De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 21:28

karuna schreef:
Uit ervaring ja de blaadjes vinden ze heerlijk. Tenminste hier wel, zelfs de rabarber is niet veilig voor een paar doosjes. :Y) alleen munt en bosbes zijn veilig de rest gaat schoon op.

Ik was er al bang voor 8-)

Ik zet op elke hoop gewoon een plantje. Komt vast wel iets op.

Sjolvir

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:42

Vandaag maar weer eens door mijn tuintje gewandeld, alles klein, doperwten opgebonden,zitten voor stomme kleine sprietje dat het is best veel bloemetjes in.

Hier ook mini paprika plantjes in de volle grond, die maar niet groter worden.
Sla groeit wel! Maar nog geen kropjes.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:01

Tinky bedankt. Kompjoeter liep weer vast. :(

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:07

Aaah kipjes, alles kipveilig maken haha.

Nou, mijn vinger gaat wel redelijk, groeit al wat dicht de wond.
Alleen er zitten nog minuscule stukjes steen in, hoop dat dat eruit groeit, of het gaat een fikse ontsteking worden, even afwachten nog dus.

Jaja, vandaag heeft hubbie de laatste stenen geslepen, dus de hele bestrating is klaar, whoopie!

De plantjes die ik gister in de tuin heb gezet kregen meteen een plens water vanuit de lucht.
Enige wat nu nog de tuin in moet zijn de tomaten, maar daar wacht ik mee tot het echt wat warmer wordt.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:46

@Aikon, hier heeft de kruisbes ook meeldauw gekregen, alle besjes naar de knoppen en er zaten net van die lekkere grote groene bessen aan! Verder heb ik pygmy preiplantjes en de aardbeien zitten VOL met bloemetjes (en de rabarber zit VOL met slakken).

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:51

Ik snap het niet. Kruisbes staat ruim, ALS ( <<) ) de zon schijnt staat ie de hele dag in het zonlicht, is luchtig gesnoeid en toch meeldauw ^)

Aardbeitjes hier ook vol bloem :j Appelboompjes hebben veel vrucht, ga vanavond rabarber eten uit eigen tuin :9 (zag dat rabarber in de winkel best aan de prijs is :oo )

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:07

aikon schreef:
Ik snap het niet. Kruisbes staat ruim, ALS ( <<) ) de zon schijnt staat ie de hele dag in het zonlicht, is luchtig gesnoeid en toch meeldauw ^)

Aardbeitjes hier ook vol bloem :j Appelboompjes hebben veel vrucht, ga vanavond rabarber eten uit eigen tuin :9 (zag dat rabarber in de winkel best aan de prijs is :oo )

Heb je tips voor het bereiden van rabarber? En kan je een plant stekken oid? Mijn vader heeft twee soorten en ik vind het erg lekker ;)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:08

ik heb gisteren ook mijn eerste 2 potjes rabarbercompote gemaakt :9

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:09

trisca schreef:
aikon schreef:

Heb je tips voor het bereiden van rabarber? En kan je een plant stekken oid? Mijn vader heeft twee soorten en ik vind het erg lekker ;)

super simpel. gewoon splitsen met een spade en terug uitplanten.

ik stoof de rabarber gewoon met een flinke scheut water en rietsuiker. heel lekker in youghurt bv.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:18

Zo doe ik het ook :Y) Het splitsen alleen gebruikt ik met koken weinig water, wel deksel op de pan :)* Anders kookt het droog.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 18:45

Hier ook rabarber gekookt. Mijn schoonmoeder deed heel moeilijk: met rozijnen en als t afgekoeld was, eigeel erdoor voor t binden.

Ik vind het heerlijk om gewoon tegen visite te kunnen zeggen dat ze rucola mee kunnen nemen. Morgen kan ik eikenbladsla oogsten!!

En dan kan ik de venkel in de volle grond stoppen en ik ga nog pompoen in de mesthopen zaaien.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:56

trisca schreef:
aikon schreef:

Met rabarber kun je een heerlijke crumble maken! Gewoon stoven, met wat aardbeien erbij, een vanillestokje en rietsuiker. Een kruimeldeegje maken, eroverheen strooien en in de oven. Heerlijk met custard (of vanille vla) of vanille ijs :9

Hier zijn mijn tomaten echt té zielig. De stengels staan nog maar de blaadjes zijn volledig vergaan -O- Die wind hier is gewoon té onvoorspelbaar...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:17

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:21

Misschien is het al eens voorbij gekomen maar ik heb een kruidentuintje met o.a. basilicum...
Alles plantjes doen het prima behalve de basilicum dus :( Dat wil maar niet lukken...
Heb er ook al wat stro onder gelegd zodat dat misschien nog zou helpen maar helaas :(

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:26

Sjolvir...ik zou even een stop in de ingang doen nadat je de boel geïnspecteerd heb.Even dagje of 2 laten zitten zodat je zeker weet dat ze gaan wieberen.In de gaten houden...ik had een over-ijverige bij in mijn caravan,ook stop in gaatje gedaan en na paar minuten was hij er flauw van.

