Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 10:44

Gister was ik op mijn werk, en in de pauze vertelde iemand dat de vorige eigenaar van het bedrijf waar ik werd(restaurant) levende kreeften in de koeling had liggen. Ik noemde dat dierenmishandeling, waarop er serieus iemand reageerde met 'waarom?'.. Toen vroeg ik hem hou hij het zou vinden om levend opgesloten te worden in een diepvries, waarop hij zei dat hij geen dier was. (goh..). Toen vroeg ik aan hem of het dus niet erg is als er dieren mishandelt worden omdat ze immers geen mensen zijn. Toen zei hij 'van mij mogen ze'. Ik kan daar zo boos om worden! Elk normaal mens keurt dierenmishandeling toch af? Nou, blijkbaar niet. Had ook helemaal geen zin om nog verder een discussie met hem te gaan voeren, heeft toch geen zin als hij dierenmishandeling goedkeurt. Verder waren er op die dag zo'n 150 mensen, en er is door hun 20 kilo(!) kippenvleugels opgegeten, dus exclusief al het andere vlees! Dat is toch niet normaal om zoveel vlees te eten??

En op de vorige pagina over rauw fruit/groente, ik ben er ook geen fan van. ' S avonds eet ik zonder problemen gewoon groente met aardappelen, maar als het koud is hoef ik het niet. Dus ook geen salades ect. Kwa fruit eet ik alleen appels en bananen, de rest hou ik gewoon niet van. Maar ik eet dat ook niet elke dag, maar ik wissel het af met toetjes waar fruit in zit, en van die fruithapjes voor baby's in zo'n potje. :') Diegene met banaan, appel een peer lust ik heel graag. :D

8nnemiek

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:23

Ook geen aardbeien, en frambozen, en kersen? Ik vind die zooo lekker :9
En afgelopen week ben ik nog drie kilo biologische bosbessen gaan plukken. Heerlijk!

En sja, er zijn helaas meer dan genoeg mensen die dieren als gevoelloze producten zien.. Ik denk dat ze zo gewoon van jongs af aan opgegroeid zijn en simpelweg echt niet beter weten.. Heb ooit met een afghaans meisje gewerkt, en die vond het ook maar heel vreemd om geen vlees te eten, want 'daar zijn dieren toch voor gemaakt?'. :=

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:44

Tja, volgens mij is het de bedoeling dat je ze levend kookt. Waarom weet ik niet maar na al die afleveringen Masterchef ben ik er vrij zeker van dat het wel een reden heeft. Diervriendelijk is het niet nee, maar waar vraag is, is aanbod. Ik moet eerlijk toegeven dat ik veganisme meer overweeg voor mijn eigen gezondheid dan voor de dieren, maar het speelt zeker wel mee en dit soort praktijken wil ik ook niet ondersteunen.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:48

Mensen die dieren zo behandelen, daar kan ik ook niet tegen :n Het is heel moeilijk om daar iets over te zeggen, als die mensen zijn opgegroeid met zo'n ideeen beseffen ze dat heel moelijk of dringt het gewoon niet door en doen ze gewoon verder.

Aardbeien etc krijg ik ook niet weg. Laatst nog op een feestje waar er taart was kreeg ik al het fruit dat er op lag als decoratie omdat ik de taart zelf dus niet at. Heb ze echt in mini stukjes moeten wegspoelen met liters water, wilde ook niet onbeleefd zijn :+
De smaak is idd heerlijk maar de structuur, brr...
Als het niet meer rauw is eet ik bijna alle fruit en groenten erg graag
Baby-fruitpapjes (of van groenten) zijn nog niet zo'n slecht idee haha.

Volgende week gaan we voor mijn verjaardag eten in een vegetarisch/biologisch restaurant waar je ook makkelijk vegan/glutenvrij/weetikwat kan eten.
Het is fijn om een op een kaart te kunnen kijken van "woo, wat vindt ik het lekkerst/waar heb ik het meeste zin in" ipv "Staat er iets op wat ik kan eten?"

