De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:30

-O- wat een kou inderdaad.

Mooie radijsjes!

Ik heb mijn eerste peultje gespot!! :D

Mijn pompoen en courgette sloeg heel goed aan maar wordt nu iets gelig. Zou dat de temperatuur zijn?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:35

Oeh, lekker peultjes :j .

Hier groeit het ook allemaal goed, maar het gras nog het best, hahahaha, geloof dat we te weinig paarden hebben ;)

*@Trisca: heb jij Codessa nog?*

Nell_

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:41

Trisca kregen jou planten met peultjes eerst bloemen?
De mijne doen het heel goed, maar spot alleen nog maar bloemetjes :+

Net de uien overgepoot in de tuin. Ben benieuwd of ze het daar verder gaan doen.
De potten begonnen nu wel wat nat te worden dus even een dagje binnen gehaald. Vraag manlief wel een gat te maken in de potten. Maar sommige zijn van steen daar kan je niet echt een gat inmaken?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:48

Het moeten ook eerst bloemetjes zijn voordat je peultjes krijgt. En hopen op voldoende vliegvolk dat je bloemtjes gaat bevruchten zodat je ook peultjes krijgt :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:14

De peultjes groeien idd uit de bloemetjes :j
Ik heb ook al wat erwtjes kunnen oogsten. Peultjes nog niet, die heb ik iets later gezaaid.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:19

Bij mij zit het eerste knopje in de paprikaplant! Ben benieuwd of daar ook een bloemetje in komt!
Denk dat ik mijn planten donderdag ook maar even binnen haal, al is dat niet zo handig met gaten in de potten :+

Radijsjes groeien dus boven de grond :+ Ik dacht in de grond :+

Nelleke, je kunt gaatjes in de potten boren :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:34

Radijsjes groeien bij mij gewoon in de grond hoor :P

Maar dan ook maar nèt, bij sommige zie je net het kopje zeg maar :)

Zien er mooi uit, ik heb er ook een paar geoogst van de week, zat zoveel blad aan :j
Zagen er eigenlijk hetzelfde uit.

Heb Rena en Uk er 1 gegeven, werd met blad en al smakelijk opgevreten...en daarna in een drafje naar de drinkbak :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:35

Trisca, als ze hier gelig worden gooi ik er wat(handje) voeding bij(momenteel mestkorrel van de ?? action denk ik ??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:36

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:47

Bonen hebben hier al een tijdje bloemetjes.
Vanmorgen spotte ik ineens een hele mooie bloem aan de courgette!

De tomaten overigens die nik hier zelf heb gekweekt zijnngroter en sterker als wat ik in het tuincentrum voorbij zie komen.

De aardbeien in hangpotten beginnen ook al goed.

Overigens, de spitskool in mijn tuin hebben ook nog niet echt gekruld blad, ze gaan nu behoorlijk goed, en wat er nu binnenin opkomt heeft wel gekruld blad, de buitenste echter niets, sommige bladeren zijn heel lelijk zelfs.

Tijdje terug de vraag gesteld, even opnieuw.
Heb 4 bakken van 20 liter.
Wat kan ik daar beter in doen, courgette of komkommer (met klimrek erachter), 1 moet in de pot, de ander in volle grond.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:15

avaluna schreef:
Oeh, lekker peultjes :j .

Hier groeit het ook allemaal goed, maar het gras nog het best, hahahaha, geloof dat we te weinig paarden hebben ;)

*@Trisca: heb jij Codessa nog?*

Ja ik heb haar nog wel ( heb plannen om haar te koop te zetten binnenkort ) . Heb haar net 2 x M gestart, hoezo?

Dank je wel van de tip van de mest. Ik heb gedroogde koemest, die kan ik in ieder geval even strooien. :j

De peulen zijn aan het bloeien inderdaad. De planten die nu in bloei staan en waar de eerste sugarsnap aan zit heb ik voorgetrokken binnen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:31

courgette, ligt er aan, ik heb hier een aantal verschillende staan, maar die woekeren absoluut niet, dus die zouden heel goed in pot kunnen zonder rek,
komkommer woekert altijd wel, die zou je wel op een rek kunnen leiden denk ik, maar wel het rek ergens aan vast maken ivm stabiliteit denk ik...

zelf heb ik wel de courgettes nu in de volle grond, vorig jaar grotendeels in pot...ze doen het in de volle grond beter dan in pot zie ik,
maar sowieso, als je ze in pot doet, courgette of komkommer, denk dat je ze wel flink moet voeden...

komkommer dit jaar voor het eerst, die gaan ook de grond in, maar wil er 1 of twee in de kas houden in pot om het verschil te zien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:37

Nell_ schreef:

Hahaha daar moet ik stiekem toch best om grinniken, geen goede voorlichting over bloemtjes en bijtjes gehad vroeger? ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:38

anneliesdj schreef:
Nell_ schreef:

