Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:04

Drunksheep schreef:
In principe niet, omdat het ook van dieren afkomstig is.

Voor mij is deze redenatie licht problematisch, mensen zijn evengoed dieren :')

Aan de ene kant wil ik het op zich wel verder tillen, aan de andere kant vind ik imkers ook bijzonder nuttig en is scheerwol lang zo slecht niet voor milieu en dier heb ik het gevoel.

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:15

Over het algemeen is honingwinning niet zo vriendelijk: de bijen gaan dood, het is erg stressvol, en bovendien is het een product waar ze ongeveer hun hele leven aan wijden. Dat voelt voor mij erg slecht.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:20

Magrathea schreef:
Over het algemeen is honingwinning niet zo vriendelijk: de bijen gaan dood, het is erg stressvol, en bovendien is het een product waar ze ongeveer hun hele leven aan wijden. Dat voelt voor mij erg slecht.

Is dat zo ja?
Dat beeld had ik er helemaal niet bij, wat ik erover geleerd heb is dat er juist heel goed voor de beesten gezorgd word en dat de honing die ze af nemen niet zo zeer voor schade zorgt in de kolonie. Toch eens wat meer over gaan lezen denk ik of gewoon bij de imker hier in de straat binnen lopen..

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:20

Azmay schreef:
Drunksheep schreef:
In principe niet, omdat het ook van dieren afkomstig is.

Voor mij is deze redenatie licht problematisch, mensen zijn evengoed dieren :')

Aan de ene kant wil ik het op zich wel verder tillen, aan de andere kant vind ik imkers ook bijzonder nuttig en is scheerwol lang zo slecht niet voor milieu en dier heb ik het gevoel.

Maar er worden geen mensen geslacht of gemolken voor consumptie hoop ik :Y)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:21

Drunksheep schreef:

Wel flink uitgebuit -O-

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:22

Azmay schreef:
Drunksheep schreef:

Wel flink uitgebuit -O-

En dat is ook heel erg inderdaad -O-

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:29

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:37

Selka schreef:
Azmay, https://veganchallenge.nl/waarom-eigenl ... -honing-2/
Misschien vind je dat interessant te lezen. Voor mij is dit in ieder geval de reden om geen honing te eten.

Maar wat ik zo lees is dat in Nederland iig niet de norm, hier oogst een goede imker alleen wat de bijen teveel hebben juist omdat ze anders belabberde kwaliteit honing krijgen. Hoe dat met de koningin en bevruchting enzo zit zal verder wel niet echt op internet staan, ga ik komende week eens navragen bij de imker hier :j

Probleem is wel dat ik natuurlijk geen flauw onbenul heb wat voor soort honing er in mijn honingdrop is gepropt :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:40

Als mensen nou gewoon eens zouden ophouden met dieren zo industrieel te behandelen :n Volgens mij wil echt niemand dat.

Iemand nog tips voor vegetarische dingen die snel op te eten zijn en veel energie geven? Ik werk op een school dus alles moet in een minuut of tien gebeuren- een salade krijg ik dan nooit op :P Ik zag al een saucijzenbroodje en ik maak wel eens wraps. Nog meer tips?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:41

Ik support bijvriendelijke honing en consumeer dit ook.
Dat zijn dus imkers die niet te werk gaan zoals in de link van Selka.
Bijen zijn erg belangrijk voor het milieu, wij hebben bijv. veel bijvriendelijke planten in de tuin om ze te ondersteunen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 15:47

Ik koop af en toe nog honing bij de plaatselijke imker. De honing uit de supermarkt zou ik ook niet snel kopen, dat draait me te veel om de productie, maar hobby imkers zijn over het algemeen toch wel veel diervriendelijker bezig en bijen zijn gewoon enorm belangrijk voor de planeet. Bijen worden niet gedood om hun honing. Dat is gewoon onzin. Je kan ook helemaal niet even een nieuw volk kopen in het voorjaar. De laatste tijd zijn er ook steeds meer imkers die de honing in het najaar niet meer slingeren, of slechts gedeeltelijk vervangen door suikerwater.
In het wild moet een bij grote afstanden afleggen om een kast te vullen, tot 5 km. Maar imkers brengen hun kasten naar velden waar bloesem in bloei staat waardoor zo'n kast binnen een paar weken vol zit zonder dat de bijen daar enorm hard voor moeten werken.
Mijn vader ging toen hij nog bijen had een keer per jaar naar de koolzaadvelden in Lelystad en haalde daar na een paar weken 250 potten honing uit, om daarna de bijen terug naar huis te halen en verder rustig honing liet verzamelen om de winter mee door te komen.
Als de koningin werd verstoten gingen ze zwermen met een nieuwe koningin en ving hij die zwerm voor in een nieuwe kast of om weg te geven. Merken en vleugels knippen enzo wordt echt niet overal gedaan.
Op zo'n manier heb ik er ook niet veel problemen mee.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:14

Tegenwoordig gebruiken ze ook een bijenuitlaat ipv beroken of afstoten.
Ik krijg altijd het idee dat de schrijvers van dat soort stukjes de meest erge manier opzoeken en dat als algemeen handelen bestempelen.

Supermarkthoning is wel vaak gemengd met water, dit tast de kwaliteit wel aan.
Honing van echte goede imkers is duurder maar wel zijn prijs waard qua kwaliteit en diervriendelijkheid.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:22

Er zullen vast imkers zijn diebnetjes te werk gaan maar die leveren niet aan Venco of Albert Heijn :)
Het is niet dat de volken uitgemoord worden nee, maar in industriële imkerijen vinden toch erg veel bijen de dood bij de oogst. Er wordt niet zachtzinnig met ze omgegaan. Ik heb er wel eens een filmpje van gezien maar ik kan het nu even niet opzoeken :)

Edit: het argument dat de honing eruit "moet" oid vind ik eigenlijk van hetzelfde kaliber als het argument voor zuivel: "maar koeien moeten gemolken worden". Als dat echt waar was, dan hadden die dierem het toch maar lastig voordat het gebruik van deze producten op industriële schaal werd toegepast :')
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 24-08-17 16:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:25

Ik heb geen enkel probleem met honing
Naar ik let idd wel op waar de honing vandaan komt (land en wijze , heb eigenlijk alleen nl honing in huis met bio cert of bij een lokale imker

Ik heb lang geleden op school ook les gehad met en over bijen van een imker en toendertijd gingen ze hier in nl al wel netjes met de bijen om

Industrieel heb ik weinig kennis en geen ervaring mee... maar goed, die koop ik sowieso niet

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:45

Idd, dat is imo niet de honing die je moet hebben mocht je het toch willen gebruiken :)

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 17:05

Je neppe tonijnsalade klinkt goed Selka, dat moet ik ook eens gaan proberen. :j

Ik ben momenteel de Bosh-facebookpagina aan het doorscrollen en moet bij veel dingen watertanden en heb weer een hoop extra inspiratie gekregen. Maar voor nu ben ik op zoek naar een recept voor lekker romige pasta met spinazie, wil graag mijn edelgistvlokken eens proberen. Iemand tips? :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 17:09

Stumper_ schreef:
Je neppe tonijnsalade klinkt goed Selka, dat moet ik ook eens gaan proberen. :j

Ik ben momenteel de Bosh-facebookpagina aan het doorscrollen en moet bij veel dingen watertanden en heb weer een hoop extra inspiratie gekregen. Maar voor nu ben ik op zoek naar een recept voor lekker romige pasta met spinazie, wil graag mijn edelgistvlokken eens proberen. Iemand tips? :)

Zelf pesto maken! Met basilicum, noten (pijnboom of amandelen, cashew of walnoot), knoflook, olijfolie en edelgistvlokken. :) Heerlijk met spinazie en champignons, zongedroogde tomaatjes. Je kan er ook wat rijst/haver/sojaroom door doen om het nog romiger te maken.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 17:16

Zat inderdaad te denken aan ook wat veganistische kookroom erdoor te doen (weet even niet meer wat de dichtstbijzonde supermarkt standaard heeft). Kom op internet inderdaad veel recepten voor pestopasta tegen, maar ik neig nu liever naar een roompasta met champignons en spinazie die ik normaal vegetarisch maak, maar wil veganizen en kijken hoe dat bevalt. Kom nu op dit recept uit (https://www.deliciouseveryday.com/vegan ... oom-sauce/), is het erg als ik daar in plaats van witte miso rode misopasta in doe? Die heb ik nog wel liggen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 17:26

Ik neem elke dag een halve el honing van de lokale imker. Ik krijg hier geen reactie op zoals bij andere dierlijke producten en het helpt bij mn hooikoorts. Ik kreeg dit jaar de tip dat als je het bij de lokale imker haalt, je ook beter tegen hooikoorts. Het helpt alleen als het bij de imker uit eigen omgeving komt, maar het werkt als een tierelier. Krijg ik jeuk? halve el honing en het is klaar..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 17:30

Het hele recept:
1.5 cup garbanzo beans (canned) (about 1 15.5 oz can)
.25 cup celery finely diced
2 tbsp red onion finely diced
.5 sheet nori sheet
.25 cup hummus
1 tbsp lemon juice
1 tbsp tahini
Ik gebruik er meestal geen hummus in en de rode ui vervang ik voor Bosui. Ipv lemon juice is ie met appelazijn ook erg lekker.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:19

Afbeelding

Saucijzenbroodje! Veganistisch.
Bladerdeeg, vegetarisch gehakt, linzen, sambal, kurkuma, beetje Italiaanse kruiden, zout.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:56

Stumper, exact wat jij zoekt stond enkele maanden terug op Bosh :~ het recept heette Easy peasy pasta bake, misschien kun je hierop zoeken. Die os echt heerlijk!

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:28

Ik ga kijken of ik hem terug kan vinden, bedankt voor de tip! Gister het recept van mijn link gemaakt en dat was ook lekker, al wil ik kijken of ik er nog wat meer in kan variëren. Voor het eerst ook cashewmelk geproefd en dat beviel goed. :j

En bedankt voor het recept Selka. :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 20:24

I love the airfryer <3
Net vegetarische schnitzel en rostirondjes erin gedaan. In 9 min klaar en je hoeft er echt nul komma nul voor te doen :D

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 20:34

Jotoma schreef:
I love the airfryer <3
Net vegetarische schnitzel en rostirondjes erin gedaan. In 9 min klaar en je hoeft er echt nul komma nul voor te doen :D

Ik zei het toch :D

En lekker hè?