Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Noor

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:15

Hoi meiden, lees nog steeds mee maar gaat qua weten niet zo goed ivm ziekte, drukte, cursus..

Wil rytm even sterkte wensen. Hoop dat het goed komt met jer paard.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:32

gefeliciteerd vogeltjm! lekker gegeten dus op je verjaardag.

ik had als avondeten gezonde burrito's gemaakt! Zelf wraps gemaakt en gevuld met mexicaanse groentemix, klein beetje gehakt en tomatenpuree met wat kruiden. Dan nog even in de oven met kaas, lekkker!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:16

Gefeliciteerd Vogeltje! Klinkt wel als een leuke dag. :D

Thanks Noor, voor jou ook even wat virtuele steun want klinkt nu ook niet zo makkelijk?

Jammie burrito's! Water loopt me alweer in de mond haha.

Hier ook niet zo'n fantastische dag, gewoon meeste momenten snel naar brood gegrepen omdat m'n hoofd wat overliep door paard. Het is een vrij langdradige ziekte dus het zal nog wel even duren voor we weten hoe of wat maar het hakt er wel in. Ze staat zo zielig en het is toch zo'n bikkel tegelijkertijd.
Voor degene die willen weten hoe of wat even pb want ik mag er niet teveel over openbaren uit privacy voor de eigenaar.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:54

Gefeli Vogeltje!! Lief vriendje heb jij!!

Wat stom Rytm, veel sterkte nogmaals!

Ik had weer een goede dag:

O: Halve citroen + pure aloe vera
O: Smoothie broccoli (aanrader!), blauwe bessen, sinasappel, chia en banaan
T: Volle kwark met allerlei superfoods als goji bessen, raw cacao nibs, en allemaal nootjes en pitjes
M: 2 roggebroodjes, 1 met amandelpasta en een met tomatenpate en op beiden een plukje alfalfa
T: Cherry tomaatjes en thee
A: Allemaal gestoomde groenten met humus en een roggebroodje

Net nog even een flink stuk 85% chocola genomen en een flinke kop thee.

Vanmorgen ook naar de osteopaat geweest. Hij vond me behoorlijk uit balans, daarom had ik zo'n last van mijn lijf. Mijn armen beginnen nu eindelijk wel weer een beetje te doorbloeden. Echt bizar wat voor invloed je psyche kan hebben op de rest van je lijf. Maar we werken eraan :D

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:47

Mooi lijstje Maartje! Doe je de broccoli rauw door de smoothie heen?

Rytm: ik hoop dat je deze moeilijke tijd goed doorkomt. sterkte!

Ik ben de dag begonnen met een smoothie en wil nu Danerolle in de oven gaan doen, het is toch een feestdag niet waar? :P

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 12:54

Mooi lijstje idd Maartje :)

Toad: wat is een Danerolle?

Ik spreek maar even niet over mijn lijstje :P Vanmorgen ontbeten met de restanten van het ontbijt op bed van gisteren en het toetje van gisterenavond :') Er ligt nu wel een flinke groentenomelet in de pan. Daar moet ik de middag even mee doorkomen. Vanavond naar de toppers (heb vrijkaartjes), dus dan zal het avondeten ook niet echt gezond zijn. :') Na vanavond/vannacht ga ik wel weer even ontgiften..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:18

Ik heb gisteren eindelijk de curry gemaakt.
Inderdaad niks gemerkt qua smaak dat er kokosmelk in zat.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:42

Helaas niet zo'n geweldige dag. Mijn overgroot opa is 93 geworden en daar gingen we heen + uiteten. Heb toch even eeen lijstje voor mezelf gemaakt. Dan schrik je wel wat je naar binnen kunt werken!

O: magere kwark/muesli/rozijn/lijn+chiazaad
T: boterham pindakaas (had privéles gehad om 8.45 en trek!) 1 blokje 85% chocolade
T: biscuitje
L: 3 boterhammen (kaas, kipfilet en pindakaas)
T: Appeltaart + 2 bonbons op de verjaardag
A: 1 1/2 pannenkoek (in pannenkoekenrestaurant. 1/2 shoarma, 1/2 appel/rozijn 1/2 ham/ananas)

vanmorgen dus dik een uur privéles + alle klusjes rondom stal
Nu nog een half uur wandelen met de hond...
Morgen wordt het ook al niet best (het hele weekend niet eigenlijk..) Nou ja. Veel sporten dan maar en proberen tussendoortjes te beperken

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:32

Ach hier ook niet best hoor! Broertje vierde ook zijn verjaardag en aten vanmiddag zelfgebakken pizza, wel heel lekker! Ook taart gehad uiteraard. Vanavond soepje van goulash en wat speltboterhammen + wat witlofsalade. Nu nog weer aan de zelfgebakken koek van oma. Hij is zo heerlijk! Blijf er maar van eten.

