Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 20:37

Heerlijk! Zo knapperig, zo snel, zo makkelijk, dat we hier niet eerder aan zijn begonnen :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 22:46

Ik vertrek morgen naar Peru :D blijkbaar niet het droomland voor vegetariërs := bid voor me jongens :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 08:12

Mag ik me ook (weer) melden? Ik heb in het begin van dit topic meegepraat maar stoorde me erg aan de vega/vegan wel/niet discussie dus ben er toen uit gestapt. Ben altijd blijven meelezen en merk dat de discussie al een hele tijd is gaan liggen. *\o/*

Zal me nog even kort voorstellen: ik ben Nelleke, 30jr, stewardess van beroep en daarom veel in het buitenland, dat maakt het soms extra uitdagend om vega(n) te eten. Ik ben op mijn 6e zelfstandig gestopt met vlees en vis eten, mijn jeugd heeft daarom voor een groot deel bestaan uit een zuivelrijk dieet. Op mijn 26e kreeg ik daar last van (lactose-intollerant) en ik kan ook niet goed tegen soja. Ben van ellende toen maar weer wat vlees gaan eten... -O-

Inmiddels alweer ruim 3/4 maanden volledig vlees en vis-af omdat ik me er echt niet prettig bij voel. Daarnaast eet ik zo min mogelijk ei en zuivel en wil ik thuis eigenlijk volledig over naar vegan, wat tot nu toe aardig aan het lukken is.

Gisteren heerlijk gegeten bij Oproer in Utrecht. Aanrader, ook voor mensen buiten Utrecht, makkelijk parkeren. Volledig vegan pub bij een brouwerij.
Eerder gegeten bij MD/Meatless District in Amsterdam, vond ik 'matig'. Bijna alles was gefrituurd en weinig creatief.
Ook jaren geleden gegeten bij Vanilla Black in Londen, een vegan restaurant.
Afgelopen jaar gegeten bij Tiam, een vega/vegan restaurant in Wenen. Die laatste is echt michelinster waardig.

Poes: veel plezier in Peru!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 09:13

O die in wenen ga ik onthouden. Leuke tip voor een city trip.

Ik merk dat de betere restaurants allemaal wel eenvoudig aanpassen naar vega en ze stellen af en toe ook zelf de vraag of er wel ei of zuivel bij mag. Maar op vegan haperen ze wel :D

In elk geval starten wij ons eetclubje in september weer op en ik heb al veel restaurants gevonden waar ik vega kan eten. We gaan dan maandelijks vrij sjiek dineren :D

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 18:05

poes schreef:
Ik vertrek morgen naar Peru :D blijkbaar niet het droomland voor vegetariërs := bid voor me jongens :D

Haha, sterkte dan maar. En verder vooral veel plezier.

Gisteren in Noord Frankrijk echt in shock door een supermarkt gelopen, had het idee dat het aandeel vlees en vis zo ongeveer 80% was. Maar de veggie kipnuggets die ze toch bleken te hebben waren best oké. En onze lunch, heerlijk stokbrood met een pot eigengemaakte jam die een bakker in een klein dorpje verkocht maakte ons dagje Opaalkust helemaal goed.

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 20:44

Ik ben net ook terug uit Frankrijk. Wat dramatisch zeg, en dan ben ik alleen nog maar vegetariër. Supermarkt had 3 burgers en dat was alles. Zelfs een supermarkt tegengekomen zonder vegetarisch vlees, helemaal niks :wow: Dan besef ik me wel weer hoe makkelijk het hier is.

Net de McVeggie geprobeerd. Ik heb echt geen idee wat ik heb gegeten maar het was wel lekker :P

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 21:18

Yentaah schreef:
Ik ben net ook terug uit Frankrijk. Wat dramatisch zeg, en dan ben ik alleen nog maar vegetariër. Supermarkt had 3 burgers en dat was alles. Zelfs een supermarkt tegengekomen zonder vegetarisch vlees, helemaal niks :wow: Dan besef ik me wel weer hoe makkelijk het hier is.

Net de McVeggie geprobeerd. Ik heb echt geen idee wat ik heb gegeten maar het was wel lekker :P

Echte vleesvervangers zie je inderdaad weinig daar. Ik kom er heel veel maar ik vervang dan gewoon met andere producten zoals bonen :)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 21:34

In de supermarkt waar ik was viel het me wel mee hoeveel ze hadden, of het is dat ik al niet zo veel gewend ben als plattelands Fries...

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 14:19

Hoi!

