Taarten Decoreren deel XXIV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prakkie

Re: Taarten Decoreren deel XXIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:50

@rinske: ik heb nog wel tijd. Buiten de kosten voor de taart komen er bij mij nog wel bezorgkosten bij (of ze moeten hem zelf (laten) halen).

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:33

Thanks prakkie ik geef het meteen door dat ze ff met jou contact opneemt. Ik weet verder niks van wensen.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:01

Is goed, ik hoor ze vanzelf wel.

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:55

Afbeelding
Afbeelding

Gister een taart gemaakt voor iemand die korte rokjes met hoge laarzen heul sexy vindt ;-) was alleen zooooo warm....kreeg hem niet strak afgesmeerd of bekleed...dus miss sexy heeft cellulitus benen...

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:02

Haha geweldig!
Vorige week een babytaartje gemaakt, ook met die hitte dus had ook last om goed strak te krijgen, maar klant was tevreden :)

Afbeelding

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:40

aaah lief taartje !!

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:44

Dankje :)

Wil heel graag aan de PME proffessional modules gaan volgen.. Maar ben januari vrij onverwachts samen gaan wonen met erg weinig kapitaal zegmaar hihi, dus geen geld op het moment. Maar m'n moeder vindt het zo leuk en vindt dat ik t in m'n vingers heb dus nu wil ze dat ik t toch zo snel mogelijk kan gaan doen en wil ze het me voorschieten :D Eerst even kijken met werk enzo, en dan hopelijk binnenkort toch echt aan module 1 beginnen! :)

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 19:53

oooh super leuk voor je zeg ;-) ik ben een doe het zelver haha, vind de cursussen allemaal erg leuk maar ook erg duur ...dus knutsel met behulp van internet en al doende leert men ...lekker hobbyen..

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:01

Ja ik tot nu toe ook, heb alle technieken mezelf aangeleerd, m'n vader heeft opleiding banketbakker gedaan dus die heeft me ook een aantal technieken geleerd, maar zou zo'n cursus toch wel erg leuk vinden om te doen :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:52

Dames ik heb even wat advies nodig.

Mijn zusje heeft haar wensen doorgegeven mbt haar bruidstaart. Het ontwerp is een vierlaags taart en gezien het aantal gasten komen we op 25-20-15-10 uit. Het is haar bruiloft dus het moet perfect zijn en voor de praktische uitvoering heb ik alleen nog wat vragen over hoe ik dat het beste aan kan pakken.

Normaal zet ik mijn taarten op een dun taartkartonnetje voordat ik ze ga stapelen, maar ik heb nog nooit meer dan twee lagen gestapeld. Is zo'n dus taartkartonnetje voor zoveel lagen ook voldoende of kan ik dan beter een dikkere cake boards pakken?

En is het nodig om voor de stabiliteit van deze vier lagen zo'n grote stok in het midden te plaatsen of kan ik deze wel gewoon koud op elkaar zetten?

Waarschijnlijk komt bovenop nog een topper te staan, maar hoe of wat weten we nog niet.

Ik hoop dat het weer eind van augustus wat beter is dan afgelopen week, maar mijn zusje had nog een airco op zolder staan die we dan dus maar even naar ons verhuizen om de kans op mislukken te verkleinen. Hij zal alleen niet sterk genoeg zijn voor heel de ruimte, maar hopelijk kan hij het wel genoeg koelen waardoor ik een mooie taart af kan leveren. Bedenk me nu alleen dat we het nog niet over marspein of fondant hebben gehad. Ik werk het liefst met fondant, maar mijn zusje vind volgens mij marsepein lekkerder.....

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:55

Ik zelf kan met dit weer moeilijk met marsepein werken heb ik gemerkt dus dat doe ik niet meer.
Kwa boards zou ik gaan voor de zilveren ertussen dan heb je meer stevigheid en uiteraard goed stutten ik doe bij meer dan 3 wel een lange stok in het midden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:10

Dorus, je kunt ook nog fondant en marsepein mengen, krijgen jullie allebei je zin :)
Tussen de lagen inderdaad die zilver/goud karton ertussen, die zijn stukken steviger dan de witte. Wbt het stutten...ligt er ook aan hoe je hem gaat vervoeren. Als je op locatie kunt stapelen dan hoef je er geen stok doorheen te doen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:22

Die van 3mm of die van 13mm? Met die van 13mm kan ik natuurlijk optische meer hoogte creeren O:), maar dan moet ik ze wel op die precieze omvang weten te bakken en afsmeren.
Ik kon trouwens geen boards van 10cm doorsnee vinden. Zijn die er niet? Daar moet ik dan nog iets anders op verzinnen. Temeer die laag wsl in de vriezer beland voor een jaar en het dan wel handig is als die fatsoenlijk van de stapel af gehaald kan worden.

Ik kan wsl wel op locatie stapelen, maar hij zal daar intern toch nog een keer verplaatst moeten worden. We hebben nl. eerst de plechtigheid en daarna wordt de taart pas aangesneden. In de tussentijd verblijft de taart daar in de koeling, hij zal dus nog van de koeling naar de zaal gebracht moeten worden. Lange tijd buiten de koeling laten staan zal niet lukken ivm de vulling.