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 13:20

Ik ben een ex-veganist. Inmiddels weer vegetariër want ik ben weer eieren, kwark en af en toe kaas en vega-producten waarin ei in is verwerkt gaan eten. Wat ik nog wel doe is geen leer, wol en zijde kopen. Nu was ik laatst aan nieuwe jodhpurlaarsjes toe en dat was wel ff een zoektocht. Uiteindelijk heb ik weer dezelfde goedkope jodhpurs gekocht als de vorige keer (huismerk van Divoza) maar daar ben ik niet zo tevreden over. Die dingen gingen de vorige keer in notime stuk dus als iemand voor mij nog de gouden tip heeft voor goede jodhpurs?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 13:46

[***] schreef:
waarop hij zei dat hij geen dier was. (goh..). Toen vroeg ik aan hem of het dus niet erg is als er dieren mishandelt worden omdat ze immers geen mensen zijn. Toen zei hij 'van mij mogen ze'. Ik kan daar zo boos om worden! Elk normaal mens keurt dierenmishandeling toch af? Nou, blijkbaar niet. Had ook helemaal geen zin om nog verder een discussie met hem te gaan voeren, heeft toch geen zin als hij dierenmishandeling goedkeurt.

Een mens is toch echt een (zoog)dier.
Wij hebben het vermogen gekregen om ons verder te 'ontwikkelen' en na te denken, al betwijfel ik of dat bij sommige mensen wel het juiste effect heeft gehad. :')

Absurd dat er zoveel vlees wordt weggekaant. Buiten mijn eigen principes en ideeën om, kan zo'n hoeveelheid ook never nooit goed zijn.

Maar indd wat er wordt gezegd over opvoeding, hoeveel mensen denken wel niet dat melk uit de fabriek komt ( en als je dat verteld dat een koe eerst een kalf moet krijgen om melk te geven, kun je de kinnen van de grond rapen.) of dat een frikadel gemaakt wordt van.....(vul maar in..) Huh, maar het lijkt niet op een dier.. :')

Ooit was ik eens ter gelegenheid van een verjaardag uit eten. Iemand aan tafel bestelde een biefstuk (medium), toen dit gebracht werd en deze meneer begon te snijden, slaakte hij een gilletje; want er kwam bloed uit zijn vleesje. Gek he? Kneus.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:30

Zo zijn er ook wel eens mensen die zich afvragen waarom vleesvervangers er in worstvorm zijn enzo, want als je geen vlees eet dan mag hetgene wat je eet ook niet op vlees lijken uiteraard.. Maar dan vraag ik me altijd af, op wat voor vlees lijkt die worst dan.. Ze denken toch niet serieus dat een worst rechtstreeks in die vorm van een dier af komt he? :') Volgens mij zijn worsten juist onherkenbaar gemaakt omdat anders niemand het at..

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:05

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:19

roxiie schreef:

It's on the internet, so it's true! :+

Ik weet het niet met soja. Ik kan er niet tegen, mijn hormonen raken dusdanig van slag dat ik in een soort oneindige doorbraakbloeding/menstruatie kom als ik meer dan 2 glazen sojamelk drink per week. :+

Maar of het 1 van de ergste voedselsoorten is? Ik weet het niet. Van zo'n titel gaan bij mij gelijk de televaagradars draaien. :D

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:32

Ik heb persoonlijk geen last van soja, maar zó vaak heb ik dan ook geen sojaproducten. Melk, daar merk ik wel weer heel snel iets van dusja. Ik ga de bronnen van het artikel eens doorlezen :j
Dat het de ergste voedselsoort is denk ik ook wel niet haha, lekker drama en aandacht trekken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 22:33

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 07:53

Nou ik vind het wel 'eng' dat ik bij matig soja gebruik al zo erg last van m'n hormonen krijg. Dat het dus iets doet is (voor mij) zeker. Wel jammer, want doe mij maar lekker een soy-cappuccino!!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:47

Van een recente literatuurstudie:
Citaat:
Animal and human studies evaluating phytoestrogen effects on the adult hypothalamic–pituitary–gonadal (HPG) axis following adult exposures have been fairly consistent and reveal the potential for suppression. Multiple studies have documented the estrogenic activity of phytoestrogens in ovariectomized rodents [54,235,239] and, in humans, it is generally accepted that consumption of isoflavones-rich soy foods suppresses circulating estrogen and progesterone levels and can attenuate the preovulatory surge of luteinizing hormone (LH) and follicle-stimulating hormone (FSH) [298,179,65]. Notably, however, a handful of studies have found no impact of isoflavones on female hormone levels at all. One of the most recent of these followed 34 women consuming 100 mg of isoflavones per day for a year and found no changes in luteal phase levels of estradiol, estrone, progesterone, SHBG, FSH or LH at months 1, 3, 6 or 12 [162]. Another also failed to find altered circulating gonadal hormone levels in 14 women given soy cookies containing 52 mg of isoflavones or isoflavone-free cookies for 5 days. Interestingly, at least one study found suppressed luteal estradiol levels following increased soy intake, but only in women of Asian descent [298], indicating ethnicity could be an underappreciated factor when considering the potential human health effects of soy isoflavones. With such small samples sizes in all of these studies, however, they may have been too underpowered to detect effects. A 2009 meta-analysis concluded that, in pre-menopausal women, isoflavone intake increases cycle length and suppresses LH and FSH levels [104]. This conclusion is consistent with the clinical case report from SUNY Downstate Medical Center [38] and indicates that use of soy foods should be approached with caution in women attempting to become pregnant or experiencing menstrual cycle irregularities.

