Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:38

Wat een leuk topic!
Mijn ouders hebben een mega-grote moestuin en ik heb mijn hele jeugd doorgebracht met boontjes doppen, rode bessen, kruisbessen, aardbeien, appels, pruimen, peren e.d. plukken en van steeltjes ontdoen, aardappels rooien etc.
Ik wist zeker dat ik dit nooit wilde...
Tja, nu ben ik zelf mams en alhoewel ik echt nooit zoveel wil dat ik continue aan het oogsten/schoonmaken en inmaken e.d. wil, moet ik eerlijk bekennen dat er hier wel wat aardbeienplantjes, kerstomaatjes, frambozenstruiken, rode-peperplantjes e.d. staan.
Voornamelijk fruit, dus.
Heel gezellig samen met mijn dochter een beetje wat oogsten.
Ik wil nog eens kijken voor een nieuwe perzikboom in de tuin en misschien een vijgenboom.
Maar gewoon een beetje voor de lol.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:28

Hier is het één groot gevecht tegen beestjes :( :( :( !!! De appelboom hebben we al 4x (!!!!) moeten spuiten, de mysterie boom in wording die hubs van kennis heeft gekregen is ook bedolven, ik ontdekte net een mierennest ter grote van de halve moesborder. -:(- ... jaaaa gaat lekker hier!!! Heb nog maar niet naar aardbeien of tomaten gezocht... |(

missnynke

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:42

Voor fruitbomen als appels, peren, pruimen en kersen is het inderdaad een vrij ziektegevoelig jaar. Er zitten veel luizen in de pruimen en kersen. Die poepen een soort plakkerig suikergoedje (honingdauw) waar weer mieren op af komen.

Waar spuit je mee Breghje? Een mengsel van groene zeep en spiritus?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:47

wij hebben ook een groentetuin, en kunnen er al flink van eten

we hebben nu 20 kroppen sla (gewopn, ijsberg en rode krul) klaar
andijvie
rabarber (zalijg)
courgettes
aardbeien
rode bieten
peulen

de komkommers, tometen, wortels en bonen moeten nog ff
erstaat nog wel mee rin, maar ik wee thet niet meer :+

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:49

Ik heb zojuist peterselieplantjes gevonden! *\o/*

Hoef ze alleen maar zelf in de grond te zetten. Geen idee wat ze kosten, maar het kan nooit veel zijn - de chrysantenstekken van hetzelfde formaat zijn 25 cent per stuk en die zijn even groot. :D

Nog niets gekocht, ik was op de fiets en wil eerst ff uitzoeken hoeveel ik precies nodig heb. Ze hadden ook van die handige 'onderzetborden' voor onder potten en daar moet ik er ook nog een paar van hebben. Morgen is nog vroeg genoeg. :D

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:52

Grrr, mijn laatste "normale" (grote) struiktomatenplant is uitgegraven door onze Hooligan-puppy van 7,5 maanden :( .
De andere tomatenplantjes had ze al vermoord :D .
Echt jammer, was zo trots op de mooie tomaatjes die al zo goed gegroeid waren...
Flinke kuil ook in korte tijd in mijn border (heb deze planten gewoon tussen de bloemen staan).

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:57

missnynke schreef:
De kiwi moet in Nederland wel een warm plekje op het zuiden hebben om rijp te worden.
Een perzikboom wordt ieder voorjaar opnieuw besmet door de krulziekte- het schijnt als ie droog staat (onder een afdakje ofzo) en in de kas, dat ze dan geen krulziekte krijgen. Je kunt een perzik ook beter niet snoeien ivm virussen en gomziekte, alleen de hoogstnodige kruisende takken eruit halen heeb ik eens gelezen, en verder flink dunnen(vruchten weghalen) als er veel vruchten aanzitten.
In mijn perzikboom van een jaar of vijf zitten wel drie perzikken;-)
In de Abrikoos zitten zes gigantische vruchten!

Leuk hé!

Mijn courgettes gaan ook snel, de tomaten hebben nog geen bloemen hier.

De kiwi's staan op het zuiden tegen de schuurmuur aan dus die staan zeker warm genoeg. Ze doen nog geen poging te gaan bloeien maar heb ook geen idee in welke periode van het jaar ze dat normaal gaan doen.

