Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:23

ow en Phor, als je dan toch aan het mailen bent :D

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:00

Ik ben ook wel benieuwd naar die lijstjes :D

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:27

Als er cups in een recept staan, gebruik ik die ook. Maar Phor, als het gaat om pakweg een cup broccoli, visualiseer je je dan gewoon of wat op je bord ligt ongeveer een cup is?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:29

Hmm, toevallig ging ik gisteren broccoli eten. Ik moest 200gr hebben. In de winkel heb ik de stronken afgewogen, het waren twee stronkjes van ieder 400gr. Maar omdat de roosjes veel minder wegen dan die zware stammen heb ik ze allebei opgegeten. Ik denk dat het wel 200gr was :j Dus nee, die ga ik niet in een cup stoppen nee :P

Als je de lijsten wil moet je me echt even pb'en. Ik ben te chaotisch om dit allemaal via het topic bij te gaan houden :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:09

Willen degenen die me een pb'tje hebben gestuurd hun emailadres even doorgeven? :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:05

Ik heb de lijsten inmiddels aan de binnenkant van een keukenkastdeurtje hangen en ik ben helemaal zo :):) omdat het zo makkelijk en handig is en ik niet meer heen en weer hoef te rennen tussen de keuken en de pc :D

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:37

Ik heb ze ontvangen en Phor, dit is echt ideaal! Mijn dank is groot! _/-\o_

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 15:44

Superbedankt voor de lijsten :D :D

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:47

Heb hem ontvangen, super! :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:16

Graag gedaan :D

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 21:26

luckyboy5 schreef:
Diane_ schreef:
Dat kan ik wel eens proberen ja! Heb helaas alleen kokosolie met geur in huis, dus moet daarvoor even een bezoekje aan de winkel gaan brengen!

Ik heb gisteren kokosolie gekocht : wat doe jij daarmee?
Ik had het op een boterham met pindakaas en banaan gedaan en dat is best lekker , maar in het warm eten vond ik het echt vies!!
Weet jij nog een manier om het toch te eten zonder je eten te verpesten? Het is namelijk zo'n alles overheersende smaak!

Ik heb echt spijt dat ik geen ontgeurde heb gekocht, die is dan misschien wat meer bewerkt ,maar kun je tenminste overal in kieperen!

(waar ik het wel weer lekker voor vind is om op je huid te smeren : super zacht velletje , bijvoorbeeld na het ontharen!)

Ik moet eerlijk bekennen dat ik hem ook veel te overheersend vind in het eten en het daardoor niet echt veel gebruik, haha. Dus aan mij heb je helaas niet zoveel qua tips. Misschien andere mensen hier? :)

Phor, ondanks mijn meelezer status ga ik je toch even pben. O:)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:27

Trouwens ik wil lekkere lasagne maken. Wil eigenlijk zelf de lasagnesaus maken zonder pakjes. Jullie nog ideeen? Wil in ieder geval iets van gehakt/spinazie/courgette gebruiken dus een tomatensaus lijkt me het lekkerst.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:57

Ik maak voor spaghetti zelf saus van verse roma tomaten met tomatenpuree, knoflook en Italiaanse kruiden. Alles bij elkaar en dan de staafmixer er op.
(Grappig detail is dat als je het even laat staan het "hard" wordt. Maar bij verwarmen is dat weer weg)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:08

Ik gebruik voor tomatensaus altijd (heel lui) een blikje tomatenblokjes of gepelde tomaten. Uitje en knoflook (en gehakt, als je dat gebruikt) fruiten, oregano en basilicum erbij, tomaten toevoegen en laten pruttelen. Hoe langer je het op laat staan, hoe lekkerder het wordt! Later eventueel nog peper en zout toevoegen.

