Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:00

Oh dat ziet er allemaal lekker uit zeg! Kokosmelk, is dat ook in een pak te verkrijgen of alleen in van die blikken? Heb het nu 2x gebruikt voor een curry, maar het zag er echt een beetje vreemd uit, water met stukjes ofzo..niet echt 'melk'
Speltbloem is te krijgen bij de natuurwinkel toch? Of heeft AH het ook..

_Malu_

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:04

Ik koop altijd kokosmelk in blik, hebben bij mij nooit rare stukjes ingezeten ( behalve die ene keer dat ik het een maand had laten staan :p)

Speltmeel koop ik bij een natuurvoedingswinkel, geen idee of de AH het ook heeft..

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:13

Dan ga ik volgende week wel even naar ekoplaza
Misschien had ik de kokosmelk wel niet goed genoeg geschud

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:13

Wauw die pannenkoeken klinken lekker!!! Die ga ik ook maken! :D

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:16

Ik ben ook al een lijstje aan het schrijven. Dat wordt genieten :D

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:50

Klinkt erg lekker die recepten!! Moet straks toch weer even naar de ekowinkel want de amandelmelk is op..neem ik meteen dat speltmeel en kokos mee :)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:18

Klinkt inderdaad erg lekker die pannekoeken!

Moet zeggen dat ik het puddinkje van chia wat minder vond, weinig smaak.. maar heb het vanmorgen samen met yoghurt, een appel, kaneel en de goij bessen gegeten. Erg lekker en heel voedzaam!

En net lekker makreel gegeten, heerlijk! :)

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:45

Ik vind zelf de chia ook een van de mindere recepten, ( de pannenkoeken zijn echt lekkerder ;) ) Maar ik vind het met een schep cacao wel lekker, dan smaakt het gewoon naar chocolade. Ik doe er ook altijd gojibessen bij en laatst ook nog een sinaasappel.

Ik ga dit weekend een poging doen om gezonde chocola te maken, even beetje experimenteren wat lekker is. Zal nog wel een receptje posten.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:18

_Malu_ schreef:
Ik ga dit weekend een poging doen om gezonde chocola te maken, even beetje experimenteren wat lekker is. Zal nog wel een receptje posten.

Jaa! *\o/*

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:34

even een vraagje, eten jullie ook producten als kaas/yoghurt/melk etc? En eet je dan de volle variant of juist mager?

Ik ben zo gewend altijd maar light te nemen maar na wat lezen en informatie ben ik er achter gekomen dat overal waar je iets van weg neemt (vet/suiker) er vaak iets anders wordt toegevoegd. Dus ik zit nu te twijfelen om de vollere variant te gaan eten. Maar ik ben zo bang dat ik dan ontzettend aankom?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:38

ik gebruik zo min mogelijk melkproducten :) ik kan je dus niet helpen.
Yoghurt, kaas en melk ed vermijd ik zo veel mogelijk. Sausjes waar het in zit ook zo veel mogelijk. En als ik het toch een keer wel heb gegeten dan merk ik het meteen, slijm in mn keel, hoesten en vaak benauwd. Heb ik echt te veel binnen gekregen dan gaan mn darmen protesteren.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:39

Ik eet wel zuivelproducten ja :) Magere yoghurt, magere kwark en 20+-smeerkaas (mijn favo lunch: magere yoghurt met een beetje pure honing, lijnzaad, zemelen, vezels en een paar druiven). Ik geloof niet dat aan magere zuivelproducten veel is toegevoegd (behalve aan de smeerkaas, daar zit een e-nummer in). Aan lightfrisdranken etc. wel, dan kun je inderdaad beter de 'gewone' nemen. Of nog beter: het helemaal niet nemen :D

Over het aankomen: ik denk dat voor alles geldt dat je het met mate moet doen. Dan zul je niet zo snel aankomen :)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:49

Ja daar gaat het me dus eigenlijk om.. zelf dacht ik altijd dat er aan magere yoghurt en 20+kaas etc niets anders is toegevoegd. Volgens mij wordt er in de grote kan (waarin het gemaakt wordt) een vet laag af gehaald maar geen extra toevoegingen? Of denk ik dat nu verkeerd?
Want anders dan kan ik dat gewoon blijven eten en hoef ik niet zozeer vollere producten te gebruiken.. Het gaat me juist om al die toevoegingen

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:53

Ik heb voor de zekerheid op het etiket van mijn magere yoghurt gekeken.. Daarop staat bij 'ingrediënten' enkel: magere yoghurt :+ . Die is van Zuivelmeester. Misschien kun je eens googelen op de bereidingswijze? :)

Ik denk dat het bij lightproducten idd meer gaat om allerlei varianten van frisdrank, snoep, chips, enz.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:44

Duuk2011 schreef:
even een vraagje, eten jullie ook producten als kaas/yoghurt/melk etc? En eet je dan de volle variant of juist mager?

