De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:53

Zo, voor t eerst in mijn leven maak ik appelmoes. Zo leuk om dat met eigen fruit te doen! Ik snoep ondertussen nog de 2e leg aardbeitjes en eet me gek aan de pruimen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:13

Hier helemaal geen slakken, gelukkig!

Mijn tomaten beginnen nu ook pas te kleuren, heb er pas 3 kunnen plukken :P Planten staan ook nog allemaal flink in bloei!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:21

Hmmmmmmmmm :9 vergemaakte appelmoes...appelcompote is eigenlijk nog lekkerderder :P dan zeef je het gewoon niet.

Heb je er ook aan gedacht om een heerlijke appeltaart te maken...daar kun je natuurlijk ook wat pruimen in doen.Op de bodem kun je dan het beste wat verse amandelspijs doen...dan fruit erover kiepen en dan rest beslag erover....Geef even een brul als hij uit de oven komt :D neem ik de slagroom mee :Y) :D

Maartje...al 3 :):) ik wacht nog op dat moment...gaat hopelijk snel aanbreken.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:25

Hé, wat een leuk topic!! Ik ga zeker volgen en misschien... heel af en toe... wat posten... :o

Met mijn moestuintje gaat het even niet zo goed.. De sla is doorgeschoten (iets teveel gezaaid), de appelboom heeft welgeteld 2 appels kunnen produceren, waarvan 1 met een gat, de tomatenplanten zijn allemaal doodgegaan en wat nu nog rest is een vierkante meter oregano (wat moet je ermee :?), 30 spaanse pepers en gemiddeld elke week 10 courgettes.. -O-

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:29

_Bianca schreef:
Hé, wat een leuk topic!! Ik ga zeker volgen en misschien... heel af en toe... wat posten... :o

Met mijn moestuintje gaat het even niet zo goed.. De sla is doorgeschoten (iets teveel gezaaid), de appelboom heeft welgeteld 2 appels kunnen produceren, waarvan 1 met een gat, de tomatenplanten zijn allemaal doodgegaan en wat nu nog rest is een vierkante meter oregano (wat moet je ermee :?), 30 spaanse pepers en gemiddeld elke week 10 courgettes.. -O-

Kun je het niet aan de weg zetten...bordje erbij,blikje voor het geld.Vaasje met wat verse bosjes oregano en wat courgettes :)

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:41

Tinky12 schreef:
Kun je het niet aan de weg zetten...bordje erbij,blikje voor het geld.Vaasje met wat verse bosjes oregano en wat courgettes :)

Zou wel mooi zijn hè? Alleen woon ik niet echt aan een drukke weg (eigenlijk gewoon aan een doodstil weggetje hahaha).. De oregano staat nu in vaasjes in de woonkamer, gezellig samen met takjes komkommerkruid en bieslook en de courgettes delen we uit, aan wie maar wil.. Gelukkig eten de buren er elke dag (!!!) wel één.. :Y)

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:41

Bianca waar in ZH woon je, me loooooves courgettes. :D

Ik heb zelf een kruidentuintje, een komkommerplant en druiven. Om even ontopic te blijven hihi!

hinke_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:46

@ MissYvette: Inderdaad. Waren die van mij maar opstandig, das beter dan te klein gebleven en daardoor welgeteld 15 bonen oogst. Zelfs te weinig voor 1 persoon : (

@ Antheman: Eigengemaakt appelmoes is heerlijk, welke soort heb je?

@ Bianca: Ik zeg courgettesoep :9

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:55

Bianca....nah als je maar kwijt kan.Bosje kruiden is altijd leuk :j

Hier zit ik aan een route waar veel wandelaars en fietsers langslopen...groente overschot in de toekomst moet geen probleem zijn :D

Hinke :(:)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 23:27

hinke_1985 schreef:
@ Antheman: Eigengemaakt appelmoes is heerlijk, welke soort heb je?

Geen idee!

Vorig jaar huis gekocht met 3 fruitbomen en dit jaar gaven ze appels, ieder een andere soort.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:39

Berdien, ik had t op internet idd ook gelezen dat vooral de naaktslakken de boosdoeners zijn..

Sonja, balen van die rupsen.. Die zie ik hier (nog) niet gelukkig..

Blokje, ik had ook gelezen dat ze op een uitgeholde meloen af zouden komen..
Heb v.d. week een meloen gehaald en ik ga dat iig ook uitproberen.. dan kun je ze in een x wegkieperen..

Fortuna, bij onze vorige woning heb ik ook nooit last gehad van slakken gelukkig..
Daar wel rupsen.. maar die heb ik nu weer niet :+
Wil knoflook ook graag een x proberen.

Hinke, klinkt iig als een lekkere tuin :D Haha ook last van schavuiten :D Moet je knoflook eerst laten drogen dan
voor je t gebruikt? (heb dat nooit gedaan maar wil t wel een x zetten)

Yvette, ik heb er een berg in de groen container gegooid maar daaruit ontsnappen ze..
Ik heb er ook wat in een slootje verzopen maar daar voel ik me dan weer schuldig over :=
En ik gooi ze nu in een weiland v.d. buren.. dus ze komen wel weer een x terug maar dan zet ik ze weer uit.

