Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:52

Marije_jiplover schreef:
Yunomi schreef:
Ik ben pescotariër en ik moet zeggen dat de laatste pagina's me een beetje tegenhouden te reageren omdat gevoelsmatig de veganisten de vegetariërs proberen om te praten tot veganist. Ik dacht dat de intentie juist was iedereen zijn keuzes in zijn waarde te laten. Maar ik voel me nu bijna minderwaardig, zeker omdat ik totaal niet de intentie heb veganistisch te gaan eten. -O-

Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die deze verschuiving heeft opgemerkt.
Het delen van vegetarische/veganistische recepten, dat is waarom ik hier meelees en ook wat recepten gepost heb in het begin.

Maar ik vind het jammer dat een aantal veganisten toch zijn gaan aanhalen hoe slecht en zielig de zuivel- en eierindustrie wel niet is.
Iemand hierboven noemt het verdedigen, maar ik vind het toch eerder als beleren of bekritiseren overkomen als niet veganist zijnde.

En dat voelt niet alsof iedereen welkom is, alsof ieders keuze gerespecteerd wordt.

Dat vind ik jammer, want ik ben oprecht geïnteresseerd in nieuwe vega recepten en sta ook zeker open voor vegan recepten. Maar ik heb geen zin om mijn bewuste keuze om niet volledig vegetarisch -laat staan veganistisch- te eten te moeten verdedigen.

Ik respecteer de keuze van een ieder om geen vlees of helemaal geen dierlijke producten te willen eten. Ik zal ook niemand dwingen om dat wel te doen, of over te halen.
Mensen die bij mij komen eten zullen ook altijd een passende maaltijd van mij krijgen voorgeschoteld. Ik eet ook prima vega(n) met de pot mee als ik ergens word uitgenodigd om te eten, al hoop ik dan wel dat men mijn wens om geen kaas te willen eten (ik vind het niet lekker) ook respecteert. En ik zou het fijn vinden dat vega(n)s mij niet zouden veroordelen om hetgeen ik volgens hen beter niet zou moeten eten, maar zouden verwelkomen voor het stukje waarin ik wel wil conformeren aan hun eetpatroon en daarvoor ideeën zoek.
Zo is dit topic wel begonnen, maar de laatste pagina's ervaar ik dat niet meer zo.

Er werd in dit geval zelf om gevraagd. Je hoeft er ook niet naar te handelen, maar mensen moeten het niet ontkennen. Ik eet ook kaas, maar ben me er wel degelijk van bewust dat het houden van melkvee niet allemaal sunshine en rainbows is.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:56

Marije_jiplover schreef:
Yunomi schreef:
Ik ben pescotariër en ik moet zeggen dat de laatste pagina's me een beetje tegenhouden te reageren omdat gevoelsmatig de veganisten de vegetariërs proberen om te praten tot veganist. Ik dacht dat de intentie juist was iedereen zijn keuzes in zijn waarde te laten. Maar ik voel me nu bijna minderwaardig, zeker omdat ik totaal niet de intentie heb veganistisch te gaan eten. -O-

Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die deze verschuiving heeft opgemerkt.
Het delen van vegetarische/veganistische recepten, dat is waarom ik hier meelees en ook wat recepten gepost heb in het begin.

Maar ik vind het jammer dat een aantal veganisten toch zijn gaan aanhalen hoe slecht en zielig de zuivel- en eierindustrie wel niet is.
Iemand hierboven noemt het verdedigen, maar ik vind het toch eerder als beleren of bekritiseren overkomen als niet veganist zijnde.

En dat voelt niet alsof iedereen welkom is, alsof ieders keuze gerespecteerd wordt.

Dat vind ik jammer, want ik ben oprecht geïnteresseerd in nieuwe vega recepten en sta ook zeker open voor vegan recepten. Maar ik heb geen zin om mijn bewuste keuze om niet volledig vegetarisch -laat staan veganistisch- te eten te moeten verdedigen.