Ik zou de lasagne opbouwen met saus/lasagneblad/spinazie/saus/lasagneblad/courgette/saus etc. En dan natuurlijk kaas bovenop! Wat ook lekker is, is de courgette van tevoren even grillen. Krijgt ie net wat meer smaak.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:55

phormicola schreef:
Ik vond de pannenkoekjes wat te ei-ig met twee eieren. Binnenkort eens proberen met één ei :)

Ik ben bezig met het maken van voedingslijsten. Beetje lastig uitleggen, maar het komt er op neer dat ik per macro (koolhydraten, vetten en eiwitten) een bepaalde hoeveelheid kcal pak en daar dan voedingsmiddelen aan aanpas. Volgens mij volgt niemand dit, dus ik zal even een voorbeeld geven :Y)

Koolhydraten - 250kcal:
70gr rijst, alle soorten
70gr pasta
65gr speltvlokken
55gr Cruesli
275gr aardappelen, kruimig
300gr aardappelen, vastkokend

Enzovoorts. Dus 300gr vastkokende aardappelen heeft hetzelfde aantal kcal als 55gr Cruesli.
Op deze manier hoop ik dat ik kan ophouden met valtaf invullen en toch netjes kan eten. Het is namelijk op deze manier enorm makkelijk om een maaltijd in elkaar te draaien van een x aantal kcal. In het begin zal ik de voeidngsmiddelen afwegen en dan opschrijven hoeveel volume het inneemt. Bijvoorbeeld:

70gr rijst = 3/4 cup

Dan hoef ik namelijk óók niet meer af te wegen, alleen een beetje grofweg het volume bepalen *\o/*
Stiekem vind ik het natuurlijk ook enorm leuk om dit soort lijstjes te maken :o

Misschien vinden jullie het wel duf, maar als jullie interesse hebben in de lijstjes dan wil ik ze wel uitdelen als ze eenmaal af zijn :) Je mag dus altijd een pb sturen!

weet je dat je echt mijn held bent:)
ik heb enorm interesse in de lijstjes.

nog een vraagje aan jullie, hoe maken jullie hummus?
ben wel benieuwd naar variaties :D

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:11

Ik maak altijd de basisvariant: kikkererwten, teentje knoflook, flinke eetlepel tahin en wat peper en zout. Heb het ook eens met cannellinibonen gemaakt, dat was ook lekker!

Oh, wat ik nu trouwens heb ontdekt: het merk 'Nakd' (http://nakdnederland.nl/). Ze maken allemaal reepjes zonder gluten, tarwe, zuivel en toegevoegde suikers. Ik heb er nu twee gekocht: eentje van alleen maar dadels en cashewnoten (143 kcal), en eentje die daarnaast nog cacao en rozijnen heeft (139 kcal). Ze zijn wel vrij prijzig, meer dan een euro per stuk. Maar wel ideaal voor onderweg of om mee te nemen op drukke dagen bijvoorbeeld!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:13

op osheglows staan een hoop recepten voor dat soort reepjes :j heel simpel te maken allemaal

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 19:20

Klinkt goed Many, dat merk!

Lasagne maak ik altijd zo:

Tomatensaus: ui+knoflook aanzetten, paprika, champignons, wortel en courgette erbij doen. Afblussen met flinke scheut witte wijn. Even opkoken, daar dan tomatenpuree en water bij en een uurtje op het vuur + kruiden.
Als 'witte saus' gebruik ik Philadelphia kruiden light, en de lasagnebladen zelf zijn van spelt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 19:28

Wat een compliment, minikatje :o Heb je me een pb gestuurd met je email? :)

Nakd is echt heel erg lekker, Many :j

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 19:34

lijstjes in mijn mail :list: :list: *\o/*

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 23:04

Ik heb net mijn mail gecheckt; wat een SUPER lijstjes! Heel erg bedankt om te delen, ik voel zo een hoop zorgen verdwijnen :') Ik ben verliefd!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 23:04

Yay :):)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:20

zo, het lijstje hang hier aan her prikbord :D

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:47

Phor ik heb nog geen lijstje? :o

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:18

Hmm... ik heb net een lekkere wafel gegeten!

1 ei
1 banaan
50 gram havermout
scheutje sojamelk
Alles bij elkaar in de blender doen, 20 min op laten stijven in de koelkast, en dan 8 min in een wafelijzer. Heerlijk!