet het er bij jou toch strak en netjes uit! #wilikook

Ik heb een japanse wijnbesstekje en die begint worteltjes te krijgen, dus kan binnenkort de grond in. De rozemarijnstekjes hebben ook worteltjes, dus die kan ik ook gaan planten. En dat voor iemand die elke kamerplant kapot krijgt :')

Heb net een lekkere bestelling gedaan voor de moestuin. Zaden voor zomerandijvie, rode bietjes, stamslabonen, courgettes, vroege bloemkool, koolrabi, rode kool, kropsla, suikermaïs, prei en watermeloen.

En ik heb bij onze boer sla-, komkommer- en tomatenplanten besteld.

Daarnaast wil ik experimenteren met een verschrompelde pompoen (zo in de grond stoppen), zaadjes uit een gekochte bio paprika en heb al wat pootaardappelen liggen. Voor de late teelt heb ik nog oa herfstandijvie en winterbloemkool (of andersom?)

Nu hopen dat ik de zomer fit genoeg ben voor de moestuin :D :=

Ceetje_bokt
Berichten: 5199
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:40

Dank je Chubby, Haha strak en netjes... nog wel.
Had je geen zin in zelf je tomaten etc. voorzaaien?
Ik had na het verspenen geen ruimte in huis met voldoende licht, dus een couveuse gehaald bij de Action en de baby’s hebben de koudere nachten doorstaan
Afbeelding
Afbeelding

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 18:18

Er is al zoveel om voor te zaaien , dat ik het met mijn bestelling van plantjes wel ff makkelijk vond ;)

Vandaag alvast voorgezaaid: oostindische kers, lavendel, worteltjes en stokrozen. Niet allemaal eetbaar, maar ook voor de mooi.

Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5199
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 18:25

Leuk hoor, maar wortels heb ik al ter plekke gezaaid. Scheelt weer ruimte binnen. Ik liep moeilijk te dien met afrikaantjes voorzaaien, liggen ze bij de Lidl: 10 voor 1,19. Daar ga ik niet meer voor lopen tobben.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 18:28

Ja dat kan ook idd, maar onze moestuin is nog niet grprepareerd. De loonwerker zou vandaag komen, maar was het vergeten, dus hij komt later deze week. We waren iets te enthousiast met de hoeveelheid compost op het karton en in een tuin van 15 x 15 ga ik dat er niet hsndmatig weer afrijden O:)

Ceetje_bokt
Berichten: 5199
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 18:31

Nee, snap ik. Balen dat hij jullie vergeten was.

liiza

Berichten: 1574
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 19:58

Wat een fijne tip van de Afrikaantjes Ceetje! Ik ga morgen eens even kijken.

Ik ben intussen ook flink opgeschoten in de moestuin. Vorige week 9 kruiwagens compost gereden en afgelopen dinsdag heeft een van m’n medetuinders heeft m’n bedden gefreesd dus de compost zit ook lekker door de grond.

Morgen even nieuw net halen en dan ga ik m’n pluksla en spinazie zaaien. Vanmiddag een rek gemaakt voor m’n peulenplant dus die mag morgen ook vast mee naar de moestuin.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dorine92
Berichten: 5370
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 20:42

Ik heb vandaag iemand zn moestuin leeggehaald. Zo sneu, was een vrouw die allemaal planten voor bijen en vlinders had staan, alleen de moestuinpolitie daar op het complex zag geen geen rijtjes en geen mest en geen wieden en geen schoffelen... dus mevrouw is gedwongen op te donderen en tuin zwart achter te laten.
Hoe sneu ook voor de mevrouw, ik heb superleuke dingen mogen uitgraven. Oa bloedzuring, een hele grote pol hemelsleutel/sedum, veel stokrozen, drie soorten munt, wilde marjolein, daslook, citroenplant/colaplant, allemaal soorten dovenetel, groot kaasjeskruid, een appelboompje, rabarber, echt van alles. Dat gaat een mooie kruidlaag vormen in mijn voedselbos. Zo blij mee!

Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 22:09

Dat is inderdaad sneu voor die mevrouw en de biodiversiteit. Gelukkig komen haar planten goed terecht.

liiza

Berichten: 1574
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:27

Wat sneu voor die mevrouw. Fijn dat jij haar plantjes mee kon en mocht nemen. Ik wil op mijn voorste stuk ook wilde bloemen voor de bijen en vlinders hoop dat ze dat bij mij wel oké vinden.

Marcella

Berichten: 36927
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:40

Zonde van die mevrouw.

Hier op het complex houden ze er ook niet echt van, maar als het er een beetje netjes en fatsoenlijk eruit ziet dan zal je er niet om weg gestuurd worden (zolang het maar geen rommeltje word en andere mensen er geen last van hebben).

Zit vol ongeduld te wachten tot stuk gefreesd word. Ga vandaag laatste hand leggen aan aardbeien bedden en hopelijk plantjes terug plaatsen. En als ik nu slim ben doe ik voor plaatsen plantjes nog een paar paaltjes de grond in zodat daar een lat overheen kan voor het net (tegen aardbeien dieven).

Weet iemand waar je voordelig een insectenhotel kan kopen. Zelf maken heb ik geen tijd voor.

Ceetje_bokt
Berichten: 5199
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 12:24

Ik zie insectenhotel bij de action liggen voor weinig, maar ben altijd bang dat die maar een paar maanden meegaan. Ik hoop dat iemand me kan geruststellen.

Cabelona

Berichten: 1704
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 13:57

Ik heb een insecten hotel hangen van de action. Deze gaat nu het 3e jaar in en ziet er nog top uit (in tegenstelling tot mijn vogelhuisje van de intratuin)

Ceetje_bokt
Berichten: 5199
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 15:52

Dan ga ik ze ook halen! Bedankt Cabelona.

Roosje01

Berichten: 10763
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 16:07

Ik zaai in de normale tuin kant van mijn tuin ook altijd bloemen mixen ziet er gezellig uit en goed voor de bijen.

Marcella

Berichten: 36927
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 19:46

De bijen en hommels hebben het al heel druk op de moestuin. Hoop bomen in bloei of net in bloei aan het gaan.