Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:38

Oh, ontbijt- en lunch zag ik voorbijkomen, ook leuk! Ik ben weinig creatief, houd het meestal bij crackers en/of yoghurt en verder neem ik meestal mueslibrood en bruin brood met tuinkruidenpaté of veg. boterhamworst van de AH mee als lunch. :9

Vanavond ga ik dit eens proberen: http://www.ah.nl/recepten/recept?id=577 ... fServings=

Zit ik wel weer met de eieren, die gebruik ik liever ook niet, ook altijd te bang dat er toch te veel kippenleed achter zit. Hoe doen jullie dan met andere dierlijke producten dan vlees, letten jullie daar streng op? En cosmetica bv. (dierproeven)? :) Ben altijd wel benieuwd hoe 'ver' anderen het doorvoeren. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 14:44

Douce schreef:
Mijn ouders vinden vlees te duur.

Suzanne, vervang jij vlees meestal door champignons? Eet je wel genoeg eieren/zuivel/soja. Want in champignons zit natuurlijk geen vitamine b12. En een tekort wil je niet. Ik ben nog regelmatig futloos.

Niet meestal, wel vaak :)
En ik combineer het vaak met melk of kaas (ragout dus, of een pizzabroodje met champignons en een plak kaas). Kom je er alsnog aan :)

Sharani schreef:
Die satéballetjes van AH zijn bij mijn kids ook erg populair.

Magrathea: hoe maak jij de nasi? Mijn vegetarische nasi probeersels vielen tot nu toe niet zo in de smaak bij het gezin.

Ehmm gisteren had ik nasi van de conimex bij m'n ouders :o de dag ervoor kwam het van de Chinees.

Ik heb het een keer op de vereniging gemaakt, dat was ook heerlijk, heb het alleen niet volledig zelf gemaakt. Ik zal het even noteren zoals ik het me herinner :)
Edit: Dat was trouwens paella :o? lijkt erop, erg lekker.

Men neme:
- Rijst
- Paprika
- Tuinbonen
- Ui
- Artisjokharten (uit blik of vers, wat makkelijker is)
- Groene olijven
- Saffraan
- Laurierblaadjes
- Overige kruiden die je lekker vind
De hoeveelheden weet ik dus niet, maar gok gewoon wat op basis van hoeveel groenten je eet op een dag enzo :D
Champignons zijn er vast ook lekker bij!

Snij de paprika en ui in stukjes. Ontvel de tuinbonen (heb ik met 7,5 kg gedaan, leuk man 8)7 ), dit is heel makkelijk, meestal als je er op de goede plek in knijpt floept het boontje er zo uit :Y). Snijd de artisjokharten in vieren, zodat het mooie stukjes zijn ongeveer even groot als een olijf.
Kook de rijst, maar zorg dat hij nog wel bite heeft als je hem van het gas haalt. Niet helemaal gaar koken dus. Doe de rijst in een flinke pan (zodat de rest van de ingrediënten er nog bij kan en je ook nog lekker kan roeren) Kruid de rijst met de saffraan, de laurier en wat je zelf lekker vindt (zeker peper en zout). Bak de paprika en de ui kort op (en eventueel dingen die je verder nog erin wil) en roer ze door de rijst. De artisjokharten, de tuinbonen en de olijven kunnen er zo in. Laurierblaadjes pluk je eruit als je ze tegenkomt, dit is minder fijn om op te eten namelijk.
Voor een extra kruidig resultaat maak je dit gerecht een paar uur voor je hem gaat eten, zodat de smaken lekker in elkaar kunnen trekken. Warm hem dan al roerende weer op.

Smakelijk :Y)

Eieren zijn bij mij altijd 3 sterren of meer. Die hebben hun snaveltjes nog :)
Melk ben ik minder secuur op, ik let wel goed op of het weidemelk is. Ook is het zo dat de meeste koeien in een loopstal staan, dus het is iig niet zo dat ze de hele dag zielig alleen in een stalletje staan, ze kunnen wel gezellig liggen herkauwen met hun koeienvriendinnetjes :Y)
Maareh RP, die vraag is al vrij vaak langs gekomen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:49

Ja, maar er zijn ook weer nieuwe mensen bij, dus vragen staat vrij lijkt me. ;)

Magrathea

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 14:53

Ja okee :+
Maarrr er is nog een heel leuk topic! *\o/* het vorige topic!