Ik respecteer de keuze van een ieder om geen vlees of helemaal geen dierlijke producten te willen eten. Ik zal ook niemand dwingen om dat wel te doen, of over te halen.
Mensen die bij mij komen eten zullen ook altijd een passende maaltijd van mij krijgen voorgeschoteld. Ik eet ook prima vega(n) met de pot mee als ik ergens word uitgenodigd om te eten, al hoop ik dan wel dat men mijn wens om geen kaas te willen eten (ik vind het niet lekker) ook respecteert. En ik zou het fijn vinden dat vega(n)s mij niet zouden veroordelen om hetgeen ik volgens hen beter niet zou moeten eten, maar zouden verwelkomen voor het stukje waarin ik wel wil conformeren aan hun eetpatroon en daarvoor ideeën zoek.
Zo is dit topic wel begonnen, maar de laatste pagina's ervaar ik dat niet meer zo.

:j

Ik lees vooral mee, maar hier ben ik het wel mee eens. En het is zo jammer! Want juist door er een open en vriendelijk topic van te maken, waarin idd recepten gedeeld worden ed, zullen niet-vega(n)s misschien vaker vega(n) gaan eten.

Ik eet gewoon vlees en vis. Probeer minstens 1x per week vega en 1x vis te eten. En dit soort topics zijn fantastisch als inspiratie. Maar ik lees hier idd niet mee om te horen hoe fout ik wel niet bezig ben en hoe zielig alle dieren zijn.

Een onderwerp als dit zal bepaalde mensen trekken. En ik denk dat de niet-vega(n)s in dit topic veelal al bewust kiezen waar ze hun vlees/vis vandaan halen.

8nnemiek

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 19:39

Een vegetarische of veganistische levensstijl bestaat natuurlijk uit meer dan alleen geen vlees eten en recepten delen. Er worden vragen gesteld door mensen die geïnteresseerd zijn in waar eieren en melk precies vandaan komen. Die mogen uiteraard gewoon beantwoord worden. Zoals ook in de OP staat; het topic is bedoeld voor alles omtrent vegetarisch en veganistisch eten en leven, dus ook discussies, zo lang iedereen netjes blijft reageren en de keuzes van anderen worden gerespecteerd. Het is natuurlijk logisch dat er in een vega-topic wordt gepraat over dierenleed. Tot nu toe lees ik nergens dat mensen een ander ervan beschuldigen fout bezig te zijn.

Iedereen is natuurlijk welkom om het topic een andere kant op te sturen door lekkere recepten te plaatsen :9
Ik zal er ook nog eens een paar uittypen. Ik heb nog een heerlijk recept voor burrito's liggen :9

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:11

Ik had inderdaad hetzelfde. Ik had een lekker gerecht waar ook boter en kaas in zat, maar ik dacht: 'Oh, die deel ik toch wel niet, want ik wil geen kritiek.'

Ik snap wel hoe vleeseters zich vaak voelen als iemand om hun heen vertelt dat ze vegetarisch is. Ook weer in dit topic (en al helemaal in dat andere vegan topic) zie je toch dat veel mensen de neiging hebben om je te gaan 'overhalen' om hun manier van eten, die bij hun levensstijl past, over te nemen.

Maar ik durf het nu toch te vragen, zijn er meer mensen lid van de veggibox van HelloFresh, toevallig? Want daar staan ook prachtige recepten in! Wel met kaas en melk vaak, dus niet voor veganisten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 20:31

Recepten met kaas en melk zijn hier ook welkom hoor, graag zelfs!
Daarom heb ik juist de melk/ei/kaasvervangers in de OP gezet, zodat veganisten een vegetarisch recept gemakkelijk kunnen aanpassen :j

Geen veggiebox hier, maar het lijkt me ideaal voor mensen die weinig tijd hebben of niet enorm creatief zijn in de keuken :j

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:35

Ik ben geen lid van die boxen. Het is voor mij niet handig qua dagen, en ik vind het te duur. Ik geef nu ongeveer €20 per week uit aan boodschappen (voor 4 dagen), en de boxen zijn allemaal duurder. Ik vind het inderdaad wel een goed idee, zeker als mensen weinig tijd hebben en geen inspiratie, om zo toch gezond te eten.

