Kerstdiner

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:32

Je kunt van bladerdeeg en jam ook zoete stengels maken:
bladerdeeg in reepjes snijden, besmeren met jam naar keuze en in de oven (op het pak bladerdeeg staan temperatuur en tijden wel).
Of een plak bladerdeeg bestrooien met paprikapoeder en/of strooikaas, oprollen en dan in reepjes snijden en de oven in, kan ook in vlindertjes natuurlijk.
Of bladerdeeg in reepjes snijden, reepjes ham (bijv serranoham in reepjes gesneden) erop leggen en dan een paar slagen draaien zodat je twists krijgt.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:00

secricible schreef:
Die suiketkaneelvlinders klinkt goed, heb je een recept? Wil voor ontbijt met kerst nog kaneelvlechten maken uit de laatste allerhande dus die kan ook nog.
Donuts is ook leuk en dacht wellicht nog een feeststol! Nog opletten dat ik niet teveel ga maken haha.
De rest is toch net teveel zoet voor mijn gevoel. Cupcakes ook nog optie idd...

Je kunt eventueel ook mini appeltaartjes maken (in zo'n muffin bakblik) of appeltaart frietjes (erg lekker :)) )

Komen erg lekkere dingen voorbij. Ik mag dit jaar weer het toetje maken. Had vorig jaar een grand dessert gemaakt, was erg lekker! Nu dus nog even opzoek/ideeën opdoen voor dit jaar :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 01:48

Ook lekker maar niet echt wat ik zoek denk ik... wil nog wel een lekkere appelcrumble maken voor kerst met z'n tweetjes maar tis niet wat ik zoek voor O&N.... die bladerdeegdingen klinken wel heel lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 01:57

Ik maak maltesercake , kwarktaart en denk carrotcake (al is die wel wat zoet en wou graag een beetje neutrale erbij) . Op 3 schoteltjes in kleine stukken , beetje high tea idee. Zure tegen het zoete en heb dan nog 1 houten onderzetter over voor nog een middenmoot , kost wat denken het kerstdiner :+ . De soep is nog wat kopzorgen , de kinderen krijgen hun tafel met een pannenkoeken klieder partij (kerst moet leuk zijn voor ze ) . Dan de kip met aardappelpuree met wat groene verse kruiden (jumbo is open 2de kerstdag :D ) , en de rolletjes prei en haricots.

Met o&n doe ik wat oliebollen, maak wat appelflappen maar ik wil eens een appel crumble flap maken. En wat worst en kaas :+

O&n is zoveel makkelijker xd

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 03:00

secricible schreef:
Die suiketkaneelvlinders klinkt goed, heb je een recept? Wil voor ontbijt met kerst nog kaneelvlechten maken uit de laatste allerhande dus die kan ook nog.
Donuts is ook leuk en dacht wellicht nog een feeststol! Nog opletten dat ik niet teveel ga maken haha.
De rest is toch net teveel zoet voor mijn gevoel. Cupcakes ook nog optie idd...

Het is heel makkelijk, je hebt echt alleen suiker, kaneel en bladerdeeg nodig. :) Om mooie vlinders te krijgen is wel wat gepruts, dan moet je wat plakken aan elkaar rollen, insmeren met ei of water, suiker en kaneel eroverheen strooien en dan beide kanten naar het midden oprollen. Ik wikkel het daarna altijd even in plastic folie en dan gaat het een paar uur de koelkast in, dan is het een stuk beter te snijden. Maar meestal maak ik me er makkelijker van af. :+ Dan pak ik een plak bladerdeeg, smeer ik het in met ei of water, dan snijd ik ze in 4 repen, dan de suiker en kaneel erover en op de bakplaat. Stuk minder gedoe en het resultaat is hetzelfde, maar kan me voorstellen dat je met kerst liever vlinders hebt, ziet er iets leuker uit natuurlijk! :j