Ach ik gun het mezelf maar gewoon allemaal haha..

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 23:31

Omg, voor het eerst sinds deze topics lopen, is er langer dan 24 uur niets gepost.. :P

Ik heb vandaag een beetje gezondigd door macaroni uit een pakje te eten (op mn werk), maar vanaf morgen komt de regelmaat weer een beetje terug in mn leven (en eetpatroon) :)

Heb nu slaapdienst, morgen wilde een cliënt broodjes bakken voor ontbijt. Weet nog niet of ik mee ga doen :P ik verheug me al op de rest van de dag: rust!! :D wil savonds japanse pizza maken :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:22

Echt hè! Is iedereen aan het zondigen ofzo?

Hmm lekker Japanse pizza vogeltje!

Hier gaat het allemaal best prima. Eet alleen teveel. Nagenoeg bijna alleen maar gezonde dingen gelukkig :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:21

Ja hier een aantal zondige dagen. Lijstjes posten etc heeft dus weinig zin :P
Maandag weer naar Groningen en dan komt het wel weer goed

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:51

Hier gaat het wel goed ben alleen ongelooflijk druk, tot volgende week zondag nog even doorgaan en dan heb ik gelukkig weer een rustige dag .
Lijstje vandaag:
O smoothie van 1 mango (de een na laatste haha heb er ook wel wat weggegeven )1 banaan , 100 gr spinazie en een scheutje melk
T : 1 sneetje volkoren notenbrood zonder iets en 1 met een beetje appelstroop
L: zelfde als t
T:1 plak roggebrood
D: (wat je D kan noemen maar goed had het warm en zin in iets koels) smoothie van 1mango,1 banaan,1 grote eetlepel huttekase,en een scheut melk.

mischien dat ik zo nog een kop zelfgemaakte groentesoep neem om meer groente binnen te krijgen maar ben over mn honger heen...

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 13:54

Zo jou lijstje ziet er netjes uit hester!

Weet iemand misschien waarom het speltbrood van mijn oma zo droog is? Het is wel heel erg lekker van smaak! Alleen best wel droog en het valt snel uit elkaar. Iemand tips?

Vandaag bij vriendlief. Ontbeten met een paar aardbeien, tarwebrood met geitenkaas en een met pindakaas. Vanavond eten we asperges maar nog geen idee wat we erbij eten. Vrees dat het een flinke maaltijd gaat worden maar ach. Volgende week ga ik ook op vakantie dus dan zal het ook wel drama worden. Iemand enig idee hoe de gezondheidsgraad in Andalusie is? Zal overal wel weer stokbrood bij gedaan worden. Hoe lekker ik het ook vind, ga proberen er niet te veel van te eten.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:09

Doet je Oma er wel iets van een stukje roomboter of een scheutje olie door? Of gebruikt ze misschien net iets te weinig vocht? Ik doe 300ml op 500gr meel.
Vanmiddag even bij de Jumbo in Leusden geweest die hadden ook zakken bio speltbroodmix met lijnzaad staan. Die ga ik vanavond klaarzetten voor morgenochtend. Hopelijk is het wat. Bij de Dille in de straat zit nu Corazon Bakery (van coffee corazon verderop in de straat) Die verkopen ook heerlijk spelt en andere soorten brood. Heb me zelf voorgenomen om max. 2x per week daar naar binnen te gaan haha Ze hebben nl ook heelijke stukken taart en andere zoetigheden...

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:32

Ik zal het even onthouden en het haar vragen. Bedankt voor de tip!

