De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:53

wat een mooie tuin zeg! Geen idee wat die plant is, maar geen spitskool volgens mij. Zou het bloemkool of broccolie kunnen zijn?

Ik heb bloemkool in de voorkweek. Hoe groot zet je die in de volle grond? En is het normaal dat ze een steeltje hebben met blaadjes bovenop?

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:00

Ik heb er gelukkig (nog) niet veel onderhoud aan, hooguit af en toe een onkruid-plantje weg plukken en controleren op slakjes.

Bloemkool kun je best eventjes in een potje laten staan en flink wortelen laten maken. Die van mij gingen naar buiten toen ze 6 echte blaadjes hadden en ongeveer 10 cm hoog waren. Gaatje maken, vullen met water en eventueel wat koemestkorrel en beendermeel.. En dan vrij diep de grond in, tot net onder de eerste blaadjes. De eerste paar dagen goed nat houden. Die van mij zijn allemaal super aangeslagen en groeien echt als kool :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:08

Ziet er goed uit Miek :j +:)+

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:12

Het bovenste lijkt inderdaad geen spitskool 8nnemiek, eerder een koolrabi of zo.

Mijn (gekochte) spitskool ziet er zo uit, die lijkt wel op de door jou gezaaide spitskool.
Afbeelding.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:23

mauvestraat schreef:
Het bovenste lijkt inderdaad geen spitskool 8nnemiek, eerder een koolrabi of zo.

Mijn (gekochte) spitskool ziet er zo uit, die lijkt wel op de door jou gezaaide spitskool.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-R3KMX6UW.jpg

Ik ziet niets,je foto bestaat niet meer :o

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:29

Annemiek, ik vind die bovenste ook erg op een koolrabi lijken inmiddels := ...kheb zelf blauwe koolrabi's , ander kleurtje, maar wel wat vergelijkbaar kwa vorm ...
maar die zijn ook errug lekker hoor :j
wat staan je radijzen trouwens gestructureerd :D
ik heb het restje zaad gewoon op een bedje gemikt en dun af en toe wat uit (door de sla) en de rest mag doorgroeien tot radijs
volgend jaar ga ik ook een stuk strakker te werk geloof ik...

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:49

Annemiek wat ziet je tuin er super uit :D
Die spitskool lijkt me niet echt spitskool idd.

Hier staat het meeste ook gewoon nog buiten. Heb alleen paprika even binnengehaald omdat die zo nat werd.
De aardbeien beginnen wel te komen nu!

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:27

Tinky12 schreef:
mauvestraat schreef:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-R3KMX6UW.jpg

Ik ziet niets,je foto bestaat niet meer :o

Dat is niet handig van mij :+

Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:46

:D ...ziet er al goed uit :j

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:00

De spitskool rechtsonder wat minder, volgens mij heeft een konijn zich aan dat blad tegoed gedaan :+.
Ook niet echt een mooi stuk afgezette grond (sommige hier hebben het echt mooi voor elkaar 8-) ) maar een stuk verwaarloosde border die ik zolang gebruik naast mijn vierkante meter bak en wat andere potten en balkonbakken.

We zijn de komende 2 jaar zeker nog druk met verbouwen, daarna is pas de tuin aan de beurt en willen we ook een boomgaard terug brengen en een stukje reserveren als moestuin.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:20

Haha, ik heb alles inderdaad netjes op een rijtje staan.. dat leek me zo leuk uitzien :') Zelfs met een lat ernaast _O-
De radijsjes heb ik zaadje voor zaadje met wat afstand ertussen gezaaid.. haha
Binnenkort weer een aantal zaaien, dan heb ik over een paar maanden weer wat te snoepen :D

Ah, dan is de 'spitskool' toch nog koolrabi, had mijn buurvrouw toch nog gelijk.. Vriendlief houdt er niet van.. ach ik probeer het gewoon eens lekker klaar te maken als ie zo ver is.. misschien met veel kaas nog wel weg te krijgen :+

Die van jou zien er ook goed uit, mauvestraat! Behalve die ene dan :P Hier waren het de vogels die wat blaadjes hebben gepikt, echt van bovenaf weggeplukt :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:40

Inderdaad zien ze er anders uit als spitskool.

Mijn spul wat buiten staat,waarvan ik dacht dat het kapot zou gaan, groeit echt met de dag.
Leuk om te zien.
Hubbie "wat is dat?" Euh spitskool, " o jammer groente".
Hij wacht nog op het wonder dat je spare ribs uit de grond kunt kweken haha

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 20:59

8nnemiek schreef:
Haha, ik heb alles inderdaad netjes op een rijtje staan.. dat leek me zo leuk uitzien :') Zelfs met een lat ernaast _O-
De radijsjes heb ik zaadje voor zaadje met wat afstand ertussen gezaaid.. haha
Binnenkort weer een aantal zaaien, dan heb ik over een paar maanden weer wat te snoepen :D

Ah, dan is de 'spitskool' toch nog koolrabi, had mijn buurvrouw toch nog gelijk.. Vriendlief houdt er niet van.. ach ik probeer het gewoon eens lekker klaar te maken als ie zo ver is.. misschien met veel kaas nog wel weg te krijgen :+