Wat je ook nog zou kunnen doen, is een plakje bladerdeeg doormidden snijden, op elke helft wat appelstroop en wat stukjes appel, goed dichtplakken, bestrijken met ei of water en nog wat suiker erover. Ook makkelijk en wat anders als appelflappen of apple crumble. :)
Zoiets kan je ook nog doen met bv geitenkaas of brie (net waar je van houdt natuurlijk), stukje perzik of stukjes dadel, wat honing en op de bovenkant stukjes walnoot. Ik maak ook wel eens bladerdeeg hapjes met banaan en peper, klinkt heel gek, maar is echt lekker en ook niet meteen zo zoet. :)

Nog een hapje met bladerdeeg, maar deze is hartig: 9 plakken aan elkaar rollen (dan krijg je een vierkant zeg maar), bestrijken met een laagje pesto, geraspte kaas erover en dan afdekken met plakken ham, net welke je zelf lekker vindt. Dan rol je 'm zo strak mogelijk op, folie eroverheen, paar uur in de koelkast en als hij goed hard is snijdt je 'm in plakjes van zo'n centimeter breed. Succes gegarandeerd, er wordt hier op alle verjaardagen om gevraagd! :D

Voor muffins heb je eigenlijk alleen het basis recept nodig, dan kan je er zelf nog van alles aan toevoegen. :) Bv pindakaas met stukjes noot, cranberry-amandel, bramen, aardbeien, frambozen, ananas.... :9

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:05

Doen jullie ook aan een amuse? Vind dat altijd zo chique maar kom altijd op hetzelfde uit. Iemand nog een tipje?

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:13

Tonijn tartaar? Pancetta, paté, sjalot in balsamico stroop/saus? Die laatste is hier ook al genoemd en is echt heerlijk. Recept staat op de site van de AH.

Eventueel kan je ook een favoriet recept in het klein maken. Op de AH site staan trouwens echt hele lekkere recepten voor amuses.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:24

Die bladerdeeg variaties klinken inderdaad goed!

secricible; Kaneelbroodjes, ook heel lekker! Ik gebruik altijd het recept van Nigella Lawson.

Heeft iemand dit trouwens wel eens gebruikt, of zal zelf maken toch beter zijn?
http://www.ah.nl/producten/product/wi18 ... ry-compote
Twijfel of ik dit bij warm bij het vlees zal serveren.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:27

Een van de amuses die op de planning staat: champignontje op zn kop, steel verwijderen en uit snijden en dan een kwartel eitje erin en even in de oven

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:30

Hammouse met portgelei,
mini pasteitje
Carpacciobonbon
Miniwrapjes
Tomaatmozzarella spiesjes.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:46

FuGeLiCu schreef:

secricible; Kaneelbroodjes, ook heel lekker! Ik gebruik altijd het recept van Nigella Lawson.

Ik gebruik dit altijd in mijn portsaus

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 18:04

jippie5 schreef:
Doen jullie ook aan een amuse? Vind dat altijd zo chique maar kom altijd op hetzelfde uit. Iemand nog een tipje?

Ik heb dit recept eens als amuse gemaakt: http://www.marionsrecepten.nl/recept.ph ... leitje-ham
Lastig om eitje precies goed te krijgen maar echt heel erg lekker!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:20

Ennn nog een dessert naar me toe gekregen voor derde kerstdag. En moet er anderhalf uur mee in de auto dus moet even denken.
Kan heel simpel een applecrumble maken, wel heel lekker maar wel erg simpel...
Zag ook al een diagonale pannacotta langs komen, ook leuk... nog es ff snuffelen.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 08:35

ponyparadijs schreef:
FuGeLiCu schreef:

Ik gebruik dit altijd in mijn portsaus

Is het denk je ook zonder portsaus lekker, of moet ik er dan nog iets in/mee doen? Wilde het eerst in het vlees doen, maar niet iedereen houdt even veel van cranberry, daarom ben ik nu van plan het er los bij te zetten.