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:28

Hallo taartenmakers, ik heb een vraagje aan jullie.
Wie van jullie heeft ervaring met stapeltaarten? Ik heb een taart gemaakt met 3 lagen. Elke laag heeft zijn eigen dunne kartonnetje eronder. In de onderste 2 lagen heb ik douwels gedaan. Nu heb ik alle 3 de lagen apart ingevroren. Na ontdooien op de dag van gebruik zullen we ze pas stapelen. Hoe lang van tevoren moeten ze van de vriezer naar de koelkast verhuizen?

Hoe voorkom ik dat na aansnijden de marsepein van de onderste laag meegetrokken wordt door het karton dat erop ligt van de volgende taart?

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:06

Wat berteft de bruidstaart stapelen: ik doe daar gewoon die dunne kartonnen plaatjes onder en gebruik als stukken in iedere laag vier douwels. Dit werkt prima, ik heb een keer een topsy turvy zo gemaakt van vier of vijf lagen.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:07

kschulte: volgens mij is dit niet te voorkomen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:28

@kschulte: is het een grote ramp als de marsepein mee komt tijdens het aansnijden? Kort erna zal die andere laat toch ook aangesneden worden?

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:29

wauw wat een geweldige creaties weer :D

Ik heb mijn 2e taartje gemaakt hihi.. Bij mijn eerste stapeltaart had ik veel moeite met het fondant om de taart. Maar nu ging het een stuk makkelijk. Heb zelfs piping gel gemaakt haha

Afbeelding

Mijn botercreme is heel zacht. Word deze steviger als ik hem in de koelkast laat voor een paar uurtjes?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:35

Ja hoor. Ik zet mijn taart vaak even een paar minuten in de vriezer om de botercreme wat op te laten stijven voordat ik de fondant er omheen doe. In de koelkast duurt het alleen wat langer.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:39

oke gelukkig.

Is het ook mogelijk een taart afgesmeerd met botercreme in te vriezen voor 2 daagjes?
heb voor zondag 11 Augustus een Bumba taart in de planning voor mijn neefje maar 10 Augustus zit ik tot 9 uur 's avonds bij mijn ouders in Enschede en de terug reis is 2,5 uur.. Schiet niet op als ik dan nog een taart moet bakken.. Decoreren word zondag vroeg gedaan

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:41

Natuurlijk kan dat, maar denk eraan dat een taart 24 uur in de koelkast dient te ontdooien. Daarna nog een (half?) uurtje buiten de koelkast uitzweten alvorens aan te snijden.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:44

Oke dank je :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:53

Dorus schreef:
Die van 3mm of die van 13mm? Met die van 13mm kan ik natuurlijk optische meer hoogte creeren O:), maar dan moet ik ze wel op die precieze omvang weten te bakken en afsmeren.
Ik kon trouwens geen boards van 10cm doorsnee vinden. Zijn die er niet? Daar moet ik dan nog iets anders op verzinnen. Temeer die laag wsl in de vriezer beland voor een jaar en het dan wel handig is als die fatsoenlijk van de stapel af gehaald kan worden.

Ik kan wsl wel op locatie stapelen, maar hij zal daar intern toch nog een keer verplaatst moeten worden. We hebben nl. eerst de plechtigheid en daarna wordt de taart pas aangesneden. In de tussentijd verblijft de taart daar in de koeling, hij zal dus nog van de koeling naar de zaal gebracht moeten worden. Lange tijd buiten de koeling laten staan zal niet lukken ivm de vulling.

Je hebt kartons, boards (3-4mm) en drums (zo'n 10 tot 12 mm). Als onderste wel een drum gebruiken ivm het gewicht van de taart. En dan de goud/zilver kartons tusssen de rest. Sowieso handig, want dan hoef je geen 2 kartonnetjes tegen elkaar te plakken omdat zowel de goud als zilverkant voedselveilig is. Als je de 10cm niet kunt vinden kun je er altijd nog voor kiezen om 2 witte kartonnetjes tegen elkaar te plakken, of je neemt een grotere maat goud/zilver en knipt die op maat. Ik doe zelf bij het stapelen een beetje royal icing bovenop de douwels zodat het karton daar aan blijft plakken.

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:20

Hoi, bedankt voor jullie reacties.
Ja het is op zich wel zonde als bijna de hele bovenkant van je onderste laag taart af is. Dit blijft dan aan het karton van de laag erboven zitten. Maar jullie hebben dat probleem dus ook? Najah, als er niets aan te doen is, dan maar niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 03:57

Zou ik hier gewoon mogen binnen vallen met een vraag? na het secuur doorlezen van de openingspost...

Ik wil als cadeautje voor iemand een taartenzaag kopen, maar, waar zou ik deze kunnen kopen en het beste met kartels las ik? Maakt dit heel veel uit? Ik had de zoekfunctie gebruikt en sommige zeggen geloof ik ikea? Maar dat gaat 'm niet worden voor mij. Maar kun je deze bij bijv. de blokker krijgen? Is een taartlagenvorm trouwens ook gewoon net zo geschikt? Want die zag ik dat ze bij de cook&co hebben. Ik moet 'm dus echt in de winkel gaan ophalen heb geen tijd om 'm te laten bezorgen :+

Alvast heel erg bedankt!