Hahaha daar moet ik stiekem toch best om grinniken, geen goede voorlichting over bloemtjes en bijtjes gehad vroeger? ;)

Haha nou niet in de plantenvariant :') 8)7

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:02

nee die andere variant weet je alles van zo te zien in je onderschrift :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:33

ik heb gisteren nog 1 slak verwijderd uit de kas , die zat ook in de buurt van de meest aangevreten peperplant... die peperplant heeft geen nieuwe schade opgelopen afgelopen nacht , en voor de rest zag ik nu ook zo snel even geen schade, maar straks nog eens goed kijken, wnat ik zag wel een slakkenspoor aan de binnenkant van de ramen, straks eens spoortjes volgen

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:20

Toch een dader gevonden dus Sonja.

Het ging over gaten in bakken en dat ik die ook inde zijkant kan maken. ik denk alleen dat het verzuipen bij mij sowieso wel meevalt. Alles staat onder een overkapping. Het regent er wel in door de wind, maar het regent niet rechtstreeks omlaag in mijn bakken. Ik heb er nog geen plassen of zo in zien staan. Is het dan toch verstandig om gaten te maken?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:26

Gaten aan de zijkant is nog niet eens zo'n gek idee.
Onderin altijd wat water, overtollige eruit.
Wortels kunnen wel bij het water.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:31

Leonie, idd, maar geloof er niks van dat het een solerende slak was, als ik straks weer thuis ben ga ik weer op jacht

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:37

Mijn plantjes, aardbeien, cherrytomaat en paprika's staan nog buiten, is het nu niet te koud?
Kan ik ze niet beter in huis zetten??

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:41

hier staat het meeste gewoon buiten, tis goed met ze, :+
heb zelfs al tomaten aan een paar planten hangen (formaatje knikker hoor, niks spannends nog)
zolang het niet vriest gaan ze het best overleven, en als het wel gaat vriezen moeten ze het ook maar redden, gedeelte van de tomaten staat namelijk gewoon in de volle grond, de courgettes en pompoenen ook etc
aardbeien hangen hier de hele winter al aan de schutting, die doen het momenteel prima, die ga ik ook echt niet naar binnen halen :n en daarnaast nog wat pepers, jonge augurken en pompoenen in pot , tomaat in pot etc die gewoon buiten staan en blijven

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:35

Omdat mijn tomatenbed nog niet klaar is en er veel water wordt voorspelt heb ik de tomaten maar op het balkon gezet.Staan ze lekker buiten maar hoeven z niet te snorkelen in hun potjes O:)

Planten kunnen lekker buiten blijven hoor,mocht het toch een beetje gaan vriezen kun je altijd even een stukje plastic overheen doen.Wel opletten dat de boel niet verzuipt.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:09

Sonja_vR schreef:
hier staat het meeste gewoon buiten, tis goed met ze, :+
heb zelfs al tomaten aan een paar planten hangen (formaatje knikker hoor, niks spannends nog)
zolang het niet vriest gaan ze het best overleven, en als het wel gaat vriezen moeten ze het ook maar redden, gedeelte van de tomaten staat namelijk gewoon in de volle grond, de courgettes en pompoenen ook etc
aardbeien hangen hier de hele winter al aan de schutting, die doen het momenteel prima, die ga ik ook echt niet naar binnen halen :n en daarnaast nog wat pepers, jonge augurken en pompoenen in pot , tomaat in pot etc die gewoon buiten staan en blijven

Vind ik ook! Netjes gewacht tot 16 mei, ijsheiligen gehad en dan nu dit ... vreemd weer :+

Hier blijft ook alles buiten staan, want alles staat in de volle grond. De overige stekjes blijven nog even in de potjes staan ipv in de volle grond. Ik wil de rest van mijn bak in orde maken ... Nu staat de helft er in, en hopelijk na volgende week de rest *zucht* :+

Wie weet nog een leuke bak/ pot waar verschillende kruiden of soorten munt in kunnen? En kunnen jullie de munt plantjes onderscheiden op soort?

Kunnen salie, dille en koriander samen in in bak/pot? Of verschillen ze teveel in onderhoud?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:31

Ik vind die aardbeienpotten altijd zo leuk, volgens mij ziet dat ook heel leuk uit met kruiden :D

Ik zou nog wat foto's plaatsen van mijn 'spitskool' wat waarschijnlijk geen spitskool is :Y)
Van opzij:
Afbeelding
Van boven:
Afbeelding
En de zelf gezaaide spitskool:
Afbeelding
Enig idee wat die grote kan zijn? Kan dat nog steeds uitgroeien tot spitskool?

Zo staat alles er nu bij:
Afbeelding
En iemand vroeg nog naar hoe radijsjes groeien:
Afbeelding
Zo dus :D

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:42

WAUW!!! Ik ben heeeel jaloers! is wel bijna een dagtaak of valt dat mee?