Ik ben zo gewend altijd maar light te nemen maar na wat lezen en informatie ben ik er achter gekomen dat overal waar je iets van weg neemt (vet/suiker) er vaak iets anders wordt toegevoegd. Dus ik zit nu te twijfelen om de vollere variant te gaan eten. Maar ik ben zo bang dat ik dan ontzettend aankom?

Ik eet/drink eigenlijk altijd de volle variant van zuivelproducten. Volle melk, volle yoghurt, jong belegen kaas. Ik heb meer de gedachte erachter dat het op deze manier 'puurder' is. Volgens mij geeft een koe gewoon 'volle' melk, bij magere melk of yoghurt is er toch weer iets uitgehaald wat er van oorsprong toch inzat. En over aankomen door het eten van volle producten, ik weet het niet hoor. Ik moet erbij zeggen dat ik van nature al niet snel aankom, dus merk er weinig van. Heb ook het idee dat het meer een 'fabeltje' is dat je aankomt door het eten en drinken van zogenaamde 'volle' producten, als je er gewoon 'normaal' bij blijft bewegen. Maar ieder mens en lichaam heeft zijn eigen manier van verwerken van eten en de één komt sneller van iets aan dan de ander. Dus ik zou het gewoon proberen. :)

Zelf heb ik altijd zo'n 'fabeltje' in me hoofd, dat als je maar genoeg groente en fruit eet (en dus gezond eet) je niet meer ziek wordt. Natuurlijk weet ik dat dit onzin is, iedereen wordt wel een keer ziek, maar door gezonder te eten een stuk minder. Maar werd vanmorgen wakker met een dichte neus en een schrale keel en dacht: noooo, ik eet zo gezond de laatste tijd! :7 Maar als ik dan vergelijk met hoevaak ik wel niet ziek was voordat ik bewuster ging eten... las gister op nu.nl dat de griepepidemie er nog aan moet komen dus misschien ben ik één van de eerste. :P Zo en nu dan een lekkere lunch met een zelfgemaakte smoothie. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:02

Hier ook een redelijke gezondheids'junk' :D

Ga topic volgen :D

Ik eet door de week geen brood, maar alleen salades en fruit en crackers en een klein beetje zuivel, drink geen frisdrank of sap maar rooibos thee, groene thee en soms smaakjes theem met melk (smorgens) eet vaak noten/zaden, veel verse groentes, geen varkensvlees, maar kip, vis, kalkoen of rund

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:59

Ik eet zelf helemaal geen zuivel omdat ik lactose intolerant bent *\o/* Ik ben zelf nooit voor light producten, daar wordt vaak troep aan toegevoegd om het toch lekker te maken. Ook fop je daar je hersenen als het ware mee door dat light toch zoet smaakt en je toch een piek krijgt in je bloedsuikerspiegel en daarmee insuline ( het belangrijkste vetopslaghormoon) Je kunt beter dit soort producten vermijden en voedsel eten die je bloedsuikerspiegel niet zo laten schommelen, dan heb je veel minder hongergevoel en trek in zoet.

Ik snap zelf niet echt waarom mensen zuivel eten, behalve dat sommige het lekker vinden. Maar echt nodig heb je het niet, melk is voor baby's. En tja of het gezond is, ik heb daar mijn twijfels over, en zolang de zuivelindustrie in Nederland heel machtig is en veel onderzoek financieert zal Nederland ongetwijfeld beweren dat zuivel gezond is ;)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:19

_Malu_ schreef:
Ik eet zelf helemaal geen zuivel omdat ik lactose intolerant bent *\o/* Ik ben zelf nooit voor light producten, daar wordt vaak troep aan toegevoegd om het toch lekker te maken. Ook fop je daar je hersenen als het ware mee door dat light toch zoet smaakt en je toch een piek krijgt in je bloedsuikerspiegel en daarmee insuline ( het belangrijkste vetopslaghormoon) Je kunt beter dit soort producten vermijden en voedsel eten die je bloedsuikerspiegel niet zo laten schommelen, dan heb je veel minder hongergevoel en trek in zoet.

