Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 08:02

De basis van de voedselzandloper vind ik goed. Alleen de havermout(pap) is random. Hoe de recepten zijn weet ik niet meer, daar werp ik altijd maar een vluchtige blik op en ik herinner me daar niks van. Maar ik was content met het boek. In ieder geval veel beter dan die van Amber Albeda.

Ladyson

Re: Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:40

Dat boek ga ik dan maar eens bestellen. Blijf uiteraard wel nadenken, en 100 procent kan ik het toch niet aanhouden met mijn leven (regelmatig zakelijke etentjes). Tot nu toe is dit het enige dat ik gevonden heb waar ik mij wel in kan vinden.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:35

Ik vond juist de aardappelen random ...
Havermoutpap niet, want daar zijn veel studies naar gedaan enzo waarom het oh zo gezond is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:46

Ladyson, ik probeer 80/20 te doen... dus 80% opletten en erg gezond en 20% niet zo opletten en soms wat minder gezond.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 08:54

Sinds ik ben begonnen met veganistisch eten en een smoothie 's morgens zijn mijn darmen helemaal van slag. Ik heb er geen last van/pijn aan, maar ik moet soms wel 5 keer per dag naar de wc zeg maar :o Heel irritant en vreemd, vraag me af wat de oorzaak is.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 08:59

Hoe lang heb je dit probleem al?
Iets staat mij bij dat je darmen een of twee weken van slag zullen zijn maar zich daarna aanpassen ...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 09:01

Nu al ruim anderhalve maand.. ik ga nog een weekje aankijken en weer helemaal gezond eten, was er tussendoor ook best weer aan het snoepen. Maar had deze problemen ook toen ik wel volledig gezond at, zonder te veel suikers etc.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:25

Apart.. daar heb ik zelf geen last van. En er is ook niet iets wat je nu veel vaker eet dan vroeger, wat laxerend werkt ofzo? Veel citrusfruit/pruimen/ui/knoflook? Of misschien eet je iets waar je niet zo goed tegen kan of allergisch voor bent?
Ik hoor idd wel vaker dat je lichaam er de eerste paar dagen aan moet wennen, maar na een maand zou dat toch normaal moeten zijn.
Misschien wat meer vezelrijk eten? Bananen, vezelrijke groentes, zoiets..?
Verder is het matuurlijk wel zo dat wanneer je meer verse groente en fruit gaat eten, je ook veel meer vocht binnen krijgt, en dus ook weer meer vocht gaat afvoeren.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:45

Anderhalve maand is wel erg lang inderdaad..! Geen idee wat het kan zijn. Ik ben ondertussen op blz 200 vd Voedselzandloper en ben nogal geschrokken van alle onderzoeksresultaten. Ik zal later eens wat cijfers plaatsen. Mijn vriend en ik willen januari en februari helemaal volgens de Voedselzandloper eten en daarna evalueren :) Ik lees in het boek ook wel redenaties die niet kloppen of niet goed onderbouwd zijn dus perfect is het niet

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:56

Interessant, ik ben benieuwd naar de cijfers :)

Gisteren heb ik de docu 'Fat, sick and nearly dead' gekeken op netflix, en daar kwamen ook wat interessante dingen voorbij. Hoe mensen met niks anders dan water en sap van verse groente en fruit zich zo veel beter voelen en meer energie hebben! Twee maanden lang heeft hij zo'n reinigingskuur gedaan, en als je dan die voor- en na foto's ziet :wow:

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:27

Eet je voldoende vezels nog? Ik gebruik om die reden tarwezemelen in mijn groene smoothies.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 12:01

Zo ziet een dag er bijvoorbeeld uit:

O: smoothie met spinazie, boerenkool, banaan en verse jus en twee boterhammen met appelstroop.
T: appel
L: erwtensoep of brood met banaan/aardbei
T: noten, rauwe paprika, komkommer etc
D: rijst met groentes en noten of AGV
T: fruit, pure chocola

Zoiets..

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:14

Dat zijn wel een heleboel suikers die je dan binnenkrijgt.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 12:15

Ja fruitsuikers, geen geraffineerde. Het voelt niet alsof ik veel fruit eet hoor. Misschien mis ik toch eiwitten dan?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:23

Hoewel het eten van voldoende fruit zeker is aan te moedigen, kleven er wel degelijk grote nadelen aan het binnenkrijgen van (te) veel fructose. Noten zijn in principe vrij eiwitrijk, maar daar moet je dan weer niet te veel van eten. Misschien is het toevoegen van paddenstoelen of bonen een suggestie voor je?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:54

denice schreef:
Zo ziet een dag er bijvoorbeeld uit:

O: smoothie met spinazie, boerenkool, banaan en verse jus en twee boterhammen met appelstroop.
T: appel
L: erwtensoep of brood met banaan/aardbei
T: noten, rauwe paprika, komkommer etc
D: rijst met groentes en noten of AGV
T: fruit, pure chocola

Zoiets..

Eet je elke dag paprika?
Schrap die maar eens om te proberen of dat verschil maakt...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 15:19

Nee, niet elke dag hoor, denk een keer per 1-3 dagen. Maar wel regelmatig ja.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 17:21

Misschien een idee om bij het fruit iets van eiwit te eten. Kwark of yoghurt of zo... van fruit krijg ik relatief snel trek .mm met eiwit er bij veel minder snel.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:11

Of een eitje. Als ontbijt een keer een boerenomelet oid, heb je nog steeds je groentes! Of een gekookt eitje als tussendoortje.

Dan eet je weliswaar niet volledig zuivelvrij/veganistisch, maar toch wel meer dan de gemiddelde mens ... maar misschien protesteert je lichaam dan ook minder.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 20:55

Wat voor brood eet je? Krijg je wel genoeg vezels?
Ik heb een tijdje speltbrood gegeten, en toen was ik ook elke dag aan de beurt, mijn darmen waren volledig de weg kwijt. Ondanks dat ik iedere dag minimaal 1 banaan en dus gewoon brood at. Sinds ik weer donker brood eet is er niks meer aan de hand...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 00:12

Ik mistte het vegan/vega stukje geloofnik. Maar je kuntbook vegan/vega verantwoorde eiwitten toevoegen natuurlijk

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:13

ik ga het topic zo even verder lezen, maar ik heb vorig jaar een tijdje zoveel mogelijk suikervrij gegeten en dat ging eigenlijk prima. totdat ik verviel in het oude ritme.
Nu is mijn zoontje bijna 1 en eet hij steeds meer en wil ik zelf ook weer zoveel mogelijk suikervrij eten ..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 22:48

Het kan zo fijn zijn maar tegelijk zo lastig! Ik ben ook weer teruggevallen maar ga de teugels weer eens aantrekken!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:56

Altijd lastig zo rond de kerst he!

Hier gaat het nog steeds heel goed :j Elke week gaan er met gemak een paar zakken groente en fruit doorheen.. We moeten eigenlijk nog wat minderen met de kaas, en iets minder snoepen, maar verder lekker elke dag een hoop smoothies en salade en zelfgemaakte vleesvervangers en lekkere soepen met verse groente enz enz :9

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 22:59

Ik kreeg wat problemen van de smoothies in de ochtend, bleef er maar van naar de wc gaan! Toen ik daarmee stopte ging het weer goed.