Huh hebben ze bij corazon ook speltbrood te koop? Ik dacht dat je daar enkel alleen lekker koffie kon drinken met gebak. Wat kost zo'n broodje daar? En zitten daar dan geen toevoegingen in of weet je dat niet?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:48

Ik heb inmiddels m'n eerste tas met biogroenten gehad en ik ben ontzettend tevreden! Ik heb net een waanzinnig lekkere en zelfbedachte maaltijd in elkaar geknutseld met bosbieten:

Voor twee personen

600 gr (bos)bieten met blad ernog aan
600 gr kruimige aardappelen
400 gr kipfilet
40 gr roomboter (of 4 el olijfolie, maar boter is lekkerder :)) )
1 el zonnebloemolie (of iets dergelijks)
1 teentje knoflook
kappertjes
zout, peper, natuurazijn, dille

Snij het blad van de bietjes, maar laat ongeveer 10 cm steel aan de bietjes zitten. Spoel eventueel zand van de bietjes en kook in ruim water in ongeveer 40 minuten gaar.
Pocheer of grill ondertussen de kipfilet en laat afkoelen zodra de kipfilet gaar is.
Spoel de aardappels schoon en snij ze met schil en al in mooie partjes.

Haal de bietjes uit het water, maar giet dit niet af. Rol nu met je vingers het vel van de bietjes en gooi weg. Snij de bietjes ook in mooie partjes en spoel even af onder koud water. Zet apart.
Doe de aardappels in het water van de bieten (worden ze leuk oranje van) en kook totdat ze gaar zijn.
Smelt ondertussen de boter in de magnetron en voeg daarna een flinke scheut azijn toe, het mag lekker zuur worden! Voeg naar smaak peper en zout toe en ongeveer een eetlepel kappertjes, goed roeren.
Snij de bietbladeren in 2 á 3 grove stukken en laat 1el zonnebloemolie heet worden in een koekenpan of wok. Snij het teentje knoflook in kleine stukjes. Roerbak de knoflook en de bladeren kort op hoog vuur en voeg naar smaak peper en zout toe (ik heb vrij veel zout toegevoegd en dat was erg lekker).

Giet de aardappels af en doe ze in een grote kom. Giet het boter/azijnmengsel eroverheen en mix het goed met de piepers. Voeg nu de bietjes toe en roer weer goed door.

Schep op ieder bord de helft van het bietengerecht en schik een pluk bladeren er als een mooi bergje bovenop. Schik een paar van de stengels daar schuin tegen op. Snij de kipfilet in plakjes en leg deze ernaast.
Met de dille kun je lichtjes om het gerecht heen strooien voor een mooi kleurcontrast.
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 20-05-12 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:52

Heb zojuist even een aanslag gepleegd :')

Asperges met ham, ei en heeeel veel roomboter en nog van die kleine aardappeltjes. Als toetje fruit met veeel slagroom en ben en jerrys :D hihi, lekker was het wel!! En ham kwam van een goede slager dus geen e-nummers bij mijn schoonouders vandaag.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:06

Phormicola oehhhh dat klinkt lekker!!! Ben gek op bietjes, maak zelf vaak een soort Russische salade met gekookte bietjes, aardappels, wortels en doperwtjes met een dressing van olijfolie, mayo (liefst zelfgemaakt), azijn of citroensap en peper en zout, en dan nog wat tonijn erdoorheen scheppen.

Hier wel redelijke dagen achter de rug, lekker zelf brood gebakken. Vandaag:
O: banaan, stukje zelfgemaakte amandelcake met niet al te veel suiker :')
L: in citroen gegrilde kip, rode kool/romeinse sla salade met zelfgemaakte croutons en een knoflook/mayo/olijfolie/citroendressing en brood
A: prutje van ansjovisfileetjes met knoflook en dressing en courgette-muntkroketjes met brood
Eigenlijk geen tijd/zin gehad in tussendoortjes..

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:57

Jeetje wat een mooi lijstje heb jij!

Heb hier nog 2 caramel nougat stukjes op en een oppasvader belde net of ik dinsdag wilde komen oppassen. Daar wordt het pizza eten 's avonds. Dat heb ik lang niet meer gehad! Mijn hormonen zijn ook flink in de war, dus heb super veel zin in dat soort eten. Echt heel erg slecht haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:56

Klinkt lekker, beide bietenrecepten. :j
Ik ben dol op bietjes, ook als salade inderdaad. Ze staan ook bij ons in de moestuin.