Ik at vandaag Thaise kokossoep, maar dat is niet zon succes. Ik heb er denk ik te veel mihoen in gedaan, en ik vind het niet lekker smaken :\. Maar nu heb ik nog 3 porties in de diepvries staan. Ik vind weggooien echt zonde, maar wat moet ik er dan mee? Ik wou dat ik het ergens kon doneren oid

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 20:39

Vind je de smaak niet lekker, of echt puur de mihoen niet? Soep kun je natuurlijk heel makkelijk wat verdunnen met meer water, en er wat bouillonpoeder bij doen voor een ander smaakje bv..
En anders, geen kippen in de buurt? Die van mij zijn DOL op mihoen :))

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:47

Ik vind het prima om informatie te lezen, maar imo ging het de afgelopen pagina's wel steeds meer richting een 'als je vegetariër bent moet je logischerwijs ook veganist worden'. Ik vind veganisme helemaal niet het meest moreel verantwoorde: de wereld voorzien van een veganistisch dieet betekent veelal niet lokaal gesourcede producten eten, aangezien veel omgevingen niet geschikt zijn voor het groeien van een divers dieet. Daarnaast zijn er culturele argumenten tegen veganisme. Het is als (vaak blanke) veganist uit een Westers land erg koloniaal om te negeren dat veel culturen al eeuwenlang leven op de consumptie van dierlijke producten, en te prediken dat ze daar mee stoppen. Ook heeft de increase van veganisten in de Westerse wereld geleid tot vergrote consumptie en glorificatie van bepaalde producten die de indigenous bevolking die voorheen van die producten leefde in bijv. Zuid-Amerika erg geschaad heeft. En een veganistisch dieet is wel degelijk duurder en niet leefbaar voor veel echt arme mensen.

Anyway :D Dat alleen maar om te zeggen dat er meerdere manieren zijn om bewust met eten bezig te zijn :) Imo is lokaal gesourced eten veel belangrijker dan je blindstaren op 'veganisme' als het hoogste goed. Interessant leesvoer: klik.

Mariett, de HelloFresh box doen ze in de UK ook, maar die vind ik zelf erg duur. Ik ben sinds kort begonnen met een zelfde soort idee maar dan wat goedkoper := Een bedrijf uit de omgeving van Glasgow dat de producten van hun boerderij aan de deur brengt. Het zijn geen volledige maaltijden, je kunt bijv. kiezen uit veg boxes, fruit boxes, maar ook kaas/brood/melk/eieren etc. Bevalt hier erg goed,en het is altijd leuk om je groentes als een soort cadeautje uit te pakken elke week :)) Denk dat de veggie box inderdaad wel erg handig is als je minder tijd hebt om aan het avondeten te besteden :j

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:56

Ik snap niet helemaal dat mensen zich aangevallen voelen. Volgens mij reageerden de veganisten voornamelijk op deze vraag/opmerking:

Citaat:
Leuk topic!
Hier al 3 jaar ondertussen een pescotariër. Alleen ga ik ondertussen meer neigen naar een echte vegetariër. Veganist worden is gewoon een stap te ver. Kippen leggen eieren en koeien geven melk. Sorry maar daar ga ik gewoon nog mee door..
Ik kan ergens snappen waarom mensen veganist zijn ipv vegetariër. Ergens ook totaal niet. Je hebt toch iets van eiwitten nodig. Dus kortom ben ik er nog niet helemaal uit :D
Maar ik sta volledig open voor tips en tricks en ervaringen !

Hierin staan een paar dingen, waarvan ik begrijp dat veganisten die even willen ontkrachten, omdat het toch wel hardnekkige fabels zijn die niet veganisten vaak geloven. En juist in zo'n topic als dit lijkt het mij fijn dat mensen ook kunnen lezen hoe veganisten tegen deze dingen aankijken, ongeacht wat je er verder mee doet. Dit heeft imo dus verder ook helemaal niets te maken met of je wel of geen melk en eieren eet.

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje raar dat de veganisten nu aangevallen worden omdat ze even wat recht wilden zetten...

Edit: Killyen kwam er tussendoor. Wat jij zegt vind ik dan weer erg interessant om te lezen. En ik hoop ook dat dit een topic wordt waarin veganisten en niet veganisten (en alle andere diëten erbij) informatie aan elkaar kunnen verstrekken, zonder dat mensen zich meteen aangevallen voelen.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:59

Ik eet alleen maar lokaal. Lokaler kan niet, op tien meter afstand.