Mag ik mij hier ook melden ? Ik eet al 13 jaar geen vlees/vis en geen eieren.
Ik neig nu ook een beetje naar het vegan eten maar ik moet daar eerst een weg in zien te vinden :)

Veel liefs!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 15:35

Vanmiddag bak ik een blauwe bessencake *\o/* het is echt een eeuwigheid geleden dat ik cake heb gemaakt of gegeten :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:57

Komende week wil ik eens naar Duitsland omdat ik hoorde dat ze daar best veel vegan hebben. Waar moet ik dan eigenlijk zijn? Heb hier een redelijk ruime keuze uit een Penny, Rewe, Aldi Süd en Edeka :Y)
Aanraders? O:)

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:00

Magrathea schreef:
Vanmiddag bak ik een blauwe bessencake *\o/* het is echt een eeuwigheid geleden dat ik cake heb gemaakt of gegeten :)

Veel plezier! Ik kan nu ook vegan cakes maken. Zo blij. Heb het heel lang uitgesteld want je hebt toch het idee dat het ingewikkeld is ofzo. Maar het was zo makkelijk en zo lekker!:)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:01

Uiteindelijk even niet de energie ervoor := vandaag nieuwe kans, volgende week pas week colleges :D

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:44

Magrathea schreef:

Recept? O:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:51

Yentaah schreef:

Ik voel mij echt een oma als ik dit lees.
Ik koop nooit 'vegaburgers', ik vervang zelfs geen vlees.

Ik eet gezond en zonder dode beesten. Dat doe je met groenten, vruchten, noten, peulvruchten, vlinderbloemigen, graan, "sprouts" en accoord: ik koop tegenwoordig wel spirulinapoeder.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:56

enamorada schreef:
Magrathea schreef:

Recept? O:)

https://veganchallenge.nl/blauwe-bessencake/ :D
Ik hou van de Vegan Challenge, alle recepten die erop staan zijn zo makkelijk en hebben (meestal) bijna uitsluiten ingredienten die je toch wel in de kast hebt (uitgezonderd verse dingen natuurlijk)

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:00

Janneke2 schreef:
Yentaah schreef:

Ik voel mij echt een oma als ik dit lees.
Ik koop nooit 'vegaburgers', ik vervang zelfs geen vlees.

Ik eet gezond en zonder dode beesten. Dat doe je met groenten, vruchten, noten, peulvruchten, vlinderbloemigen, graan, "sprouts" en accoord: ik koop tegenwoordig wel spirulinapoeder.

Ik snap je volledig, mijn doel is ook om ooit het op alleen (het liefst verse) groenten te gaan doen. Echter ben ik pas 6 weken vegetariër en ik heb nog wel eens cravings naar bepaalde gerechten, vooral comfort food. Dan is het wel makkelijk als dat (denk aan een kroket, saucijzenbroodje, falafel) even vegetarisch kan eten. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 14:28

Jeetje, heb net het laatste stuk Okja gekeken en terwijl ik met de tranen nog in mijn ogen zit komt er serieus een vrachtwagen met varkens voorbij rijden terwijl ik die nog nooit gezien heb hier :x
Nou hield ik heel erg van een stukje spek maar soms smaakte het toch al te veel naar "dood dier" (en dan hoor je iedereen om je zeggen, ja maar dat is het ook). Vind het helemaal niet erg dat ik nu geen vlees meer eet..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 15:44

Yentaah, falafel ís toch gewoon vegetarisch?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 16:27

Azmay schreef:
Komende week wil ik eens naar Duitsland omdat ik hoorde dat ze daar best veel vegan hebben. Waar moet ik dan eigenlijk zijn? Heb hier een redelijk ruime keuze uit een Penny, Rewe, Aldi Süd en Edeka :Y)
Aanraders? O:)

De Aldi in DL heeft best lekkere vleesvervangers, maar ik weet niet of ze allemaal vegan zijn. Maar erg veel hebben ze niet. Een klein rekje vol, beetje vergelijkbaar met Aldi hier in NL.
Rewe is een belachelijk dure winkel vind ik := Ze hebben wel een paar lekkere vleesvervangers, maar het zijn er echt maar heel weinig. Niet de moeite waard om een stukje voor te rijden vind ik.
De Real heeft wel redelijk veel vegetarisch spul, en ook een enorm schap plantaardige melk en zuivelproducten. Dat is wel de moeite waard om een stukje voor te rijden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:31

Er zijn in Duitsland wel een aantal specifiek op vega en Vegan eten etc gerichte winkels
Die zijn erg tof
Maar daar kun je online ook bestellen vaak
En in nl zijn er ook steeds meer webshops die dezelfde producten verkopen .

Jaren geleden in Duitsland een reformzaak binnengelopen, dat was wel echt walhalla Btw

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 20:29

Falafel is best wel vegan ja. Alleen de normale knoflooksaus niet

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 20:37

Ik heb de bamikroketten trouwens ook mogen testen gisteren :D
Twee met olie ingevet, en twee gewoon droog.. allemaal in de oven, en de ingevette kroketten kwamen er een beetje zacht uit terwijl de droge kroketten gewoon heerlijk knapperig en precies goed waren.. Dus ze kunnen gewoon uit de vriezer de oven in, 20 minuten op 220 graden :9

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 20:39

Volgende keer ook maar zonder olie proberen dan, thanks voor de tip :))

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:33

Magrathea schreef:
Falafel is best wel vegan ja. Alleen de normale knoflooksaus niet

De kant en klare niet altijd, daar gooien ze soms ei door. In veel recepten op internet ook trouwens valt me op, terwijl ik altijd dacht dat dat hét vegan gerecht was.

Iemand een tip voor vegan knoflooksaus? Ik twijfel aan soya yogurt omdat ik dat eigenlijk niet zuur genoeg vind als basis.