Note: Gemiddelde inname (ook met vegetariërs meegenomen) in Nederland van isoflavones is ongeveer 3mg/dag. In deze studies gaat het om 50 - 100 mg/dag. Wanneer je dus een iets hogere inname hebt door het drinken van sojaproducten of het consumeren ervan heeft dat dus tot zover bewezen geen effect. Zeker aangezien er geen eenduidige resultaten worden geboekt wat dus wijst op een variabele. Maar inderdaad, alles met mate.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:58

Ik denk ook dat variatie en alles met mate het beste is. Tegenwoordig is toch alles slecht voor je. :+

Ik heb vanmiddag de vegan brownies gemaakt en ze ruiken heerlijk! *\o/* Het beslag was ook lekker. :D Morgen pas proeven, ik hoop dat het gelukt is.

Vanmorgen kreeg ik nog een leuke opmerking. Ik doe elke week boodschappen voor een oude buurvrouw. Ze eet zuivel en vlees maar dat mag ik altijd biologisch halen. En vandaag zei ze dat ik invloed heb. Toen ik vroeg waarom zei ze dat er vannacht een motvlinder in de slaapkamer zat en dat ze aan mij moest denken toen ze hem dood wilde slaan. Ze vond doodmaken eigenlijk onzin en heeft hem buiten weer losgelaten. Dat vond ik zo lief! Ik merk steeds vaker dat mensen om me heen bewustere keuzes maken. Mijn ouders eten steeds vaker vega en alleen nog biologisch vlees, mijn moeder wil nu melk van een boerderij waar de kalfjes bij de moeder blijven en een vriendin (zij en haar man zijn echte carnivoren) doet nu elke week een vega-dag. Dat zijn toch fijne opstekers als het soms even allemaal hopeloos voelt. :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:33

Ja RedPassion, dat is zo fijn inderdaad! Goed voorbeeld doet goed volgen! :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:06

Ik kwam deze gisteren tegen:

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:24

Ik ken vooral deze, die schijnt bij veel voedingsdeskundigen op te hangen die voor het plant-based-diet van dr campbell en esselsteyn zijn: http://sorryaboutyourweight.com/wp-cont ... d-Diet.jpg
Grootste verschil met een gewoon vegan dieet is dat ze geen olie en vetten en geraffineerde suiker gebruiken. Maar het is best lastig om te bakken zonder olie :=

Hebben jullie gehoord over de nieuwe film/documentaire die pas uit is gekomen, PlantPure Nation? Ik ben echt heel benieuwd, hoop dat we hem snel kunnen kijken!
De trailer is al heel gaaf!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:13

Geraffineerd suiker snap ik nog, en ik begrijp ook niet zo goed waarom dat in deze pyramide wel staat, maar waarom zou je geen olie gebruiken? Ik heb verder geen overgewicht dus er is helemaal geen aanleiding om (voor mijn eigen gezondheid) plantaardige olie uit mijn dieet te schrappen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:29

Voor zover ik weet omdat olie (en geraffineerde olie al helemaal) een belangrijke oorzaak is voor hart-en vaatziektes. Zelfs olijfolie bevat enorm veel verzadigd vet.
Via google kwam ik dit stukje tegen, een korte samenvatting van de onderzoeken die ze gedaan hebben: http://www.eetvoorjeleven.nu/tag/hart-en-vaatziekten/

Niet dat ik me daar helemaal aan houd hoor :Y) Maar dat is voor mij wel het ideale dieet. Ze zeggen wel dat er allerlei gezonde omega-3 enzo in olie zit, maar dat zit in veel hogere concentraties in de hele vrucht, en daar zit weer veel minder vet in. Je perst eigenlijk alle vet met een klein beetje van de vitamines en goede stoffen uit een vrucht, dat eet je op, en de gezonde vezels en andere stoffen gooi je weg. Dat is toch vreemd..?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:51

Ik denk dat het vooral een kwestie is van de juiste verhoudingen. Natuurlijk moet je je eten niet drenken in olie. Persoonlijk denk ik dat juist het ontwijken en schrappen van bepaalde voedingsstoffen, zeker als je al een hoop schrapt uit principiële overweging, kan zorgen voor onjuiste verhoudingen.

