De eetbare tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:56

Heeft hier iemand trouwens borlotti bonen? Ik ben echt al heeeeel lang opzoek naar die boontjes (ze zijn zo mooi) maar ik kan ze als zaaigoed niet vinden. Ook in de groentewinkel zijn ze niet te vinden (dacht, dan maar vanuit vers zaaien...)

steenbok1980

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:06

Even snel voor je gekeken; vreeken heeft wel wat, typ borlotto in als zoekopdracht en er komen een aantal soorten op je scherm.
Ik heb net weer wat zaad bijbesteld, ik miste bv krulsla en wat mini paksoi, kleine paprika`s aangezien die uit eigen zaad niks doen. Iemand wel eens van winterradijzen gehoord? Ziet er raar uit, maar ga het gewoon proberen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:18

Nu we toch lekker over zaden bezig zijn wil ik deze petitie even onder de aandachte brengen :)

Monsanto begin toch een beetje teveel macht te krijgen en wil dat de zadenhandel aan banden wordt gelegt,ook in europa.
Dat betekend dat ook wij als moestuinscharrelaars problemen krijgen.

Er mogen enkel nog Monsantozaden (GM-zaden) en van een handvol andere grote bedrijven verhandeld worden....eigen kweek gaat naar zijn grootje en het zou zelfs strafbaar worden om eigenkweek zaden te ruilen.Hierdoor stort de biodiversiteit in elkaar en zullen "vergeten"groenten uitsterven.Fijn een uniforme-kweek van planten met grote gevolgen voor de natuur en de mensheid.

Laat Monsanto en consorten opwaaien met hun gemanipuleer...ze manipuleren niet alleen zaden maar ook overheden -:(-

Hier kun je tekenen :o

http://www.avaaz.org/en/petition/We_don ... pJbb&pv=30

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:18

Zijn er meer mensen die last hebben van wormpjes/ maden in de grond? Ik had er vroeger nooit last van, maar hier in de moestuin vind ik ineens heel veel gaatjes in mijn radijsjes, met hier en daar een klein wit wormpje :=

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:46

Tinky12 schreef:
Nu we toch lekker over zaden bezig zijn wil ik deze petitie even onder de aandachte brengen :)

Monsanto begin toch een beetje teveel macht te krijgen en wil dat de zadenhandel aan banden wordt gelegt,ook in europa.
Dat betekend dat ook wij als moestuinscharrelaars problemen krijgen.

Er mogen enkel nog Monsantozaden (GM-zaden) en van een handvol andere grote bedrijven verhandeld worden....eigen kweek gaat naar zijn grootje en het zou zelfs strafbaar worden om eigenkweek zaden te ruilen.Hierdoor stort de biodiversiteit in elkaar en zullen "vergeten"groenten uitsterven.Fijn een uniforme-kweek van planten met grote gevolgen voor de natuur en de mensheid.

Laat Monsanto en consorten opwaaien met hun gemanipuleer...ze manipuleren niet alleen zaden maar ook overheden -:(-

Hier kun je tekenen :o

http://www.avaaz.org/en/petition/We_don ... pJbb&pv=30

Een ander topic over Monsanto hier op bokt:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=1713796&hilit=monsato

En een interessante docu over onder andere hoe Monsanto te werk gaat maar ook hoe de foodindustrie in de states 'werkt' is Food inc.
online te bekijken maar de link mag ik hier vlgs boktregels ws niet plaatsen, dus mocht je hem willen zien moet je even een pb sturen.
In gedeeltes is hij ook op youtube te vinden, en in andere talen (spaans, frans, hebreeuws etc, de engelstalige wordt echter consequent verwijderd :') )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:57

Ik heb nog een leuk vraagstuk voor jullie, ik vond een tijdje terug een kruid in de tuin, dat denk ik tenminste.
Dacht eerst dat het munt was want het lijkt erop en de geur is ook zoetig maar toch ook weer anders. Maar hij was niet zo wild uitgezaaid als munt schijnt te doen, wat ik eruit heb gehaald is ook het enige polletje wat er stond.
Hebben jullie enig idee wat het is?

