de eetbare tuin vervolg

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 01:30

DemDeempel schreef:
Haha Dorine92, dit voelt bijna als een uitdaging := Alleen het water geven is een gedoe in de zomerhitte, dat moet dan voor en na werk. Maar als het plantje dat aankan worden we de beste vriendjes haha

Mijn tip, zet hem in de schaduw en leg houtsnippers op de aarde tegen uitdroging

Roosje01

Berichten: 10765
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 04:04

Idd frambozen zijn net onkruid := . Al heeft mijn gele wel echt een klap gehad met de droogte en werd helemaal door, maar de wortels waren nog in tackt en zagen er goed uit. dus heb hem afgeknipt en laten staan ben benieuwd of die terug komt. En zo niet heeft mijn moeder er nog een stekje van die zichzelf vast wel opnieuw stekt dit jaar.

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 07:30

Ik heb het idee dat de gele framboos sowieso minder sterk en groeierig is dan de rode. Mijn gele is echt veel beschaafder en ze zijn tegelijkertijd geplant.
Water geven doe je het beste ‘s morgens vroeg of nog beter ‘s avonds. Dan verdampt er het minste en kan de plant dus het meeste vocht opnemen.

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:21

Ceetje_bokt schreef:
Ik heb het idee dat de gele framboos sowieso minder sterk en groeierig is dan de rode. Mijn gele is echt veel beschaafder en ze zijn tegelijkertijd geplant.
Water geven doe je het beste ‘s morgens vroeg of nog beter ‘s avonds. Dan verdampt er het minste en kan de plant dus het meeste vocht opnemen.

Mijn gele framboos woekerde het ergste van allemaal. Geweldig haha

Marcella

Berichten: 37016
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:48

Had 1 rode framboos, maar dat zijn er nu al 3/4 geworden. :') Morgen puinruimen op de moestuin. :=

Vraagje heb mijn zaaigoed in onverwarmde kamer staan nu was ik daar vanmorgen even, maar is 14,5 graad niet te koud. Maar soms is het ook 17,5 graad dit is ook een beetje afhankelijk van de buiten temperatuur.

JudithO

Berichten: 7119
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:05

14,5 lijkt me juist beter ivm doorschieten (zwakke stelen). Ik heb de jonge plantjes nu met bak en al in de kas gezet, omdat het binnen met de zon erop veel te warm wordt (en blijft). In de kas koelt het tenminste lekker af 's nachts.

Marcella

Berichten: 37016
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:23

Kas is een beetje kapot dus dat word het even niet. := :')

Buiten op balkon is het warmer als straks de zon erop staat word het daar al gauw 18 graden overdag. Dit is de koudste kamer van het hele huis aangezien hier ook de kortste zonuren op staat (alleen in de ochtend even).

Siamsmeesje

Berichten: 2251
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:42

Mijn nieuwe zaaigoed ligt nu in de keuken op het noorden, zelfs met de kachel aan komt de temp daar vaak niet boven de 18 graden uit. Alleen de aardappels laat ik voortrekken achter het raam in het schuurtje, nog iets meer koelte, maar beter licht.
De zaden liggen meestal in een koelkast hier, net als de tomaten- en peperzaden.

Mijn nieuwe aardbeienplanten ga ik vandaag oppotten, en dan hopelijk later in het jaar weer heerlijke aardbeien :9
Heb nu weer Ostara's, de Elsanta's waren hier geen succes de afgelopen jaren.

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:03

Dorine92 schreef:
Ceetje_bokt schreef:
Ik heb het idee dat de gele framboos sowieso minder sterk en groeierig is dan de rode. Mijn gele is echt veel beschaafder en ze zijn tegelijkertijd geplant.
Water geven doe je het beste ‘s morgens vroeg of nog beter ‘s avonds. Dan verdampt er het minste en kan de plant dus het meeste vocht opnemen.

Mijn gele framboos woekerde het ergste van allemaal. Geweldig haha

Echt? Nou daar gaat mijn theorie ;)

DemDeempel

Berichten: 1082
Geregistreerd: 26-05-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:17

Wanneer gaan bij jullie de eerste planten naar buiten? ik heb nu twee mini komkommers die al 15 centimeter hoog zijn binnen in een kasje alleen zitten ze nu al tegen het dakje aan. Zouden jullie ze nog even binnen houden en overzetten naar een grotere pot of gelijk naar buiten in een verhoogde kweekbak met een deksel.

