De eetbare tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:17

Annemiek80 schreef:
LhinnOlijf schreef:
@ annemiek80 persoonlijk zou ik gelijk voor moestuin grond gaan ;) Ik heb ook bemeste tuinaarde, maar dat houdt het vocht niet zo lang vast als de moestuin aarde die ik nu heb + de tuinaarde slaat bij mij veel eerder dicht (moet veel schoffelen om de aarde luchtig te houden).

Ik snap niet eens dat Monsanto zo veel macht heeft kunnen vergaren!

Ondanks dat ik geen moestuin aan wil leggen maar alleen in bakken en potten wil kweken?
Maakt me niet veel uit hoor maar wil mijn plantjes de beste kans geven voor ik ze .... hoogstwaarschijnlijk... vermoord :p

Persoonlijk zou ik dat wel doen, vooral als je bakken buiten staan. In mijn grote bak is alle aarde dicht geslagen door de regen, daar zat bemeste tuinaarde in. Ik ben al een paar dagen bezig om de grond weer los te krijgen. Mijn groente groeit er goed in, maar is een ramp qua water doorlaatbaarheid als de grond niet los gewerkt is. Nu loopt het water over de aarde heen ipv er doorheen richting de plantenwortels -O-

Met de moestuin grond (bemest en met houtvezels) heb ik dit probleem niet. De grond blijft luchtig, makkelijk los te maken dankzij de houtvezels ;) Ook houden de houtvezels het water vast, dus geleidelijke afgifte van water.
Persoonlijk ben ik om en zweer ik bij de biologische moestuin grond (met houtvezel én bemest) van de boerenbond/ welkoop

_CS_

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:23

Kolen groeien hard hier, pff.
Tomaten doen het ook nog steeds buiten.
Dit weekend iets bouwen waar ze steun aan hebben.

Courgette gaat ook lekker, kleine mini courgettes.

Komkommers staan wat stil in de groei.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:40

Ik had bladluis en rupsen op m'n kruisbes... nu zit ie vol met spinnen ~~}>

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 20:50

Boompje1985 schreef:
Ik had bladluis en rupsen op m'n kruisbes... nu zit ie vol met spinnen ~~}>

Nou, dan heb je de hele diergaarde zo ongeveer gehad.

Ik heb in mijn moestuin potgrond gekieperd, nog geen moestuingrond gezien in de bouwmarkten :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 10:00

Hier gisteren lekker spinazie uit eigen tuin gegeten, was supergroot ineens en was hartstikke lekker :9

Vandaag de sla maar eens flink uitdunnen, overal de grootste bladeren uit halen en opeten :)

De komkommerplant heeft toch wel het loodje gelegd nu na al die wind, kou en regen....paprika's staan er ook dubieus bij, ik weet niet of die het nog gaan overleven. Tomaten blijven een beetje hetzelfde, die worden wel dikker aan het stammetje, maken dieven aan maar groeien niet, zijn nog steeds maar een cm of 30 hoog :P

Zit wel een voorzichtig trosje in.

Volgend jaar dus toch maar niet te vroeg uitplanten, ik zal ze dan wel langer onder glas of plastic houden ter bescherming :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 10:11

Gisteren heb ik met een vriendin gekookt. Ik heb een flinke bak met oogst meegenomen.
HEEL veel rucola, rabarber, zevenblad en verse eitjes :9
Was zo leuk om met meerdere dingen te kunnen koken *\o/*

Tomaat ed ga ik volgend jaar niet meer doen. Of hooguit 2 zaadjes ofzo. Of er moet een kas/koude bak zijn. Ik vind het teveel werk, geen resultaat, en te risicovol. En nu weet ik best dat we een heel raar voorjaar hebben gehad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 10:21

Jij met je zevenblad, echt geinig dat je er zo lekker van kan eten +:)+

Ik moet hier nodig de bloemen uit het fluitekruid snijden, doen we elk jaar en het worden er elk jaar minder.
Ben je daarvoor geen recept tegengekomen toevallig of moet ik die rommel maar weer gewoon weggooien :P

Vandaag ga ik wat kruiden-zaadjes planten, en in de tuin nog wat inzaaien in de vakken, heb nog best veel vakjes leeg staan en in die van de radijs kan ook weer wat anders want die heb ik er nu helemaal uit gehaald.

De broccoli-planten worden wel heel groot trouwens maar nog geen spoor van een echte broccoli te zien :=

Ik ben nu aan het zoeken naar een leuke / handige manier om die kruiden aan de muur te bevestigen, verticaal tuinieren zeg maar, maar weet niet hoe veel ruimte dat ze nu eigenlijk nodig hebben om het goed te doen :=

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 12:07

Een stuk gaas aan de muur maken en daar leuke bakken aan hangen?

Antheman de onkruidverdelger haha.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 13:17

_CS_ schreef:
Een stuk gaas aan de muur maken en daar leuke bakken aan hangen?

Antheman de onkruidverdelger haha.

onkruideter :+
Hondsdraf maakt prachtige bloemetjes en de gooi ik dan ook weer door de zevenbladcouscous :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:05

En zo spit je een tomatenbed om in 38 sec :D

Afbeelding

Dit is het resultaat...