Maar het lijkt wel alsof vegetariërs gewoon niet willen horen dat ei en melk niet vrij van leed zijn? Ik zag hier nergens iets raars staan, al helemaal geen 'go vegan' speech. Prima als je het hier bij wil laten, je bent goed bezig, vlees opgeven is voor sommigen best iets heel groots. Maar niet gelijk steigeren als mensen zeggen dat die eitjes toch niet zo heel vriendelijk zijn (en dan alleen wanneer iemand er naar vraagt!).

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:00

Mensen kunnen onbedoeld zulke kritische vragen stellen of "kleinerende" opmerkingen maken. :)
Gewoon klein voorbeeldje, ik was laatst mijn lunch aan het maken. Deze bestond uit wraps met o.a. sla.
Mijn goedbedoelende collega vroeg of ik de sla wel had gewassen, want anders kon er wel een rups tussen zitten en dan was ik geen echte vega.
Voor andere mensen komt dit misschien over als een grapje maar ik had zoiets van " Bemoei je met je eigen eten pestvent." Het is soms zo vermoeiend om elke keer weer uit te moeten leggen waarom je zus en zo eet of dat gezellige commentaar :D
Als mensen mij vragen waarom ik bepaalde dingen niet eet dan leg ik dat uit, niet om een ander over te halen maar omdat men mij dat vroeg. :)
Maar dat is mijn persoonlijke interpretatie, ik heb hier een paar pagina's terug nog lasagne met kaas gedeeld ;)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:03

minikatje schreef:
Mensen kunnen onbedoeld zulke kritische vragen stellen of "kleinerende" opmerkingen maken. :)
Gewoon klein voorbeeldje, ik was laatst mijn lunch aan het maken. Deze bestond uit wraps met o.a. sla.
Mijn goedbedoelende collega vroeg of ik de sla wel had gewassen, want anders kon er wel een rups tussen zitten en dan was ik geen echte vega.
Voor andere mensen komt dit misschien over als een grapje maar ik had zoiets van " Bemoei je met je eigen eten pestvent." Het is soms zo vermoeiend om elke keer weer uit te moeten leggen waarom je zus en zo eet of dat gezellige commentaar :D
Als mensen mij vragen waarom ik bepaalde dingen niet eet dan leg ik dat uit, niet om een ander over te halen maar omdat men mij dat vroeg. :)
Maar dat is mijn persoonlijke interpretatie, ik heb hier een paar pagina's terug nog lasagne met kaas gedeeld ;)

Dat zou ik ook denken hoor, al helemaal omdat ik eigenlijk altijd op mijn eten aangesproken word. En hier ook zat rupsen en andere beesten. Die gooi ik er ook af, soms koken ze wel eens mee, jammer maar helaas. Ik ben ook niet perfect. Ik snap dat zulke opmerkingen niet echt leuk zijn.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:09

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 01-08-22 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:16

Yunomi schreef:
Riraito schreef:

Maar het lijkt wel alsof vegetariërs gewoon niet willen horen dat ei en melk niet vrij van leed zijn? Ik zag hier nergens iets raars staan, al helemaal geen 'go vegan' speech. Prima als je het hier bij wil laten, je bent goed bezig, vlees opgeven is voor sommigen best iets heel groots. Maar niet gelijk steigeren als mensen zeggen dat die eitjes toch niet zo heel vriendelijk zijn (en dan alleen wanneer iemand er naar vraagt!).

Meningen kunnen ook verschillen hè, niet willen horen of zien is niet echt vriendelijk om te initiëren. Ik heb er gewoon een andere kijk op. Ik hoef ook geen schouderklopje van 'goed dat je in ieder geval geen vlees eet'. Mensen gaan er altijd van uit dat je het dan zielig vindt, bij mij is dat bijvoorbeeld niet (volledig) het geval.

Voor mij toch ook niet? Maar als mensen ergens naar vragen en het vervolgens niet willen zien? Er zijn gewoon feiten, daar kan je anders naar kijken, maar het gaat er niet door veranderen. Dat geldt voor dierenwelzijn en milieu.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:22

Riraito schreef:
Yunomi schreef:
Meningen kunnen ook verschillen hè, niet willen horen of zien is niet echt vriendelijk om te initiëren. Ik heb er gewoon een andere kijk op. Ik hoef ook geen schouderklopje van 'goed dat je in ieder geval geen vlees eet'. Mensen gaan er altijd van uit dat je het dan zielig vindt, bij mij is dat bijvoorbeeld niet (volledig) het geval.