Antheman, heeeeeeerlijk eigen gemaakte appelmoes :9

Ik heb een goede week geleden snijbiet en pluksla gezaaid, dat groeit echt als kool :D
Kan er al bijna van eten.. Omdat ik nog niet echt een groententuin had hier, en er erg laat mee ben begonnen.. heb ik een aantal balkonbakken gekocht en die gevuld met slaplantjes, andijvie en bietjes.. dat groeit ook goed!
Echt super leuk! Volgend jaar wil ik er meer werk van maken..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:48

Kom hier ook meelezen (tuin stelt niet zoveel voor en pompoenen hebben de slakken niet overleeft)
@ hinke_1985 : knoflooksaus? Recept ?

@ Jellie : Als meloenfan moet ik zeggen dat ik dat erg zonde vindt.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:13

Tamary, je kunt dan wel t vruchtvlees opeten maar de schil dus in de tuin leggen.. daar schijnen ze dan in te kruipen..
Jij ook al slakkenleed in je tuin...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:15

Nee, wei. Pompoenen gezaaid op de mesthoop. Lekker en mooie camouflage, maar helaas waren de slakken te snel.

mercurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:38

zal me ook maar melden,heb een kas met daarin blauwe druiven,tomaten.knoflook al geoogst.
buiten aardappelen,gele frambozen en aardbeien.normaal veel meer,maar wil niet zo dit jaar.
oh ja ook nog 5 appelboompjes

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:31

tamary schreef:
Kom hier ook meelezen (tuin stelt niet zoveel voor en pompoenen hebben de slakken niet overleeft)
@ hinke_1985 : knoflooksaus? Recept ?

Recept voor knoflooksaus:

Neem een lekkere mayonaise (geen fritesaus),paar flinke klodders in een bakje of potje.
Paar teentjes knoflook (ligt eraan hoe sterk je het wilt hebben :D ) uitpersen...
Schepje suiker of paar druppels Stevia en dan roeren...
Vervolgens wat water/melk toevoegen zodat het iets dunner wordt en om het af te maken kun je er wat (vers/gedroogt) bieslook snippers of peterselie doorheen doen.

Hoeveel knoflook je gebruikt hangt af van hoe sterk de teentjes zijn en hoe sterk je hem wilt hebben.Dat geld ook voor de suiker/zoetstof.Kwestie van even proeven.Als je wat hebt geproeft en de bloemen in de vaas gaan hangen is hij goed _O-

Vergis je trouwens niet in verse knoflook,klein teentje is vaak al sterker dan hele bol uit de winkel :P

Lekkerste is dag van te voren maken :9

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:16

Zo te horen is bij wel meer bokkers de oogsttijd aangeboken :D . Naast mijn minipompoentje heb ik nu ook drie courgettes! Het zijn de eerste dus morgen zal ik ze met heel veel zorg gaan bereiden (weet alleen nog niet hoe; courgette soep heb ik maandag al gegeten) :9 . Ben bang dat het met mijn tomaatjes niks meer gaat worden, er is maar 1 plantje geweest met bloemetjes en verder is er niks aan het groeien. Mijn paprika's groeien ook niet echt hard door...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:27

ik ga dalijk sambal maken van de ring of fire en chinese 5 color pepers, de cherries gaan op zuur en de tondi's gaan denk ik gevuld worden alleen nog verzinnen waarmee...en ik heb nog voor 1 potje jalapeno's liggen denk...dalijk eerst nog even een rondje kas doen voor de laatste die rijp zijn en mee de potjes in kunnen
en dan vanavond heul pittig eten :D
denk dat ik eerdaags ook het grootste gedeelte heilige bonen als droogboon kan oogsten

hoop nog een leuk setje chec black te kunnen oogsten de komende weken , die wil ik drogen

gisteren hebben we pasta uit de oven gegeten met kip, pesto en corugettes en tomaten uit de tuin , lekker met mascarpone en italiaanse kruiden er door

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:31

Haha, dat wordt zweten vanavond tijdens het eten Sonja :). Geen idee hoe groot die tondi's zijn maar ik heb ooit heerlijk gevulde pepers gegeten met roomkaas, salami en blaadjes munt (als snackje). Zo lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:07

Rytir: courgette in de lenge in plakken snijden en even grillen met wat olijfolie. Heerlijk!!

Sonja, dat klinkt ook goed zeg!

hinke_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:42

@ Antheman: Ach, maakt ook niet zo veel uit welke soort het is, als het maar lekker is. Ik heb een appelboom waar 5 verschillende soorten ingeënt zijn. Een projectje van m'n broer die kweker is. :D Ben benieuwd hoe die appelmoes volgend jaar gaat smaken!

