Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:38

Woow Saskia! Dat ziet er héérlijk uit!

Succes met je dieet Maartje. Misschien dan maar even een ban op dit topic leggen. :P

En echt, me appel-notenbrood, echt heerlijk! Volgende keer doe ik er misschien nog meer noten in of maak ik een keer een cake met alleen noten want jummie! De combinatie van een heerlijke cake en dan af en toe een bijt in de nootjes, nomnomnom.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 08:31

_Mara_ schreef:
Succes met je dieet Maartje. Misschien dan maar even een ban op dit topic leggen. :P

Te eigenwijs :+ Bovendien moet ik natuurlijk wel inspiratie opdoen voor wat we weer gaan bakken als ik wel iets mag ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:25

Ah, okee yasmine.. had jij ook amandelpoeder gebruikt, of kan het ook zonder? En hoe laag was die temperatuur? Zou de ontdooistand niet kunnen werken dan? Of is dat een heel andere stand?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 10:28

Mijn oven heeft geen ontdooistand :+
Macarons bestaan voor het grootste deel uit amandelpoeder dus zonder kan je het echt niet maken. Voor zover ik me herinner was het eiwit, suiker en heel erg veel amandelpoeder. Vond het maar veel gepruts voor behoorlijk weinig (en kleine) koekjes.

imd

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:55

Haha okee dan. Thanx voor de info :))

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:36

ilovetessa schreef:
nog een keer haha
ik lees al een tijdje mee. maar vanavond toch maar aan het bakken geslagen. er staat nu een zweedse appeltaart in de oven, ik weet nog niet hoe het smaakt maar het ruikt heel lekker en is erg makkelijk te maken

en hij smaakt ook heerlijk :9

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:39

Recept? :D

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:53

Zweedse appeltaart
gebak en nagerecht (6 personen maar ik kreeg er wel 10 stukken uit en het vulde erg goed haha)

Ingrediënten
2 eieren
250 g fijne kristalsuiker (ik heb gewone witte bastaardsuiker gebruikt)
100 g ongezouten boter, in blokjes
150 ml melk
1 tl vanille-essence
175 f zelfrijzend bakmeel, gezeefd
4 kleine granny smith appels, geschil, uitgeboord, in partjes van 1 cm dik
opgeklopte room of ijs voor erbij

Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet een springvorm of taartvorm met losse bodem van 24 cm doorsnee in.
Doe de eieren in een kom, voeg 200 g van de suiker toe en klop ze met een garde doorelkaar.
Doe de boter, melk en vanille-essence in een steelpan en verwarm ze al roeren op matig tot laag vuur tot de boter is gesmolten. Klop het melkmengsel geleidelijk door het eimengsel en spatel vervolgende de bloem door tot deze geheel is opgenomen.
Schik de helft van de appelpartjes op de bodem van de bakvorm. Schenk er voorzichtig het beslag over uit en schik de resterende appelpartjes erop.
Strooi 50 gram suiker erover
Bak de taart 25 min. of tot de taart goudbruin is (duurde bij mij wel 35 minuten ongeveer)
Laat de taart wat afkoelen in de vorm. Haal de taart uit de vorm en serveer lauwwarm met room of ijs.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:41

Maartje_M schreef:
_Mara_ schreef:

Te eigenwijs :+ Bovendien moet ik natuurlijk wel inspiratie opdoen voor wat we weer gaan bakken als ik wel iets mag ;)

Whahaha, ja dat laatste ook waar! Lastig hoor. :P

En jummie Ilovetessa! Die ga ik ook een keertje maken. :D

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:25

Yasmine schreef:
Mijn oven heeft geen ontdooistand :+
Macarons bestaan voor het grootste deel uit amandelpoeder dus zonder kan je het echt niet maken. Voor zover ik me herinner was het eiwit, suiker en heel erg veel amandelpoeder. Vond het maar veel gepruts voor behoorlijk weinig (en kleine) koekjes.

En dan de domme vraag van de dag. Kun je amandelpoeder zo kopen? En zoja waar?
Ik zou het zo graag eens proberen.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:32

Die appeltaart klinkt erg lekker! maar ik snap hem niet helemaal... je moet dus onder en bovenop de appels doen en er tussen de beslag??? En kan het ook met bak en braad boter?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:40

Amandelpoeder is wel te koop, maar waar is me nog een raadsel. Ik ben maar naar de bakker gegaan en heb 250 gram amandelen gekocht en ze allemaal met de hand, eerst in een vijzel en dan door een molen tot poeder vermalen. En dat was aardig wat werk. :P Maarrrr je zou het misschien bij een toko kunnen proberen. Maar AH's of Jumbo's verkopen het niet bij mijn weten.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:14

