Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bhriseis

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 23:43

Hihi we redeneren hetzelfde :D
Quinoa zou idd erg gezond zijn!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:53

Ongeraffineerd is de beste vorm van suiker die je kunt kopen. Daar zitten alle vitamines en mineralen nog in en het heeft echt een smaak en aroma, ipv alleen maar 'zoet' :+

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:58

Aah mooi zo, dan heb ik iets achter de hand voor als ik een keer suiker nodig heb in een recept.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:41

Ik ga straks zelf rijstmelk maken. Weet iemand toevallig de verhoudingen?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:25

Wow. De rijstepap die over was van het maken van de rijstmelk met havermout gemengd en er een peer doorheen gedaan. Vijf happen genomen en genoeg gegeten voor de rest van de dag geloof ik. Wie kampt met honger: dit is de oplossing.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:41

Recept! (heb altijd honger :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:44

Basmatirijst koken en pureren (evt. eerst zeven), havermout en fruit erdoor - klaar!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:43

Ik ga hier ook terug meelezen :)
Ik heb een drietal jaar geleden een fitness programma gevolgd met begeleiding van een diëtist.
Ik was toen 8, 9 kilo afgevallen. Ik heb sindsdien altijd die goede gewoontes aangehouden, zoals geen wit brood meer, mager beleg, ... Maar er zijn toch weer fouten ingeslopen want ik weeg nu toch weer 5 kilo meer ondertussen.
Hoe meer ik erop lijk te letten, hoe zwaarder ik lijk te worden -O-
ik ben echt bang om weer dat dikke propje te worden. De laatste weken heb ik weer de hele tijd dat opgeblazen gevoel terwijl mijn eten onveranderd is..

Een voorbeeld van een dag:
Ochtend: 2 à 3 knäckebröd met light smeerkaas, fruitsap of thee

tussendoor: belvita koeken, graankoeken

Middag: 3 sneden donker volkorenbrood met kaas, smeerkaas. Potje yoghurt 0%
Af en toe neem ik een groenten bouillon mee

tussendoor is afhankelijk van het tijdstip van mijn middageten

Avond: vleesvervanger, groenten, vaak een wrap of 100gr aardappelen

ik drink verder op een dag 1 liter hepar water, halve liter vitalinea water, 1 à 2 blikjes cola zero.
ik neem een supplement om mijn stoelgang te bevorderen, appelazijn capsules en een multi vitamine.
Ik heb een lopend beroep, ga zo'n 4 keer per week paardrijden en fiets naar mijn werk.
Wat doe ik zo fout? :+ ik besef wel dat ik veel kaas eet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:03

Ik denk dat je teveel light en prefab dingen eet, daar zitten slechte toevoegingen in (zoals aspartaam) waar je van kunt aankomen en die invloed hebben op je bloedsuikerspiegel.

Ik zou de smeerkaas, belvita- en graankoeken, 0% yoghurt en bouillon vervangen door 'cleaner en echter' eten. Ook een beetje oppassen met fruitsap, daar zitten veel suikers in.

Succes!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:22

Misschien ook te veel graanproducten (volkorenbrood, crackers, koeken), je moet wel balans hebben in je eetgewoonten. Niet van het ene heel veel en van het andere heel weinig. En bij voorkeur meer groenten en fruit.
Probeer 1 cracker te nemen waar je nu meer neemt, eventueel aangevuld met fruit of vervangen door magere kwark of yoghurt met musli/noten,
i.p.v. een koek fruit of groenten nemen tussendoor, 1 broodje waar je nu 3 neemt aangevuld met groenten, fruit en een ei, meer groenten bij het avond eten en 1 aardappel of 1 handje pasta met veel groenten (of zelf gemaakte groentensaus, dus kruiden en groenten, geen pakje). 's avonds een handje ongezouten noten (geen pinda's) voor de tv of een stukje geitenkaas met een beetje honing.

Neem steeds kleine maaltijden aangevuld met fruit en groenten, daar eet je echt te weinig van.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:02

Een makkelijke manier om grip te krijgen op je gewicht is groenten de basis van elke maaltijd maken, ook je ontbijt. Ik zou zeggen, begin bij 2 ons groenten per maaltijd. Stukje vlees erbij, aardappeltje/rijst/pasta erbij en 2 tl olie. Als tussendoortje 1 stuk fruit, 2x per dag.

zariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:32

Hallo!