Mijn gezonde boeren verstand zegt dat als je aderen dichtslibben van de plantaardige olies die je eet, dat er ergens anders iets mis gaat. Bijv, je lichaam krijgt structureel minder kcal binnen dan het verbrand, dan zal het zoveel mogelijk in spaarstand alles gaan opslaan. Een vegan dieet is al snel laag in kcal dus het ontwijken van olies, die juist ook voor een energiebehoefte zorgen, lijkt me dan ook niet slim.

Bovendien kan een gezond werkend lichaam met voldoende beweging, vezels etc best wat kcal en vet gebruiken. Ik denk dat vegans zich niet zo snel zorgen hoeven te maken over het dichtslibben van de aderen. Het opbouwen van tekorten lijkt me aannemelijker dus het ontwijken van olie is in mijn ogen 'gevaarlijker' dan het wel nemen van olie.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:56

Vet/olie is verder gewoon nodig om mineralen en vitamines op te nemen, dus ik zou het niet compleet schrappen uit je dieet. Ik gebruik het zelf niet zoveel, ik heb een keramische pan waar sowieso bijna niks blijft plakken, maar af en toe doe ik een scheutje olijfolie erbij. Vroeger hadden we ook geen olie zoals wij dat nu hebben inderdaad, dus zo min mogelijk is mijn motto.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:58

Nog even een toevoeging n.a.v. de door 8nnemiek gepostte link: we hebben het hier wel over mensen die voordat ze begonnen met het 'olieloze dieet' wel gewoon vlees, vis, frituur etc aten, en die ten tijde van het beginnen van het dieet al een te hoog cholesterol hadden. Totaal niet vergelijkbaar met iemand die al vegan en gezond eet, geen overgewicht heeft en een prima cholesterol heeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:04

Het is natuurlijk al lang bekend dat margarine de aderen doet dichtslibben, ook al beweeg je veel, en dat is ook helemaal plantaardig. Het zijn dan vooral de verzadigde vetten die zo gevaarlijk zijn, maar deze onderzoeken noemen de vloeibare olies een 'minder slechte' keus, geen betere keus. In vloeibare olie zit schijnbaar nog steeds een kwart aan verzadigd vet.
Het is niet het vet wat je nodig hebt, maar de vetzuren en de meeste vetzuren worden in je eigen lichaam aangemaakt, daar heb je helemaal geen olie voor nodig. De rest haal je uit noten, zaden, peulvruchten, olijven, groentes en vooral avocado's bevatten veel vetzuren. Ik geloof niet dat je zomaar tekorten oploopt als je gevarieerd eet :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:12

Verzadigde vetzuren heb je wel nodig, maar niet in de mate waarin vleeseters ze eten. Je lichaam kan ze inderdaad zelf aanmaken. Vet is verder ook een goede bron van calorieën. Ik zie zelf geen noodzaak om het helemaal weg te laten, maar snap wel dat je het doet inderdaad.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:20

Ik heb alles behalve overgewicht, moet zelfs opletten dat ik niet te dun wordt. Een beetje olie doorheen mijn pasta, bakken in olie etc. is een makkelijke manier om ervoor te zorgen dat ik genoeg kcal binnenkrijg zonder dat het mega ongezond is (bv chips ofzo) of ik bergen noten of weet ik het moet binnenwerken, want idd met vegetarisch/vegan zit je al snel lager in kcal. Voel me ook beter zo dan wanneer ik te streng "gezond" leef zegmaar.
De meeste dingen die je eet aals vegan bevatten ook al amper vet, dus van wat olie zal je dan niet doodgaan denk ik dan. Als je al ongezond eet en dan nog liters olie/vet erbij, dan kan ik mij goed voorstellen dat je aders dichtslibben ja.