Marije_jiplover schreef:Yunomi schreef:Ik ben pescotariër en ik moet zeggen dat de laatste pagina's me een beetje tegenhouden te reageren omdat gevoelsmatig de veganisten de vegetariërs proberen om te praten tot veganist. Ik dacht dat de intentie juist was iedereen zijn keuzes in zijn waarde te laten. Maar ik voel me nu bijna minderwaardig, zeker omdat ik totaal niet de intentie heb veganistisch te gaan eten.
Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die deze verschuiving heeft opgemerkt.
Het delen van vegetarische/veganistische recepten, dat is waarom ik hier meelees en ook wat recepten gepost heb in het begin.
Maar ik vind het jammer dat een aantal veganisten toch zijn gaan aanhalen hoe slecht en zielig de zuivel- en eierindustrie wel niet is.
Iemand hierboven noemt het verdedigen, maar ik vind het toch eerder als beleren of bekritiseren overkomen als niet veganist zijnde.
En dat voelt niet alsof iedereen welkom is, alsof ieders keuze gerespecteerd wordt.
Dat vind ik jammer, want ik ben oprecht geïnteresseerd in nieuwe vega recepten en sta ook zeker open voor vegan recepten. Maar ik heb geen zin om mijn bewuste keuze om niet volledig vegetarisch -laat staan veganistisch- te eten te moeten verdedigen.
Ik respecteer de keuze van een ieder om geen vlees of helemaal geen dierlijke producten te willen eten. Ik zal ook niemand dwingen om dat wel te doen, of over te halen.
Mensen die bij mij komen eten zullen ook altijd een passende maaltijd van mij krijgen voorgeschoteld. Ik eet ook prima vega(n) met de pot mee als ik ergens word uitgenodigd om te eten, al hoop ik dan wel dat men mijn wens om geen kaas te willen eten (ik vind het niet lekker) ook respecteert. En ik zou het fijn vinden dat vega(n)s mij niet zouden veroordelen om hetgeen ik volgens hen beter niet zou moeten eten, maar zouden verwelkomen voor het stukje waarin ik wel wil conformeren aan hun eetpatroon en daarvoor ideeën zoek.
Zo is dit topic wel begonnen, maar de laatste pagina's ervaar ik dat niet meer zo.
Er werd in dit geval zelf om gevraagd. Je hoeft er ook niet naar te handelen, maar mensen moeten het niet ontkennen. Ik eet ook kaas, maar ben me er wel degelijk van bewust dat het houden van melkvee niet allemaal sunshine en rainbows is.