@ Jellie: Zo zie je dat toch altijd op plaatjes? :') Van die gevlochten strengen knoflook... Heel erg 'Seasons' := Hoeft op zich niet, maar het bewaard wat makkelijker dan een hele grote emmer vol knoflookbollen. Droogt beter aan de lucht als je het ophangt. Knof is niet moeilijk, gewoon doen zou ik zeggen. Bol bestellen/biologische bol kopen bij de supermarkt, van het najaar zetten en volgend jaar kun je dan dit maken:

50/50 mengsel mayonaise/slagroom
(of wat ik vaak doe een hele scheut yoghurt er doorheen, beter voor de lijn :j )
al naar gelang knoflook toevoegen
(ik maak vaak een knoflooksaus voor gevorderden en een knoflooksaus voor beginners :D
Lekkere bieslook uit eigen tuin erdoor kloppen en op z'n minst een paar uur laten staan, zodat de knof er lekker in kan trekken en..... :9 eet smakelijk Tamary!

Net even een 'opschoonrondje gedaan' en zaad gewonnen van Nigella, papaver en Scabiosa (dan wel niet eetbaar, maar super mooi!) en oost-indische kers. Bij mij is het zo ontzettend droog, ik kan me haast niet voorstellen dat als ik nu nog wat ga zaaien, het nog op gaat komen. Nog wel even heerlijke aardbeien geoogst, dus die zal ik zo meteen even lekker soldaat maken. Ik had vanmorgen het konijn van de buren in de tuin, ben ik blij dat ik geen andijvie en sla enzo meer heb staan :+

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:39

Voor knoflooksaus gebruik ik meestal crème fraîche, yoghurt, mayonaise (hoeft niet), veel fijngehakte knoflook, suiker en dille of munt. Soms laat ik het een poosje uitlekken voor extra dikke knoflook-'hangop'. :~ Ik heb veel recepten geprobeerd, maar beter dan dit wordt het volgens mij niet.

De laatste tijd heb ik het eigenlijk te druk voor de tuin, dus ik heb het een beetje verwaarloosd. :o Wat er nu nog staat red zichzelf al een tijdje. De zonnebloemen bloeien bijvoorbeeld prachtig en de courgette en pompoen produceren flink. Ik durf het haast niet te zeggen, maar ik heb een nog grotere courgette geoogst dan die waar ik laatst een foto van heb geplaatst. Hij weegt bijna 3,5 kilo. :o :o :o Hij zal waarschijnlijk niet heel goed smaken, dus voorlopig ligt hij mooi te zijn. Dit weekend gaat de eerste pompoen denk ik in de soep. Het water loopt me nu al in de mond. :9

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:19

ja mijn tuin word ook opgegeten maar niet door mij.....rupsen jawel rupsen doen zich te goed aan mijn broccoli en kruisbes.... en mijn broccoli is uit de kluiten gewassen groot geworden en staat in bloei daarna kan ik weer zaadjes oogsten!!! Maar goed ik laat het gaan voor dit jaar ik heb nu een vlinder tuin met kraamafdeling en al...alleen nou waren de grotere rupsen van ene op de andere dag weg nergens meer te vinden geen lege geraamtes geen poppen niks ....bijzonder vond ik het!
nou ik ga toch nog op zoek naar bosbessen voor langs het gazon (er stond eerst buxus maar daar houd ik niet zo van) en lavendel maar ik wil wel een lavendel die sterk ruikt heeft iemand een suggestie?

en ik heb heel veel last van bladluis ook in de broccoli maar wil geen pesticide gebruiken, ik heb al een uien mengsel geprobeerd maar tot nu toe heeft dat niet echt geholpen! bij de intra tuin zag ik wel iets voor je eetbare tuin maar dat was niet biologisch dus als iemand het gouden huis tuin en keuken middel heeft of een goede bio afbreekbaar middel laat me het weten! (dan heeft mijn tuin weer een kans om door mij opgegeten te worden!)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:28

leuk topic, ik meld me ook even, ik heb op mn balkon oa een kersenboom, een pruimenboom, een rode aalbesstruik, 2 soorten aardbeien, 2 soorten tomaatjes, een paprikaplant en een aantal kruiden waaronder citroengras, basilicum, munt en lavendel en ja allemaal op t balkon en elk jaar vruchten, heerlijk veel lekkerder als uit de winkel en ook gewoon leuk om zelf te hebben staan.
vogels heb ik op zich geen last van maar wel iets dat gaten in mn bladeren bijt, alleen kan ik niet vinden wat, zie nooit een beestje, luizen ed nooit last van omdat er dus kruiden om de fruitbomen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:48

Boompje, wat leuk zeg, kruisbessen en bosbessen! Groeit dat een beetje (als de rupsen ze niet opeten :+ )?
Qua lavendel: ik heb de ´standaard´ lavendel met van die paarse bloemetjes staan, had een stekje gekregen van iemand dus de exacte soort kan ik niet nagaan. Maar dat ruikt heel sterk, ik vind het echt heerlijk.

En weet iemand nog of je knoflook in de zon, schaduw of halfschaduw moet planten? Ik heb echt gezocht op internet maar kan het niet zo gauw vinden... Tenminste ik krijg verschillende antwoorden (maar misschien maakt het ook gewoon niet uit, kan ook :D ).