Die van jou zien er ook goed uit, mauvestraat! Behalve die ene dan :P Hier waren het de vogels die wat blaadjes hebben gepikt, echt van bovenaf weggeplukt :P

Koolrabi dippen, jummie :D Anders kort frituren en een lekker sausje erbij ... Zoals je kan lezen kom ik ze graag confisqueren als ze plukrijk zijn :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:03

Heb je ook wat aan Fluitekruid? Gratis te plukken hier :P

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:38

Wauw, wat een mooie foto´s! Jaloers :+ . W.b de kruiden, ik heb een mooie geglazuurde aardbeienpot. Heel leuk gezicht en ze doen het er goed in maar wel relatief veel werk omdat ik heel zorgvuldig ieder ´bakje´ water moet geven. Munt is overigens heerlijk maar zet die in een aparte bak ergens op tegels of asfalt. Ik heb ooit in een bak van 30 bij 30 munt geplant, op een klein terras nota bene, en dat is na een paar jaar zelfs in de tuin van de buren opgedoken en niet zo zuinig ook :Y)

Mijn tomaatjes hebben het heul zwaar. Het blad ziet er echt niet meer uit! De regen en wind beginnen zijn tol te eisen... Prut lente zo!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:42

Annemiek ik gok dat het venkel is, zo ziet die er namelijk precies zo uit!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:25

Venkel heeft heel ander blad.
Ik vind het wel echt een kool qua blad wat eraan zit en als ik google raadpleeg, dan denk ik dat je gewoon nog even geduld moet hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:37

Inderdaad nog maar even geduld hebben :j laatst een koolrabi uit de winkel er naast gehouden, en die leek veel kleinere, smallere blaadjes te hebben.. Maar tot nu toe lijkt ie daar toch het meest op.
Weet iemand of het kwaad kan als je een paar van de grootste, buitenste bladeren eraf haalt? Ik heb namelijk een paar koolplanten er tussen staan die helemaal in de schaduw liggen van de grotere planten.. als ik een paar grotere bladeren weg kan halen dan liggen die kleintjes ook weer in de zon (als die zich nog laat zien dit jaar ^) )

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:24

8nnemiek schreef:
Weet iemand of het kwaad kan als je een paar van de grootste, buitenste bladeren eraf haalt? Ik heb namelijk een paar koolplanten er tussen staan die helemaal in de schaduw liggen van de grotere planten.. als ik een paar grotere bladeren weg kan halen dan liggen die kleintjes ook weer in de zon (als die zich nog laat zien dit jaar ^) )

Ik doe dat altijd met mijn sla ... in mijn eentje eet ik niet zoveel en vind het zonde om een hele krop te slachten. Heb er nooit problemen mee gehad. Ik herhaal het zelfde geintje bij mijn tomatenstekken, de onderste bladeren weghalen. Anders is mijn bak straks een en al schaduw... terwijl er zonnebloem stekken naast mijn tomatenplanten staan, die moeten natuurlijk wel groeien :=

Eens kijken of ik vandaag nog wat stekken kan verpotten. Tot mijn verbazing heb ik knetter veel stekjes gekregen uit het zaad van de action, dit had ik echt niet verwacht ... alles komt op en niet zo zuinig ook :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:19

Sla en zo eet ik altijd vanaf de buitenkant af. Ook rucola en pluksla oogst ik zo. Bij boerenkool heb ik de tip gekregen van een teler hier. Oogst vanaf onderuit en de rest van de kool groeit rustig door. Kun je veel vaker oogsten dan een keer.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:44

De bloemzaadjes van de Action doen het hier ook erg goed. Van de groente doet de radijs het goed, bloemkool, wortel en bloemkool gaan erg langzaam (maar dat kan ook door het weer komen). De sla doet het alleen niet. Toch niet slecht voor dat geld :).

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:03

@Annemiek: dat ziet er mooi uit <3 , als ik dat zie moet ik misschien toch maar een stukje vrij maken bij de stallen of de wei :j .

Geen idee, want hier eten ze ook niet graag koolrabi, hier hebben de gele courgettes het zwaar te verduren gehad en zoals bij de rest hier, groeit met name de kool (bloemkool, broccoli, rode kool en spitskool) echt als kool :j .
Sla moet ook weer dringend geoogst worden en dan kunnen we weer nieuwe zetten.

Beetje oogst ook wel, maar helaas minder -O- , vandaag dood kuikentje in ei gevonden, tot nog toe slechts 1 kuiken, heb de eieren niet geschouwd en het lijkt erop dat Harry de Haan op blond valt en alleen de eieren van de blonde kippen bevrucht zijn := .

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:18

Wauw Annemiek!

Leuk om te zien dat er her en der al geoogst kan worden, hier kan ik vissen oogsten geloof ik.
Maar ! Ik heb 1 bloempje in een tomaat gespot!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:18

Avaluna, haan voorliefde voor blondines dus haha.

Tomaten hier krijgen iets waarvan het lijkt dat er straks iets aan gaat komen.
Courgette ook in bloei.

Vanavond een hele rits zakken gond gehaald voor de potten.
Aankomend weekend wil ik echt een keer wat aan de slag.
Dingen in potten zetten en wat dingen in de tuin.
Alleen de tomaten mogen van mij nog binnen blijven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:02

Ah, deze is ook wel geinig :)

Afbeelding