Vanavond eet ik iets heel spannends: Pasta di Orlando, met uiensoep vooraf en Coupe Montenegro toe. Ben benieuwd :+

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:46

Wij aten gister kikkererwtencurry, heerlijk!
Uitje en knoflook fruiten, kerriepoeder en evt beetje gember erbij. Blik kikkererwten en pakje passata erbij doen en 10 minuutjes laten pruttelen. Geheel blenden en daarna nog een blik kikkerwten erbij. Extra lekker met nog een theelepel Garam Massala (kruidenmengel) en naar smaak cayennepeper. Heerlijk met rijst en/of naan en komkommersalade.

Vanavond eten we falafel met couscous salade :9

Heb ook sinds kort refried beans ontdekt. Is wel even werk met weken en lang koken, maar in wraps een enorm succes! Lekker met een bonenprutje en avocado :9

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:37

Red Passion: eieren heb ik meestal van onze eigen kippen en als die niet leggen haal ik ze in de buurt bij een biologisch leghennen bedrijf. De kippen hebben het daar super, vrije uitloop op enorme weilanden waar ze dit jaar ook nog eens honderden bomen hebben geplant omdat kippen eigenlijk bosdieren zijn. Hun zijn echt een voorbeeld dat het wel diervriendelijk kan.

Komen lekkere recepten langs :9 .

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 18:30

Oe een leuk recept, ook geschikt voor kinderen denk ik :D en leuk voor als je visite hebt. Tacosalade!

Nodig:
Vegetarisch gehakt
Tomaten
Sla
Blikje kidneybonen
Blikje mais
Tacochips
Geraspte kaas (cheddar is lekker, ' gewone ' kaas kan ook)
Kruiden (peper, zout, paprikapoeder, evt iets pittigs )

Snij de tomaten in stukje en breek de bladen van de sla af (op zo'n manier dat ze mooi blijven). Verwarm in een pan het gehakt, de kidneybonen en de mais, en kruid naar smaak. Verwarm de tacochips in de oven. Doe een minuutje voor je je borden opmaakt de tomatenstukjes er even bij zodat die ook warm zijn.
Opmaak: leg een paar bladeren op het bord, en leg in het midden het gehaktmengsel. Je kunt tacochips om de rand leggen of ze in stukjes breken en eroverheen gooien. Als je kaas gebruikt, strooi dit er dan overheen en zet het nog eventjes in de oven zodat de kaas smelt. Direct serveren. :Y)
Eventueel kan je ook wat tomatensaus uit een potje toevoegen om het gehaktmengsel extra smeuiig te maken.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:52

Eigenlijk lette ik nooit zo of de spullen die ik gebruikte op dieren getest waren, maar vond het eigenlijk een beetje scheef. Dus heb maandag een app gedownload en op internet gezocht en wil er nu wel meer op gaan letten. :j
Heb nu spullen van de rituals, stond ook op de lijst, wel duurder maar ach je moet er wat voor over hebben :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:55

Juist producten van eigen merk zijn vaak proefdiervrij :j Kruidvat, Etos, Hema enz.

Zelf gebruik ik 'natuurlijke' verzorgingsproducten en die zijn eigenlijk nooit op proefdieren getest.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:57

Ja dat viel mij inderdaad ook op. Die kan in het vervolg wel nemen, maar een keer wat duurder was niet erg.
Alleen met foundation zou ik moeten kijken. Die van Hema vind ik toch minder fijn. Maar dan kan ik die evt van Rituals nemen, die is 20 euro dus is ook niet super duur :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 07:43

Er zijn helemaal niet zoveel dingen meer op proefdieren getest als je zou denken.
Je moet wel erg veel pech hebben wil je dus iets van proefdieren kopen

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:23

Nou volgens mij testen de duurdere merken toch wel op dieren. Was laatst nog een actie tegen L'oreal.
En de duurdere merken staan ook niet op de lijst van merken die niet op dieren testen helaas.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:30

Is toch erg bizar eigenlijk. Duur is dieren, goedkoop is mensen.

