Ik heb inmiddels m'n eerste tas met biogroenten gehad en ik ben ontzettend tevreden! Ik heb net een waanzinnig lekkere en zelfbedachte maaltijd in elkaar geknutseld met bosbieten:
Voor twee personen
600 gr (bos)bieten met blad ernog aan
600 gr kruimige aardappelen
400 gr kipfilet
40 gr roomboter (of 4 el olijfolie, maar boter is lekkerder
)
1 el zonnebloemolie (of iets dergelijks)
1 teentje knoflook
kappertjes
zout, peper, natuurazijn, dille
Snij het blad van de bietjes, maar laat ongeveer 10 cm steel aan de bietjes zitten. Spoel eventueel zand van de bietjes en kook in ruim water in ongeveer 40 minuten gaar.
Pocheer of grill ondertussen de kipfilet en laat afkoelen zodra de kipfilet gaar is.
Spoel de aardappels schoon en snij ze met schil en al in mooie partjes.
Haal de bietjes uit het water, maar giet dit niet af. Rol nu met je vingers het vel van de bietjes en gooi weg. Snij de bietjes ook in mooie partjes en spoel even af onder koud water. Zet apart.
Doe de aardappels in het water van de bieten (worden ze leuk oranje van) en kook totdat ze gaar zijn.
Smelt ondertussen de boter in de magnetron en voeg daarna een flinke scheut azijn toe, het mag lekker zuur worden! Voeg naar smaak peper en zout toe en ongeveer een eetlepel kappertjes, goed roeren.
Snij de bietbladeren in 2 á 3 grove stukken en laat 1el zonnebloemolie heet worden in een koekenpan of wok. Snij het teentje knoflook in kleine stukjes. Roerbak de knoflook en de bladeren kort op hoog vuur en voeg naar smaak peper en zout toe (ik heb vrij veel zout toegevoegd en dat was erg lekker).
Giet de aardappels af en doe ze in een grote kom. Giet het boter/azijnmengsel eroverheen en mix het goed met de piepers. Voeg nu de bietjes toe en roer weer goed door.
Schep op ieder bord de helft van het bietengerecht en schik een pluk bladeren er als een mooi bergje bovenop. Schik een paar van de stengels daar schuin tegen op. Snij de kipfilet in plakjes en leg deze ernaast.
Met de dille kun je lichtjes om het gerecht heen strooien voor een mooi kleurcontrast.
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 20-05-12 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt