De eetbare tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:00

Antheman, heerlijk zo'n echt kruigen tuintje!

Tinky, neeehh!! Dan gaat ze dood, dat is de bedoeling niet.

Heb niet meteen last van ze, maar ben bang dat als mijn rooie boerderij poezel in de tuin rondhupst en er 1 vangt,
die toch echt uit zelfverdediging wel in haar pootje of bekje prikt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 20:08

Sjolvir schreef:

Heb niet meteen last van ze, maar ben bang dat als mijn rooie boerderij poezel in de tuin rondhupst en er 1 vangt,

De helft zie je niet :D

Achter de lavas staat citroenmelisse en tijm. En de koriander komt net op. Verder op allerlei plekjes rozemarijn en tijm. En in potten over de schutting de munt. Dille tussen de tuinbonen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 20:18

Oh, en de andere fotoos zijn (bijna) geupload :j

Hier links rabarbar met rechts aardbeien. Helemaal rechts uien of knoflook. Daarvoor een zaaibedje met koolrabi, boerenkool en palmkool.
Afbeelding

De bonenstaken zonder bonen. *D Op de voorgrond de aardperen. Rondom de staken piepkleine tomaatjes en courgette. Daartussen sla en radijs.
En links van alles.
Afbeelding

Courgettes op de composthopen uitgeplant, eerst smeerwortel in het plantengat gedaan:
Erachter rucola
Afbeelding
Afbeelding

Sjolvir

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:22

Jammie, allemaal eten in opkomst.

Helaas was vandaag de hond weer de tuin in gehupst en gaan liggen (na wat graven).
2 sla uitgegraven, mis een paprika, andere heb ik weer ingegraven en halve viool gesloopt.
Zucht...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:41

Sjolvir schreef:

Zit er al een nest in dan?Dit moet je ook doen voordat ze er echt lekker bezig zijn ;)

Antheman....WOW dat ziet er super uit +:)+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:43

Weet ik niet, normaal gesproken loop ik niet 's morgens in mijn tuin (al helemaal niet met dat hondeweer),
maar ben nu aan het schilderen en heb week vrij.

Kan niet in het huisje kijken, dus geen idee wat erin zit.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:47

Even goed opletten wat voor gedrag ze vertonen,als het er maar 2 zijn dan heb je nog geen heel nest.Dan kun je ze wel verdrijven met een stop ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:53

Maar dan sluit ik ze op en gaan ze dood!
Heb ze nog niet zien wegvliegen of zo dus ze zijn thuis.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:55

Hommels zijn best vredelievend hoor, gewoon dat huisje leegmaken en dan stop erin zodat ze een ander plekje gaan zoeken :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:14

Kan natuurlijk ook het huisje verhuizen... met inhoud..... maar waar naar toe?
Waar wil een hommel wonen?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:18

Hang je hem ergens in een boomin de buurt.
Of in eigen tuin, maar dan op een andere plek?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 22:54

Tinky12 schreef:
[

Antheman....WOW dat ziet er super uit +:)+

Dank je wel :j

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:07

ik sluit ook weer even aan. Zie mooie foto's voor bij komen!

Bij mij is helaas bijna alles dood gegaan...heb de laatste 3 weken absoluut geen tijd gehad en had dus alles buiten gezet, maar helaas. Nu maar weer opnieuw zaaien denk ik, kijken of er dan nog wat op komt. De basilicum doet het wel super, die kan ik bijna oogsten :-)

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:46

Basilicum, praat me er niet over, het is dat het zo lekker is, anders was ik allang op een free software variant overgestapt. Nu staat ie achter het raam in een eigen zelf-container-water-toevoer-systeem-bakje langzaam dood te gaan. Bij mijn moeder in de (zand)tuin groeien die dingen tot halve bomen en bij mij, buiten/binnen nat/ droog; het maakt niet uit; het moet en zal zelfmoord plegen.
Ik blijk twee weken lang de verkeerde uit de grond schietende plantjes tot preiplantjes te hebben gedoopt, dat bleek onkruid en de prei blijkt een eindje verderop te staan en wegens de grootte (vrijwel onzichtbaar) en lengte (dun) door mij als aanstomend onkruid te zijn benoemd. Oeps <<).