Ik wil ook graag gezond eten, maar dan niet om af te vallen.
Heeft iemand ideeën wat dan goed is? Ik eet gewoon brood, fruit en aardappels met groenten.
Is het ook gezond om zelf koekjes te bakken, in plaats van uit de winkel? (het ligt er natuurlijk ook aan wat je er in doet)
Ook lijkt het met leuk/lekker om af en toe zelf eens een brood te bakken, we hebben geen bbm, maar misschien heeft iemand goeie recepten voor een brood? Ik heb wel eens een brood proberen te maken, maar die rees amper :(

Heeft iemand misschien tips om gezond te eten?!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:21

ik heb hier een nieuwe batch mueslie/granola in de oven zitten :)

haver, gierst en boekweit vlokken
lijnzaad, zonnebloemzaad, para en hazelnoten , pulp van de amandelmelk erdoor, kokosrasp + kaneel
en twee eetlepels kokosolie, twee eetlepels honing gesmolten , erdoor geroerd en op 180 graden in de oven, regelmatig omscheppen.
misschien straks nog het restje choco zonnebloemzaad erdoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 23:20

Oeh dat klinkt lekker Sonja!

Foto? :D
En wat wordt/is het uiteindelijk? Ik moet aan een soort mueslireep denken als ik het zo lees. Klopt dat een beetje?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 23:42

Nee tis echt gewoon muesli zeg maar. Morgen even foto doen en via laptop reageren...foon is irri lol

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 08:20

Sonja, klinkt goed!!

zariska schreef:
Hallo!

Ik wil ook graag gezond eten, maar dan niet om af te vallen.
Heeft iemand ideeën wat dan goed is? Ik eet gewoon brood, fruit en aardappels met groenten.
Is het ook gezond om zelf koekjes te bakken, in plaats van uit de winkel? (het ligt er natuurlijk ook aan wat je er in doet)
Ook lijkt het met leuk/lekker om af en toe zelf eens een brood te bakken, we hebben geen bbm, maar misschien heeft iemand goeie recepten voor een brood? Ik heb wel eens een brood proberen te maken, maar die rees amper :(

Heeft iemand misschien tips om gezond te eten?!

Basisrecept voor brood:
500gr meel, bloem of een combi
300ml lauw water
7gr gedroogde gist (1 zakje)
snufje zout
theelepeltje suiker/honing

Alles bij elkaar, minstens tien minuten kneden, afdekken en een uur laten rijzen. Dan een klein beetje de lucht eruit 'prikken', in je vorm doen en weer afgedekt een uur laten rijzen. Daarna ongeveer 3 kwartier bakken op 200 graden. Een brood is gaar als het hol klinkt als je op de onderkant klopt.

Heb je de vorige keer wel goed gekneed? Dat is echt essentieel voor een lekker brood namelijk.

Verder is gezond eten eigenlijk vrij simpel: laat alle bewerkte producten staan. Dus alles wat gemaakt wordt in een fabriek (koekjes, chips, frisdrank, sauzen uit pakjes etc.). Daar zitten vaak heel veel conserveringsmiddelen/smaakversterkers/suiker in. En gewoon veel groenten en fruit eten. Een goede stelregel is ook: alles wat je (over)grootouders niet zouden herkennen als eten, laat je staan. En natuurlijk hoef je niet meteen al je gewoontes overboord te gooien en je hele eetpatroon te veranderen, gewoon stukje bij beetje is prima!

zariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:38

Ik weet eigenlijk niet wat er mis is gegaan, maar ik zal het gewoon nog een keer proberen :)
Kun je in plaats van bloem ook speltbloem gebruiken?

Bedankt voor de tips! Is het dan ook gezond om zelf de koekjes o.i.d. te bakken?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:45

ik vervang bloem door willekeurige andere bloemen en melen :j

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:57

Ik ook! Zou dan trouwens wel speltmeel gebruiken ipv speltbloem, dan is je brood nog gezonder. En zelf koekjes bakken kán gezonder zijn... hangt er vanaf wat je erin doet :D Het voordeel is natuurlijk wel dat je precies weet wat erin zit. Google eens op 'healthy cookies' oid, dan vind je vast genoeg inspiratie!

Websites waar ik veel kook- en bakinspiratie vandaan haal zijn trouwens www.skinnytaste.com, www.ohsheglows.com en www.greenkitchenstories.com.

zariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:33

Oké bedankt! Ik zal er eens op kijken :j

Wat is eigenlijk het verschil tussen bloem en meel?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:51

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:11

Goedemorgen,

Ik wil me hier ook graag weer melden. Sinds maart heb ik de ziekte van pfeiffer en ik merk dat voeding erg veel invloed heeft op hoe ik me voel.

Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben en tips hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 23:42