Voor mij toch ook niet? Maar als mensen ergens naar vragen en het vervolgens niet willen zien? Er zijn gewoon feiten, daar kan je anders naar kijken, maar het gaat er niet door veranderen. Dat geldt voor dierenwelzijn en milieu.

Ei en melk kunnen prima vrij van leed. Dat dat in de huidige industrie niet het geval is, is waar. Maar dat betekent niet dat dat inherent is aan de consumptie van melk en ei.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:25

Riraito schreef:

Ik denk dat ook mensen hier over vallen. Volgens mij vraagt hier niemand of het zielig is of wat dan ook. Ik vind dit zo betweterig klinken. Van ja, jij eet wel melk en ei en dat is ook zielig dus waarom eet je het nog?

Ik eet namelijk voornamelijk geen vlees omdat ik het slecht voor het milieu vind. Die dieren, tja zo super slecht hebben ze het hier in Nederland niet (ik zeg niet dat het goed is, en dat ik een voorstander ben, en dat het niet anders kan, en dat melk nou zo goed voor je is, want dat vind ik allemaal niet). Maar de reden om voor mij geen vlees (en vis) te eten is de extreme belasting op het milieu.

@Annemiek, ik weet niet wat het is, maar ik zal er de volgende keer een extra bouillonpoeder bij gooien. Kippen hier helaas niet in de buurt

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:30

Dat klopt, maar weinig mensen hebben zelf kippen en nog minder mensen gaan naar dat ene bedrijf waar alles perfect is. De reguliere melkveehouder is echt geen beul (hoewel er rotte appels tussen zitten). Maar voor mij is bijvoorbeeld het koe en kalf dilemma van belang.

Het komt gewoon op mij over alsof je hier niet mag zeggen dat ook ei en melk leed veroorzaken. Alles veroorzaakt leed, zelfs als je de rupsen van de onbespoten groente terug in de tuin zet (dat zou ik niet aanraden als je nog wat te eten wil hebben :')) dan is er wel iets of iemand die er benadeeld wordt. Daarom, ik doe mijn best maar ik ben niet perfect.

Amyyy schreef:
Riraito schreef:

Ik denk dat ook mensen hier over vallen. Volgens mij vraagt hier niemand of het zielig is of wat dan ook. Ik vind dit zo betweterig klinken. Van ja, jij eet wel melk en ei en dat is ook zielig dus waarom eet je het nog?

Ik eet namelijk voornamelijk geen vlees omdat ik het slecht voor het milieu vind. Die dieren, tja zo super slecht hebben ze het hier in Nederland niet (ik zeg niet dat het goed is, en dat ik een voorstander ben, en dat het niet anders kan, en dat melk nou zo goed voor je is, want dat vind ik allemaal niet). Maar de reden om voor mij geen vlees (en vis) te eten is de extreme belasting op het milieu.

@Annemiek, ik weet niet wat het is, maar ik zal er de volgende keer een extra bouillonpoeder bij gooien. Kippen hier helaas niet in de buurt

Er stond een paar pagina's terug bijvoorbeeld een vraag, of biologische koeien hun kalveren mogen houden. Nee, dat mag niet. Over het algemeen niet ten minste. Wij reageren op die vraag. En ik kan het niet laten om op sommige dingen te reageren ("koeien geven toch melk, waarom dan niet opdrinken?").

En ik eet ook kaas, ik zit hier niet op mijn "ik ben beter dan jij" stoeltje.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:16

Voor mij zijn het gewoon afwegingen. Vlees en vis eet ik niet, kaas, ei en melk wel. Omdat ik het heel lekker vind (vooral kaas dan), omdat anderen dan veel makkelijker rekening met mij kunnen houden en omdat ik al de neiging heb om af te vallen en dat niet nog verder wil doen. Ik zie wel liever dat de melkkoeien vaker buiten staan. Maar in dit geval hoef ik van mezelf ook niet roomser te zijn dan de Paus en het mezelf 'moeilijk' te maken. Bij vlees en vis heb ik dat wel, maar ik zie het gewoon niet zitten om mijn levensstijl veel verder aan te passen. Ik doe weer andere dingen voor het milieu.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:19

Voor de mensen die veel seizoensgebonden en lokale ingrediënten eten, is er ergens iets van een lijst/site waar ik kan zien welke groenten/fruit wanneer beschikbaar is?
Ik wil hier namelijk ook wat meer op gaan letten, maar heb echt geen benul welke groenten en fruit bijvoorbeeld nu in Nederland te oogsten zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:33

Heeft er iemand ervaringen met lekkere recepten met lupine?