Hier het onbekende:
Afbeelding

En hier links het onbekende met rechts ernaast munt:
Afbeelding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:15

Ik ben wat simplistisch maar... een andere soort munt?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:18

Ja dat dacht ik eerst ook, maar de geur is toch ook anders, mijn eigen munt ruikt sterker en zoeter.
Dus ik vroeg me af of jullie het zouden herkennen, ik heb nog geen andere kruiden staan om het mee te vergelijken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:52

Ik herken het dat kwam hier ook op. en was er ook niet helemaal uit, ik twijfelde tussen een ander soort munt, een vreemd soort oregano of een ander eetbaar kruid. Het is inmiddels volledig opgevroten door de kipjes dus is niet meer opgekomen sindsdien. Zou dan geen munt moeten zijn omdat dat veilig is voor hebberige snavels.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:59

Of jouw kipjes houden toevallig van munt-achtige planten Karuna :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:01

Normale en chocolademunt is veilig voor ze, dat vreten ze niet, net als citroenmelisse lusten ze ook niet. :n de rest gaat schoon op een van hun lust zelfs knoflookbieslook dus dat staat veilig achter een hekje. Wel handig als we kip willen eten, de kip wordt uit zichzelf gevulde kip. :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 12:54

anneliesdj schreef:
Ik heb nog een leuk vraagstuk voor jullie, ik vond een tijdje terug een kruid in de tuin, dat denk ik tenminste.
Dacht eerst dat het munt was want het lijkt erop en de geur is ook zoetig maar toch ook weer anders. Maar hij was niet zo wild uitgezaaid als munt schijnt te doen, wat ik eruit heb gehaald is ook het enige polletje wat er stond.
Hebben jullie enig idee wat het is?

Hier het onbekende:
[ Afbeelding ]

En hier links het onbekende met rechts ernaast munt:
[ Afbeelding ]

Munt :D :D

Daar heb je zoveel verschillende varieteiten van :j

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 12:55

anneliesdj schreef:
Ja dat dacht ik eerst ook, maar de geur is toch ook anders, mijn eigen munt ruikt sterker en zoeter.
Dus ik vroeg me af of jullie het zouden herkennen, ik heb nog geen andere kruiden staan om het mee te vergelijken.

Heb je het geproeft, gekneusd tussen je vingers en geroken? Dan weet je het zeker.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:54

Ik heb momenteel bananen-, appel- en annanasmunt ... en ja je kan ze uit elkaar houden doordat het blad afwijkt := Zal eens kijken of ik wat foto's kan plaatsen van mijn 'moestuin' (veel potten, bakken en een 1m bak waar alles in groeit).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:07

Andere munt, zei de tuin beginner?
En gevulde kip klinkt best goed.

Mijn tomaatjes..blijven wel dwergjes, tot nu toe, maar wie weet.
1e bloemetje gespot.
Afbeelding Afbeelding

Erwten en ijsberg als en rucola sla
Afbeelding Afbeelding

Aardbeien fun! Ze doen het goed, maken ook uitlopers die ik in de grond heb gedrukt en dat worden al plantjes.
Afbeelding

En het niet eetbare gedeelte, nou ja...
Witte etage tafeltje zijn de kruiden.
En in de tray op pootjes zit rucola (de grotere groene plantjes) en wilde veldsla (de kleinere).
In grijze bak op de voorgrond zelf gezaaide petunia's die nu pas gaan groeien eigenlijk.
Afbeelding

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:49

Sjolvir, mijn tomaat wil ook niet super groeien... maar bloeit ondertussen wel :) Misschien komt het bij mij doordat de top geknakt is en die top gewoon in de grond gedrukt heb. Werkt best, 2 plantjes voor de prijs van 1 :+

Dus als jullie morgen mijn tomatenplant zien, probeer ze op elkaar te denken voor de totale hoogte.

Wie heeft een gouden tip om een frambozenstek tot leven te wekken? De stek ging goed totdat hij/zij in een grotere pot kwam en buiten bleef staan. De takjes en blaadjes die het had, zijn nu allemaal dor of verdwenen.
Is dit nog levensvatbaar???

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:52

Antheman schreef:
anneliesdj schreef:

Heb je het geproeft, gekneusd tussen je vingers en geroken? Dan weet je het zeker.

Ik heb het idd gekneusd en geroken en toen dacht ik dat het munt was, pak ik een blaadje van mijn muntplantje en dat ruikt veel sterker en zoeter, dus dan twijfel ik weer.
Maar het lijkt idd wel, het blad is alleen glad ipv zacht.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 00:02

anneliesdj, dan zal ik je morgen mijn gladde munt blaadjes showen ;) Kan je het verschil zien. Ik heb bij toeval alle 3 de muntsoorten in 1 bak gedaan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 06:54

LhinnOlijf schreef:
Wie heeft een gouden tip om een frambozenstek tot leven te wekken? De stek ging goed totdat hij/zij in een grotere pot kwam en buiten bleef staan. De takjes en blaadjes die het had, zijn nu allemaal dor of verdwenen.
Is dit nog levensvatbaar???