Secribile, anders maak je twee crumbles. Eentje met appel en eentje met kersen of bosfruit. Serveer je er vanillesaus of vanille ijs (dat moet diegene waar je het opeet dan even halen) bij. Zo heb je een simpel en goed mee te nemen dessert, maar is er toch nog keuze.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 08:48

oh maar de smaak zit wel goed, ben niet bang dat ze het niet lusten ;) Maar meer dat het wel een heel simpel toetje is. donderdag eerst eens horen wat voor plannen ze voor het voor- en hoofdgerecht heeft, als dat heel uitgebreid is voelt een crumble een beetje als me er makkelijk vanaf maken denk ik. Maar zat gisteravond ook nog te denken om een verticale kaneelparfait te maken in een glazen schaal of anders in 4 glazen kommetjes en die dan af te toppen met appelcrumble. Dan appelcrumble los gewoon er naast zetten voor de liefhebbers die nog meer willen. Soort van tussenweg :) Even kijken of ik de parfait goed mee krijg, denk tussen koelelementen in een koeltas en veel aluminiumfolie dat het wel moet kunnen, daar weer even opnieuw wat bijvriezen.
Beetje zoiets als dit wordt het dan: http://blog.giallozafferano.it/masterch ... achidi.jpg

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:48

FuGeLiCu schreef:
Is het denk je ook zonder portsaus lekker, of moet ik er dan nog iets in/mee doen? Wilde het eerst in het vlees doen, maar niet iedereen houdt even veel van cranberry, daarom ben ik nu van plan het er los bij te zetten.

Wil je het als een soort saus doen?

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:36

ponyparadijs schreef:
FuGeLiCu schreef:

Ja, klopt, zo bedoel ik het inderdaad. Het idee was kipfilet of varkenshaas vullen met roomkaas en cranberrycompote/jam, maar als ik het er los bij serveer, kan je zelf kijken hoe veel je bij het vlees wilt doen.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:45

Ik lees al een tijdje mee, en zoek zelf nog een lekker recept voor een wild konijn.
Het liefst vrij makkelijk, zodat ik niet de hele dag in de keuken bezig ben. Had daarom zelf al gedacht aan een gestoofd konijn, misschien met bier of wijn.
Maar misschien dat iemand hier nog een lekker, en niet te ingewikkeld recept weet?

Verder houden we het simpel, daar doe ik mijn ouders het meeste plezier mee. Gekookte sperzieboontjes met gebakken uitjes en spekjes, en eventueel gebakken of gegratineerde aardappeltjes. Toetje wordt heel simpel roomijs met slagroom (voor de diabeten in de familie een hele grote traktatie :j ).

Voorgerechtje ben ik nog niet helemaal uit. Voor de familie hoeft het niet direct, maar ik vind het wel leuk om er af en toe eens mee te spelen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:01

konijn in het zuur, zo lekker! Typisch limburgse manier van konijn bereiden!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:08

FuGeLiCu schreef:
ponyparadijs schreef:

Ja, klopt, zo bedoel ik het inderdaad. Het idee was kipfilet of varkenshaas vullen met roomkaas en cranberrycompote/jam, maar als ik het er los bij serveer, kan je zelf kijken hoe veel je bij het vlees wilt doen.

Dan zou ik hem wat verdunnen met jus d'orange
Wat dat is lekkerder dan water.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:47

secricible schreef:
konijn in het zuur, zo lekker! Typisch limburgse manier van konijn bereiden!

Klinkt goed, eens kijken op google voor het recept.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:07

Ik mag ook weer lekker aan de slag deze kerstdagen! *\o/*

Het begint voor mij al aankomende vrijdag, dan heb ik een kerstetentje met vriendinnen en daarvoor maak ik de amuse hapjes.
Ik ga sowieso een gazpacho van komkommer met zalm maken, daarnaast wil ik nog een hapje maar die moet ik nog bedenken, tips voor amuse hapjes zijn zeker welkom!
Afbeelding

Op kerstavond ga ik naar mijn schoonfamilie waarvoor ik het voorgerecht maak. Dat wordt Vitello Tonato, lekker simpel want het is niet zo handig om in iemand anders huis iets ingewikkelds te koken.