Die appeltaart klinkt echt lekker! :9
* Schrijft bij op lijstje

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:54

ik heb echt zin om wat te bakken :P maar heb alleen bak en braad en margarine. En normaal gebruik ik roomboter dus ben bang dat het mislukt dan ofzo :=

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:03

MightyJoe schreef:
Die appeltaart klinkt erg lekker! maar ik snap hem niet helemaal... je moet dus onder en bovenop de appels doen en er tussen de beslag??? En kan het ook met bak en braad boter?

ja je doet gewoon eerst een laag appels, dan dat deegmengsel, en dan weer een laag appels, maar uiteindelijk zitten wel alle appels aan de bovenkant hoor haha. of het ook met bak en braad boter kan weet ik niet. ik had half boter en half margarine

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:35

@MightyJoe: volgens mij kan het wel voor een keertje met Margarine. Margarine is ook gewoon boter, kijk maar http://nl.wikipedia.org/wiki/Margarine :P Maar voor bakken gebruikt men vaker roomboter om het nog meer smaak te geven. Maar gewone boter en dus Margarine kan ook. :)

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:01

In België hebben ze amandelpoeder gewoon in de supermarkt, van het merk 'vahine' geloof ik..
En ook bij bepaalde supermarkten van het eigen merk zelfs. Lijkt me raar dat ze het in NL nergens zouden hebben?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:06

Tja, ik werk zelf bij de AH en ben ondertussen in aardig wat AH's geweest (behalve de XL dan, kans bestaat dat ze het daar misschien hebben) maar niks gezien, jumbo idem dito. Maar het schijnt dat Turkse supermarktjes het wel verkopen en misschien in toko's ook wel. Maar zelfs bij de banketbakker keken ze me al raar aan dat ik amandelpoeder wilde hebben, dat hadden ze trouwens niet eens. En 250 gram amandelen vonden ze al hélémaal raar voor 1 cake. Nee, in Nederland zijn de supermarkten niet echt gemaakt voor zelf bakken, liever pakjes kopen van Dr. Oetker etc. ;)

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:43

IK ben cupcake maken verslaafd:D

In alle soorten en maten:D geweldig!
Iemand nog leuke ideeen ervoor? of mooie foto's :D

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:53

Ik heb eens gegoogled, als het goed is moeten ze wel amandelpoeder hebben bij Makro en Sligro.
Daar maar eens neuzen als ik er een keer voor 't werk ben.

Wij hebben uit de oven gegeten vanavond. Het smaakte goed, maar goed gelukt was een groot woord :+ .
Stamppot peen en ui met aardappelpuree en dragon. Daarna paneermeel erover en in de oven, maar het werd nooit knapperig.
Voor toetje een peer en blauwe bessen en daarover kruimeldeeg, maar dat was te plakkerig (te veel boter denk ik) en doordat de peer mega sappig was bleef de kruimellaag een beetje zompig, maarr.... 't smaakte allemaal prima.
Volgens huisgenoten voor herhaling vatbaar :j .

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:10

Ja bij groothandels moeten ze het wel hebben zoals de Makro en Sligro inderdaad.

Hmm, de presentatie wilde dus niet helemaal zoals gepland? Heb ik ook vaak last van. :P Maar zolang het maar lekker smaakt, daar gaat het uiteindelijk om, je hoeft niet voor een restaurant te serveren. ;) Maar je knapperige paneermeellaag is ook een probleem bij mij! Bij mij wil dat echt niet knapperig worden! Had vandaag jachtschotel gemaakt (laag aardappelpuree, dan stoofpotje van sukadelappen,ui,appel,jeneverbes en laurierblad en dan weer laag puree en eigenlijk nog een laag paneermeel om hem knapperig te maken. ) Maar die laag heb ik ook maar weggelaten dit keer want knapperig wordt het nooit. :P Maar smaken doet het des te meer! :D

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:19

Hmm. dat klinkt ook goed Mara.
Smaak is inderdaad het belangrijkst, en de schaal ging schoon leeg.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:27

Ben aan het brainstormen over mijn verjaardag.. Ik wil een een biscuittaart maken met chocolade fudge en aardbeien ertussen, en denk dat ik m ook afsmeer met Fudge. :9
Dan wil ik nog cakejes maken, maar ik twijfel of ik alleen standaart cake doe en ze mooi versier, of ook nog iets speciaals maak.. Of versieren met iets anders dan alleen icing? (zat zelf te denken aan de chocolade icing die bij de white chocolate surprises hoort)

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:28

Die cowboy cookies zijn echt tof!!
Wat gebruiken jullie als baking soda? Of waar halen jullie t vandaan?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:03

extra beetje bakpoeder vond ik ooit op google ofzo..