Ik snap zelf niet echt waarom mensen zuivel eten, behalve dat sommige het lekker vinden. Maar echt nodig heb je het niet, melk is voor baby's. En tja of het gezond is, ik heb daar mijn twijfels over, en zolang de zuivelindustrie in Nederland heel machtig is en veel onderzoek financieert zal Nederland ongetwijfeld beweren dat zuivel gezond is ;)

Ik zag vorige week in het programma 10xbeter (de aflevering over zuivel toevallig) een boer aan het woord die vertelde dat melk, vers van de koe echt wel gezond is. Daar zitten enzymen in die je lichaam nodig hebben, maar aangezien 'rauwe' melk niet verkocht mag worden ivm kans op bacterieën en weet ik allemaal wat. In het proces om rauwe melk dus tot supermarktmelk te maken wordt het verhit etc. en in dat proces worden die hulpzame en gezonde enzymen kapot gemaakt en gaan er dus veel bruikbare stoffen verloren. En je hebt inderdaad gelijk dat de zuivelindustrie ook wel een aardige vinger in de pap zal hebben met de slogan 'melk is goed voor elk'. Wie weet wat later bekend wordt, kijk maar naar het zoetstofmiddel stevia dat pas een paar maanden legaal gebruikt mag worden als vervanging van suiker. Eerst was dat illegaal omdat de suikerhandel het als een geduchte concurrent zag en mocht je stevia alleen verkopen als huidverzorgingsproduct. Terwijl onderzoek duidelijk had uitgewezen dat stevia veel gezonder is en alles. Dus wie weet wat de toekomst ons leert. Maar ik vind zuivelproducten gewoon echt lekker, dus zal het ook gewoon blijven nuttigen. Had laatst een keer biologische volle melk gekocht, omdat mijn gebruikelijke 0,58 cent Zaanse Hoeve melk op was. En ik weet niet of ik het me nu verbeeld omdat ik het zo graag wil.. maar vond die melk toch een stuk lekkerder smaken! Voor mij dus biologische melk vanaf nu! Maar aangezien het toch wel 2 keer zoveel kost, koop ik meestal 1 pak in de week en is mijn zuivelverbruik wel wat geminderd.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:34

Biologische zuivel zal ongetwijfeld lekkerder zijn, net zoals alle biologische producten vind ik dan. Gewoon omdat die koeien geen troep in hun eten krijgen en op een natuurlijke wijze wordt gehouden.

Ik weet niet veel van melk die rechtstreeks van de koe afkomt, of dat dan wel gezond zou zijn. Maar ik denk dat je zonder zuivel heel compleet kunt eten zonder dat je stoffen tekort komt.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:45

_Malu_ schreef:
Ik weet niet veel van melk die rechtstreeks van de koe afkomt, of dat dan wel gezond zou zijn. Maar ik denk dat je zonder zuivel heel compleet kunt eten zonder dat je stoffen tekort komt.

Dat denk ik ook wel, dezelfde hulpzame stoffen zullen vast ook wel ergens anders in zitten. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:11

Malu helemaal mijn reden waarom ik minimaal zuivel neem vind melk in de thee gewoon lekker en soms een bakje biogarde yoghurt voor de rest niets

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:14

Kijk eens bij clean eating op Google.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:15

Ik drink weinig melk meer, alleen voor chocomelk. Ook ivm mijn ijzertabletten waarbij het beter is geen melk te drinken. Ik ben wel dol op kaas en eet gemiddeld 1 boterham per dag daarmee. (Wel de 20 of 30+ variant) Thuis en in Groningen drink ik wel altijd biologische melk, maar hooguit een liter per week denk ik..
Verder ontbijt ik wel altijd met Franse kwark.

Malu weet jij iets meer over schommelingen in bloedsuikerspiegel? Ik heb het idee dat ik hier snel last van heb, terwijl ik zoetigheid zoveel mogelijk vermijdt (vooral in groningen, thuisthuis lastiger) en (light) frisdranken drink ik hooguit 1 glaasje per week

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:16

Ik had ook extreme suikerschommelingen, maar dat was omdat ik teveel snelle koolhydraten at

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:20

Oh misschien doe ik dat ook wel? Probeer koolhydraten wel te beperken (eet hooguit 3 boterhammen per dag, weinig aardappelen en in rijst en pasta probeer ik ook zeer te beperken)
Waar zitten snelle koolhydraten dan vooral in?