Jolet...geen idee,kan je helaas niet helpen.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:34

enthousiast gemaakt door de zaadjes actie van de dekamarkt een paar weken geleden wil ik eens gaan kijken of ik mijn roze (af en toe vieze) vingers in kan ruilen voor een paar groene.

Ik heb een extreem verwilderde tuin waar ik niet de tijd en moeite in ga steken om deze geschikt te maken voor groente/kruiden (ik woon nl antikraak en het is altijd maar de vraag hoelang je kunt blijven zitten... maar ik zit er al 8 jaar lol), ik wil dus met bloembakken/potten werken.

Naast een aantal zakjes met zaadjes van de deka markt heb ik vandaag bij de action ook nog wat gekocht, en 2 langwerpige plantenbakken (idee van balkon/ballustrade bakken ong. 12-15 cm hoog) en heb ik hier en daar nog wat losse bakken.

Kruiden/planten die ik nu heb:
Basilicum/peterselie (volgens mij heb ik 2 soorten??)/rucola, oregano, tijm, lavas (wasda?)/dille/koriander/salie (waar gebruik je dat in??)/rozemarijn/munt/bieslook/tuinkers/radijsjes/paprika en bosui

Ik zat te denken om de kruiden in de lange bakken te zaaien, naast mekaar voor het overzicht lol en de paprika's en bosui in aparte potten.

Zijn er bepaalde kruiden die je beter niet bij elkaar kunt zetten omdat ze elkaar verdringen/smaak overdracht en een tegenovergestelde waterbehoefte hebben?
Moet ik gaatjes in de bakken boren zodat het overtollige water evt kan weglopen?

Is het verstandig ze eerst even binnen op te kweken en dan pas in de grotere bak uit te zetten of kan ik ze direct buiten zetten nu?
Vol in het zonlicht of juist een beperkt aantal uren per dag zon?

Hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen, tips/links voor beginners zijn welkom!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:36

Sjolvir, lastig zeg.
Heb je er echt last van?

Kruiden heb ik niet staan dus kan daar geen tips over geven.

Whoa, heb net 2 iniminie courgettes gespot in de planten.

Tomaten moeten ook nog naar buiten, maar zag dat het weer toch gaat omdraaien, zolang ik nog niets heb gefabriceerd om ze te beschermen tegen flinke buien laat ik ze denk ik nog maar beter binnen staan.
Volgens mij vermaken ze zich ook nog prima boven in de vensterbanken haha.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:21

Mag ik jullie wat vragen? Ik heb in een kweekbak een aantal eierdozen gezet met hierin potgrond en wat zaadjes. Ik heb komkommer, mais en kleine tomaatjes 'gezaaid'. Ik heb ze ongeveer 1,5 week geleden gezaaid en overal komen al sprietjes tevoorschijn. Nu is alleen mijn vraag; wat kan ik er vervolgens mij doen?
De komkommerplantjes zijn al steeltjes van ongeveer 10 cm, nog even en dan worden ze te hoog voor de kweekbak. Moet ik ze in een andere pot planten? Wat doe ik dan met de eierdoos? Etc. etc.

Ik ben echt een leek met dit soort dingen maar vind het wel enorm leuk om eens te proberen. Alle tips zijn dus van harte welkom!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:07

Ik heb mijn spul vanuit de kweekbak in plastic bekertjes verder opgekweekt.

Zo tegendraads als ik ben (zeg net dat ikhet nog niet doe), heb ik toch de tomaten buiten geplant.
Was even boven bezig en ze donderden weer uit de vensterbank met hun hoogte, dat ik het zat was.

Heb 4 stuks onder de tunnel (dat past nog, de anderen niet).
De rest staat in open lucht.
Ze staan naast een muur, redelijk beschut hoop ik voor ze.

Maar wat een ruimte weer boven, heerlijk zeg!

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:29

Basilicum is een rot kruid ... echt een zeikerd als je het buiten zet. Mijn basilicum staat verplicht achter het raam, want buiten gaat het binnen een paar dagen dood (alleen al door de wind).