Gewoon laten staan...komt vanzelf weer op.Heb ook gehad..stek in een pot...alles dood,nu staat vrolijk vol met bloemetjes :D Framboos is net zoiets als brandnetel...niet uit te roeien :P

Sjolvir....ziet er goed uit +:)+ Mijn bloemkweek gaat ook langzaam hoor,planten willen maar matig groeien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:26

Gewoon afwachten met de framboos inderdaad, komen vanzelf wel weer blaadjes aan of een nieuw plantje vanaf de grond :) Wel goed de grond vochtig houden :P

Gaat lekker dat tuintje +:)+

Ik heb gisteren maar eens een flinke pan vol spinazie geoogst, màn wat waren die bladeren ineens groot :oo

Allerlei soorten sla zijn ook weer hard gegroeid afgelopen week, zal die ook eens plukken van het weekend :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:28

anneliesdj schreef:
Ik heb het idd gekneusd en geroken en toen dacht ik dat het munt was, pak ik een blaadje van mijn muntplantje en dat ruikt veel sterker en zoeter, dus dan twijfel ik weer.

Het lijkt mij niet gek dat een andere soort munt ook anders ruikt.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:42

Twee dagen geleden kwam ik langs een tuincentrum en stapte ik even binnen. Was daar nog nooit geweest en wilde wel eens kijken of ze bijv. ook 'eetbare' tuin dingen verkochten (niet echt, wel tuinkruiden en wat fruitbomen, verder planten en bloemen).
Apart tuincentrum vind/vond ik dit altijd al aangezien ze alleen 'buiten' hebben en echt alleen groen verkopen, geen bloempotten, tuinbankjes of andere versierselen zegmaar, het is daar altijd een komen en gaan van mensen dus druk hebben ze het altijd wel. Ik ben opgegroeid in Aalsmeer, ofwel het walhalla van bloemen en planten, maar daar wordt/werd alles in kassen verbouwd en is vrijwel alles bedoelt voor export, dat is toch wel anders, verder ken ik tuincentra vooral van centra als Intratuin/Ranzijn etc

To the point, ik heb nu nog niets meegenomen maar om dus mijn zaadjes ed te gaan planten, eerst binnen en dan naar buiten, heb ik dan tuinaarde of potgrond nodig? En kan iemand me het verschil uitleggen?

Als ik mijn logische verstand gebruik heb ik ws tuinaarde nodig en is potgrond meer voor bloemen?
Maar ik leer graag :P

edit:
Tuinkruiden hadden ze dus wel, kant en klaar (zaden verkopen ze niet), en inderdaad hadden ze minimaal 2 soorten munt, gewone munt en marokkaanse munt stond er op de handgeschreven bordjes

En ik moest wel een beetje grinniken, ze verkochten ook stekjes voor bramen...
Die heb ik echter in oooooooooooooovervloed hier in mijn verwilderde tuin, niets stekjes, is gewoon onkruid. Mocht iemand in de buurt van zaandam zeer snel woekerende stekjes voor bramen willen hebben... wees welkom!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 11:33

Oh, en Monsanto is heeeel erg eng. Op Facebook gaat dit al heel lang rond en het is echt belangrijk dat je er kennis van neemt. Want als zij hun zin krijgen, kun je alleen hun bewerkte zaad nog maar kopen. HEEL fout.

Leuke fotoos Sjolvir!

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:30

@ annemiek80 persoonlijk zou ik gelijk voor moestuin grond gaan ;) Ik heb ook bemeste tuinaarde, maar dat houdt het vocht niet zo lang vast als de moestuin aarde die ik nu heb + de tuinaarde slaat bij mij veel eerder dicht (moet veel schoffelen om de aarde luchtig te houden).

Ik snap niet eens dat Monsanto zo veel macht heeft kunnen vergaren!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:48

LhinnOlijf schreef:
@ annemiek80 persoonlijk zou ik gelijk voor moestuin grond gaan ;) Ik heb ook bemeste tuinaarde, maar dat houdt het vocht niet zo lang vast als de moestuin aarde die ik nu heb + de tuinaarde slaat bij mij veel eerder dicht (moet veel schoffelen om de aarde luchtig te houden).

Ik snap niet eens dat Monsanto zo veel macht heeft kunnen vergaren!

Ondanks dat ik geen moestuin aan wil leggen maar alleen in bakken en potten wil kweken?
Maakt me niet veel uit hoor maar wil mijn plantjes de beste kans geven voor ik ze .... hoogstwaarschijnlijk... vermoord :p