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:09

Ziet er goed uit Antheman!

Ik heb 3 tomatenplantjes buiten staan vanaf hemelvaart, en die zijn een beetje sneu. Die binnen staan hebben inmiddels bloemen. Maar ik durf ze nog niet buiten te zetten.
1 van de pompoenen is om zeep geholpen door een massale slakkenaanval, maar de andere weet zich aardig te weren. En ik heb de eerste bieslook ingevroren *\o/*

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:15

Thanks voor de tips, ik ga een nieuwe poging doen met een basicilicumplantje achter het raam :)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:43

Zunzuncito schreef:
Basilicum, praat me er niet over, het is dat het zo lekker is, anders was ik allang op een free software variant overgestapt. Nu staat ie achter het raam in een eigen zelf-container-water-toevoer-systeem-bakje langzaam dood te gaan. Bij mijn moeder in de (zand)tuin groeien die dingen tot halve bomen en bij mij, buiten/binnen nat/ droog; het maakt niet uit; het moet en zal zelfmoord plegen.

_O- Jij hebt dus ook kamikaze basillicum! Hier ook van dat type!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:03

Hier ook van die kl*te basilicum :( Mijn tijm is er ook mee bezig. Kan die het ook niet naar hun zin maken. :( :(
Ondanks de meeldauw groeien de kruisbessen wel :? Ga gewoon kijken hoe het zich ontwikkeld }>

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:06

Mijn paarse basilicum leeft nog wel maar voor mijn gevoel groeit het niets. Het blijven van die dunne stengeltjes en er komt geen nieuw blad :=.
Afbeelding

Jammer dat basilicum zo moeilijk lijkt want dit is juist een kruid wat ik graag gebruik :) .

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:10

Zie het al, basilicum gaat het bij mij dan ook niet worden, ik kan alleen iets met simpele plantjes.
Kamikaze plantjes zijn niet welkom.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:16

Ik begin niet eens aan kruiden, denk dat dat gedoemd is om te mislukken.

Voor degene hier die tomaten hebben staan, hoe binden jullie ze op en waarmee of waar tegenaan?
En hebben jullie ze echt afgeschermd van de regen staan?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:19

De meeste planten in pot zijn bij mij kamikaze planten :D Woestijn planten zijn de enige die blijven. In de tuin doet het ut of niet. Wil de grond nog wel aanpassen, maar daar houd het mee op.

Ik tegen duimdikke takken met van die plante klemmen (of hoe die dingen maar heten) of gewoon dik garen. Afschermen doe ik niet. Het overleeft of niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:22

Alleen basilicum is wel een van de kruiden is die ik het liefste vers heb. Dat scheelt zoveel met gedroogd.

Rozemarijn heb ik ook staan (die doet het ook niet erg goed trouwens) maar dat is iets wat gedroogd bijna hetzelfde is. En andere kruiden gebruik ik niet zo heel vaak. (Al heb ik nu bieslook en peterselie in wording staan. Benieuwd wat ik daarmee doe.)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:32

Voor mijn tomaten gebruik ik van dat simpele binddraad....2 rolletjes bij de Wibra voor nog geen eurie :) Niet te strak natuurlijk anders vermoord je de plant :P Ik heb om de handbreedte ongeveer een draadje zitten,afhankelijk van de plek of de zwaarte van de scheuten meer of minder.

Heb van die ijzerenbogen voor netten en bamboe stokken om tegen aan te leunen.

Bonenkruid,Tijm en Rozemarijn doen het wel goed hier....ze missen wel wat zon.Heb zo'n 2 weken geleden bieslook en peterselie gezaaid maar dat heeft nog niet zoveel zin.

De pluksla groeit prima :) en ik zie ook steeds meer zaailingen opkomen....broccolli zowel de paarse als de groene...ijsbergsla en Little gem :D Heb ze nu wel even onder plasic gezet met die regen,anders spoelt alles zo de bakken uit :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:55

Tomaten zijn hier nog geen 40 cm hoog, misschien 30, dus die hebben een klein stokje en een binddraadje om hun middel.

Sla hier doet het goed, maar nog geen enkel teken van kropvorming.
Ach.. losse blaasjes lust ik ook.