Peterselie en bieslook zijn zo wie zo winterhard :) Salie, rozemarijn, tijm zijn waarschijnlijk ook winterhard, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Volgens mij kan je bijna alle kruiden die je hebt wel bij elkaar zetten, behalve basilicum dus ;)

Als je binnen de ruimte hebt, zou ik, alles binnen zaaien en pas naar buiten doen als de stekjes 5-10 cm hoog zijn of minimaal 4 blaadjes hebben. Als je nu buiten gaat zaaien ben ik bang dat al je zaad weg gespoeld word door regen. Ze voorspellen weer regen.
Bakjes met zaad lekker in de zon in de vensterbank zetten. Warmte en licht is vooral belangrijk.
En als het kan, gelijk je zaad zaaien op/ in moestuin grond die al bemest is, ideaal!

Zo ik heb bij de action gisteren nog 3 20L bakken gehaald. Vanavond of morgen vullen met moestuin grond en dan de prei en lenteui over zetten :) En eens kijken of ik al wat broccoli stekjes buiten kunnen blijven ipv binnen opgroeien. Ik wil weer leefruimte :+

Ik heb al bloemetjes in mijn tomatenplanten, staan sinds 1 mei buiten *\o/*

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 18:29

Annemiek80 schreef:
Kruiden/planten die ik nu heb:
Basilicum/peterselie (volgens mij heb ik 2 soorten??)/rucola, oregano, tijm, lavas (wasda?)/dille/koriander/salie (waar gebruik je dat in??)/rozemarijn/munt/bieslook/tuinkers/radijsjes/paprika en bosui

Afbeelding
Die struik in het midden is lavas. Dat noemen ze ook wel Maggi. Van oorsprong werd t meegekookt in de soep, als smaakmaker. Zelf vind ik het heerlijk door de gebakken aardappeltjes.

Opmerking: koop alleen wat je lekker vind :) Er is zoveel te krijgen!

Salie wordt door stoofvlees gebruikt. Ik gebruik het soms als thee, tegen de keelpijn.

Wat je bij elkaar zet, zijn de waterminners en de droogteminners.

Radijs, rucola, paprika en bosui vallen niet onder de kruiden. Hou er rekening mee dat sommigen groot worden en de rest wegdrukken. Lavas en dragon groeien hier bijv de pan uit. Maar ook de citroenmelisse en oregano moet ik blijven plukken, anders staat er een bos van een meter doorsnee 8-)

Natuurlijk zorg je ervoor dat het water weg kan.

Kruiden zijn kwetsbaar, maar sommigen doen het hier heel goed. Lavas, dragon, oregano, munt ed hoef je echt niet voor te kweken.

Succes ermee!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 18:30

LhinnOlijf schreef:
Basilicum is een rot kruid ... echt een zeikerd als je het buiten zet. Mijn basilicum staat verplicht achter het raam, want buiten gaat het binnen een paar dagen dood (alleen al door de wind).

De rode basilicum is sterker. Ik heb ook bruine vlekken op t blad. En snachts zet ik nog steeds alles in de schuur. Basilicum is gewon moeilijk.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:12

Antheman schreef:
LhinnOlijf schreef:

De rode basilicum is sterker. Ik heb ook bruine vlekken op t blad. En snachts zet ik nog steeds alles in de schuur. Basilicum is gewon moeilijk.

Bedankt! daar heb ik echt wat aan

Maggiplant ken ik inderdaad wel lol, daar snoepte ik vroeger bij mijn oma altijd blaadjes van als ze groentesoep ging maken.

En tja... alleen wat ik lekker vind... ze zaten bij de action per 6 in een verpakking (voor het enorme bedrag van 0.79 per 6), en degenen die ik echt wilde hebben zaten natuurlijk niet bij elkaar in de verpakking :P

Paprika, bosui en radijs heb ik van de deka-actie (gratis zaadjes bij 15 euro boodschappen).

Basilicum een zeur plantje weet ik inderdaad, die heb ik nl al zo'n 10x dood laten gaan (eens per paar maanden weer nieuwe gekocht voor in de vensterbank, ik gebruik het nl wel erg veel), en ik weet (uit ervaring na een paar keer doodgaan :P) dat ze elke dag wel wat water lusten, deze had ik altijd in een dieper schoteltje staan en iedere ochtend kreeg hij een scheutje dan deed hij het het best... tot ik 2 maanden geleden een weekje weg was :P

Verder... nu ik toch bezig ben wil ik ook lavendel gaan planten, gewoonweg omdat ik het heerlijk vind ruiken *\o/*
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 28-05-13 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:17

Hmm, ik had mijn basilicumplantje juist verdronken. Oeps :o Toen heb ik gedreigd 'm weg te gooien, er een week ook niet meer naar omgekeken (ook geen water gegeven) en nu is 'ie er nog steeds.
Moraal: gewoon een beetje streng zijn ~~}>

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 19:35

Annemiek80 schreef:
Bedankt! daar heb ik echt wat aan

Graag gedaan, als je meer wilt weten, roep je maar ;)