De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:08

Ahh, lief!!!

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:11

Tsss mijn radijsjes worden opgegeten door een slak denk ik. Heb er zojuist wat uit gehaald en allemaal aan de bovenkant aangevreten.
Heb tomaat en komkommer afgelopen nacht afgedekt met plastic zak. Ze staan nog omhoog.
Broccoli komt zo mooi op, maar ook die aangevreten. Stomme slakken.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:36

Aaaaah heerlijk die katten zo, geweldig.
Als ik dat in mijn tuin zou aantreffen zouden die groentes me niets meer schelen!

Vandaag de laatste bestrating gelegd (hubbie doet de passtukjes dit weekend), dus ik kan menu gaan bezig houden met de groentes e.d.
Morgen de potten enzo vullen en alles in de grond zetten, wat zullen ze blij zijn *\%/*

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:43

Hihi die katten!

Lastig die slakken! Hier gelukkig nog geen last van!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:07

Jaaaa.die foto is leuk,een tijd geleden al op FB tegengekomen <3

Hier de moestuin weer even op een laag pitje,gezondheid laat weer even te wensen over.Nou ja is toch raar weer...de tomaten staan nu voorlopig op het balkon ivm de regen.De bloemzaailingen ook....

Wel gezien dat 2 bietjes de wereld eens komen bekijken :D Heb ook nog een aantal zaaibakken staan waar de asters wel boven de grond dreigen te komen.De groente doet het nog even rustig aan...net als ik :+
Hoog boven de grond gelukkig nog geen slakken al moet ik mijn Hosta's wel even in de smiezen houden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:29

Oh, die poezels!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:16

Net de courgette en 2 komkommers vast in potten gedaan.
Morgen de bonen een plekje geven in de tuin, en de andere komkommers in potten zetten.
En dan nog wat kolen de tuin in gooien.

De kolen die er al in staan groeien als kool, je ziet ze met de dag groter worden, best leuk.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:33

_CS_ schreef:
Net de courgette en 2 komkommers vast in potten gedaan.
Morgen de bonen een plekje geven in de tuin, en de andere komkommers in potten zetten.
En dan nog wat kolen de tuin in gooien.

De kolen die er al in staan groeien als kool, je ziet ze met de dag groter worden, best leuk.

Weet je het zeker? Ze voorspellen voor aankomende dagen nog lage temperaturen? Ook al helpt al die regen wel met het bewateren en aanslaan van je stekjes, Dillema ...

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:28

Hier lijkt de groei grotendeels stil te staan de laatste week, ook niet gek met dit weer. Het enige wat gestaag doorgroeit is de spitskool. En er zitten al wel wat bloemetjes in de tomaten en de aardbeienplant heeft ook veel vruchten. Nu hopen op goed weer, dan kan de courgette ook naar buiten.

Ik zit wel met een klein dilemma; ik heb een aantal paprika plantjes gekweekt maar ik heb geen kas en volgens mij (en google :+ ) gaan ze het buiten niet overleven. Heeft iemand hier ooit succes gehad met paprika buiten?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:38

Ja ze moesten echt uit hun kleine potjes.
Of ik het nou wel of niet doe, weinig keus denk ik.
Zie wel of ze het overleven.
Komkommer heb ik nog reserve staan onder koepel haha (kleinere plantjes nog).

Paprikaplantjes heb ik ook staan, buiten, onder tunnel nog, te klein voor tuin nog.
Groeien heel langzaam die dingen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 10:56

mauvestraat schreef:
Hier lijkt de groei grotendeels stil te staan de laatste week, ook niet gek met dit weer. Het enige wat gestaag doorgroeit is de spitskool. En er zitten al wel wat bloemetjes in de tomaten en de aardbeienplant heeft ook veel vruchten. Nu hopen op goed weer, dan kan de courgette ook naar buiten.

Ik zit wel met een klein dilemma; ik heb een aantal paprika plantjes gekweekt maar ik heb geen kas en volgens mij (en google :+ ) gaan ze het buiten niet overleven. Heeft iemand hier ooit succes gehad met paprika buiten?

Zo heb ik het in het verleden gedaan...met succes!
Zet een stolp over je kwetsbare jonge plantjes, kun je ook gewoon maken van een plastic fles! Denk wel aan wat ventilatie gaatjes en zorg dat de fles tegen een windstootje kan door hem iets in de grond te duwen of met stokjes die je er schuin tegen aan zet. Zo bescherm ik de plantjes die te kwetsbaar zijn voor dit gure weer en bescherm je ze ook tegen ongedierte.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 11:27

Ook hier staat de groei stil, de tomatenstekjes en augurken en pompoen willen niet groeien in de kas. De temperatuur was daar ook maar 11 graden van de week. Nu met het zonetje afgelopen 2 dagen loopt het weer wat op.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:10

Aaaaaaaaaahhhh meeldauw in mijn kruisbes |( Alle besjes aangetast. Komt dit na behandeling tegen meeldauw nog goed? Of kan ik deze oogst als verloren zien?

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:21

Ik had zelf aardbeien gezaaid.
Wat duurt dat lang voor die groeien zeg!'
Ze staan nu nog steeds voor mijn slaapkamerraam,en krijgen nu eindelijk een groeispurtje nu er wat vaker zon op de ramen staat.

Parika gaat ook erg langzaam.Mijn tomaten staan nog binnen,aangezien ik ze door dat slechte weer nog niet buiten durf te zetten.
Bloemkool schijnt hier niet goed te willen,dus die heb ik in een grote bak potgrond gezet,met gaas erover tegen de vogels.Het proberen waard,ze waren maar 0,99 cent voor 4 stuks bij de intratuin pas.Ik heb spruitkool ,zomerprei,suikermais,en nog iets(geen idee wat,zat geen kaartje meer in), ook meegenomen daarvandaan.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:30

Vandaag mijn pompoenplantjes 'losgelaten' . :D
Ze waren uit hun kas gegroeid, dus sterk genoeg om op eigen kracht verder te gaan.
Plekje had ik al klaargemaakt weken geleden, maar tijdens het planten zag ik opeens zwart van de mieren!
Een mega mierennest dus, snel de plantjes in de grond gekwakt en wegwezen!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:01

aikon schreef:
Aaaaaaaaaahhhh meeldauw in mijn kruisbes |( Alle besjes aangetast. Komt dit na behandeling tegen meeldauw nog goed? Of kan ik deze oogst als verloren zien?

Alles wat aangetast is verwijderen...dit jaar is je oogst verloren :(:)

http://fruitabc.blogspot.nl/2009/04/ame ... essen.html

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:06

Damn -O- Het is alleen de besjes die het hebben :? Niet het blad. Vorig jaar ook gehad, maar pas veel later. Bessen groeiden toen wel goed uit, met plekjes welles waar maar eetbaar. (dat vonden de slakken ook ^) ) Mijn kleine kruisbes vertoont geen meeldauw, licht dat aan het soort?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:17

Lees het linkje maar even....soort en omstandigheden ;)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:35

Duurt te lang voor die geüpload is :D Heb een kompjoeter uit het jaar nul.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:39

Nou, bonen vandaag ook in volle grond gezet.
Heb ze even vast gebonden aan een stokje,begon enorm te waaien hier, dan staan ze wat steviger.
Als ze sterker zijn dan haal ik ze wel weer los.

En nog wat kleine koolplantjes in de tuin gezet wat nog boven stond.

Verder weinig gedaan, ongelukje gehad met opsluitband,diepe snee in mijn vinger, precies op de knokkel, dus buigstuk.
Nog steenkorreltjes uit de wond moeten peuteren, dus de boel is erg gevoelig nu.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:44

aikon schreef:
Duurt te lang voor die geüpload is :D Heb een kompjoeter uit het jaar nul.

Dit gaat wel met lezen? :)

Citaat:
Biologische bestrijding: zorg voor een goede verluchting in het gewas door een luchtige uitdunningssnoei toe te passen. Plant geen kruisbessen onder of tussen bomen, want na regen blijven ze langdurig nat. Aangetaste scheuten regelmatig wegknippen en vernietigen. Plant geen oude, vatbare rassen maar kies voor nieuwe tolerante ziektetolerante rassen!

Bestrijding: Een preventieve behandeling vanaf het begin van de bloei met spuitzwavel. Regelmatig (om de 10 dagen) opnieuw behandelen.
Na het einde van de bloei opnieuw behandelen.
Zorg dat het product goed doordringt in het gewas en hou rekening met de veiligheidstermijn van het product.
Bron: http://fruitabc.blogspot.nl/2009/04/ame ... essen.html

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 20:15

_CS_ schreef:
Verder weinig gedaan, ongelukje gehad met opsluitband,diepe snee in mijn vinger, precies op de knokkel, dus buigstuk.
Nog steenkorreltjes uit de wond moeten peuteren, dus de boel is erg gevoelig nu.

Getver, wees maar voorzichtig :(:)

Meiden, sinds een week heb ik kippen! Ik heb ze via redeenlegkip.nl. Ze mogen hier vrij scharrelen. Erg leuk om te zien dat hun instinct prima is, ze gingen direct de mesthopen op om wormen te vangen. En ze hebben mijn grind ook al goed schoongemaakt :D
De grote :D MAAR is natuurlijk de moestuin. Daar zal toch een hek omheen moeten. En de composthopen vinden ze fantastisch. :D Ik ook. Maar de courgette, pompoenen en patissons wilde ik daar inzetten. En nu vind ik dat een beetje spannend met kippen.

Mijn vraag is simpel: eten kippen pompoen en courgettes? Aan de plant dus?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:36

Kippen zijn in elk geval fan van kleine plantjes en helemaal van aardbeien. Courgettes, etc. geen idee.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:17

Hmmm...volgens mij zijn kippen ook opportunisten....altijd proeven en ist niet lekker dan graaf je het onder of walst het plat.Zit vast wel lekker wormpje onder :P :D

CS...auw...beterschap :(:)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:24

Uit ervaring ja de blaadjes vinden ze heerlijk. Tenminste hier wel, zelfs de rabarber is niet veilig voor een paar doosjes. :Y) alleen munt en bosbes zijn veilig de rest gaat schoon op.