Op eerste kerstdag mag ik dan helemaal los en maak ik het volgende menu:

*Koud voorgerecht: Zalmtompouce
Afbeelding

*Warm voorgerecht: Klassieke tomatensoep met room en balletjes

*Hoofd gerecht: Beef wellington met rode wijnsaus, aardappelgratin, pomme duchesse, stoofpeertjes en nog een ander groentengerecht wat ik nog moet bedenken.
Afbeelding

*Nagerecht: Moulleux met ijs en rood fruit
Afbeelding

Mijn nagerecht is eigenlijk veel te zwaar maar mijn familie eet het zo graag dusja :Y)

MaaikevdkJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:44

Ons kerstdiner is (gedeeltelijk) bekend!
Voorgerecht: Salade met gebakken brie. (Wij zijn niet zulke grote eters en dit is niet heel zwaar)
Hoofdgerecht:
Varkenshaasje met kruidenboter en rauwe ham
Zoete-aardappelpuree
Gebakken aardappels
Koude stoofpeertjes
Sperzieboontjes met pesto
Sla met dingetjes er door heen :p

Edit: iets te snel op verzenden gedrukt :+

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:48

secricible schreef:
Ennn nog een dessert naar me toe gekregen voor derde kerstdag. En moet er anderhalf uur mee in de auto dus moet even denken.
Kan heel simpel een applecrumble maken, wel heel lekker maar wel erg simpel...
Zag ook al een diagonale pannacotta langs komen, ook leuk... nog es ff snuffelen.

Met peer is een apple crumble ook erg lekker, heb ik 2 jaar terug gedaan :)
Heb je geen koelbox of koelelementen (die wikkel je dan in een handdoek)? Dan kan je misschien al uit iets meer dingen kiezen om te maken.
Van die gevulde glaasjes zijn ook altijd leuk, die al eerder voorbij kwamen.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:52

Suzanne_J schreef:
Ik mag ook weer lekker aan de slag deze kerstdagen! *\o/*

Het begint voor mij al aankomende vrijdag, dan heb ik een kerstetentje met vriendinnen en daarvoor maak ik de amuse hapjes.
Ik ga sowieso een gazpacho van komkommer met zalm maken, daarnaast wil ik nog een hapje maar die moet ik nog bedenken, tips voor amuse hapjes zijn zeker welkom!
[ Afbeelding ]

Op kerstavond ga ik naar mijn schoonfamilie waarvoor ik het voorgerecht maak. Dat wordt Vitello Tonato, lekker simpel want het is niet zo handig om in iemand anders huis iets ingewikkelds te koken.

Op eerste kerstdag mag ik dan helemaal los en maak ik het volgende menu:

*Koud voorgerecht: Zalmtompouce
[ Afbeelding ]

*Warm voorgerecht: Klassieke tomatensoep met room en balletjes

*Hoofd gerecht: Beef wellington met rode wijnsaus, aardappelgratin, pomme duchesse, stoofpeertjes en nog een ander groentengerecht wat ik nog moet bedenken.
[ Afbeelding ]

*Nagerecht: Moulleux met ijs en rood fruit
[ Afbeelding ]

Mijn nagerecht is eigenlijk veel te zwaar maar mijn familie eet het zo graag dusja :Y)

Ik zit op mn telefoon anders had ik 1 quote gemaakt :o

Ik zag net op Pinterest deze voorbij komen is wel een standaard ding volgens mij, maar vind hem wel leuk gepresenteerd zo; https://www.pinterest.com/pin/432275264212926761/