Ik heb juist gelezen dat je een perzikboom móet snoeien én vruchten uitdunnen zodat hij zijn energie kan gebruiken door de krulziekte heen te groeien. Je schrijft al eerder dat een perzikboom steeds opnieuw besmet wordt? Ik heb juist weer gelezen dat de schimmel zich in bepaalde delen van de boom verstopt en de kop opsteekt zodra de omstandigheden gunstig genoeg zijn :?
Ik heb trouwens een ras met wit vruchtvlees gekozen omdat die juist meer bestand zijn tegen krul, maar desondanks :(

Verder goeit en bloeit hier alles lekker. Ga straks nog meer zaaien. Zag dat de wortels er ook al mooi bovenkomen. Niet dat ik ze eet maar de paarden wel en die hebben per slot van rekening een stukje weiland moeten opgeven dus daar moet wat voor terugkomen nietwaar? Ik moet ze wel een beetje te vriend houden :D

Afgelopen week hebben ritnaalden 4 slaplantjes te pakken gehad *&^^%$@^$%*&^^)*(
Was ik niet blij mee maar heb de ritnaalden te pakken kunnen krijgen en aan de kippen en eend gevoerd. Dat zal ze leren.

@Karin, mooi joh. Ik had nog wel zaad voor je gehad maar weet niet of je zelf wil kweken of plantjes wilt.

@Avaluna, nou lekker dan. Dat worden geen zelfgekweekte tomaten voor jou dit jaar - maar.... als de hond maar lol heeft gehad :(:)

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:59

hallo, ik meld me ook ff. :Y)

ik heb
-spersibonen
-zonnenbloemen
-aardbeien
-rode bessen
-erwten
-wortels
-radijs
-rode bieten
-peteselie
-basilicum
-selderij
-olijven
-sla
-tomaten
-paprika

het meeste is al opgekomen en in volle bloei.
de radijs hebben we al wat van gesnoept.
heerlijk!!!
we hebben alleen last van mieren in mijn mooie tuintje, das dan weer jammer :o

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:00

Onze perzikboom had ook wit vruchtvlees en idd leek hij minder last van de ziekte te hebben dan de variant van mijn ouders.
We hadden eerst jaren nagenoeg geen vruchten, maar één van de laatste jaren (hij moest helaas plaats maken :o ), maar liefst 196 stuks!!! Hahaha, ik heb het echt bij gehouden. Na een paar goede jaren, was de boom ook een beetje "op" had ik het idee.
Ach ja, wie weet als we gaan verhuizen, kan er weer een boomgaard komen :D

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:02

@Rasta: nou dat is een hele hoop!

Heb je de olijvenboom in de volle grond of in pot?

Mijn baas had vroeger een supergeweldig mooie vijgenboom met heel veel vruchten, die wil ook nog eens...

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:06

avaluna schreef:
@Rasta: nou dat is een hele hoop!

Heb je de olijvenboom in de volle grond of in pot?

Mijn baas had vroeger een supergeweldig mooie vijgenboom met heel veel vruchten, die wil ook nog eens...

ja voor een klein stukje een hele hoop ;)
moet wel toegeven dat het de eerst x voor mij is dit jaar. heb nog nooit een tuin gehad :o

mijn olijf takje :D staat in de pot. dan kan ik hem verplaatsen. het is maar een kleintje hoor :o had ik van meneer de intratuin gekregen. het was zo'n zielig takje, maar moet zeggen dat ie bij ons het erg naar het zin heeft :D en er hangen echt hele mini olijven aan,heel klein...
zal eens kijken of ie op de foto wil :o

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:27

Rasta, dit is ook mijn eerste jaar hoor, wat kan het schelen. Je moet toch eens beginnen hè? :D

En ik moet zeggen ik vind het gigaleuk.
Het meeste laat ik eerst ik het kasje opgroeien en dan verpoot ik het naar de moestuin. In het begin was ik net als een klein kind dat kadootjes verwacht als ik naar de kas liep - haha.
Zo benieuwd wat er die nacht weer was opgekomen of hoeveel het was gegroeid en jemig wat gaat dat hard!

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:02

ik baal er een beetje van dat mijn komkommer plant het niet zo goed doet. Terwijl die juist als eerste zou aanslaan is me gezegd.

Mijn courgette plant is al gigantisch, bijna een meter breed denk ik zo. (als mini plantje met 1 blad gekocht) en mijn cherry tomaten plant is al 3 kwart meter hoog denk ik zo. Aardbeien bloeien ook mooi, alleen die stomme komkommerplant wil niet echt.
iemand tips?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:36

ranna schreef:
De kiwi's staan op het zuiden tegen de schuurmuur aan dus die staan zeker warm genoeg. Ze doen nog geen poging te gaan bloeien maar heb ook geen idee in welke periode van het jaar ze dat normaal gaan doen.

Ik heb mijn kiwiplanbten een jaar of vier, en dit jaar bloeien ze (nu momenteel) voor 't eerst, en meteen super-uitbundig.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:01

Ik heb gisterenavond ontdekt dat we konijnen in de tuin hebben die maar al te graag aan jonge tomatenplantjes snoepen := Vandaag dus vooral met netten in de weer geweest, nu maar hopen dat ze van de rest afblijven.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:17

Mijn kippen plunderen de bosaardbeien ook al...
zondag maar even een net eroverheen doen ofzo...