Gister heeft broertje lief tapas gemaakt, veel, lekker en ook wel vet. Maar alles was vers en zelf gemaakt,dus inderdaad zonder e-nummers en andere toevoegingen. Moet ook kunnen.:)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 10:12

Haha iedereen is een beetje van het padje af geloof ik... Ik ook, sinds anderhalve week al ofzo, maar ik ben wonder boven wonder niet aangekomen :D

Judith: die tapas klinkt lekker zeg!

Mijn lijstje van vandaag:
Ontbijt: smoothie van twee sinaasappels, 1 kiwi en chiazaden, half handje noten
Lunch: 2 sneetjes brabants roggebrood met honing, heldere bleekselderijsoep
T: kopje bleekselderijsoep, rode paprika
Avondeten: japanse pizza (van het weekend is het er niet meer van gekomen), met lekker veel groentes als topping :D

Heeft iemand nog tips voor gezond zoet beleg op brood? Ik merk dat ik brabants roggebrood eigenlijk alleen lekker vind met zoet beleg, maar verder dan biologische honing kom ik niet echt, omdat overal zooi doorheen zit.. Iemand een leuk ideetje? :)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:25

Klinkt goed Phormica, wat zat er verder nog in de tas? Ben wel benieuwd...
Vorige week met verjaardag aan het eind met zus en schoonmoeder een gesprek over eten ,werd ik een beetje uitgelachen over mn boodschappen, wat het is en waar ik het haal. Ze stonden ook versteld van hetgeen ik erover weet. Heb best veel soorten kruiden, bonen , noten en dergelijke en zus werkt met een cliënt die allerlei "vreemde vieze dingen" eet :? .... Laat dat net de dingen zijn die bij mij ook in de kast staan dus hoezo vreemd en vies?(de kastjes werden even opengemaakt om te kijken of het waar was :') ...) Zou volgens haar ook uren in de keuken staan om daarmee te koken. Heb maar even mn mond gehouden tot ze uitgeraasd was en verteld dat ik meestal binnen 3 kwartier gekookt ,gegeten en opgeruimd heb. Toen was het even stil. Schoonmoeder vind het op een positieve manier allemaal wel erg interessant. Al moet ze soms wel lachen als ik vertel van 24 mango's voor €2,-(wat moet je daar dan mee :9 ) en dat ik bij de turkse supermarkt me kan vergapen aan alle soorten bonen die er zijn omdat ik ze alleen al mooi vind om te zien.

Als zoet beleg gebruik ik nog weleens een geprakte rijpe banaan ,een beetje huttekase met palmsuiker, zelfgemaakte jam(zonder suiker meestal is het alleen rijp fruit met wat gelatine/pectine om het dik te krijgen ,als je het zelf maak doe het dan in kleine potjes want zonder de suiker is het niet zo lang houdbaar)

@ Maartje Corazon Bakery zit in het oude pand van Chica's 2 deuren naast de Dille. Zij hebben allerlei verschillende broden om thuis te eten. Heb het speltbrood van een collega geproefd die mag geen tarwe denk dus dat er verder niets anders aan toegevoegd is maar weet het niet zeker zal ik van de week eens vragen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:36

Er zat nog broccoli, venkel en andijvie in.
Het was meteen mis gegaan met de Vitatas, want ik had een Extra besteld voor 10 euro, maar kreeg de normale tas voor 10 euro :') Ik heb ze gemaild en aankomende donderdag krijg ik de juiste tas voor 7,50 :)

Ik had de venkel gebruikt voor een heerlijk gerecht uit de oven met zalm, op een bedje van spaghetti, was echt bijzonder!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:41

Pfffff ik ben ook padje af, veel te druk gehad ook....(feesten, bruiloft, afspraken, etc) geen smoothies gemaakt, weinig fruit, wel goed groenten gegeten, teveel drank en minder salade maar meer brood (lekker makkelijk) veel etentjes gehad ook :+

Dus alles moet weer op de rails, komende weken wordt ook weer rustig, dus dat is gunstig

Vandaag ontbeten met een beetje havermout, chia zaad, lijnzaad en een beetje crunchy muesli (volkoren, biologisch....dat dan weer wel)
tussendoor 2 crakers met teveel pindakaas (maar ja)
Zo een salade halen, zin in een frisse salade en wat kwark voor vanmiddag

vanavond hebben we via met groentes

Ook maar weer de wijn in de kast laten, was weer bar en boos de afgelopen weekenden

:')

Ik heb jullie dus hard nodig om weer op de rit te komen