Heb onlangs een zakje lupinebonen gekocht, maar weet eigenlijk niet zo goed wat er mee te bereiden.
Heb wel wat recepten gelezen, maar kan die nog niet zo goed plaatsen.
Ben dus erg benieuwd naar ervaringsdeskundigen op het gebied van lupine.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 23:01

Maar jongens, kan iemand die vlees/vis eet, maar zeer lokaal geproduceerd bij de boer om de hoek soms niet veel milieubewuster en diervriendelijke uit zijn dan de diehard veganist die zijn soja (of wat dan ook) uit verweggistan eet? Dat is een beetje wat mij tegenstaat (en waarvan ik hoopte dat het hier niet zou gebeuren): vlees/vis/dierlijke producten eten lijkt hier per definitie slecht te zijn. Terwijl dat, denk ik, niet per se zo hoeft te zijn.

En ik snap echt wel dat een veganist meer eet dan alleen soja en sla. Maar je geliefde cashewnoten komen waarschijnlijk ook niet uit nederland. En zo zullen er veel meer producten zijn die van superver moeten komen. Doet dat dan niet een beetje af aan wat je probeert te bereiken? Dan kan je (denk ik) beter een eitje of een stukje vlees uit je (eigen) achtertuin eten.

Dan kan er hier als statement gemaakt worden dat "niet vegans niet willen horen dat dierlijke producten met leed gepaard gaan" maar dan kan de bal heel makkelijk terug gekaatst worden door te zeggen dat vegans "niet willen horen dat er dierlijke producten zonder leed geproduceerd kunnen worden". Discussie moet kunnen en mogen, maar op deze manier is er niet veel discussie en wordt het een wellus-nietus. En dat is zonde van wat een heel leerzaam topic zou kunnen zijn. :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 23:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 23:08

Wij hebben de HF box, stellen hem zelf samen zodat er minimaal 1 vega gerecht in zit. Wij zijn dan wel niet vegetarisch (mede ivm mijn lichaam) maar wel flexitarisch. En ik ben gek op goede vega(n) gerechten. :9

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 23:11

Eelmo schreef:
Maar jongens, kan iemand die vlees/vis eet, maar zeer lokaal geproduceerd bij de boer om de hoek soms niet veel milieubewuster en diervriendelijke uit zijn dan de diehard veganist die zijn soja (of wat dan ook) uit verweggistan eet? Dat is een beetje wat mij tegenstaat (en waarvan ik hoopte dat het hier niet zou gebeuren): vlees/vis/dierlijke producten eten lijkt hier per definitie slecht te zijn. Terwijl dat, denk ik, niet per se zo hoeft te zijn.

En ik snap echt wel dat een veganist meer eet dan alleen soja en sla. Maar je geliefde cashewnoten komen waarschijnlijk ook niet uit nederland. En zo zullen er veel meer producten zijn die van superver moeten komen. Doet dat dan niet een beetje af aan wat je probeert te bereiken? Dan kan je (denk ik) beter een eitje of een stukje vlees uit je (eigen) achtertuin eten.

Dan kan er hier als statement gemaakt worden dat "niet vegans niet willen horen dat dierlijke producten met leed gepaard gaan" maar dan kan de bal heel makkelijk terug gekaatst worden door te zeggen dat vegans "niet willen horen dat er dierlijke producten zonder leed geproduceerd kunnen worden". Discussie moet kunnen en mogen, maar op deze manier is er niet veel discussie en wordt het een wellus-nietus. En dat is zonde van wat een heel leerzaam topic zou kunnen zijn. :)

Het schijnt toch wel zo te zijn dat als je deze dingen tegen elkaar afweegt, dierhouderij toch veruit het meest vervuilend / uitputtend is voor de aarde.
Snap je punt wel hoor, alles overal vandaan halen vind ik ook niet fijn. Doe het overigens wel, maar een mooi alternatief zou top zijn. Het blijft zoeken naar de balans in dit alles.