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:30

Ik heb al 5 keer steeltjes gegeten, jeetje wat groeien die dingen.
Als kool, ha ha.
En al 2 keer spinazie.

Ik heb nu ook paksoi staan.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:54

mn broccoli's en kool deden het prima. maar helaas had ik ineens rupsen.....
k heb de kippen de rupsen maar op laten eten en de restjes zijn in deklko beland.... helaas....

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:01

ik heb bladluizen p mijn komkommertjes en paprika's :S
Maar we hbben ze nu meteen ingespoten, en blijven dat ook een tijdje doen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:11

suuzepuus schreef:
mn broccoli's en kool deden het prima. maar helaas had ik ineens rupsen.....
k heb de kippen de rupsen maar op laten eten en de restjes zijn in deklko beland.... helaas....

Ja rupsen had ik afgelopen week ook opeens op m'n spitskool zitten. Heb ze eraf geplukt en een eind verder neergezet.

Ik heb bosaardbeitjes die ik uit moet poten. Doe ik in de tuin om het huis als leuke bodembedekker en lekker voor de kippen en vogeltjes. Heb grote aardbeien voor eigen consumptie daar kunnen de kippen niet bij.
De mais en bonen gaan ook goed zag ik. En de broccoli is ook in wording. De eerste kop wordt al gevormd.

Dit weekend wil ik andijvie zaaien en paksoy en ik had nog wat zaadjes ergens van maar dat weet ik zo niet meer :o
Komende week moeten we weer aan de sla en de snijbiet want dat tiert ook welig zeg :Y)

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 01:29

_Noraly schreef:
ik baal er een beetje van dat mijn komkommer plant het niet zo goed doet. Terwijl die juist als eerste zou aanslaan is me gezegd.

Mijn courgette plant is al gigantisch, bijna een meter breed denk ik zo. (als mini plantje met 1 blad gekocht) en mijn cherry tomaten plant is al 3 kwart meter hoog denk ik zo. Aardbeien bloeien ook mooi, alleen die stomme komkommerplant wil niet echt.
iemand tips?

doe je er goed mest op?
dat wil nog al eens helpen. mijn moeder heeft ook zo'n ding voor het eerst en die houd maar niet op met groeien :o en ze mest hem 1x in de 2 weken bij. mischien een idee?

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 01:32

ranna schreef:
Rasta, dit is ook mijn eerste jaar hoor, wat kan het schelen. Je moet toch eens beginnen hè? :D

En ik moet zeggen ik vind het gigaleuk.
Het meeste laat ik eerst ik het kasje opgroeien en dan verpoot ik het naar de moestuin. In het begin was ik net als een klein kind dat kadootjes verwacht als ik naar de kas liep - haha.
Zo benieuwd wat er die nacht weer was opgekomen of hoeveel het was gegroeid en jemig wat gaat dat hard!

haha jij ook al? :D dacht dat ik de enigste was :o
alleen heb ik dan geen kas maar doe het binnen in een bak achter het grote raam. hetzelfde idee eigenlijk.
werkt ook idiaal!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:01

Lol - nee niet de enige hoor. Ik vind het geweldig. Ik snapte eerder nooit hoe iemand lol kon hebben door steeds in de aarde te staan wroeten en plantjes zo interessant vond maar de laatste jaren kreeg ik steeds meer interesse.
En als je dan leest hoe onze voeding steeds minder voedingstoffen bevat doordat monocultuur, pesticiden en kunstmest de bodem volledig uitputten is het niet alleen leuk maar ook nog eens erg gezond. Toen las ik dan ook nog over permacultuur en vond daarmee dé manier voor mij om groenten e.d. te gaan verbouwen.

Ik zag vanmorgen dat mijn grootste komkommer er al echt op gaat lijken! Hij is nu toch zo'n 25 cm lang en zo'n goeie 4 cm doorsnee. Sta er van te kijken hoe snel dat ding doorgroeit!
Als je er bij gaat staan kijken zie je hem groeien volgens mij.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:11

Wij hebben verschillende groenten/fruit in de tuin staan, op dit moment is er een appelboom, kersenboom, Perenboom (die geen peren geeft :)) ) radijsjes, tomatenplantje, paprikaplant, augurken en watermeloen :)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:53

Hebben jullie ws een pereboom die geen zelfbevruchter is. Moet je er dus een andere pereboom bijzetten maar wel goed opletten of het een boom is dat het ras bevrucht van de pereboom die jullie al hebben.

@missnynke, heb je een zelfbevruchtende kiwi of ook een aparte mannelijke en vrouwelijke?