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:20

Nee, pas na IJsheiligen naar buiten. Overigens houd ik komkommer sowieso in de kas.

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:04

Inderdaad pas half mei naar buiten. Ik verheug me zo op mijn nieuwe kas, maar die komt pas 12 april. Ik wil dit jaar ook de komkommers, tomaten en paprika's in de kas houden

Macs

Berichten: 7658
Geregistreerd: 19-06-09

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:17

Ik doe alles al in april naar buiten, als de zon dagen achter elkaar schijnt. maar ik woon op 1 hoog dus dan geen vorst meer. In potten.

Siamsmeesje

Berichten: 2251
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 21:34

DemDeempel schreef:
Wanneer gaan bij jullie de eerste planten naar buiten? ik heb nu twee mini komkommers die al 15 centimeter hoog zijn binnen in een kasje alleen zitten ze nu al tegen het dakje aan. Zouden jullie ze nog even binnen houden en overzetten naar een grotere pot of gelijk naar buiten in een verhoogde kweekbak met een deksel.

Dit is dus precies de reden dat ik pas eind maart/begin april zaai, dan kunnen ze vanaf eind april gelijk de kas in, en eventueel half mei gelijk naar buiten.
Alleen de spaanse pepers, aubergines en eventueel paprika's (nachtschade-familie) zaai ik vroeger (eind februari/begin maart) omdat die wat trage groeiers zijn. Maar ook die zijn rond april zover dat ze dan naar de kas kunnen.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 09:21

Ik heb onlangs ook komkommer gezaaid,maar hij moet toch wachten tot na de ijsheiligen. Vorig jaar heb ik zo een komkommerplant vroeger buiten gezet en hij deed het eerlijk gezegd niet zo goed. Echt last gehad van de koude. Dus nu wachten we lekker :j. De ijsberg en kropsla staat wel al buiten in de volle grond, samen met zomerprei. Bietjes zijn gezaaid in de volle grond en de uien zijn ook gepoot.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:06

Even een vraagje. Iemand een idee welk kruid dit is?

Afbeelding

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:11

Zou rozemarijn kunnen zijn, maar dat moet je ruiken als je je vingers er langs haalt. Lijkt anders ook op van die hoge bloemen met gele pluimen waarvan ik nu de naam niet weet, heb je lekker veel aan dus :')

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:16

Haha. Het groeit aan de ingang van onze weide. Ben benieuwd of het iets nuttigs is :) Rozemarijn denk ik niet. Zijn vrij grote bladeren.

Femke_Tweety

Berichten: 12067
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:19

Kruisbladige wolfsmelk wellicht dan?

De foto is voor mij net niet scherp genoeg om zeker te zijn...

Marcella

Berichten: 37016
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:52


8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 15:51

Wat gaan jullie hard zeg!

Ik heb vandaag eindelijk eens tijd gehad om de tuin eens mooi te frezen en af te dekken.
Scheelt hopelijk wat werk in het voorjaar.
Mijn poging tot panoramafoto:
Afbeelding

JudithO

Berichten: 7119
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:55

Hier vandaag afzettingen gemaakt tussen de bakken. Komende week gooien we dan boomschors op de paden tussen de bakken, dat scheelt enorm veel geknoei met gras omdat de grasmaaier er net niet tussen past en we dus alles met de hand moesten knippen.

Marcella

Berichten: 37016
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 23:18

Afbeelding
Heb dus voor nu alleen de prei nog staan.
Afbeelding
Wat er over is van de kas. :')
Afbeelding
Stukje waar nog boerenkool stond leeg gehaald en gespit.
Afbeelding
Afbeelding
1 Sloot gebaggerd.
Afbeelding
Afbeelding

En nu dat dak op mijn tuin geland is moet ik de tuin wel laten frezen ook al stond dit op de planning nu hopen dat het nog wel bewerkbaar te krijgen is.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 23:45

Het was ook heerlijk weer om buiten aan de slag te zijn!

Wij hebben alleen 2 iepen geplant en een bijen- en vlindermix gezaaid, niks eetbaars dus voor ons.

Mijn man vertelde wel trots dat hij nóg wat kruiwagens mest op de moestuin had gegooid afgelopen week _-:( Er lag echt al een enorme laag te composteren, waarvan ik al bang was dat het veel teveel was. Dus was niet zo happy met zijn initiatief...

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 07:59

Lekker bezig iedereen. Welke mixen heb je gezaaid, Chubby? Due van de action?