Maar goed, wij eten vanavond pasta met spinazie en kruidenroomkaas. Ook wil ik er nog los wat gekookte eitjes tussen doen. Misschien weet iemand anders nog een extra toevoeging?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:44

:j pijnboompitjes. Geeft er een beetje bite aan.

Wij hebben vanavond pasta met tomatensaus en vega balletjes. Moet nog even ergens basilicum vandaan halen, ah is zo duur, maar de turk heeft het niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:27

Magrathea schreef:
Er zijn helemaal niet zoveel dingen meer op proefdieren getest als je zou denken.
Je moet wel erg veel pech hebben wil je dus iets van proefdieren kopen

Dat klopt niet helemaal. De eindproducten (dus bv. de shampoo zoals je die in de winkel koopt) zijn niet altijd meer op dieren getest en daarom kunnen fabrikanten er heel misleidend op zetten dat het niet op dieren getest is. Echter worden er voor veel grondstoffen en producten voorafgaand aan het eindproduct nog wèl veel dieren gebruikt, dus aan veel cosmetica zit helaas nog steeds veel dierenleed verbonden.

Douce schreef:
Is toch erg bizar eigenlijk. Duur is dieren, goedkoop is mensen.

Maar goed, wij eten vanavond pasta met spinazie en kruidenroomkaas. Ook wil ik er nog los wat gekookte eitjes tussen doen. Misschien weet iemand anders nog een extra toevoeging?

Pijnboompitjes inderdaad, en zelf maak ik ook vaak zoiets met rode paprika, crispy mais en champignons er doorheen. :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 13:24

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 13:25

Pfft geen idee nog wat ik ga eten. Zal wel weer iets simpels worden. Ach wat ben ik zielig :P

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:56

Magrathea schreef:
Pfft geen idee nog wat ik ga eten. Zal wel weer iets simpels worden. Ach wat ben ik zielig :P

Kijk anders op eens op thuisafgehaald.nl, misschien kookt iemand in de buurt een lekkere vegetarische maaltijd. Kan je mee eten!

Ik ga vanavond aan de pasta al salmone.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 15:11

Wat is dat dan voor iets? :)

Ik heb nu al groentjes en aardappeltjes uit de vriezer gehaald. Champignons erbij en misschien wat kaas erop smelten :)

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:55

Klinkt ook lekker. Thuisafgehaald.nl is een site voor mensen die graag koken en mensen die niet zo graag koken of eens iets anders willen proberen. Je plaatst je gerecht erop als kok en je kan je ook registreren als afhaler. Ikzelf ben kok en gisteren heeft iemand mijn eerste gerecht opgehaald. Volgende week komen twee andere mensen mijn gerecht ophalen. Ik maak gewoon extra veel. Dit betreft gewoon particulieren, mensen om de hoek. Het is echt super leuk!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 17:54

Oh dat klinkt wel bijzonder zeg! Moet je dan per se af en toe ook zelf iets maken? (Lijkt me wel, beetje profiteren anders := ) en is het random of kan je kiezen?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 18:01

Je kunt kiezen maar je moet ook betalen toch?

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:35

Ja je betaalt de prijs die gevraagd wordt. Vind het wel logisch dat je er voor betaalt, want diegene is natuurlijk ook wat kwijt aan ingrediënten. Soms vind ik dat er best veel gevraagd wordt. Je hoeft niet perse zelf iets te maken, je mag ook alleen maar afhalen. Als je iets afgehaald hebt dan kan je die persoon ook een bedankje sturen via de site. Zelf ben ik meer van het koken dan van het afhalen (I love to cook).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 22:37

Haha lijkt me leuk :D ga ik een keer doen

Vanavond had ik een pannetje groenten, gebakken aardappeltjes, champignons en kaasblokjes. Gekruid en met een fijne klodder ketchup-mayo :) En een bakje appelmoes :D

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:58

Appelmoes :9