Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
secricible schreef:Die suiketkaneelvlinders klinkt goed, heb je een recept? Wil voor ontbijt met kerst nog kaneelvlechten maken uit de laatste allerhande dus die kan ook nog.
Donuts is ook leuk en dacht wellicht nog een feeststol! Nog opletten dat ik niet teveel ga maken haha.
De rest is toch net teveel zoet voor mijn gevoel. Cupcakes ook nog optie idd...
)
. De soep is nog wat kopzorgen , de kinderen krijgen hun tafel met een pannenkoeken klieder partij (kerst moet leuk zijn voor ze ) . Dan de kip met aardappelpuree met wat groene verse kruiden (jumbo is open 2de kerstdag
) , en de rolletjes prei en haricots. 
secricible schreef:Die suiketkaneelvlinders klinkt goed, heb je een recept? Wil voor ontbijt met kerst nog kaneelvlechten maken uit de laatste allerhande dus die kan ook nog.
Donuts is ook leuk en dacht wellicht nog een feeststol! Nog opletten dat ik niet teveel ga maken haha.
De rest is toch net teveel zoet voor mijn gevoel. Cupcakes ook nog optie idd...
Om mooie vlinders te krijgen is wel wat gepruts, dan moet je wat plakken aan elkaar rollen, insmeren met ei of water, suiker en kaneel eroverheen strooien en dan beide kanten naar het midden oprollen. Ik wikkel het daarna altijd even in plastic folie en dan gaat het een paar uur de koelkast in, dan is het een stuk beter te snijden. Maar meestal maak ik me er makkelijker van af.
Dan pak ik een plak bladerdeeg, smeer ik het in met ei of water, dan snijd ik ze in 4 repen, dan de suiker en kaneel erover en op de bakplaat. Stuk minder gedoe en het resultaat is hetzelfde, maar kan me voorstellen dat je met kerst liever vlinders hebt, ziet er iets leuker uit natuurlijk!
Bv pindakaas met stukjes noot, cranberry-amandel, bramen, aardbeien, frambozen, ananas....
FuGeLiCu schreef:Die bladerdeeg variaties klinken inderdaad goed!
secricible; Kaneelbroodjes, ook heel lekker! Ik gebruik altijd het recept van Nigella Lawson.
Heeft iemand dit trouwens wel eens gebruikt, of zal zelf maken toch beter zijn?
http://www.ah.nl/producten/product/wi18 ... ry-compote
Twijfel of ik dit bij warm bij het vlees zal serveren.
jippie5 schreef:Doen jullie ook aan een amuse? Vind dat altijd zo chique maar kom altijd op hetzelfde uit. Iemand nog een tipje?
ponyparadijs schreef:FuGeLiCu schreef:Die bladerdeeg variaties klinken inderdaad goed!
secricible; Kaneelbroodjes, ook heel lekker! Ik gebruik altijd het recept van Nigella Lawson.
Heeft iemand dit trouwens wel eens gebruikt, of zal zelf maken toch beter zijn?
http://www.ah.nl/producten/product/wi18 ... ry-compote
Twijfel of ik dit bij warm bij het vlees zal serveren.
Ik gebruik dit altijd in mijn portsaus
Maar meer dat het wel een heel simpel toetje is. donderdag eerst eens horen wat voor plannen ze voor het voor- en hoofdgerecht heeft, als dat heel uitgebreid is voelt een crumble een beetje als me er makkelijk vanaf maken denk ik. Maar zat gisteravond ook nog te denken om een verticale kaneelparfait te maken in een glazen schaal of anders in 4 glazen kommetjes en die dan af te toppen met appelcrumble. Dan appelcrumble los gewoon er naast zetten voor de liefhebbers die nog meer willen. Soort van tussenweg
Even kijken of ik de parfait goed mee krijg, denk tussen koelelementen in een koeltas en veel aluminiumfolie dat het wel moet kunnen, daar weer even opnieuw wat bijvriezen.ponyparadijs schreef:FuGeLiCu schreef:Is het denk je ook zonder portsaus lekker, of moet ik er dan nog iets in/mee doen? Wilde het eerst in het vlees doen, maar niet iedereen houdt even veel van cranberry, daarom ben ik nu van plan het er los bij te zetten.
Wil je het als een soort saus doen?
).FuGeLiCu schreef:ponyparadijs schreef:Wil je het als een soort saus doen?
Ja, klopt, zo bedoel ik het inderdaad. Het idee was kipfilet of varkenshaas vullen met roomkaas en cranberrycompote/jam, maar als ik het er los bij serveer, kan je zelf kijken hoe veel je bij het vlees wilt doen.

secricible schreef:Ennn nog een dessert naar me toe gekregen voor derde kerstdag. En moet er anderhalf uur mee in de auto dus moet even denken.
Kan heel simpel een applecrumble maken, wel heel lekker maar wel erg simpel...
Zag ook al een diagonale pannacotta langs komen, ook leuk... nog es ff snuffelen.

Suzanne_J schreef:Ik mag ook weer lekker aan de slag deze kerstdagen!![]()
Het begint voor mij al aankomende vrijdag, dan heb ik een kerstetentje met vriendinnen en daarvoor maak ik de amuse hapjes.
Ik ga sowieso een gazpacho van komkommer met zalm maken, daarnaast wil ik nog een hapje maar die moet ik nog bedenken, tips voor amuse hapjes zijn zeker welkom!
[ Afbeelding ]
Op kerstavond ga ik naar mijn schoonfamilie waarvoor ik het voorgerecht maak. Dat wordt Vitello Tonato, lekker simpel want het is niet zo handig om in iemand anders huis iets ingewikkelds te koken.
Op eerste kerstdag mag ik dan helemaal los en maak ik het volgende menu:
*Koud voorgerecht: Zalmtompouce
[ Afbeelding ]
*Warm voorgerecht: Klassieke tomatensoep met room en balletjes
*Hoofd gerecht: Beef wellington met rode wijnsaus, aardappelgratin, pomme duchesse, stoofpeertjes en nog een ander groentengerecht wat ik nog moet bedenken.
[ Afbeelding ]
*Nagerecht: Moulleux met ijs en rood fruit
[ Afbeelding ]
Mijn nagerecht is eigenlijk veel te zwaar maar mijn familie eet het zo graag dusja