Afbeelding

En met de tomaatjes erin :)

Afbeelding

Op de achtergrond aan de zijkant van de kas staan de aardperen hoog in een pot te staan en aan de voorkant van de kas mijn framboos in pot :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:10

ik zal van het weekend eens foto's maken, de tomaten staan er hier prima bij, buiten en binnen.
meter en hoger (ook wel een paar kleinere hoor) heb er bij een heel stel al vruchten aan hangen , planten zien er verder niet uit, vooral die buiten staan, frommelig blad etc maar ik verwacht ook echt geen mooie planten bij tomaten ...ja de mini struiktomaatjes etc , die zien er mooi uit qua plant , maar die mogen ook lekker groeien wat ze willen, niks dieven :n die worden max een halve meter hoog.
kwa mest gebruik ik dit jaar mestkorrels van de action, af en toe een handje in de potten of bij de plant mikken en ze doen het er maar mee.
ook grappig...de tomaten buiten , daar zitten in een aantal planten al wat vruchten, binnen in de kas nog niet :n

de aubergines schieten hier in de bloei, de rattenstaarten maken inmiddels ook al vruchtjes aan , de pepers en paprika's staan grotendeels buiten nu op ene kweektafel onder een simpel afdakje en de rest doet het ook allemaal wel leuk eigenlijk.
ja, de augurken etc, die gaan wat langzaam, maar we zien wel hoe ze het gaan doen.

ow en de eerste courgette zit tegen oogstgrootte aan :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:48

Da's heel efficient Tinky, maar ik denk dat de meesten van ons er langer over doen :+ .

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:50

Sjolvir schreef:
Da's heel efficient Tinky, maar ik denk dat de meesten van ons er langer over doen :+ .

:D ...doet het filmpje het bij jullie of niet als je op de 1e foto druk?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 22:34

Tinky12 schreef:
Sjolvir schreef:

Doet t :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 07:11

Antheman schreef:
Tinky12 schreef:

Doet t :j

+:)+ Had ruzie met Photobucket :+

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:04

staan jullie courgettes in een kas ofzo dat je er nu al een eetklare hebt? bij mij blijven die planten toch wat haperen hoor met dit weer :(

trouwens kent iemand van jullie de naam van een soort boon; een paarse met zwarte vlekjes. niervormig zoals een gewone witte boon, maar dus andere kleurtjes?
we hadden er zo eens een paar gekregen om uit te zaaien, maar die bleken niet bepaald kiemkrachtig meer te zijn...

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:08

Hee, ik zit op Bokt wat te zoeken over fluitekruid en nou kom ik weer in dit topic terecht. @pmarena, dus elk jaar de bloemen eraf knippen zorgt ervoor dat er volgend jaar minder planten terug komen? *Rent de wei in met een knipschaar*. Jammer dat daar geen salades van te maken zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:15

Heb even gezocht en fluitenkruid dat kun je dus blijkbaar ook gebruiken, als "kruid" voor bvb. kruidenboter enzo :)

Tja als je voorkomt dat ongewenste planten uitzaaien, dan worden het er in ieder geval niet meer :P

Ons stukje dijkwei daar staat nog geen kwart van de hoeveelheid Fluitenkruid die op de omliggende stukken staat, dus het helpt wel :)

Eigenlijk moet je gewoon regelmatig maaien, de boel niet constant te kort af laten grazen en niet kapot laten trappen, en goed (juiste samenstelling) bemesten. Maarja het maait zo lastig op een dijk -O-

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:37

Ik had gehoopt dat het een eenjarige pant zou zijn: probleem snel opgelost als je het knipt.
edit: Ik zie nou ook dat het een tweejarige plant: probleem iets minder snel opgelost,maar er is hoop. ~~}>
Het is inderdaad eetbaar, alleen begrijp ik ook dat er dubbelgangers zijn die dan weer erg giftig zijn...fluitekruidkruidenboter, een mooie voor galgje...zal best apart zijn om een keer te maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:58

Afbeelding
*\o/*

Aardbeien groeien lekker.. wat erwtjes geoogst vandaag..
een vogel heeft weer aan mijn spitskool gezeten ^) Dus nu heb ik echt alles afgedekt met een groot net.
De tomaten hebben bloemetjes, best veel zelfs.. maar er groeien nog geen tomaten nadat de bloemetjes uitgebloeid zijn.. bij het nieuwe trosje heb ik eens een ander bloemetje er overheen gewreven, geen idee of het aan de bestuiving ligt..

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:07

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:08

Jeetje 8nnemiek!! :oo

Heb jij de bloemkool in een kas gehad ofzo? Hoe lang heb je hem al staan? Mooi hoor!! Bij mij zijn het twee bladerige frutseltjes :o

Heb wel de eerste peultjes met de kinderen geoogst en gegeten... :9

Hihi die paddenstoel in huis :')
Wat vervelend van je spitskool :(:)

Mijn cougette en pompoen zijn ook nog niet aan het bloeien hoor. Al moet ik zeggen dat de eerste lading het niet gered heeft. Misschien als ik die wat langer binnen had gehouden... O:)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 22:14

Oh, die bloemkool! wil ik volgend jaar ook!

Tinky je filmpje werkte hoor, vandaar dat ik zei dat het bij de meesten van ons niet zo efficient ging.

Peultjes al geoogst Trisca.

Hier alleen af en toe blaadje sla te oogsten en wat kruiden.
Uitjes zie je nu wel echt dikkere blaadjes krijgen, dacht dat het nooit wat zou worden van zaadje af.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:16

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 18:21

Die eerste lijkt inderdaad precies of er een foto van Fluitenkruid bij staat zeg :)